#INBOUND17: Welke nieuwigheden brengt HubSpot in 2018?

Inbound Marketing, Hubspot
Written by Steven Van Duyse

Zowel HubSpot als inbound marketing groeien exponentieel. Dat zie je dit jaar niet enkel aan het stijgend aantal deelnemers op #Inbound17, maar ook aan de lijst met innovaties die jaarlijks worden voorgesteld. Na de zeer beperkte verbeteringen van vorig jaar zit de (nabije) toekomst vol met toepassingen die HubSpot nog beter laat aansluiten bij trends als AI, 1-op-1 communicatie en de sterke positie van social media kanalen. Wij hebben de belangrijkste features verzameld per domein.

HubSpot Sales Professional

Dit jaar is HubSpot van mening dat de bedrijven die in 2014 wilden groeien, door gebruik te maken van tools zoals HubSpot Free CRM en Sales, nood hebben aan nieuwe maar toch eenvoudig te gebruiken toepassingen die hun bedrijf verder laten evolueren.

Als antwoord hierop wordt o.a. de nieuwe HubSpot Sales Professional gelanceerd, op 1 november van dit jaar. Concreet bouwt deze tool verder op de bestaande HubSpot Sales Pro, maar krijgt ze een waaier aan nieuwe features zoals extra reporting mogelijkheden, het automatiseren van taken en/of deals, intelligente notificaties die worden aangedreven door AI (waarmee je priority notifications krijgt van high-level leads) en een handige koppeling tussen jouw producten (die je zelf kan toevoegen) en de gerealiseerde deals.

Wat kan je zoal verwachten qua look en feel? De demo’s zijn helaas beperkt maar hieronder kan je toch al kleine previews zien van de vernieuwde notificaties en de automation.

HS_SalesNotifications_Inbound17.jpgHS_SalesAutomation_Inbound17.jpg

Het gevolg is ook dat HubSpot Sales Professional wat duurder uitvalt. In plaats van de vroegere 50$/persoon/maand, stijgt de prijs naar 400$/5 personen/maand. Maar: als je de huidige HubSpot Sales Pro vóór 1 november aanschaft (50 $/maand), dan geniet je automatisch van de upgrade zonder prijsverhoging. Benieuwd wat HubSpot Sales Professional voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan snel contact met ons op! 

HubSpot Conversations

Met deze volledig nieuwe tool wil HubSpot ervoor zorgen dat alle conversaties met klanten (zowel marketing als sales) worden samengebracht in één inbox. Hier kunnen er dan verder acties worden gekoppeld voor een betere efficiëntie. Denk maar aan alle berichten via Slack, Facebook en andere kanalen die nu eenvoudiger beheerd kunnen worden. Bye bye chaos!

Daarbovenop kan er een koppeling worden gemaakt met HubSpot CRM om de juiste achtergrondinformatie van de persoon in kwestie op te vragen. Daarnaast is er de mogelijkheid om chatbots te bouwen die kunnen helpen bij het verwerken van berichten en kleine taken kunnen overnemen. Dit is natuurlijk een kleine knipoog naar de overname van chatbotplatform Motion AI.

Wanneer mogen we deze functie verwachten? Wel, momenteel zit Conversations in de eindontwikkeling maar tegen eind 2017 staat dit open voor het grote publiek. Toch al benieuwd? Hieronder kan je alvast een preview zien. 

HS_Conversations_Inbound17.jpg

HubSpot Customer Hub

Klanten zijn de drijvende motor achter elk bedrijf. Ze zorgen voor omzet en in het beste geval kunnen ze zelfs jouw merk uitdragen als echte brand advocates. Lijkt bijna onmogelijk? De nieuwe tool van HubSpot kan je hier een stevig duwtje in de rug geven.

Je kan hiermee op een veel diepgaander niveau gesprekken voeren met jouw klanten en waardevolle inzichten naar boven halen. Dit stelt je beter in staat om sterkere relaties op te bouwen. Kortweg gesteld zorgt deze tool ervoor dat je customer service kan doen op de inbound wijze, zoals we gewoon zijn van HubSpot. Dit is een sterke uitbreiding langs HubSpots kant en opent zo deuren naar nieuwe markten.

Wat betekent dit nu concreet? Wel, de informatie is vrij beperkt maar we kunnen al wel zeggen dat de tool voorziet in een aantal zaken zoals:

  • opvolgen van klantenvragen
  • live chat mogelijkheden
  • geautomatiseerde feedback van klanten en Net Promoter Score (NPS)
  • geautomatiseerde manier voor het verzamelen van testimonials
  • kenniscentrum

HS_CustomerHub_Inbound17.png

De Customer Hub is gebouwd op de gratis HubSpot CRM-toepassing, en zal vervat zitten in het betalende pakket. Deze tool mag je begin 2018 verwachten in beta-versie.

