Hoe bouw je de perfecte landingspagina?

Ontwerpen, Schrijven, content, webdesign, lead generation, landingspagina's
Written by Steven Van Duyse

De implementatie van landingspagina's in je website is een bijzonder effectieve manier om meer kwalitatieve leads binnen te halen en je salescijfers de hoogte in te drijven. Daarom moet je ervoor zorgen dat je landingspagina's  goed zijn opgebouwd en geoptimaliseerd zijn voor hun doel- én dat blijven. Want hoe beter deze pagina's hun werk doen, hoe meer conversie jij kan verwachten. En meer conversie? Dat zorgt voor meer ROI (lees: geld). 

Maar hoe zorg je er nu precies voor dat jouw landingspagina op elk gebied geoptimaliseerd is? Wel, met behulp van onze tips zal je al een heel eind geraken om de perfecte landingspagina te bouwen. Beloofd.

#1 Zorg voor een transparant en duidelijk design

Want hoe gemakkelijker je het je bezoekers maakt om te ontdekken wie je bent, wat je aanbiedt en wat je in ruil vraagt, hoe groter de kans wordt dat deze persoon effectief zal converteren. Volg onze zeven tips op:

  • responsive design-landingspagina.jpgZorg voor een eenvoudige navigatie. Zorg dat er niet teveel informatie op je landingspagina staat en vermijd teveel beelden. Je wil dat de bezoeker meteen ziet waar hij/zij zich bevindt en wat hij/zij moet doen - en dit kan alleen maar met een duidelijke navigatie.

  • Werk met lijstjes. Online bezoekers zijn immers niet veel meer dan scanners: ze willen snel informatie vergaren zonder al teveel moeite te doen. Zorg er dus voor dat je voordelen er duidelijk uitkomen door het gebruik van opsommingen.

  • Wees niet bang van whitespace. Gebruik heldere en nette designs en begeleid de aandacht van de bezoeker rechtstreeks naar je aanbod, de voordelen ervan en de CTA. Gebruik veel witruimte om dit te bewerkstelligen - het is bewezen dat dit helpt om het conversiepercentage naar boven te helpen.

  • Gebruik beelden. Beeldmateriaal is immers het type content dat het meeste wordt geshared en geliked op sociale media. Goede beelden maken je pagina toegankelijker en mooier, zodat de klant automatisch meer vertrouwen zal krijgen in je bedrijf: mensen hebben een zwak voor mooie dingen.

  • Correct kleurgebruik is bijzonder belangrijk voor de optimalisatie van je landingspagina. Gebruik complementerende kleurschema's om de pagina aantrekkelijk te maken. Ontwerp je CTA in een contrasterende kleur om ervoor te zorgen dat hij eruit springt.

  • Zorg ervoor dat je CTA, formulier en grootste voordelen 'above the fold' verschijnen. Met andere woorden: zorg ervoor dat je al deze informatie kan zien zonder dat je naar beneden moet scrollen.

  • Ook een landingspagina maakt gebruik van de welbekende '5 second rule'. Wat dit in de praktijk inhoudt? Heel eenvoudig: je hebt vijf seconden om je bezoeker binnen te halen. Want als je pagina niet meteen aanspreekt, dan is hij/zij voor je het weet weer weg - op naar mooiere oorden.

#2 Optimaliseer de marketingtactieken op je landingspagina

Je landingspagina plaatsen we in het centrum van je marketingcampagne: al je verkeer vanuit online advertising, social media, emailcampagnes, paid advertising, ... komt vroeg of laat terecht op deze pagina. Je wil er dus voor zorgen dat je marketingtechnieken op deze pagina ook wel degelijk hun werk doen: de geïnteresseerde bezoeker laten converteren. Doe dit aan de hand van zeven volgende tips:

content-landingspagina.jpg
  • Je CTA spoort je bezoeker aan om een bepaalde actie te ondernemen. Deze knop moet het meest prominente deel van je landingspagina zijn. Maak hem duidelijk aanwezig en gebruik contrasterende kleuren. Gebruik korte en actieve woorden die een onmiddelijke reactie opwekken. Probeer bovendien de waarde van je aanbod nogmaals duidelijk te maken in de copy van CTA. Met andere woorden... Make them an offer they can't refuse.

  • Maak duidelijk waarom je beter dan de concurrentie bent en hoe je dat doet. Vertel over de unieke voordelen die alleen jij aanbiedt.

  • Creëer een gevoel van urgentie: bied een gelimiteerde collectie aan of laat je aanbod slechts een bepaalde tijd gelden.

  • Antwoord op de belangrijkste vraag van de bezoeker: "Enneuh... Wat haal ik eruit?" Voorzie een overtuigende lijst vol voordelen. Toon dat jouw product/dienst bijzonder veel waarde meegeeft via woord én beeld.

  • Ken je aanbod. Zorg ervoor dat je eerst zélf antwoorden kan geven, vooraleer je begint te schrijven. Welk probleem los je op? Wat zijn de specifieke details van je campagne? Hoe zal jouw aanbod je klant verder helpen en waarom moeten ze voor jou kiezen?

