HubSpot Sales & CRM implementeren, hoe doe je dat?

Hubspot, Sales Automation
Written by Jolien Struyf

De overstap naar een nieuw CRM kan voor zowel je marketing- als sales team overweldigend zijn, je wilt daarom ook meteen voor een systeem gaan dat efficiënt is, herhalende taken kan automatiseren en je eigenlijk voor een deel ontzorgt. HubSpot CRM is een van de tools die hiervoor perfect ingeschakeld kan worden en is bovendien gratis!

Zo heb je met de Free HubSpot CRM een volledig overzicht over je sales pipeline en toegang tot volgende features: 

  • Reporting dashboards: duidelijk overzicht over de sales en marketing activiteiten, inclusief individuele prestaties.
  • Prospect en deal tracking 
  • Live chat, calling en conversational bots: om het aantal manieren dat prospecten contact met je kunnen opnemen te verhogen
  • Contact management en company insights: vergemakkelijkt het bijhouden van contacten in een overkoepelende database en het tracken van website activity.
  • Email tracking en notifications: schakel meldingen in voor wanneer een contact een e-mail opent of je website bezoekt, dit zorgt voor betere lead nurturing. 
  • Email templates en scheduling: personaliseer je e-mails en kies op voorhand wanneer ze verstuurd moeten worden.
  • Free form tools om meer leads te genereren en je database uit te breiden.
  • ...

In het artikel 'HubSpot sales Hub: wat is het en wat kan je er mee?' maakten we een opsomming van onze 11 favoriete features van de sales automation software. Na het lezen hiervan heb je een idee van wat allemaal mogelijk is met HubSpot Sales, maar hoe verloopt de implementatie ervan? Hieronder hebben we 6 stappen die ervoor zorgen dat je op een efficiënte manier HubSpot Sales & CRM kan implementeren.

STAP 1: Bouw HubSpot op basis van de noden en wensen van je verkoopproces.

Naarmate je bedrijf groeit, hoe belangrijker klantencontact wordt. De mogelijkheid dit centraal te kunnen managen, en dus alle data op één plek verzamelen, zorgt ervoor dat niets jou of je verkopers ontgaat. Je team zal efficiënter kunnen werken door de automatisatie van herhalende taken, waardoor er meer focus gelegd kan worden op de core business van je bedrijf. We zien echter regelmatig dat het opzetten van een CRM ondoordacht gebeurt. Bedrijven willen zo snel mogelijk de software implementeren, maar hebben geen concreet plan van aanpak. Het is belangrijk om na te denken waarvoor je HubSpot wil gebruiken, maar ook wie het gaat gebruiken. Vaak wordt er gedacht dat HubSpot enkel relevant is voor het marketingteam, maar met de HubSpot Sales Hub kan het sales team nu ook virtuele vruchten plukken.

Marketing-sales-HubSpot

Zo komen we ook meteen tot het grote voordeel van HubSpot CRM: een verbeterde alignment tussen marketing en sales. Wat op zijn beurt ervoor zorgt dat het lead nurturing proces, het omvormen van waardevolle leads tot klanten, efficiënter verloopt. Verder kan er in HubSpot CRM effectief omgegaan worden met lead ownership. Het is belangrijk om na te gaan wanneer een lead van marketing naar sales wordt doorgegeven en er in HubSpot ook de juiste contact en deal owner aan gekoppeld wordt. 

Enkele essentiële vragen die je jezelf en je team moet stellen in dit vroege stadium zijn:

  • Hoe worden deals momenteel gesloten?
  • Uit welke fasen bestaat het closing proces?
  • Welke deal properties moeten aangemaakt worden? En welke kunnen we overzetten van de contact properties?
  • Hoe kan HubSpot Sales ingezet worden om een beter overzicht te behouden over de deals?
  • Hoe moeten de verkopers of het verkoopteam opgeleid worden?
  • Hoe kunnen we de verkopers overtuigen om over te stappen naar HubSpot en hun weerstand counteren?
  • Wanneer worden leads overgegeven van het marketingteam naar het sales team?

