HubSpot CMS Hub: eenvoudig webmanagement

Hubspot
Written by Katrijn Van Rompuy

Spannend nieuws op het marketing automation front: HubSpot lanceerde deze maand HubSpot CMS Hub, een uitbreiding op het bestaande HubSpot CMS-platform. HubSpot ontwikkelde deze hub als een efficiënte oplossing om websitemanagement te vereenvoudigen voor zowel marketeers als developers én voor het steeds optimaliseren van de customer experience.

In deze blog leggen we je dan ook met veel plezier en enthousiasme uit met welke features HubSpot CMS Hub jouw bedrijf kan helpen voor een aangenamer beheer van je website en geoptimaliseerde customer experience efforts.

HubSpot CMS Professional en Enterprise

De vernieuwde CMS van HubSpot is ontwikkeld als schaalbare, snelle en veilige CMS voor groeiende middelgrote tot grote bedrijven. Het dient als oplossing voor het vergemakkelijken van webmanagement voor zowel marketeers en developers als IT’ers. Op die manier kunnen ze zich opnieuw focussen op het optimaliseren van de customer experience, een onmisbare factor voor het bereiken van meer conversies.

HubSpot CMS Hub bestaat uit twee varianten, namelijk CMS Professional en CMS Enterprise. De eerste is gericht op snelgroeiende ondernemingen die niet langer gelimiteerd willen zijn door verschillende gatekeepers en het systeembeheer. De laatste mikt ook op snel evoluerende bedrijven, maar diegenen die ook sturing nodig hebben over een groeiend team en tegelijkertijd krachtige website-ervaringen wil ontwikkelen. De onderlinge verschillen tussen CMS Professional en CMS Enterprise zijn dan ook best groot. CMS Enterprise beschikt immers over alle features van CMS Professional, maar voegt daar nog een hoop handige nieuwigheden aan toe. 

Vanzelfsprekend heeft het verschil tussen beide varianten een invloed op de prijs van de licenties: een licentie voor CMS Professional bedraagt zo’n 300$ per maand (beveiliging en hosting inbegrepen) terwijl een licentie voor de Enterprise tier 900$ bedraagt, maar je beschikt natuurlijk over heel wat extra tools om het beheer van je website te optimaliseren en er de gegeerde vruchten van te plukken.

Nieuwe features binnen HubSpot CMS Hub

Omdat de nieuwe features van de HubSpot CMS Hub heel wat voordelen te bieden hebben en we zelf niet kunnen wachten om er gebruik van te maken, geven we graag een overzicht van de belangrijkste nieuwigheden.

HubSpot CMS Professional features

Bovenop de bestaande features die de huidige CMS van HubSpot biedt, kan je in de CMS Professional gebruik maken van:

  • Thema’s en de drag and drop editor

HubSpot CMS Hub maakt gebruik van thema’s in plaats van templates. Een thema is een set van assets zoals templates, CSS-files en modules die het development team kan aanpassen om een eenvoudige content editing te maken voor de marketeers. Er kan gekozen worden voor enkele standaard thema’s die in de CMS klaarstaan, maar je developers kunnen ook er ook enkelen zelf aanmaken.

Wenst een marketeer bepaalde wijzigingen door te voeren in de opmaak van enkele webpagina’s? Dan kan hij of zij nu zelf in de HubSpot CMS Hub dergelijke aanpassingen doen aan de hand van een handige drag and drop editor. Verschillende elementen zoals headers, CTA’s, forms, logo’s, kleuren en lettertypes kunnen eenvoudig naar de gewenste plek versleept of aangepast worden. De marketeer heeft hiervoor geen enkele kennis nodig van code, css-files of html.

Op die manier hoeft de marketingafdeling niet langer meer te wachten op de beschikbaarheid van de developers om aanpassingen te doen in de opmaak van webpagina’s.

thema-hutspot cms hub-drag and drop editor

  • Content staging

Met deze handige feature kan je webpagina’s opnieuw ontwerpen en herlanceren in een veilige staging-omgeving. Dit geldt voor zowel bestaande HubSpot pagina’s als geheel nieuwe webpagina’s. Alle content die in de staging gemaakt en gepubliceerd is, wordt gehost op your-domain.sandbox.hs-sites.com. Vanaf het moment dat je de live versie van je redesign bekeken hebt, kan je in slechts één muisklik je nieuwe webpagina live zetten en de oude ermee vervangen.

  • Multi language testing

Nieuw in de HubSpot CMS is ook de mogelijkheid om je meertalige content te gaan A/B testen. HubSpot CMS bood gebruikers al vanaf het begin de kans om content in meerdere talen aan te bieden, maar kon tot voor kort geen taalvariaties van de content testen. Dit is dus nu wél mogelijk met de nieuwe HubSpot CMS.

