Hoe starten met Inbound Marketing?

Inbound Marketing
Written by Steven Van Duyse

Eens uw organisatie overtuigd is van het nut van Inbound Marketing, is het tijd om een succesvolle Inbound Marketing strategie te implementeren. Mia hanteert hiervoor een beproefde methodiek waarbij we samen met de klant aan de slag gaan tijdens een aantal interactieve workshops, waarin alle essentiële onderdelen van een inbound strategie worden uitgewerkt. We bekijken wie er aangesproken moet worden, op welke momenten en hoe we dat best kunnen aanpakken. Kort samengevat: werken we een Digitaal Groeiplan uit om uw organisatie meer leads en meer klanten te laten genereren.

New Call-to-action Nog niet op de hoogte over wat Inbound Marketing voor uw organisatie kan betekenen? Lees er dan zeker onze presentatie 'Wat is Inbound Marketing' even op na om te ontdekken hoe inbound marketing u kan helpen om meer bezoekers naar uw website te trekken en hen te converteren naar leads.

Het Digitaal Groeiplan: de ideale start voor uw Inbound Marketing

Voor het opzetten van een succesvolle inbound marketing strategie, definieert Mia een aantal essentiële stappen, die uitgewerkt worden in het Digitaal Groeiplan.

1. Definieer Buyer Persona's

Buyer Persona's zijn semi-fictionele voorstellingen van de verschillende types klanten waar u of uw organisatie mee in contact komen tijdens een verkoopsproces. Meestal zijn ze opgebouwd rond een specifiek behoeftenpatroon of een bepaald demografisch profiel, afhankelijk van uw product, dienst of doel. Door deze doelgroepen en hun vragen, noden, behoeften en mogelijke tegenwerpingen in kaart te brengen, kunnen we veel gemakkelijker content op maat voorzien voor onze doelgroepen.

2. Definieer per Buyer Persona een Buyer Journey

De Buyer Journey is het proces waar een mogelijke klant door loopt voor hij of zij overgaat tot aankoop van een product of dienst. Deze buyer journeys verschillen per persona en kunnen in 3 fases onderverdeeld worden:

  • Awareness Stage: bezoeker heeft een probleem en zoekt naar een oplossing
  • Consideration Stage: bezoeker verzamelt informatie over allerhande mogelijke oplossingen
  • Decision Stage: bezoeker kiest een oplossing uit de beschikbare mogelijkheden

Het is bijgevolg essentieel om voor elke fase in de buyer journey van elke persona relevante content te voorzien.

buyers-journey

bron: Hubspot

3. Segmenteer uw contactlijst op basis van persona's

Stel: u zoekt een kleine, goedkope wagen op de site van een grote tweedehandsaanbieder die honderden modellen in de aanbieding heeft. Dan wil u niet per sé op de hoogte gehouden worden over 4x4's of luxe breaks in het aanbod, maar eerder over de voordelen van kleinere stadswagens of nieuw binnengekomen modellen in die klasse. Om die reden is het segmenteren van uw contactlijsten op basis van persona's (en hun noden en behoeften) essentieel om goede resultaten te boeken met marketing automation. Want een prospect die een product of dienst krijgt voorgeschoteld waar hij geen behoefte aan heeft, zal veel moeilijker te overtuigen zijn dan iemand wiens vraag correct beantwoord wordt.

4. Het conversiepad bepalen

Ga er nooit vanuit dat bezoekers wel vanzelf gegevens zullen achterlaten of zullen overgaan tot aankoop. Zorg daarom altijd voor een kwalitatief en strategisch uitgekiend conversiepad.

  • Met welke landingspagina's spreekt u bezoekers aan?
  • Welke Call To Actions (CTA's) voorziet u op die pagina?
  • Wat gebeurt er wanneer iemand zijn of haar gegevens achterlaat?
En vooral: eens er een eerste contact is gelegd, hoe gaat u proberen om meer gegevens te weten te komen over uw leads en hen zo doorheen het conversieproces te loodsen?

5. Kies de juiste software voor marketing automation

Eens uw organisatie een succesvolle Inbound Marketing strategie heeft geïmplementeerd, kan u via marketing automation software op een gestroomlijnde manier alle gegevens van uw online leads gebruiken om hen door middel van relevante content te laten converteren tot klanten. Marketing automation software is ontworpen om op een geautomatiseerde manier leads doorheen een aankoopproces te begeleiden, om ze zo te overtuigen om klant te worden.

Niet elke marketing automation tool is geschikt voor de doorgedreven personalisatie en opvolging van leads. Heel veel tools baseren zich voor Lead Nurturing (het doorheen de Buyer Journey begeleiden van leads) op acties van bezoekers, en niet op wie ze zijn of waar ze vandaan komen. Daardoor is veel marketing automation software te technisch opgevat en enkel goed om het proces te begeleiden. Mia adviseert daarom aan klanten het gebruik van Hubspot aan, marketing automation software die zowel de technische kant van marketing (automation en opvolging) als de emotionele kant belicht (sterke personalisatiemogelijkheden, content publishing tools...). Mia is bovendien Hubspot Certified Partner, niet alleen een bewijs van onze kennis van Hubspot en inbound marketing, maar ook van onze expertise op het vlak van strategie, coaching en implementatie van Inbound Marketing.

hubspot partner certified

6. Meet, analyseer en stuur bij

Helaas is niet elke campagne een instant succes en zelfs goed werkende campagnes kunnen steeds bijgestuurd worden. Daarom is het meten en analyseren van resultaten en het op basis daarvan bijsturen van bestaande en nieuwe campagnes een essentieel onderdeel van Inbound Marketing. Want over hoe meer gegevens u beschikt, hoe beter u uw campagnes kan optimaliseren.

Wil u meer weten over hoe Mia u kan helpen bij het starten van een Inbound Marketing traject? Vraag dan snel uw Digitaal Groeiplan aan!

Inbound Marketing in 5 stappen