Hoger scoren in Google? Niet zo eenvoudig als het lijkt.

Inbound Marketing, Search Engine Optimisation, content
Written by Steven Van Duyse

'Kies een woord waarop u wil scoren in Google en steek dat zoveel mogelijk in uw teksten, titels en meta description en uw pagina staat binnen de kortste keren op de eerste plaats in Google.' Correct? Nee. Eerder onzin van gewiekste verkopers of onwetende marketeers die al 5 jaar niks hebben bijgeleerd. Want hoger scoren in Google is best een pak moeiliijker dan dat.

SEO? Wie? Wat? Waarom?

Laten we vooral eerst die term 'hoger scoren in Google' maar even vergeten en het kind gewoon bij naam noemen: Search Engine Optimization, zoekmachine optimalisatie of kortweg SEO. SEO is een verzameling van technieken die ervoor zorgt dat zoekmachines zoals Google uw sitepagina's een hogere relevantie toebedelen in hun zoekresultaten en uw pagina bijgevolg hoger komt te staan op de pagina's met zoekresultaten. In de tijden waarin de dieren nog spraken was het eenvoudig. U wou scoren op 'schrijnwerkerij'? Geen probleem. U schreef gewoon een tekst vol schrijnwerkerij over hoe uw schrijnwerkerij de beste schrijnwerkerij van alle schrijnwerkerijen in de schrijnwerkerijwereld was, en uw schrijnwerkerijpagina scoorde hoog op 'schrijnwerkerij'. See what we did there? Die techniek wordt nu omschreven als 'keyword stuffing' en levert u tegenwoordig zelfs negatieve punten op. SEO is doorheen de jaren een pak moeilijker geworden, meteen ook de reden waarom steeds meer bedrijven en organisaties gespecialiseerde agencies inhuren om die taak van hen over te nemen.

Maar hoe scoor ik dan wel in Google?

De Amerikaanse auteur Terry Goodkind zei ooit 'If the road is easy, you're likely going the wrong way'. Dat geldt ook voor SEO. Zoekmachine optimalisatie is een intensief en voortdurend proces dat pas na een bepaalde periode resultaten begint op te leveren. Wil u morgen een toppositie in Google? Kies dan voor Google AdWords. Wil u echter een 'gezondere' en op uw eigen kanalen toegespitste strategie die u op langere termijn minder kost en meer oplevert, maar tijdsintensiever is bij de start? Dan is SEO het juiste proces voor u. Een proces dat bovendien uit verschillende onderdelen bestaat.

Keyword rankings

Teksten

Laten we er onze eigen situatie even bijnemen als voorbeeld. Bij Mia zijn we zelf voortdurend bezig met het optimaliseren van onze eigen SEO om zo meer leads binnen te halen via organische zoekresultaten (zoals via Google). Daarbij horen hogere posities in de zoekresultaten. Het afgelopen jaar hebben we hopen landingspagina's en blogs geschreven, volledig gecentreerd rond de vragen en problemen van onze (mogelijke) klanten. Iemand die zoekt op 'inbound marketing' zal ons niet meteen op de eerste pagina vinden. Logisch, gezien de grote (internationale concurrentie). Maar wie zoekt op 'Hoe starten met inbound marketing', een veel relevantere vraag voor veel bedrijven, merkt dat we daar wel in de top 3 staan. Dat betekent dat u heel wat kwalitatieve copy moet schrijven die vooral gericht is op de semantische samenhang van uw teksten en het complete verhaal dat u brengt, in plaats van op het zoveel mogelijk gebruiken van een bepaald woord.

Opbouw en techniek

Maar dat is niet alles. We onderhouden ook voortdurend het technische luik van onze site. Zorgen dat onze pagina sneller geladen wordt, onze menustructuur aanpassen, de manier waarop pagina's worden opgebouwd analyseren en ervoor zorgen dat (bijna) alle mogelijke technieken om dat ietsje meer resultaat te boeken ook worden doorgevoerd. Daarnaast analyseren we de site via gespecialiseerde tools voortdurend op dubbele content, slecht ingestelde URL's, mobiele gebruiksvriendelijkheid en een hele hoop andere parameters om ook dat luik zo optimaal mogelijk te laten draaien. U ziet het, er kruipt best wat werk in achter de schermen.

SEO is geen 'project' maar een engagement

SEO is een voortdurende opdracht. Bijna wekelijks zijn er nieuwe evoluties in het zoekmachinelandschap, zoekmachines veranderen op voortdurende basis de algoritmes die uw pagina's beoordelen en ook uw concurrenten zitten niet stil. Wat vandaag een succes was, kan perfect morgen achterhaald zijn. Daarom proberen wij bij Mia te opteren voor een overkoepelende aanpak waarbij een uitgebreide basisopzet doen, gevolgd door maandelijkse onderhouds- en uitbreidingstaken. Op die manier zorgen we niet alleen voor een voortdurende aangroei van kwalitatieve pagina's maar kunnen we ook proactief nieuwe oplossingen voorstellen en doorvoeren. Dat alles op een strategische manier. Want net als alle andere onderdelen van uw digitaal marketingplan heeft ook SEO nood aan strategie. Zomaar wat doen kost vooral tijd en levert veel minder resultaat op dan volgens een beredeneerd stappenplan werken. Het resultaat? Een duidelijke groei aan bezoekers en een bijbehorend, groeiend aantal leads. Zoals bij onderstaande klant.

Adwords grafiek

Is SEO voorspelbaar?

Neen. U mag nog zo'n fenomenale inspanningen leveren, het kan perfect zijn dat iets niet werkt. Teveel concurrentie, een kwalitatieve pagina die toch een verkeerde insteek heeft of een andere factor: het kan allemaal. Maar dat is niet erg. Want uit elke fout valt te leren, uit elke tegenslag iets positiefs te halen en uiteindelijk zal SEO altijd werken. Hoeveel bezoekers u dat extra zal opleveren? Dat kunnen we niet inschatten. Diverse marketingtools (en wijzelf als agency) kunnen wel concluderen dat leads uit organisch verkeer gemiddeld veel vlotter converteren, dat ze meer betrokken blijven bij een merk en dat ze meer open staan om daarna via andere kanalen door u benaderd te worden.

Benieuwd hoe u kan starten met een SEO strategie op maat van uw bedrijf om zo meer bezoekers aan te trekken en leads te genereren?

Vraag dan bij Mia uw Buyer Persona Workshop aan. In deze workshop leren we u en uw team onder meer alle tips & tricks aan om uw verschillende buyer persona's op te stellen en leren we u hoe u best met hen communiceert.

buyer-persona-workshop