Deze vragen kunnen gekoppeld worden aan enkele belangrijke aspecten van de HubSpot Sales Hub en gebruiken we in ons volgende stappenplan:

1. Bepaal de fasen in je levenscyclusLifecycle-stages

Team alignment tussen marketing, sales en service is cruciaal om een bedrijf succesvol te runnen. Dit is in het geval van het kiezen, uitbouwen en gebruiken van een CRM dan ook niet anders. Er moet duidelijkheid bestaan over wanneer een lead marketing of sales qualified is en welke verschillende conversies er belangrijk zijn voor jouw bedrijf. Door vooraf de verschillende fasen van de levenscyclus te definiëren kan je beter en sneller bepalen hoe het lead nurturing proces kan verbeterd worden.

In HubSpot worden volgende fase standaard gedefinieerd: subscriber, lead, MQL, SQL, opportunity, customer, evangelist en andere. 

2. Maak custom fields aan specifiek voor jouw sector

Custom fields zijn, in tegenstelling tot de basisvelden in HubSpot, velden of properties die betrekking hebben op informatie die belangrijk is voor de sector waarin je bedrijf actief is. Deze worden opgemaakt voor zowel marketing- , als verkoop- en service specifieke data. Ook hier komt het belang van de alignment tussen de verschillende teams enorm naar boven. Samen moet er gezocht worden naar de data die een rol speelt bij het succes van elke afdeling en vervolgens de correlatie tussen de afzonderlijke gegevens. Wanneer je weet welke gegevens je moet verzamelen, zal je ook eenvoudiger kwalitatieve data in HubSpot kunnen importeren. Op het importeren van kwalitatieve data in HubSpot komen we later nog op terug. 

3. Zet deal stages en deal properties op 

Van zodra een specifieke verkoper, of in HubSpot een deal owner, ingezet moet worden, weet je dat je lead in de sales funnel terechtgekomen is. Om de lead doorheen deze funnel te leiden, kan je in HubSpot Sales gebruik maken van een sales pipeline. De sales pipeline bestaat uit deal stages, de fasen of de belangrijke stappen in het koopproces. Deze deal stages moeten duidelijk gedefinieerd worden en gekoppeld zijn aan een traceerbare actie.

Als we kijken naar de meest gebruikte deal stages, dan zien we zaken als: eerste keer gebeld, tweede keer gebeld, demo of meeting geboekt, vervolgmail verzonden, offerte uitgestuurd, negotiatiefase , deal gewonnen of deal verloren. Je kan de deal stages zelf aanpassen in HubSpot als je naar instellingen gaat en vervolgens naar sales en deals. Je kan fasen toevoegen, verwijderen, aanpassen of van plaats veranderen. Daarnaast kan je ook win probability percentages (slaagkansen) toevoegen aan elke individuele fase. Het is de taak van de deal owner om de lead naar de correcte fase te slepen en de juiste acties uit te voeren. 

HubSpot-deal-stages

Door het toevoegen van deal properties maak je het je verkopers gemakkelijker om informatie en data te verzamelen. Ook voor deals heeft HubSpot standaard al een deel nuttige informatie klaarstaan. Zo heb je bijvoorbeeld de velden: 'closed lost' of 'closed won reason', 'number of sales activities' of 'number of times contacted' die je verkopers kunnen gebruiken in hun verkoopproces. Daarnaast kan je ook custom deal properties aanmaken die relevant zijn voor jouw business. Denk bijvoorbeeld aan de deal property 'huidige partner', 'huidige werkwijze', 'frequentie van benodigde dienst', 'grootste concurrent',... 

Achter elke fase kan je ook een workflow plaatsen die een deel van de opvolging zal automatiseren. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van een afsluitende e-mail wanneer een deal naar de 'closed lost' fase gesleept wordt. 

4. Baseer je prospectie op je custom fields en gebruik HubSpot filters

In HubSpot kan je dus eigen properties aanmaken die relevant zijn voor jouw bedrijf. Je kan nadien je contacten filteren op basis van deze custom fields om een duidelijker overzicht te hebben over je data. Dit gaat ervoor zorgen dat je op een efficiëntere en persoonlijkere manier aan prospecting kan doen. Er kunnen ook gefilterde lijsten gemaakt en opgeslagen worden zodat vertegenwoordigers snel toegang hebben tot de data of categorieën die ze vaak nodig hebben.

