HubSpot CMS: wat is het en is het iets voor jouw bedrijf?

Inbound Marketing, Ontwerpen
Written by Mia

De digitale wereld verandert met de snelheid van het licht, waardoor ook jouw website steeds mee moet evolueren. Vroeger bekeken we elke website als één groot project dat vanaf de basis werd opgebouwd, waar geregeld tussentijds een aanpassing aan gebeurde en die vervolgens elke vier jaar grondig vernieuwd of volledig herbouwd moest worden. Afhankelijk van het type site kan dat nu veel eenvoudiger, dankzij HubSpot.

Eerst en vooral: de klassieke manier van werken is zeker niet voorbijgestreefd, zeker als het gaat om grote, uitgebreide sites waar een stevige Drupal-installatie achter zit. Maar als het gaat om sites met een voortdurend veranderend karakter waarbij copy en design op wekelijkse of maandelijkse basis moeten wijzigen of wanneer je een site hebt die helemaal niet zo uitgebreid moet zijn dat er een op maat gemaakte Drupal achter moet zitten, dan hebben we nu bij Mia een handig alternatief: HubSpot CMS.

HubSpot CMS? Wat is dat?

HubSpot CMS is een uitbreiding op de HubSpot marketing automation software die het toelaat om je website binnen HubSpot te bouwen. Met hetzelfde gebruiksgemak van HubSpot (zodat je niet per sé technische kennis nodig hebt om ze te onderhouden) en alle functionaliteiten die de hoofdtool ook omvat, zoals personalisatie van de inhoud, identificatie van de bezoekers en automatisatie van jouw marketing.

Handig in gebruik?

Absoluut. Je kan zo bijvoorbeeld als ingelogde gebruiker vanaf je site zelf aanpassingen doorvoeren. Je hoeft dus niet meer in een backend van je CMS-systeem te prullen. Designs aanpassen of zelf code-aanpassingen doen? Mits je enige HTML/CSS-ervaring hebt een fluitje van een cent, aangezien dat nog steeds de basis blijft. Mia kan hier dankzij drie HubSpot Design Certified designers voor een kwalitatieve meerwaarde zorgen.

inline-editing-cos.pngdesign-certified-mia.png

Wanneer kies je best voor HubSpot CMS?

De keuze is vrij, natuurlijk. En we staan nog steeds met heel ons team als een man achter Drupal als CMS voor stevige websites. Maar soms heb je dat niet nodig. Zoals in volgende situaties:

  • Je site heeft een heel duidelijke, eenvoudige structuur zonder veel technische tierlantijntjes
  • Je site bevat slechts een 20-30 pagina's, allemaal via een gelijkaardig stramien
  • Je wilt op wekelijkse basis aanpassingen kunnen doen zonder dat je veel technische kennis moet vergaren of steeds beroep moet doen op een expert
  • Je gebruikt HubSpot en wil een nieuwe site, maar je hebt geen groot budget voor een Drupal- of WordPress-site
  • Je wilt volledig gaan voor een conversie-gerichte site, gecombineerd met HubSpot en Inbound Marketing

Maar wat is nu de meerwaarde van HubSpot CMS?

Via deze software wordt jouw website gebouwd in verschillende cycli van elk 30 dagen. In de eerste cyclus worden de prioritaire pagina’s gebouwd en online gezet. In de tweede cyclus zijn de pagina’s aan de beurt die nog even kunnen wachten. In de derde cyclus komen de extraatjes aan bod, enzovoort. Deze cycli worden elke maand hernieuwd of aangepast naargelang de noden en wensen van jouw bezoeker.

“Een nieuwe website met HubSpot CMS? Dat is een langetermijnrelatie aangaan.”

Angstaanjagend? Misschien. Maar wél logisch, als je er even bij stilstaat. Via deze werkwijze zorg je er namelijk voor dat jouw website voortdurend verbetert, waardoor jouw bezoekers steeds beter hun weg vinden naar je online CMSysteem. En deze verbetering gebeurt maandelijks in plaats van driejaarlijks. Niet slecht, toch? Deze nieuwe Inbound Marketingaanpak brengt dus een aantal voordelen met zich mee die je niet over het hoofd mag zien. Daarom sommen wij ze graag op voor jou!