  • Ken je klant. Want enkel als je weet voor wie je het doet, kan je weten hoe je je landingspagina moet opbouwen, designen en invullen. Maak een demografisch lijstje over je doelpubliek en schrijf een aantal buyer personas uit die je meer leren over de noden, angsten en vragen van de potential. Hoe meer je weet over je potential, hoe gerichter je aan marketing kan doen.

  • Ken de concurrentie. Voer een competitieve analyse uit op hun landingspaginacampagnes. Dit onderzoek heeft twee doelstellingen: inspiratie opdoen om jouw pagina beter te maken en creatief leren nadenken over hoe je iets unieks kan opzetten.

#3 Creëer vertrouwen en wees consequent

Maak duidelijk wie je bent en doe je niet anders voor. En doe hetzelfde wanneer je je aanbod op je landingspagina plaatst. Je zal zien: je krijgt meer vertrouwen wanneer je transparant communiceert over je bedrijf en wat je aanbiedt. En hoe meer iemand je vertrouwt, hoe groter de kans dat hij/zij zal converteren. Volg zeker deze zes tips op:

  • Deel contactinformatie: toon je telefoonnummer en eventueel je adres. Hoe toegankelijker je online bent, hoe 'opener' jouw bedrijf overkomt. Verstop je niet voor de klant als je hen binnen wil halen.vertrouwen-overeenkomst.png

  • Probeer niet te hard. Want dit hangt meestal samen met jezelf opdringen - en er is geen snellere manier om vertrouwen, en hiermee klanten, te verliezen. Vertel gewoon wat je aanbiedt en geef de klant exact dat: niets meer, niets minder. En wanneer ze hebben wat ze willen, geef ze dan af en toe eens een extraatje. Wanneer je dit goed aanpakt, zal je zien dat er meer positief over jou gepraat wordt, waardoor je meer bezoekers op je landingspagina zal krijgen.

  • Hou je campagne consistent. Dit klinkt logisch, maar is in de praktijk niet altijd het geval. Volg goed op wat je aanbiedt op welk kanaal en zorg ervoor dat dit aanbod hetzelfde blijft doorheen de volledige sales funnel.

  • Spreek je klant aan. Gebruik de jij-vorm in de copy van je landingspagina indien dit opportuun is voor je doelpubliek. Bekijk je landingspagina als een plek waar iemand je in persoon bezoekt. Zorg daarvoor voor persoonlijke copy in het taalgebruik van je doelpubliek. Zorg ervoor dat de lezer zich kan vinden in jouw verhaal.

  • Gebruik getuigenissen. Deel interessante quotes van bestaande klanten en vul dit eventueel aan met een gezicht en/of een naam. Dit soort sociale aanmoediging zorgt ervoor dat je lezer meer vertrouwen zal krijgen in jouw bedrijf.

  • Kies de ideale lengte voor je formulier. Er ligt namelijk een fijne lijn tussen teveel en te weinig informatie vragen. Algemeen bekeken, kunnen we zeggen dat hoe langer je formulier is, hoe minder mensen de moeite gaan nemen om het volledig in te vullen. Zorg dus voor een minimum aan velden, bijvoorbeeld enkel een 'voornaam' en 'emailadres'. En dan kan je verder in het proces om meer informatie vragen, moest dat nodig zijn.

#4 Verbeter de SEO op je landingspagina

Draai of keer het hoe je wil... Maar landingspagina's zijn deel van online marketing. En online marketing heeft ook een technische kant. Je wil bijvoorbeeld dat je landingspagina goed gevonden wordt in zoekmachines. Daarom moet je je landingspagina ook optimaliseren op SEO-gebied. Volg hiervoor onderstaande tips:

  • SEO-landingspagina.jpgGebruik de juiste zoektermen in je page title. Ook de URL van je landingpagina moet sowieso je keyword(s) bevatten.

  • Gebruik keywords en keywordzinnen in je copy, zonder te overdrijven. Op deze manier maak je duidelijk aan zoekmachines waarover je pagina gaat. Doe dit wel op subtiele wijze en met taalgevoel. Keywordstuffing is immers al een tijdje een achterhaald concept waar niemand nog iets aan heeft: zoekmachines doen er niets mee en je lezers zijn alleen maar geërgerd door de mechanische zinsconstructies.

  • Integreer duidelijk zichtbare social media buttons: Google vindt pagina's die goed gedeeld worden namelijk echt top. 

  • Gebruik relevante meta tags: deze vind je terug in de back-end van je website - waar ook Google gaat zoeken. Vul je meta title en meta description correct in en vul ook je alt tags aan voor image descriptions. Topper voor SEO, echt waar!

Dus.

Start met deze tips om om het succes van jouw lead generation via je landingspagna te laten stijgen. En, net zoals alles van online marketing, vergeet niet om je campagnes te testen en te blijven testen. A/B test je landingspagina's, zodat je kan blijven optimaliseren om meer leads en sales binnen te halen.

Wil je hier graag meer over weten? Contacteer dan zeker de online marketingspecialisten van Mia. Tot snel!

contact opnemen met Mia