Om je een voorbeeld te geven: je bent eigenaar van een restaurant en verhuurt ook zalen voor bedrijfsfeesten. Je kan dan een custom field 'klanttype' aanmaken waarin je het onderscheid maakt tussen restaurantgangers en professionelen. Baseer je filters dan op deze property om je leads beter op te volgen en persoonlijker te benaderen. 

HubSpot-filters-custom-properies

5. Gebruik custom fields om meetings te tracken 

Zoals je in de afbeelding hieronder kan zien, zitten er in HubSpot by default enkele meetinggerelateerde properties die je al snel wat meer informatie geven over de laatste meeting. Je kan ook zelf custom fields rond meetings opzetten om bijvoorbeeld te tracken wie het meeste meetings inboekt, hoe lang er gemiddeld met een prospect interactie moet zijn voor er een meeting geboekt wordt, of hoelang het duurt tussen de eerste meeting en het sluiten van een deal. De mogelijkheden in HubSpot Sales Hub zijn legio. 

HubSpot-meeting-properties

6. Gebruik HubSpot Tasks 

Gebruik HubSpot Tasks om volgende stappen of acties met prospecten in kaart te brengen. Dit helpt je beter interageren met je prospecten en zorgt ervoor dat je hen niet vergeet. Daarnaast kan je hier marketing automation op inzetten, zodat de opvolging van prospecten en leads nog efficiënter verloopt. Via 'sales' kan je naar 'tasks' gaan om een duidelijk overzicht te verkrijgen van al je openstaande taken. Om een individuele taak meer in detail te bekijken klik je hierop en kom je in onderstaand scherm. Bovenaan heb je een vereenvoudigde weergave van de taak met de gekoppelde contactpersoon, de titel van de taak, status en volgende mogelijkheden: afspraak verzetten, taak overslaan of voltooien. De persoonlijke gegevens van de contactpersoon vind je links en meer informatie over de taak zie je in het midden. Wanneer je een nieuwe taak aanmaakt wordt volgende informatie gevraagd: 

  • Task title: voer hier een duidelijke en eenvoudige naam voor de taak in. 
  • Type: je hebt hier de keuze tussen: To-do, call of email. 
  • Priority: deze kan je zelf kiezen, maar meestal wordt er geopteerd voor critical, high, medium of low. 
  • Associatie with records: je kan taken koppelen aan contacten, bedrijven, deals of tickets. 
  • Assigned to: dit is de user aan wie je deze taak toewijst, standaard zal hier je eigen naam verschijnen. 
  • Queue: er moet geen queue gekoppeld worden, maar deze functionaliteit maakt het wel gemakkelijker om bepaalde taken op te volgen. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer meerdere contacten dezelfde taken moeten doorlopen, dan kan ook dit geautomatiseerd worden. 
  • Due date: vul hier de dag en het uur in waarop de taak afgehandeld moet zijn. Je kan hier ook een reminder aan vasthangen, waarbij je verschillende opties hebt, gaande van de due date zelf, tot een week ervoor of een zelf gekozen dag. 
  • Notes: je kan ook notities aan de taak toevoegen. 

HubSpot-tasks-invullen

7. Gebruik HubSpot Templates en Documents

HubSpot Documents kunnen opgemaakt en gedeeld worden met het team om hen toegang te geven tot belangrijke documentatie en informatie die gebruikt kan worden om leads verder door het verkooptraject te leiden. Van zodra een prospect een document opent of doorstuurt, word jij of een van je verkopers op de hoogte gebracht. Tracht zo snel mogelijk te anticiperen hierop en maak de gepaste stappen voor de opvolging van deze lead. 

Maak HubSpot Templates, gepersonaliseerde sjablonen, aan en gebruik ze in de verschillende fases van het sales proces. Analyseer de prestaties van je templates in je template report om steeds de interactie met je prospecten te optimaliseren. 