HubSpot Marketing

Doorheen de jaren zijn er verschillende disruptieve revoluties geweest binnen marketing.  Daarom is er naast de Sales en Customer Hub, ook een stevige portie aan innovaties binnen de Marketing Hub ontwikkeld. Hierin zitten verschillende zaken vervat zoals:

  • Content Strategy
  • Campaign Reporting
  • Facebook Ads
  • Instagram for HubSpot
  • Shopify Intergration

Content Strategy

Mensen die vorig jaar goed hebben opgelet weten al dat deze tool op #Inbound16 werd aangekondigd. Het was een lange tijd wachten maar nu kunnen we deze eindelijk toevoegen aan het lijstje. 

Waar hebben we zo lang op moeten wachten? Deze nieuwigheid is in het digitale leven geroepen om sneller topics te ontdekken die relevant zijn voor jou en jouw klanten. Concreet helpt het bij het organiseren van topics in relevante clusters door jouw website te analyseren en doet suggesties op basis van relevantie, populariteit en concurrentie. Zo kan jij eenvoudiger bepalen wat écht van belang is. Hieronder zie je al een voorsmaakje hoe de tool eruitziet.

HS_ContentStrategy_Inbound17.png

Je kan ‘m alvast gebruiken want hij is beschikbaar in beta voor iedereen die gebruik maakt van HubSpot Marketing. Een leuke feature die bij deze tool wordt gegeven is de ROI Reporting. Op deze manier kan je kijken welke topics werken en welke niet. Je weet snel en eenvoudig het aantal bezoekers, contacten en zelfs klanten. Deze functie is enkel beschikbaar in de Pro- en Enterprise-versie.

Campaign Reporting 

In het rijtje met innovaties wordt er ook een vernieuwde reportingtool voor campagnes toegevoegd. Hiermee kan je kijken per campagne wat het heeft opgeleverd in aantal contacten en eventuele omzet. De tool laat ook toe alles visueel voor te stellen zodat je meteen kan kijken wat er heeft gewerkt en wat niet. Dit is al een grote stap vooruit op de basis rapportering die nu beschikbaar is in HubSpot.

Deze tool kan iedereen nu al testen in beta, maar let wel op: alle campagnes die gecreëerd werden voor 1 september worden niet weergegeven in de tool. Geen paniek, deze kan je nog steeds terugvinden in het campagne overzicht. Dus voorlopig ziet het er dan zo uit:

HS_CampaingReporting_Inbound17.png

Facebook Ads

Zoals eerder vermeld, is social media een groot stuk van ons dagdagelijks leven geworden, of we het nu willen toegeven of niet. Ook HubSpot liet deze trend niet onopgemerkt voorbijgaan en heeft voor integraties met Facebook gezorgd. Zo kan je binnenkort vanuit HubSpot gebruik maken van de Lead Ads. Dit geeft je niet alleen de mogelijkheid om leads uit FB Lead Ads rechtstreeks in HubSpot te pompen (zonder omweg via pakweg Zapier), maar ook om aangemaakte doelgroepen van Facebook te synchroniseren. Handig toch? Let wel: taalselecties doorvoeren voor je posts is helaas nog steeds niet mogelijk vanuit HS.

 HS_FacebookAds_Inbound17.png 

Daarbovenop kunnen gebruikers de Lookalike Audiences feature gebruiken van Facebook. Deze geeft je suggesties voor potentiële nieuwe doelgroepen aan te maken op basis van verschillende inzichten. Een aantal features zijn al klaar voor gebruik, zoals de Lead Ads in beta. Op andere gaat het nog even wachten zijn.

Instagram for HubSpot

Als geadopteerd broertje mag Instagram zeker niet vergeten worden, met maar liefst 700 miljoen gebruikers. Deze zal onder de naam Instagram Reminders gelanceerd worden in december dit jaar. De integratie zal ervoor zorgen dat je via HubSpot berichten kan inplannen zodat je via de HubSpot app een notificatie (reminder) krijgt wanneer het tijd is om te publiceren.

HS_InstagramReminders_Inboud17.png

Waarom niet rechtstreeks posten? Instagram laat helaas niet toe om vanuit een third-party netwerk rechtstreeks dingen te publiceren. Dus heeft HubSpot hier een alternatief voor bedacht. Waar wij onze bedenkingen bij hebben, helaas.

Shopify Integration

Tot slot mogen we binnenkort ook een integratie met Shopify (beta) verwachten. Die geeft toegang tot de data zoals klanten, producten en bestellingen. Dit helpt gebruikers om e-commerce taken zoals emails versturen, opvolging, …  te vereenvoudigen.

Klanten die geen Shopify gebruiken zijn zeker niet vergeten. Hiervoor is er HubSpot Ecommerce Bridge ontworpen. Deze biedt een pakket met API’s voor developers aan, zodat zij de integratiemogelijkheden kunnen verder kunnen ontwikkelen.

Lijkt dit jou allemaal wel interessant, maar wil je wat specifieke uitleg of heb je vragen over HubSpot? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren voor een gesprek, want onze experts helpen je graag verder.

Hubspot in actie zien?