Wat is behavioural targeting en hoe werkt het in HubSpot?

Inbound Marketing, Marketing Automation, Hubspot, content
Written by Steven Van Duyse

Via je website en je andere digitale kanalen verzamel je elke maand gigantische hoeveelheden data. Maar wat doe je er nu eigenlijk mee? Gebruik je het passief om evoluties te bekijken en te zien waar je staat, of gebruik je data actief om bezoekers een ervaring op maat te geven? Dat is waar behavioural targeting in beeld komt.

Wat is het? 

Eerst en vooral? De meest onderschatte marketingtechniek van 2016. Want iedereen gebruikt massaal A/B testing, analytics en usability testing om sales en conversie te verhogen, maar behavioural targeting plaatsen we zelden in dit lijstje. Dit kan liggen aan het feit dat deze techniek moeilijker te implementeren is dan voorgaande. Toch hebben we tegenwoordig allemaal tools ter personalisatie voorhanden waarmee we dit eenvoudiger kunnen maken.

Verschillende bezoekers gedragen zich verschillend

De traffic op jouw website is samengesteld uit bezoekers met verschillende intenties. Sommigen willen iets kopen, anderen willen deel uitmaken van je bedrijf, nog anderen willen informatie verwerven en dan is er nog een kleine groep die per ongeluk op je website zit – en niet in z’n minst geïnteresseerd is in wat je te vertellen hebt.

De meeste websites en landingspagina’s zien er hetzelfde uit voor elke bezoeker. Daarom zien we dikwijls pagina’s die volgestouwd zijn met verschillende call-to-actions die aansporen tot verschillende acties: ‘koop nu’, ‘schrijf je in voor onze nieuwsbrief’, ‘doe de gratis trial’, ‘like ons op Facebook … Deze pagina’s hebben als doel elke bezoeker te plezieren, waardoor het een chaos wordt waar niemand zich door aangesproken voelt.

Wanneer je je landingspagina wil optimaliseren, moet je weten wat je doelpubliek is: zo kan je veilig opteren voor één CTA met een zeer specifiek doel. Maar, wat als je deze landingspagina (of eender welke pagina) nu eens kon personaliseren voor elke bezoeker? Stel je voor dat je CTA zich zou aanpassen aan de bezoeker die zich op de pagina in kwestie bevindt.

Wel, via behavioural targeting kan dit. 

De variabelen waar behavioural targeting gebruik van maakt

Als je verschillende soorten content, aanbiedingen, variaties en campagnes wil targeten op specifieke bezoekers afhankelijk van hun gedrag, dan moet je hier enkele variabelen opzetten. De belangrijkste hiertussen: 

  • Locatie (stad, land, regio)
  • De verwijzende URL (vanwaar kwam de bezoeker of via welk kanaal?)
  • Campagne (op welke ad klikte de bezoeker?)
  • Toestel (komt de bezoeker via mobiel of via desktop?)
  • Frequentie (is het een nieuwe of een terugkerende bezoeker? Is dit het derde of het twaalfde bezoek?)
  • Zoekwoorden (zocht de bezoeker op één van jouw zoekwoorden? En zoja: hetwelke?)

Voorbeelden van behavioural targeting

Je kan allerlei interessante targeting campagnes ondernemen, afhankelijk van wat je wil bereiken. Enkele ideeën:

  • Implementeer op dynamische wijze zoekwoorden in de kop en/of content van de behavioural targetinglandingspagina.
  • Toon specifieke aanbiedingen die vasthangen aan bepaalde zoekwoorden of verwijzende URL’s:
    - op een hotelwebsite waar je bijvoorbeeld getuigenissen kan personaliseren op basis van het land of de stad van de bezoeker.
    - op een corporate website, waar je bijvoorbeeld de vacatures toont als de bezoeker woont in de stad waar het bedrijf gevestigd is.
    - op een e-commerce website, waar je bijvoorbeeld kortingen aanbiedt – afhankelijk van hoe trouw/nieuw de bezoeker is.
  • Toon aanbiedingen die afhankelijk zijn van een tijdstip (’s morgens, ’s middags of ’s avonds) of een dag (weekdag of weekenddag?).

Je ziet het, de mogelijkheden zijn eindeloos. Maar, hoe zoek je nu precies uit welk segment relevant is om te targeten? 

Starten met behavioural targeting

De eerste stap in behavioural targeting, dat is begrijpen hoe je bezoeker in mekaar zit. Je moet weten welke mensen in je doelgroep zitten en of je ze eenvoudig kan segmenteren. Hiervoor moet je in eerste plaats je website analytics tool gebruiken, in combinatie met je bedrijf, je sector en productkennis. Zorg ervoor dat je weet waar je publiek voornamelijk in geïnteresseerd is en werk hierop verder. Onderzoek uit welke steden, regio’s en/of landen je bezoekers komen, enzovoort. Combineer deze resultaten tot een zo volledig mogelijke behavioural targeting campagne.

Toch is het opzetten van je campagne niet het enige wat je moet doen. Integendeel: dit is slechts het begin. Je moet immers voortdurend bezig zijn met de resultaten van deze campagnes. Je kan bijvoorbeeld een hele hoop vragen beantwoorden met A/B testing. Want enkel wanneer je statistisch relevante resultaten hebt, dan pas kan je de targeting campagnes permanent gaan implementeren.

