Hoe schrijf je voor 'saaie' sectoren?

Inbound Marketing, Schrijven, content
Written by Steven Van Duyse

Er bestaan veel bedrijven die we harteloos als 'saai' of 'on-sexy' bestempelen. Denk maar aan pharmaceutische bedrijven, autoverhuurbedrijven, de verpakkingsindustrie, producenten van luchtcompressoren, bedrijven die facturatiesystemen aan de man brengen...en ook zij hebben content nodig. Maar hoe pak je dat dan juist aan?

Waarom?

Toch kan het bijzonder leuk en interessant zijn om voor deze bedrijven te schrijven: de uitdaging ontbreekt alvast niet. Maar hoe begin je eraan? Wel, eerst en vooral moeten we weten waarom we schrijven. Drie redenen:

De mensen snakken ernaar

Want er bestaan online duizenden recepten om dé perfecte pad thai te maken. En tienduizend artikels om in geen tijd je eigen kleren te leren naaien. Of honderden blogposts over verschillende nagellaktechnieken. Noem maar op. Maar hoeveel artikels vind je die even enthousiast schrijven over de verschillende functionaliteiten van een luchtdrukcompressor of over hoe je een nieuw facturatiesysteem moet integreren in je bedrijf?

Niet zo heel veel. En dit is jammer. Want dit is de content waar veel mensen naar snakken: ze willen kwalitatieve content die antwoorden biedt waarmee ze verder kunnen. Jammer, maar ook goed voor jou: dit betekent immers dat je (nog) weinig concurrentie hebt, waardoor de beste keywords nog beschikbaar zijn. Met andere woorden: met relatief weinig moeite en strijd kan jij een grote impact maken met je 'saaie' content. Bovendien zal je doelpubliek toegankelijker zijn, waardoor ze sneller hun emailadres (en eventuele andere gegevens) zullen delen in ruil voor een handige gids of infographic. Dan Moyle, marketeer bij AmeriFirst Home Mortgage, zei het al eerder op #INBOUND14: "Screw sexy. Be helpful." Want:

5-tools-for-boring-industry-marketers-dan-moyle-at-inbound14-26-638.jpg

 

Veel bedrijven denken dat ze geen content nodig hebben

Sterker nog: de bedrijven die dit denken, zijn meestal de bedrijven die het meeste baat kunnen halen uit inbound content. Vaak hoor je dezelfde tegenargumenten terugkomen: "Niemand in onze sector leest blogs" of "Ons publiek spendeert geen tijd achter de computer". Wel, simpel gezegd? Fout. Want eerst en vooral mogen we niet vergeten dat tablets en mobiele toestellen ervoor zorgen dat we allemaal verbonden zijn met het internet - ook degenen die geen tijd spenderen achter een vaste computer. En wanneer mensen vragen hebben, of dat nu op de bus of de trein is, op het werk of 's nachts in bed... zullen ze (bijna) altijd online op zoek gaan naar antwoorden. Zorg er dus voor dat je die aanlevert. Want wanneer jij zorgt voor informatie die iemand vooruithelpt... dan zullen ze je onthouden. En dat is waar alles om draait.

Wees niet bang om je geheimen te delen

Veel bedrijven zijn bang om hun geheimen, tips & tricks te delen via content. Ze denken dat hun publiek hun diensten dan uiteindelijk niet meer nodig zal hebben. Toch is deze redenering helemaal fout. Het hele punt van deze DIY-content uit de inboundmethodologie ligt immers bij het aanleren van bepaalde dingen, terwijl je weet dat de lezer je hulp toch zal nodig hebben. Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die wél genoeg hebben aan enkel het artikel - omdat ze zelf nu eenmaal handig of bedreven zijn in wat jij aanbiedt. Maar de kans bestaat nog altijd dat deze persoon je artikel zal delen met iemand anders die jouw hulp wél nodig zal hebben.slot.png

Voor het grootste deel van het publiek zal deze content dus wél het gewenste resultaat hebben. De meeste lezers zullen al snel inzien dat ze niet de tijd, de energie of de middelen hebben om zelf te doen wat jij eigenlijk sowieso veel beter kan. En wie zullen ze dan bellen? Degene die hen voorzien heeft van de content die hen vooruit wilde helpen. Bovendien zal deze persoon sneller bereid zijn om te betalen voor jouw product of dienst: ze begrijpen door je content immers beter de waarde van wat je aanbiedt.

Dus, ja. Content kan ook effectief zijn voor jouw bedrijf zonder per se je diepste en donkerste geheimen bloot te geven. Soms is het bijvoorbeeld gewoon handig voor de bezoeker dat jij al het onderzoek al voor hen gedaan hebt. Zorg bijvoorbeeld voor contentstukken die jouw oplossing/dienst/product vergelijken met andere oplossingen. Of hoe jouw oplossing/dienst/product te integreren valt met iets anders. Of... Zorg er gewoon voor dat jouw artikel meerwaarde biedt - op welk niveau dan ook.

