HubSpot State of Inbound 2017 samengevat in 4 punten

Inbound Marketing, Hubspot, content
Written by Romy Geunens

De State of Inbound is het jaarlijks rapport van HubSpot om de trends in Sales en Marketing van dit jaar overzichtelijk weer te geven. Werknemers uit bedrijven van alle continenten en niveaus worden ondervraagd en op basis hiervan worden conclusies geformuleerd en in een uitgebreid verslag gegoten. Waar moet jouw bedrijf rekening mee houden op vlak van inbound sales en inbound marketing? Wij vatten het voor u samen.

Inbound marketing en content werken (beter dan andere technieken)

Noot vooraf: ondanks de organisatie door HubSpot, is 88% van de bijna 6.500 respondenten aan de enquête GEEN HubSpot klant. En toch geven steeds meer bedrijven aan dat Inbound Marketing (of bij uitbreiding content marketing en marketing automation) werkt. De focus van marketeers ligt net als vorig jaar vooral op het omzetten van leads in klanten en het doen groeien van de webtrafiek door middel van zo organisch mogelijk uitgevoerde campagnes. Zo blijven content, SEO-optimalisatie en ondersteuning door targeted PPC campagnes essentieel voor het succes van veel bedrijven. Ook Social (vooral richting paid boosting naar een sterk gesegmenteerd publiek) essentieel.

Er is sinds dit jaar ook een duidelijke, groeiende focus op het behouden van bestaande klanten en hen meer richting upselling te krijgen. Geen onlogische keuze natuurlijk, want de kostprijs om een bestaande klant te verlengen of verhogen is tot 7 keer lager dan degene die nodig is voor het verkrijgen van een nieuwe klant.

Een van de randgevolgen van de hogere ROI uit inbound en content, is dat marketing-afdelingen ook meer te besteden krijgen dan vroeger. Het door de ondervraagde bedrijven geïnvesteerde budget in inbound marketing ligt dit jaar dan ook hoger dan ooit tevoren.

inbound marketing, werkt het.png

Wanneer we de return on investement (ROI) tussen Inbound en Outbound Marketing vergelijken komt Inbound als duidelijke winnaar naar voren. Bijna de helft van de ondervraagden heeft geantwoord dat Inbound Marketing zorgt voor een hogere ROI, terwijl slechts 12 procent deze mening had over Outbound Marketing.

De samenwerking tussen marketing en sales wordt belangrijker, maar staat niet op punt

“We’re getting better aligned. We know that when someone fills out a ‘request for quote’ form,
our Sales team is following up.”

De samenwerking tussen de marketing- en salesafdeling heeft een duidelijk invloed op het vertrouwen in de Inbound aanpak. Er is meer vertrouwen van sales in leads die via marketing zijn binnengekomen en omgekeerd gelooft marketing ook meer in de kansen en de opvolging van sales. Via de Inbound aanpak veranderen salesmensen dan ook steeds meer van de stereotiepe hardseller naar communicatie-adviseurs die tijdens de hele salescyclus de klant raad, advies en consultancy geven. 

samenwerking sales en marketing.png

Maar er is natuurlijk niet alleen goed nieuws. Er blijkt een duidelijk verschil te zijn tussen hoe C-level profielen en uitvoerende marketeers die relatie tussen sales en marketing aanvoelen. Bij hoger kader blijkt dat 31% het gevoel heeft dat sales en marketing perfect samenwerken en slechts 13% gelooft dat er een totale mismatch is tussen beide afdelingen. Als we afdalen richting de managers, dan is dat nog slechts de helft (17%) die spreekt over perfectie en het dubbele aantal (26%) dat geen vertrouwen heeft in de samenwerking. 

Volgens het rapport is de oorzaak vooral te vinden in de verschillende perspectieven van bedrijfsleiders, leidinggevenden en operationeel personeel. Werknemers zouden te weinig uiting geven aan mogelijke problemen in de hele samenwerking, terwijl veel bedrijfsleiders veel te weinig begaan zijn en te weinig inzicht hebben in de dagdagelijkse knelpunten van marketing en sales.