STAP 2: Importeer belangrijke data in HubSpot CRM

Wat ons opvalt is dat er vaak teveel en irrelevante data opgeslagen wordt in een CRM. Wij raden altijd aan om eerst goed na te denken over de nodige properties en welke correlaties er zijn tussen de verschillende afdelingen. Daarna kan je een weldoordachte structuur opstellen in HubSpot, zonder dat je data chaotisch samengevoegd wordt. HubSpot Sales Hub moet best opgesteld zijn in functie van je bedrijfsdoelen en gematcht zijn met je strategie. 

Als je ervoor al werkte met een ander CRM systeem, dan stellen we voor om door deze data ook eens met de 'grove borstel' te gaan en enkel de data over te zetten die voor jullie bedrijf echt essentieel is. Verwijder dus alle oude testcontacten of contacten die al jaren niet meer actief zijn geweest. Maak wel een offline kopie van je oude database voor je deze upload naar het nieuwe CRM, zo loop je niet het risico informatie kwijt te spelen. 

testcontacten

Nog een extra tip bij het verzamelen van informatie: vraag enkel de informatie in je formulieren die echt nodig is. Dit zorgt er niet enkel voor dat je data clean blijft, maar zal ook drempelverlagend werken. 

STAP 3: Automatiseer zoveel mogelijk taken

Verkopers willen vaak alles zo persoonlijk mogelijk maken en staan soms wat weigerachtig tegenover het automatiseren van het sales proces. Persoonlijke sales is uiteraard niet slecht, maar dit neemt wel enorm veel tijd in beslag en is vaak niet de meest efficiënte manier. HubSpot maakt het daarom mogelijk een deel van het verkoopproces te automatiseren, zonder dat het onpersoonlijk overkomt. Zo kan je email templates opstellen, personalisatie tokens toevoegen en de e-mails inplannen op exact het juiste moment. 

1. Laat prospecten zelf een meeting inboeken 

Een van onze favoriete features van HubSpot Sales is de meeting tool. Deze laat prospecten het toe zelf een meeting in te plannen bij een van de verkopers. Er kunnen ook voorafgaande vragen aan de meeting gekoppeld worden, hierdoor hebben de vertegenwoordigers al wat context en kunnen zij het verkoopgesprek persoonlijker en relevanter maken. Op deze manier spaart de verkoper tijd uit, kan de prospect 24 op 7 een meeting inboeken binnen de beschikbare uren van de verkoper, zorgt het voor een aangenamer klantervaring en werkt het voor sommige prospects zelf drempelverlagend. 

Daarnaast kan één user verschillende meetinglinks aanmaken die telkens voor een andere soort afspraken gebruikt kunnen worden. Een eerste kalender kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor standaardmeetings die 15, 30 of 60 minuten duren. Een tweede voor beursafspraken, een derde voor sollicitatiegesprekken en ga zo maar door. 

Meetings-inboeken-HubSpot

Bij het instellen van een meetinglink heb je, zoals je hierboven kan zien, verschillende mogelijkheden die je zelf kan instellen: 

  • Meeting name: maak deze zo duidelijk mogelijk, zodat je meteen weet over welke meetinglink dit gaat. 
  • Meeting link: via deze link kunnen de prospecten zelf een afspraak plannen
  • Duration: vul zelf in hoelang een meeting kan of zal duren 
  • Location: duid aan waar de meeting zal plaatsvinden 
  • Invite subject: dit is de naam van de afspraak zoals die getoond wordt in jou en je prospect zijn/haar agenda. Kies een professioneel onderwerp dat duidelijk omschrijft waarover de meeting gaat. 
  • Invite description: deze beschrijving verschijnt in de uitnodiging wanneer er een afspraak geboekt is. 
  • Booking page language: je kan hier een vaste taal kiezen of de taal aanpasbaar maken aan de browser instelling van je prospect. 
  • Date and time format: ook hier kan je de instelling van de browser van je prospect kiezen. 
  • Availability: geef hier in wanneer (dag en uur) meetings ingepland kunnen worden, over welke periode, hoeveel tijd er tussen de meetings moet zijn en dergelijke. Hou hier rekening met verplaatsingstijd, middagpauzes, ...
  • Form questions: definieer hier de kwalificerende vragen die prospecten moeten invullen voor ze een meeting boeken. 