Nieuwe pagina’s worden sneller online gezet

Wij weten dat het niet aangenaam is om maanden op je website te moeten wachten. Daarom geven wij de voorkeur aan een systeem waar nieuwe pagina’s snel online gezet kunnen worden. Dit soort werking brengt namelijk een hele hoop voordelen met zich mee:

  • Je bedrijf staat meteen online
  • Hoe sneller je nieuwe pagina’s toevoegt aan je website, hoe meer kans je hebt om hoog te scoren op Google
  • Wij kunnen snel analyseren of de nieuwe content, het nieuwe design en de nieuwe marketingtools werken. En deze data kan dan weer bijdragen tot de ontwikkeling van de volgende pagina’s

Op deze manier heb je dagelijks een betere website dan de dag ervoor.

Jouw website krijgt elke 30 dagen nieuwe prioriteiten

Dus we bedenken een plan om je website te bouwen in verschillende blokken van 30 dagen. We werken nauw samen om te beslissen hoe elke blok opgevuld wordt en welke pagina’s voorrang krijgen. Via deze strategie bekijken we jouw website als een virtueel work in progress. Met andere woorden: we beschouwen je website nooit als ‘af’. We denken samen na over mogelijke upgrades, aanpassingen en toevoegingen. We geven bepaalde upgrades voorrang, afhankelijk van de toegevoegde waarde die ze brengen én van de tijd die erin gestoken moet worden. We starten met de items die het minste tijd vragen, maar het meeste waarde toevoegen.

Elke maand herbekijken we onze prioriteiten en veranderen we deze indien nodig. Op deze manier doen we enkel werk dat een maximale waarde met zich meebrengt.

Conversie optimaliseren? Live data gebruiken!

Naast het aanmaken van nieuwe pagina’s, bekijken we ook je bestaande pagina’s. We analyseren de live data en passen de matig presterende pagina’s hiernaar aan. Wanneer we een pagina hebben die veel bezoekers heeft, maar slechts enkele conversies, dan moeten we hier iets aan doen. We maken prioriteit van deze pagina en voeren aan de hand van onze live data de benodigde aanpassingen uit om de prestaties te verbeteren. Doen we dit voor een drietal pagina’s per maand, dan zal je gigantische vooruitgang merken op gebied van leadvorming.

Je bezoekers bepalen je prioriteiten en richting

Je wilt dat je bezoekers een goede ervaring hebben als ze op jouw website vertoeven. je wilt een gebruiksvriendelijke website die handig te navigeren is, wervende content aanbiedt en snel te delen valt op sociale media. En je wilt dat mensen snel en eenvoudig kunnen interageren met je. Klinkt eenvoudig genoeg, toch? Zeker.

Jammer genoeg zijn deze verwachtingen ingewikkelder dan je zou denken. Gelukkig kies je voor Inbound Marketing – en hiermee voor een flexibele website die je eenvoudig kan aanpassen. Dit kan je doen door alle data af te lezen, te analyseren en in te zetten in de volgende cyclus. Zo is een heat map een fantastische tool om te ontdekken waar jouw bezoekers verward zijn of verloren raken. Aan de hand van deze data kan je deze probleemzones snel aanpakken, zodat de online ervaring van je bezoeker alleen maar in stijgende lijn kan gaan.

Maar wat is nu het verschil met een CMS als Drupal?

Drupal is een Content Management System met enorme, technologische mogelijkheden. HubSpot CMS is een Content Optimization System dat perfect geschikt is voor minder veeleisende websites. Indien HubSpot CMS voor jouw noden volstaat, zitten de verschillen onder meer in de manier waarop jouw site technisch in elkaar zit. Drupal is een CMS dat steeds een opzet en installatie op maat nodig heeft en volledig naar jouw noden, behoeften en technische wensen wordt opgebouwd. De mogelijkheden zijn dus legio. HubSpot CMS is een 'out of the box' oplossing die volstaat voor een groot deel van de websites. Bovendien is het out-of-the-box ook mobile friendly. CMS is dan ook perfect geschikt voor bedrijven die weinig technische kennis in huis hebben en los van 'betere conversie' en 'perfecte integratie met andere marketingkanalen' geen hoogtechnologische eisen van hun site stellen.

Hubspot design-certification.png

We zeiden het al: de marketingwereld raast met een ontzettende snelheid vooruit. Wij verwachten niet dat iedereen op de hoogte is van de laatste trends en snufjes in de marketingwereld… want dat zijn wij al. En wij helpen je meer leads te krijgen zodat jouw bedrijf duidelijker op de kaart gezet wordt. Benieuwd of HubSpot CMS iets voor jouw bedrijf is? Contacteer ons dan snel!

contact opnemen met Mia