CEO-SAles-Inbound.png

Klein budget, klein team, geen probleem

We horen vaak van bedrijven dat ze 'noch de mensen, noch het budget' hebben om aan inbound of content marketing te doen of marketing automation in te zetten. Iets waar we vaak niet mee akkoord gaan en dat nu ook bevestigd wordt door de respondenten van The State of Inbound 2017. Van de bijna 6.500 ondervraagden, geeft bijna de helft aan dat hun bedrijf minder dan 1 miljoen dollar omzet per jaar draait. 32% draait zelfs op minder dan 250.000$ omzet/jaar.

revenue.png

Anderzijds doet 42% van de ondervraagde bedrijven het met 10 medewerkers of minder en bijna 60% heeft minder dan 25 werknemers in dienst. Dus: point proven. Zelfs in kleine bedrijven met een kleine omzet kan deze aanpak een groot verschil maken.

company-size.png

Video, populairder dan ooit

Het meest opvallende (nu, ja...) element dat uit het onderzoek naar voor kwam was de opmars van video. Hier wordt namelijk alsmaar meer gebruik van gemaakt. Velen zien video als het perfecte medium om in contact te komen met prospects, zeker gezien de vele troeven van het medium (sneller en korter dan long copy, vaak zeer 'snackable' en alomtegenwoordig in alle sociale netwerken) en de groeiende vraag naar content binnen platformen als YouTube en Facebook.

Anderen zijn bang dat video hun job overbodig zal maken. Dit is vooral zo bij mensen die content schrijven, zoals copywriters. Een deel van de content schrijvers heeft deze dreiging omgevormd tot een opportuniteit en begint zich bij te scholen in videocontent. Meer weten over de rol van video in je marketing? Check vooral hier.

 “I think in this industry, you always have to be prepared to shift as your market shifts. As technology grows and evolves, so too will the best ways to interact with our ideal clients.”

Nog meer? 5 bis-nummers!

Nog een paar opvallende elementen uitgelicht:

  • 61% van de ondervraagden vindt dat de manier waarop hun bedrijf aan marketing doet 'efficiënt genoeg'. Kan beter, toch?
  • Een derde van de ondervraagden vindt dat er teveel tijd gespendeerd wordt aan het manueel invoeren van data in CRM-systemen of doordat CRM- en marketingtools niet op elkaar zijn afgestemd. Iets wat eenvoudig op te lossen is door middel van een technische integratie tussen HubSpot en een aantal CRM-tools, zoals Teamleader, Zoho of SugarCRM.
  • AI (zoals chat- en andere bots) lijkt als een tsunami op de marketingwereld af te rollen, maar de waarheid is dat niemand momenteel een concreet idee heeft van de mogelijke impact en het mogelijke succes. Veel marketeers staan dan ook voorzichtig tegenover deze nieuwe technieken. Ze houden de vinger aan de pols, maar zijn er nog niet concreet mee bezig.
  • Meer dan de helft van de respondenten heeft een probleem met 'techniek': ofwel met het vinden van de juiste tools om hun marketing te automatiseren of vergemakkelijken, anderzijds met het effectief uitvoeren van marketingtaken in die software. Voor veel marketeers is zelfs het ingeven van content in een CMS goed voor enkele slapeloze nachten.
  • Maar liefst 32% vindt dat offline advertising (radio, tv, outdoor, print) de meest overroepen techniek is om leads te genereren. Daarna volgen 'geld steken in organic reach op social media' (13%) en 'paid search & social' (11%). Vooral dat laatste is een beetje vreemd, aangezien net die kanalen je content-inspanningen op een 'paid organic' manier voor beperkte budgetten relevant kunnen boosten.

Wil je meer te weten komen over de State of Inbound 2017? Download dan het volledige rapport via StateOfInbound.com. Voor meer informatie over Inbound Marketing, neem contact met ons op. Onze Inbound Marketing specialisten helpen u graag verder.

contact opnemen met Mia