Verder kan je instellen dat er een automatische bevestigingsmail en/of herinneringsmail verstuurd moet worden naar de persoon die de meeting boekt via de link. 

2. Wijs automatisch leads toe
SQL-internal-notification

In HubSpot kan je met workflows automatisch leads toewijzen en kwalificeren op basis van bepaalde triggers. Zo zal HubSpot een fase van de levenscyclus aan een contact hangen wanneer deze een bepaald formulier invult. Op basis van deze fase kan je leads doorsturen van marketing naar sales. Deze vorm van automatisatie laat je toe enkele alledaagse, routineuze taken te elimineren en nieuwe leads automatisch toe te wijzen aan de meest bekwame vertegenwoordiger. Dit beperkt de tijdverspilling bij het zoeken naar leads in plaats van te verkopen. 

Daarnaast kunnen de online leads met HubSpot Sales gekwalificeerd worden op basis van gegevens zoals IP-adres of bedrijfsgrootte. De leads, die aan de kwalificatiecriteria opgesteld door je bedrijf voldoen, kunnen vervolgens toegevoegd worden aan een HubSpot lijst of workflow die automatisch een bericht of e-mail met de details van de lead naar de salesmanager sturen voor een instant opvolging. Leads die echter niet voldoen aan deze kwalificatie moeten niet naar sales doorgestuurd worden. Dergelijke 'ongekwalificeerde' leads kunnen dan wel via HubSpot Sequences een reeks geautomatiseerde e-mails gestuurd worden om een basis relatie mee aan te houden, maar niet om echt sales op uit te oefenen. 

3. Sluit inactieve deals af

Door het periodiek markeren van inactieve deals, bijvoorbeeld aan het einde van elk kwartaal of ieder half jaar, kan je de actieve, mogelijks potentiële deals onderscheiden. Dit maakt het gemakkelijker om prioriteiten te stellen. 

last-activity-date

4. Automatiseer de synchronisatie van data met Zapier 

Vaak, zeker wanneer je start met HubSpot, werk je met verschillende softwares om interactie te hebben met prospecten. Zo kan je bijvoorbeeld Outlook gebruiken voor het plannen van e-mails en agenda's, Google Contacts voor het bijhouden van contactgegevens en misschien nog wel enkele andere systemen. Je wilt in HubSpot dan de data van al deze afzonderlijke systemen in één database synchroniseren. Dit kan door gebruik te maken van Zapier. Zapier is een automation tool die data van de ene naar de andere software of app stuurt. Ontdek in ons artikel 'HubSpot en webhooks: doe nog meer in HubSpot met Zapier' hoe Zapier net werkt en welke tools hierdoor met HubSpot geïntegreerd kunnen worden.

STAP 4: integreer andere software

Sales-integraties-hubspotZoals we in het artikel 'HubSpot Sales Hub: wat is het en wat kan je er mee?' reeds vermelden, is een integratie met Salesforce perfect mogelijk. Maar dat is slecht het topje van de ijsberg, HubSpot laat integraties met de belangrijkste softwares toe om nog efficiënter te werken. Hierdoor kan je, zeker in het begin, de tools die je reeds gebruikte, blijven gebruiken. Alle softwares die geïntegreerd kunnen worden vind je in de HubSpot App Marketplace. Filter hier op de sales categorie en sorteer op 'meest geïnstalleerd' om de populairste sales integraties te vinden. 

1. Integreer HubSpot met je e-mailclient

Om te vermijden dat je steeds tussen verschillende interfaces moet wisselen, kan je Gmail koppelen aan je HubSpot account. Op deze manier kan je alle communicatie met een contact vastleggen en opvolgen in één database. Verder kan je ook zien wanneer klanten de e-mails openen en kan je de reactie of het antwoord hierop bijhouden. HubSpot Sales laat het je ook toe notities te nemen, zodat ook andere leden van je team steeds op de hoogte zijn van de communicatie en kunnen deze het gesprek verder oppikken indien nodig. Daarnaast kunnen er ook weer HubSpot Tasks gekoppeld worden aan iedere uitgaande of inkomende e-mail. Dit heeft als voordeel dan de klantervaring naadloos verloopt, het gehele team op de hoogte is van de interactie tussen een potentiële klant en je bedrijf en worden alle belangrijke gegevens steeds bijgehouden. 

