Betere blogposts schrijven in 10 stappen

Inbound Marketing, Schrijven, content
Written by Denis Vandepitte

Ondertussen weet je al dat je moet bloggen: je hebt waarschijnlijk immers gehoord dat bloggende bedrijven tot maar liefst dertien keer meer ROI bereiken. En dat maar liefst 82 procent van deze bedrijven al minstens één nieuwe klant heeft verworven via een blog. Toch is de praktische kant van zo’n blog niet altijd even eenvoudig


Het is namelijk bijzonder gemakkelijk om van het ene excuus in het andere te vallen.

“We hebben er echt geen tijd voor.”

“We hebben gewoonweg niets interessants of nieuws te vertellen.”

“We zijn professionals in onze sector, we zijn geen professionele schrijvers, hé.”

“Ja maar, zijn er zelfs mensen die onze blog überhaupt lezen?”

Allemaal legitieme zorgen, maar, als het erop aankomt, blijven het wel gewoon excuses. Heb je de tijd of het zelfvertrouwen niet om te bloggen? Roep dan de hulp in van iemand die dit wel heeft; of het nu een content marketingbureau is, andere leden van je team of een freelance (copy)writer.

Denk je dat je niets interessants te vertellen hebt? Wel, dat is fout. Want, alles wat jouw bezoeker helpt bij een probleem of simpelweg beter informeert… dat is sowieso interessant. Punt. En als je goed bent in wat je doet, dan zijn je bezoekers sowieso geïnteresseerd in wat je te zeggen hebt. Maak je geen zorgen over je schrijfcapaciteiten of over hoeveel mensen je post uiteindelijk zullen lezen. Want, als er zelfs maar één persoon is die je blog leest – en als resultaat hiervan de volgende keer aan jouw bedrijf denkt in plaats van aan een ander… dan is jouw werk absoluut de moeite waard geweest. Maar, als je je blog blijft uitstellen, dan blijf je ook waardevolle kansen missen om contact te leggen met potentiele klanten.

Begin je net met bloggen of zit je met een vervelende writer’s block? Volg dan zeker tien onderstaande tips op om tot dé perfecte blogpost te komen.

1. Kies een interessant onderwerp

Schrijf altijd met je lezer in het achterhoofd: hou steeds rekening met wat er voor hén kostbaar is of kan zijn. Zorg ervoor dat je altijd een antwoord hebt op de vraag “Waarom zouden mijn lezers dit willen lezen?”. Kan je hier geen antwoord op formuleren? Dan zoek je best verder naar een ander onderwerp.

Kan je niets bedenken? Dan helpen deze vragen je misschien op weg:

  • Waar spendeer je je tijd aan?
  • Welke vragen stellen je klanten regelmatig?
  • Heb je onlangs nog iets gelezen waar je iets over te vertellen hebt?
  • Waar hebben je concurrenten het over en kan je hier een eigen draai aan geven?

2. Doe je research

Een van de grootste obstakels van bloggen is de veronderstelling dat je elke keer shutterstock_288266279.jpgopnieuw iets nieuws moet vertellen. Fout!

Je moet gewoon een manier vinden om eerder vertelde dingen beter te zeggen. Het feit dat je bedrijf nog steeds bestaat, zou al bewijs genoeg moeten zijn om aan te tonen dat jij iets unieks te bieden hebt. Je werkwijze misschien? Je team? Of je ervaring? Zoveel om uit te kiezen! 

Denk na over wat je wil zeggen – en ga op zoek naar wat er al is gezegd. Ga op zoek naar vragen die nog niet (of niet correct, in jouw opinie) beantwoord zijn en denk na over hoe jij je eigen inzichten kan aanbrengen. Dit is jouw kans om te schitteren!

3. Maak een plan op

Doe dit voor je begint te schrijven: een algemeen plan helpt je om de richting van je blogpost te bepalen en hoe deze er zal uitzien – nog voor je begint te schrijven. Denk na over je publiek en wat je hen exact wil aanbieden:

  • Wil je hen inspireren?
  • Wil je aantonen dat jij marktleider bent?
  • Wil je hen inzicht geven in trends?
  • Wil je hen een stap-voor-stap tutorial aanbieden?

Zoek eerst naar de hoofdpunten die je wil meegeven en schrijf deze, indien mogelijk, eerst op. En dan kan je hierop verder bouwen. 

4. Schrijf een intro die de aandacht trekt 

megaphone.jpg

 

Vertel in een viertal zinnen een kort verhaaltje, een metafoor of een voorbeeld. Zorg ervoor dat de intro het doel van de blogpost illustreert en dat het dingen zijn waar iedereen zich in kan vinden. Deze intro heeft als doel de lezer aan te trekken door het over een bekend issue te hebben.

 

5. Schrijf een sterke ‘nut graph’

Dit is de belangrijkste paragraaf uit het artikel: hij volgt meteen op de intro en duikt meteen in de kern van de materie. Deze alinea zet de toon voor de rest van het artikel door de lezer duidelijk te maken wat hij of zij zal leren.