  • Lokaal website development

HubSpot CMS Professional geeft jouw developers de kans om aan de hand van zelfgekozen tools, workflows en technologieën te gaan ontwikkelen. Dit in tegenstelling tot de vorige CMS van HubSpot waarin je enkel gebruik kon maken van de beschikbare tools binnen het platform.

  • Telefonische support

Een unieke toevoeging aan de HubSpot CMS is de 24/7 telefonische ondersteuning van HubSpot. Heb je een styling-probleem met je website en vind je er zelf geen oplossing voor? Dan kan je vanaf nu gebruik maken van deze telefonische support, ook beschikbaar via chat.

HubSpot CMS Enterprise features

Zoals eerder al vermeld, is deze variant van HubSpot CMS Hub voorzien van enkele extra toepassingen:

  • Memberships

Het creëren van memberships is een manier om content toe te kennen aan specifieke doelgroepen (klantgroepen of collega’s op basis van HubSpot lijsten. Op die manier kan je bepaalde klanten unieke toegang geven tot een deel van je website. Het laat je toe om op maat gemaakte content te genereren voor specifieke segmenten van je klantenbestand.

  • Content partitioning

Content partitioning is het hanteren van teammachtigingen om teamleden enkel toegang te geven tot die onderdelen in de Hub die voor hen belangrijk zijn.

  • Adaptive of dynamische testing

Een belangrijke nieuwe feature binnen de HubSpot CMS Enterprise is de mogelijkheid tot adaptive of dynamisch testen. Dit is een vorm van A/B testing, maar in plaats van gelimiteerd te zijn tot het vergelijken van slechts twee versies van je content, kan je tot vijf verschillende contentvariaties gaan door het gebruik van machine learning. Wanneer je deze feature gebruikt, zal de CMS automatisch die versie tonen die het best presteert in de test.

adaptive testing-hubupot cms hub

  • Multi brand domains

Door de two of multi brand domain feature te gebruiken kan je je content hosten op verschillende domeinen, maar binnen één CMS beheren en rapporteren. Dit kan handig zijn wanneer je bedrijf zodanig groeit dat je moet uitbreiden, of in geval van moeder-, zuster- en dochterbedrijven.

  • Code alerts

Deze feature is vooral handig voor developers omdat het aangeeft wanneer er op bepaalde webpagina’s zich fouten bevinden die de werking van de website kunnen vertragen. Dit kan dat weer leiden tot een verminderde customer experience. Voorbeelden van dergelijke fouten zijn bijvoorbeeld syntax errors en ontbrekende tags.

  • Serverless functions

Voeg interactieve items toe aan je content binnen HubSpot zonder dat je daarvoor een externe server, SSL-certificaat of data overdracht dient de configureren. Voorbeelden van interactieve elementen zijn bijvoorbeeld guestbooks, event registraties of dynamische calculators.

  • Activity logging

Voor middelgrote tot grote bedrijven is het quasi onmogelijk om informatie omtrent alle wijzigingen op webpagina’s bij te houden, gaande van wie de aanpassingen doorgevoerd heeft tot wat en wanneer. HubSpot CMS Enterprise geeft je de mogelijkheid om toch deze activiteiten te tracken zodat je steeds controle en overzicht behoudt over je CMS.

activity logging-hubspot sms hub

  • Single sign-on

Single sign-on is een eenvoudige manier om in te loggen in HubSpot en andere bedrijfssystemen. Het geeft bovendien meer controle over wie er juist toegang heeft tot je CMS. Zo kan je bijvoorbeeld ook tijdelijke users uitsluiten van je account wanneer de situatie erom vraagt.

  • Custom CDN-configuratie

Op maat gemaakte en configureerbare CDN-instellingen (Content Delivery Network) geven je IT’ers de mogelijkheid om de beveiliging van je content in HubSpot te beheren en extra te beschermen tegen ongewenst verkeer. Bovendien kan je met deze feature specifiek websitebezoek weigeren ter beveiliging van je website en content.

Naadloze integratie met andere HubSpot hubs

Wat HubSpot CMS Hub, naast de interessante nieuwe features, net dat tikje krachtiger en verleidelijker maakt om te gebruiken, is de feilloze integratie met de andere HubSpot tools zoals HubSpot Marketing en Sales Hub, Service en niet te vergeten de HubSpot CRM. Hierdoor kan je als bedrijf een consequente customer experience bieden en steeds de betrokkenheid van je bezoekers tracken om hen op specifieke momenten op maat gemaakte berichten te sturen en hun verder in de customer journey te leiden.

HubSpot CMS Hub spek voor jouw bek?

Had je graag meer informatie over de HubSpot CMS Hub of wil je weten wat deze gloednieuwe CMS voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan snel contact op met ons! We bekijken met veel plezier samen met jou de verschillende mogelijkheden om het beheer van jouw website naar een hoger niveau te tillen, je customer experience te optimaliseren en zo het aantal conversies te verhogen.
contact opnemen met Mia