Hoe start ik mijn eerste Inbound Marketing campagne?

Inbound Marketing
Written by Steven Van Duyse

Inbound Marketing is de snelst groeiende digitale marketingaanpak van de laatste jaren. Het is een uitbreiding op content marketing die inhoudt dat u klanten en leads veel duidelijker gaat segmenteren en met concrete hulp gaat aanspreken. Maar hoe start u nu zo'n eerste Inbound marketing campagne?

Een Inbound Marketing campagne proberen opzetten zonder dat u een overzicht maakt van wat u nodig hebt en welke stappen u moet uitvoeren, is als op trektocht door de Alpen vertrekken zonder wandelroutes op te zoeken of een rugzak mee te nemen. U zal wel ergens geraken, maar het traject erheen en de ervaring ter plaatse zullen lang niet zo fantastisch zijn als wat u in gedachten had. Geen goed idee, met andere woorden. Daarom is 'plannen' een essentieel onderdeel van elke digitale campagne en zeker voor een Inbound marketing campagne.

Want op zich is een inbound marketing campagne best te vergelijken met zo'n trektocht door de Alpen, als u wat verbeelding gebruikt. Die berg die u opwil? Dat is uw doelstelling. De weg er naartoe, dat is de flow die een bezoeker doorloopt op uw website voor hij of zij een lead wordt. Die gloednieuwe Berghaus-rugzak en Lowa-trekschoenen die u net hebt aangeschaft? Dat zijn de verschillende tools in je digitale ecosysteem, zoals landingspagina's en sociale mediakanalen. Hoe beter uw plan is bij de start, hoe vlotter de reis en hoe aangenamer het resultaat. Hou dus zeker rekening met onderstaande elementen.

Strategie

Of het nu content marketing, SEO, SEA, offline marketing, email marketing of een combinatie van al die zaken is: u kan niet starten zonder een duidelijk doel en strategie. De tijden van mailblasts naar ongesegmenteerde lijsten zijn definitief voorbij en wie wil scoren moet segmenteren. Analyseer uw ideale klantenprofielen en breng in kaart wie ze zijn, wat ze van u verwachten en hoe u hen kan helpen. Overgiet dat met de juiste tone of voice en u zit meteen op het juiste spoor. Stap weg van de producten-denkpiste, maar focus u op het helpen van uw mogelijke klanten vanuit uw eigen expertise. Want als u zelf nog niet weet wat de meerwaarde van uw bedrijf is voor uw klanten, hoe moeten uw klanten dat dan weten?

inbound_schema_nl-835925-edited.pngContent

Strategie bepaald? Goed. Dan weet u wat en hoe u wil gaan communiceren en naar wie die communicatie gericht is. Zorg voor een interessant bedrijfsverhaal, een duidelijke link naar en oplossing voor de problemen of noden van uw doelpubliek en een goed geschreven inhoud. Uw content moet 1 ding doen: uw bezoekers ervan overtuigen dat uw bedrijf, tussen al die andere concurrenten, de perfecte oplossing heeft voor de nood die zij voelen. Dat bereikt u niet door te hameren op uw productportfolio, maar wel door te focussen op de manieren waarop uw diensten of producten het leven van uw mogelijke klanten kunnen verbeteren. Zorg voor een voortdurende aangroei van content en voor verschillende formaten, zoals blogs, landingspagina's en downloadbare documenten.

Verspreiding

Blog of landingspagina geschreven? Perfect. Nu zullen de bezoekers vanzelf toestromen. Helaas. Verkeer uit organische zoekresultaten door goede SEO is razend belangrijk, maar in een eerste fase kan u die flow best even zelf op gang trekken met wat andere kanalen. Gebruik uw emaildatabase om relevante contacten op de hoogte te brengen van uw content of schrijf een aantrekkelijke en activerende social media post om de bal aan het rollen te brengen. Of zet een kleine, betalende Google AdWords campagne op om aan 'inbound advertising' te doen. Zo bereikt u meteen heel wat mensen die misschien niet meteen op uw site terecht komen via Google of andere zoekmachines.

Geloof ons als we zeggen dat we weten waarover we spreken. Want wij zaten ook ooit in dezelfde situatie toen we onze eerste inbound campagnes in HubSpot aanmaakten. 'Over wat schrijven we?', 'Wat bieden we aan als download?', 'Hoe zorgen we voor promotie van onze aanbieding?': we've been there. Daarom dat we u vanuit die ervaring graag de Inbound Campagne Checklist aanbieden. Een handig geheugensteuntje dat u kan helpen bij het opstarten van uw eerste Inbound Marketing campagnes. De checklist omvat 10 stappen die u best niet overslaat bij het starten van een Inbound campagne.

Benieuwd hoe ook u in 10 eenvoudige stappen een Inbound Marketing Campagne kan starten? Download snel uw gratis Inbound Campagne Checklist!

New Call-to-action