6. Zoek naar mogelijkheden om door te linken 

Zoek tijdens het schrijven naar mogelijkheden om door te linken naar dienstpagina’s, vorige blogs en/of landingspagina’s. Mik op minstens twee interne links per post. Zorg er altijd voor dat het woord dat je gebruikt om de URL aan te koppelen, wel degelijk matched met de link. Dus: als je bijvoorbeeld van Google AdWords een link maakt, zorg er dan voor dat de bezoeker wordt doorgestuurd naar een pagina die over Google AdWords gaat.

7. Sluit af met een sterke conclusielightbulb.png

Een blogpost is niets zonder een goede conclusie. Neem de tijd om de hoofdpunten van je artikel nog eens samen te vatten en herinner de lezer eraan hoe hij/zij voordeel kan halen uit jouw advies. 

8. Schrijf een pakkende kop

Want, maar liefst acht op tien lezers leest niet voorbij de kop van een artikel. En net daarom moet jouw kop exceptioneel interessant zijn. Hier bestaat gelukkig een leuke formule voor als richtlijn: 

triggerwoord + adjectief + belofte + Getal

Bijvoorbeeld:

De perfecte blogpost leren schrijven dankzij 10 tips

9. Vind of maak sterke, relevante beelden

Wil je je blog laten opvallen? Zorg dan voor sterke beelden. Vermijd beelden met veel woorden of beelden die veel aandacht opeisen, gezien de titel van je blog vlakbij dit beeld zal staan.

Zorg voor relevante beelden die een aanvulling vormen op je geschreven verhaal. Je mag om de 300 woorden een beeld plaatsen. Schaal bovendien goed, zodat de foto in kwestie niet verdwijnt in je tekst - of net teveel aandacht opeist. Bovendien zorgt een (te) groot beeld voor een langere laadtijd van de pagina, iets dat we te allen tijde proberen te vermijden.

10. Kijk na, publiceer en deel  

Dit is eenvoudig genoeg met een goed content optimalisatiesysteem zoals bijvoorbeeld het HubSpot COS. Dit systeem vertelt je exact wat je moet doen om je post search-geoptimaliseerd te maken. Hou hoe dan ook altijd rekening met volgende SEO-praktijken:

  • Zorg ervoor dat je je belangrijkste keywordzin en andere keywords minstens één keer hebt gebruikt in je bodytekst – en laat deze doorlinken naar een relevante interne pagina.
  • Gebruik hetzelfde keyword niet te veel: als je dezelfde woorden té veel herhaalt, ziet je post er al snel spammig uit.
  • Schrijf een meta description van 150 karakters (of minder) en zorg ervoor dat de belangrijkste keywordzin erin staat. De lezer ziet deze beschrijving wanneer de post verschijnt in de zoekresultaten. En als deze goed geschreven is, dan overtuig je de lezer dat dit het artikel is waarnaar ze op zoek zijn. 

Wanneer je er zeker van bent dat je artikel volledig search-proof is, neem je best nog even de tijd om het te bekijken in preview modus. Zo controleer je op problemen qua format, zoals bijvoorbeeld onregelmatigheden in lettertype. En als er tijd en mankracht voor is, dan laat je je artikel best nog eens nalezen: de kans is groot dat jij over typo’s leest omdat je je blindstaart op je eigen tekst. En een tekst die volstaat met typo’s, die verliest nogal snel zijn geloofwaardigheid.

Content computer.pngHeb je bovenstaande acties ondernomen? Top: dan is het nu tijd om te gaan opscheppen. Je mag immers best trots zijn op wat je hebt gecreëerd! Je artikel delen begint en stopt niet enkel bij een Twitterpost, overigens. Deel je blog op LinkedIn, Facebook, Google+ en elk ander sociaal netwerk dat je gebruikt – en vergeet je artikel niet aan te passen aan de richtlijnen per kanaal. Belangrijk: vergeet je post niet nadat je hem gedeeld hebt. Ga regelmatig eens terug om hem opnieuw te sharen of om hem eventueel te updaten met nieuwe informatie.

Als laatste is het belangrijk om weten dat je blog een bijzonder lange levensduur heeft – wat zowel in je voor- of nadeel kan werken. Elke blog is namelijk een nieuwe geïndexeerde pagina voor jouw website, die voor lange tijd traffic naar je website zal trekken – ook al heb je het erna over heel andere dingen.

Je blog zorgt voor (meer) sales

Jouw blog is dikwijls de eerste introductie van je bedrijf aan de potentiele klant. Zorg er daarom voor dat deze een goede eerste indruk maakt, waardoor de lezer zal willen blijven terugkomen. Op deze manier krijgt je website meer traffic, heb je meer leads en zal je ROI mettertijd verhogen. Heuj!

New Call-to-action