Drie manieren waarop je aan behavioural targeting kan doen via HubSpot

Dat klantgericht targeten werkt, dat weten we al langer – het concept is immers niets nieuws. Tien jaar geleden al, ontdekten marketeers over de hele wereld dat er ontzettend veel waarde zit in het plaatsen van online advertenties die zich richten op bepaalde demografische eigenschappen.

Wat er dan precies veranderd is? De voortdurend evoluerende intelligentie van deze techniek. Kijk maar naar de cookies in onze browsers: zij leren vanalles over de gebruiker, afgeleid uit hun surfgedrag. En vervolgens gebruiken ze deze informatie om enkel relevante boodschappen door te geven.

Kijk maar naar enkele van de meest populaire websites op het internet: Facebook, Amazon en Twitter. Elk van deze sites displayen advertenties die accuraat inspelen op de (online) geschiedenis van de bezoeker in kwestie, hun afgelopen aankopen en hun interesses.

Dus, simpelweg: in plaats van dat we de gebruiker targeten als deel van een bepaalde demografische groep, gaan we de gebruiker nu targeten als individu. En HubSpot staaft op schitterende wijze onze claim dat behavioural targeting kan zorgen voor verhoogde conversieratio op gebied van prospects. Wij somden onze drie favoriete methodes op om dit te bekomen:

Een slimme CTA

een cta

De slimme CTA’s van HubSpot zijn knoppen/links die je plaatst op je website om de bezoeker te verleiden door te klikken naar een volgende pagina (bij voorkeur een landingspagina). Een goede CTA is belangrijk voor de creatie van leads – want je kan er zeker van zijn dat degenen die doorklikken wel degelijk geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt.

Het grootste voordeel aan deze CTA’s ligt bij hoe specifiek getarget ze kunnen zijn. De kans is namelijk groot dat je een aantal potentials en leads hebt die zich allemaal in andere stadia van de funnel bevinden. Sommigen van je bezoekers hebben immers al een hele tijd contact met jou, terwijl anderen voor de eerste keer langskomen. Wel, de slimme CTA’s van HubSpot kunnen gepersonaliseerd worden op elke bezoeker, afhankelijk van hun plek in de funnel, in welke sector ze functioneren en wat hun algemene interesses zijn.

Dit zorgt ervoor dat de kans dat je je bezoeker effectief aantrekt, groter wordt. En je vermijdt er ook mee dat je potentials verliest die enkel aanbiedingen te zien krijgen die niet van toepassing zijn op wat ze zoeken.

Met Hubspot kan je je CTA-knoppen bovendien ook A/B testen: zo kan je uitzoeken welke links het meest succesvol zijn in het verkrijgen van een click-through.

Targeted email

grafiek email campagneDeze vorm van emailing kan zorgen voor een maar liefst drie keer grotere click-through rate, in vergelijking met niet getargete emails. Via HubSpot kan je verschillende contactlijsten maken die gebaseerd zijn op verschillende interesses, gedragingen en andere kwaliteiten: zoals bijvoorbeeld degenen die al eerder hebben doorgeklikt naar je website, of degenen die je al een keer hebben vermeld op een social media-account.

Belangrijk om weten: de interesses van je potentials kunnen veranderen, samen met hun plek in de funnel. HubSpot helpt je hierop in te spelen door deze contacten over te plaatsen naar andere lijsten – allemaal met als doel om uiteindelijk op het juiste moment bij de juiste persoon te geraken.

Met HubSpot kan je dus verschillende elementen van je email aanpassen en personaliseren aan ieder contact. En wanneer je je emailcampagne hebt uitgevoerd, dan kan je HubSpot analytics inschakelen om je open- en click-through rates te bekijken. Met deze data kan je ontdekken welke email campagnes (of welke elementen ervan) het meest succesvol waren.

Smart images

smart afbeeldingBeelden kunnen ontzettend sterke marketingtools zijn. Het juiste beeld springt meteen in het oog, is aantrekkelijk en moedigt click-throughs aan. En om helemaal ideaal te zijn, zou het beeld ook 100% relevant moeten zijn voor de kijker.

Hiervoor kan je HubSpot technologie inschakelen: hiermee wordt er automatisch een relevant beeld toegekend aan je landingspagina. HubSpot beslist dat dit specifiek beeld relevant is, gebaseerd op het volledige profiel van de bezoeker in kwestie: dus niet enkel persona en sector, maar er wordt ook gekeken naar de positie in de funnel.

En dit zijn slechts enkele voorbeelden!

Want er zijn nog veel meer manieren waarop HubSpot je kan helpen volledig gepersonaliseerde content te creëren om bezoekers om te vormen tot leads, leads tot prospects en prospects tot klanten.

Geïnteresseerd?

Super! Want Mia is HubSpot Gold Certified Partner, wat betekent dat wij je probleemloos wegwijs kunnen maken in de wereld van HubSpot en behavioural targeting. Heb je hier nog vragen over of wil je ons (inbound) marketingteam al een keer ontmoeten? Aarzel dan niet om ons te contacteren. Tot snel!

Hubspot in actie zien?