2. Integreer HubSpot met Salesforce

Door Salesforce te integreren met HubSpot kan je data tussen de twee softwares doorgeven en consistentie tussen uw marketing en verkoopteam behouden. De voordelen van deze integratie zijn onder andere:

  • het doorsturen van lead scoring vanuit HubSpot naar Salesforce;
  • rechtstreeks overzetten van omzetgegevens van deals vanuit Salesforce naar HubSpot zodat marketingcampagnes aan omzetcijfers gekoppeld kunnen worden. 
  • gebruiken van gegevens van Salesforce contacten of accounts in HubSpot; 
  • synchronisatie die ervoor zorgt dat wijzigingen in één van de twee systemen, ook automatisch doorgevoerd wordt in het ander systeem; 
  • verhoogde productiviteit van je sales team door het beter kunnen prioriteren van deals;
  • het doorsturen van belangrijke leadinformatie zoals geopende e-mails, formulierinzendingen, website-activiteit,... 
3. Koppel HubSpot met LinkedIn Sales Navigator

Door het koppelen van je LinkedIn Sales Navigator met HubSpot kan je LinkedIn insights van je HubSpot contact of bedrijf bekijken. Daarnaast kan je ook vanuit HubSpot InMails sturen naar de contacten in je database. 

Volgende data uit LinkedIn kan je in HubSpot door deze integratie bekijken: 

  • Job title van het contact en hoelang hij/zij die functie al uitoefent
  • bedrijf en sector waar het contact tewerkgesteld is, als ook de grootte van het bedrijf
  • locatiegegevens van zowel contact als bedrijf

Verder heb je met LinkedIn Sales Navigator toegang tot: 

  • "icebreakers": gedeelde connecties, ervaringen, interesses,...
  • "get introduced": hiermee kan je een gedeelde connectie vragen om jezelf te introduceren tot je contactpersoon
  • "related leads": hiermee kan je eenvoudig andere leads van hetzelfde bedrijf vinden om vervolgens toe te voegen aan je Sales Navigator lead list. 
  • "recommended leads": hiermee kan je connecteren met leads van eenzelfde bedrijf met gedeelde interesses en ervaringen. 
  • "connections": dit geeft je een overzicht van de contacten in het bedrijf waarmee je al geconnecteerd bent.
  • "news": dit bedrijfsnieuws kan je gebruiken in je sales aanpak. 

Linkedin-sales-navigator

Source: HubSpot.com

4. Gebruik Sales Playbook software

Een playbook bestaat uit content die de verkoop en verkoper moet ondersteunen. Met andere woorden moet het alles bevatten wat het sales team nodig heeft om een goed verkoopproces te kunnen doorlopen. Dit gaat van productfiches tot prijsrichtlijnen of belangrijke informatie die gevraagd moet worden aan de potentiële klant tijdens een verkoopgesprek.

Je kan gebruik maken van de sales playbook die HubSpot aanbiedt, of een andere software zoals GetAccept of Proposify hiervoor integreren. Wanneer je gebruik maakt van HubSpot Sales Playbook kan je de content eenvoudig rechtstreeks vanuit het contact of bedrijfsrecord openen. Het grote voordeel is ook dat de documenten gedeeld kunnen worden met je team en dat deze allemaal in een centraal platform staan. Daarnaast kunnen je verkopers notities toevoegen aan de documenten en kan je aan de hand van het reporting dashboard zien welke content het vaakst gebruikt wordt. 

STAP 5: Kwaliteitsdata

Kwaliteit boven kwantiteit is hier van de orde. Data van slechte kwaliteit is soms al even slecht als geen data hebben en is nadelig voor de verkoopproductiviteit. Hoe meer formulieren je echter correct opbouwt in HubSpot en hoe meer je aan lead generation doet, hoe meer kwalitatieve data je in je HubSpot Sales Hub zal verzamelen. Het is een kunst om er dan voor te zorgen dat je database overzichtelijk en vooral foutloos gehouden wordt. 

