Hoe vind en selecteer je een geschikt webbureau?

Business
Written by Steven Van Duyse

The good, the bad and the ugly

Een bureau kiezen om een website te laten bouwen is zoals tegelijk kunst en een auto kopen: het resultaat moet creatief en aantrekkelijk zijn maar ook betaalbaar, betrouwbaar en zeer functioneel.

Je hebt wellicht ook al cowboyverhalen gehoord van bedrijven die “slachtoffer” zijn geworden in een webproject: een hip en creatief bureau dat veel te duur bleek te zijn of een technisch minderwaardige website die door een neefje of vriend van de familie werd ontwikkeld. We moeten helaas vaststellen dat wij deze verhalen ook al eerder hebben gehoord. Mia wil op een andere manier te werk gaan: eerlijk, transparant en recht voor de raap.

Wij willen je dan ook graag enkele tips geven over hoe je een geschikt web bureau kan selecteren.

Waar moet je op letten?

Dit zijn enkele belangrijke kenmerken waar je moet op letten:

  • Zoek naar een echt bedrijf, met een echt team, geen collectief van freelancers. Dit wil niet zeggen dat je enkel met grote bureau’s met dure kantoren moet werken. Maar een bedrijf met een geschiedenis en eigen personeel geeft je meer garantie op blijvende en langdurige ondersteuning.
  • Van de eigen website van het agentschap kan je veel leren: de website moet een uithangbord voor het bedrijf zijn, een verhaal vertellen, informeren en overtuigen.
  • Vraag naar relevante referenties en getuigenissen van klanten en ga na hoe de samenwerking is verlopen.

Klassieke vragen

Dit zijn een aantal typische vragen die je jezelf best even stelt:

  • Wie programmeert de website echt? Wordt programmeerwerk uitbesteed aan onderaannemers in binnen- of buitenland of staat het webbureau er volledig zelf voor in?
  • Is de website compatibel met mobiele toestellen? Responsive design is vandaag de standaard geworden maar er zijn verschillende wijzen om dit te implementeren. Bij responsive design dient men ook stil te staan bij veranderende gebruikersbehoeften op mobiele toestellen.
  • Maakt het webbureau gebruik van een open source content management systeem of een zelfgebouwde softwareapplicatie? In het eerste geval betaal je geen licentiekosten en ben je zeker van support, eventueel ook door andere leveranciers van dezelfde technologie. 
  • Ontwerpt men het webdesign op maat of is het gebaseerd op een aangekochte template? Elk heeft zijn voor- en nadelen maar ga na in hoeverre een unieke uitstraling voor jou van belang is.
  • Kan de content uit de huidige site gemigreerd worden? Content migratie is altijd een heikel punt omdat de structuur van de huidige site zelden overeenkomt met die van de nieuwe. Heel vaak is ook de technologie verschillend. Wees voorbereid op het feit dat je extra werk zal hebben bij het herschrijven, actualiseren en opnieuw invoeren van de teksten in het CMS.
  • Kan de domeinnaam behouden blijven? Uiteraard. Er is geen enkele reden om van domeinnaam te veranderen. Het is zelf niet noodzakelijk om je domeinnaam te transfereren naar het nieuwe webbureau. Zolang je maar de instellingen van het domein kan beheren.
  • Kunnen we de website zelf hosten? Ja, zolang de webserver over compatibele software beschikt om het CMS te hosten. Wij stellen echter vaak ook hosting voor onze websites voor omdat we dan zeker zijn van een vlekkeloze service en support, zonder discussie over aansprakelijkheid.
  • Hoe lang duurt het om een website te ontwikkelen en hoe gaat men precies te werk? Dit hangt uiteraard af van de complexiteit en omvang van de site maar doorgaans gaan we uit van minimum een drietal maanden. Vergeet immers niet dat je verantwoordelijk bent voor een aantal goedkeuringen, zoals van concept, design, copywriting en gebruikerstesten. Wij maken steeds een plan van aanpak en timing, in functie van jouw beschikbaarheid en doelstellingen.
  • Wat gebeurt er als er 2 maand na de lancering iets kapot gaat aan de website? Zorg ervoor dat je goede afspraken maakt over onderhoud en ondersteuning en de voorwaarden van de garantieperiode.

Wees voorbereid als je met een webproject start

Dit zijn vragen die elk bureau zou moeten stellen voordat je jouw voorbereiding deelt:

  • Wat zijn de doelstellingen van de website? (We willen meetbare doelstellingen en je planning horen).
  • Wie is je doelgroep, en vertel er ons alles over.
  • Welke informatie wil je online plaatsen (over welke content beschik je nu, wie zal in staan voor het schrijven van nieuwe content, zijn er beelden beschikbaar, enz.).
  • Welke functionaliteit voorzie je op de site (site structuur, ecommerce, blog, video, downloads, enz.)
  • Wat verwacht je dat je bezoekers op de website doen? In het jargon heet dat conversie: inschrijven op een nieuwsbrief, iets downloaden, een afspraak maken, een online aankoop doen… .
  • Heb je ervaring met een of meerdere content management systemen? Ken je de voordelen ervan?

En hoeveel kost dat nu, een website?

En de cruciale vraag die iedereen bezighoudt: wat is de kostprijs van de ontwikkeling van een website?

Alles hangt vanzelfsprekend af van wat jij verwacht: de functionaliteit en de complexiteit ervan, het aantal talen en de hoeveelheid te creëren content en of er veel maatwerk nodig is om te beantwoorden aan je specifieke eisen. Er kan met andere woorden niet zomaar een richtbudget gegeven worden zonder een duidelijk antwoord op de hierboven geformuleerde vragen. En als het bureau dat wel kan, vergewis je dan op welke basis die schatting werd gemaakt. In vele gevallen heb je te maken met standaard producten die niet altijd aan je wensen tegemoet komen.

Als je graag wil kennismaken met Mia voor je toekomstig webproject en te weten wil komen hoe wij dit aanpakken, aarzel dan niet om contact op te nemen met één van onze experts.

contact opnemen met Mia