Hoe?

Wanneer we weten waarom we dit soort content moeten voorzien, gaan we over naar de volgende vraag: hoe schrijven we deze content?

Zoek uit wat je publiek nodig heeft

Ga hiervoor op onderzoek uit via platformen waarop je publiek zich regelmatig bevindt: LinkedIn, publicaties typisch voor de sector in kwestie, overheidswebsites, ... Vul dit aan met een keywordonderzoek en sluit af met een uitgebreid onderzoek naar de industrie zelf. Wat is belangrijk om te weten? Waar klagen de mensen over? Waar zijn ze bang voor? Indien mogelijk is het zeker ook een goed idee om te praten met mensen die thuis zijn in de sector in kwestie: sales, klantenservice, grote namen met invloed, ... Bezoek eens een forum waar je vragen kan stellen. De antwoorden die je vervolgens verzamelt, bundel je in kwalitatieve en informatieve content die je op jouw beurt dan weer zélf deelt. Deze artikels gidsen jouw bezoekers langs het conversiepad, begeleid door goede CTA's en andere succesvolle inbound marketingtechnieken.

Weet voor wie je schrijft

Buyer persona's. Het is belangrijk dat je content zeer gericht geschreven is, zonder vaag of algemeen over te komen. Leer je publiek kennen in de vorm van buyer persona's: ga op zoek naar zeer specifieke angsten, zorgen en/of vragen en schrijf hier doelgerichte content voor. Hou ook rekening met tone-of-voice: voor een CEO van een groot bedrijf mag je content bijvoorbeeld al wat meer gedetailleerd en high level zijn. Onthoud gewoon dat je schrijft voor individuen en vertrek altijd vanuit dit standpunt.

personen.png

Voeg wat creativiteit toe

Het leukste aan content voor een blog? Dat ligt bij het feit dat deze niet altijd 100% professioneel moet zijn. Je schrijft immers niet aan een whitepaper die gestaafd moet zijn aan de hand van wetenschappelijk onderzoek om gepubliceerd te mogen worden. En je schrijft ook niet voor een hoog aangeschreven magazine in de sector. Blogs kunnen en mogen iets meer persoonlijkheid hebben; ze mogen effectief leuk zijn om te lezen. Deze leuke noot zorgt ervoor dat je blog een nieuw, menselijk aspect krijgt. En dit zorgt voor een betere opbouw van vertrouwen tussen jou en je lezer.

Breng de content naar de lezer

Zelfs de beste content kan geen hoge toppen scheren als deze niet correct gedistribueerd en gepromoot wordt. En een goede distributie is mogelijk even belangrijk als de inhoud van de post zelf. Of het nu betaalde promotie is, plaatsingen in publicaties uit de sector, emailmarketing of nog iets helemaal anders... Distributie moet je zien als deel van je strategie. Dit is niet altijd even eenvoudig of evident: soms zal je out of the box moeten denken om je content efficiënt naar buiten te brengen. Probeer daarom eerst elk kanaal even uit om te onderzoeken wat het beste werkt voor jou. Zorg er gewoon voor dat je alle resultaten kan tracken: want enkel zo kan je bepalen wat voor jou het beste kanaal is. Dit kan je bijvoorbeeld doen via tracking URL's, campagnes, Google Analytics, ... Keuze te over!

Dus.

notities.png

Er is grote vraag naar content voor 'saaie' sectoren. Het maakt niet uit of je gelooft dat de mensen uit een bepaalde sector deze content nu wel of niet zullen lezen. Start maar gewoon met de productie ervan. Je zal wel merken hoeveel mensen erop zullen afkomen. Maak je geen zorgen over het 'weggeven' van je diepste geheimen. Zorg ervoor dat je hét meest behulpzame bedrijf uit de sector wordt - en je zal zien dat de concurrentie in geen tijd het onderspit zal beginnen delven. Je bezoekers zullen je hulp waarderen en je hierdoor beginnen vertrouwen. Zoek uit waarover je moet schrijven aan de hand van de vragen die leven onder je bezoekers. Ga er dus actief naar op zoek en zorg ervoor dat je antwoorden aanlevert in de vorm van kwalitatieve en relevante content.

En tenslotte: behandel je lezers als individuen. Doe dit door buyer persona's te creëren en aan de hand hiervan je contentcreatie te gidsen. Zorg voor een gezonde portie persoonlijkheid en individualiteit in je blogposts en sluit altijd af met een goede call to action om de lezers aan te zetten tot de volgende stap.

Wil je hier graag nog een beetje meer informatie over of denk je dat je wil samenwerken met een gespecialiseerde content creator om je op gang te helpen? Aarzel dan niet om Mia te contacteren voor meer informatie en/of een kennismakend gesprek. Tot snel!

New Call-to-action