Je kan de custom filters van HubSpot gebruiken om je database op te schonen en onder te verdelen in overzichtelijke delen. Zo kan je bijvoorbeeld een filter 'inactieve contacten' instellen voor contacten die al een jaar niet meer actief op je website zijn geweest. Deze kan je dan na een bepaalde tijd bekijken en overwegen te verwijderen. Contacten waarvan je niet alle nodige gegevens hebt kan je dan categoriseren onder 'contacten om te updaten'. 

Daarnaast kan je beroep doen op bepaalde integraties. Insycle is hier een mooi voorbeeld van, het helpt het opschonen van je database te automatiseren. Je kan met deze integratie dubbele records samenvoegen en aan flexibele recordmatching doen bij het importeren van gegevens. 

Meer tips rond het cleanen van je gehele HubSpot portaal vind je in ons artikel 'Je HubSpot portaal opkuisen in 10 stappen'.

STAP 6: Analyseer marketing en sales resultaten

In zo goed als elke sector draait het implementeren van een nieuwe software rond cijfers, bij HubSpot Sales is dit ook niet anders. Verkoopleiders willen inzichten verkrijgen in de prestaties van hun team om daar verbeteracties aan te koppelen. Hieronder vind je vier manieren om je marketing en sales resultaten te analyseren. 

1. Stel return on investment tracking in voor zowel marketing als sales

Het overgrote voordeel van HubSpot Sales en CRM, is dat je de koppeling kan maken tussen de marketinginspanningen en de inkomsten die uiteindelijk door sales vergaard worden. Op deze manier kan je gemakkelijker de ROI van bepaalde marketinginspanningen volgen. 

2. Tracken van offline marketing 

Het tracken van offline marketing lijkt soms wat moeilijker, maar ook hier kan HubSpot een oplossing bieden. Je kan custom fields opstellen die overeenkomen met externe promoties op bijvoorbeeld beurzen of evenementen. Wanneer een klant dergelijke code die offline is meegedeeld gebruikt, weet je dat je marketing inspanningen gewerkt hebben. 

3. Stel verkoopdoelen in 

Per doel ga je andere acties en cijfers voor ogen hebben. Als je bijvoorbeeld 'naamsbekendheid verhogen' als doel hebt, dan ga je kijken naar zoekvolumes, fans en volgers. Als je meer betrokkenheid wilt, dan kijk je meer naar kwalitatieve metrics als time on site of het aantal pagina's dat een bezoeker bekijkt. Bij het opstellen van je doelstellingen werk je best met SMART goals. Je gaat je doelen dus specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden maken. 

4. Maak custom reports 

De data die je in je HubSpot account verzameld hebt biedt waardevolle inzichten in de productiviteit van verkopers. Standaard vind je in HubSpot het sales dashboard dat volgende onderdelen bevat: team activity, deal forecast, productivity, sales performance en deals closed vs goals. Maar je kan ook zelf aangepaste rapporten opstellen die de productiviteit van zowel je team, als van individuele verkopers weergeven. Je kan overzichten opstellen voor gewonnen of verloren deals, aantal offertes uitgestuurd, aantal demo's aangevraagd,... om zo een duidelijk verschil te zien tussen werkelijke cijfers en vooropgestelde doelen. 

Sales-dashboard-hubspot

Conclusie? Met de HubSpot CRM heb je alles wat je nodig hebt om je volledige marketing- en salesproces te beheren en je klanten doorheen de levenscyclus te begeleiden. Daarnaast kan je hen nauwlettend in het oog houden en tussenkomen waar nodig. 

Benieuwd hoe wij voor een van onze klanten een uitdagend sales probleem hebben kunnen oplossen door het gebruik van HubSpot Sales? Bekijk dan zeker onze casestudy van Agilitas.

Zoek je daarnaast een partner die jouw bedrijf kan helpen bij het implementeren van HubSpot Sales Hub? Contacteer ons!

HubSpot e-book downloaden