HubSpot: wat is het en hoe kan het jouw bedrijf helpen?

Inbound Marketing, Marketing Automation, Hubspot
Written by Steven Van Duyse

We hebben het op onze site en blog al heel veel gehad over HubSpot en het feit dat Mia een Certified Partner is van HubSpot, maar we hebben het nog nooit echt uitgebreid gehad over wat HubSpot nu eigenlijk is. Daarom wat meer uitleg!

Wat is HubSpot

HubSpot is een marketing en sales automation software die bedrijven ondersteunt bij het realiseren van hun inbound strategie. Met HubSpot kan je kwalitatieve potentiële klanten genereren, beheren en onderhouden en dat op een automatische manier.

HubSpot is, naast onder meer Marketo, Act-On en Eloqua, een van de bekendste en populairste marketing automation tools ter wereld. Marketing automation is de verzamelnaam voor software die het segmenteren van content en opvolgen van mogelijke leads vereenvoudigt door het automatiseren van terugkerende marketingtaken. Mia kiest er sinds eind 2014 voor om voor het implementeren van marketing automation in de meeste gevallen voor om te opteren voor HubSpot als marketing automation software. Waarom? Heel eenvoudig:

  • Perfect evenwicht tussen mogelijkheden, gebruiksgemak en prijs
  • Licenties voor zowel kleine en grote KMO's als grote bedrijven
  • Meer dan 10.000 klanten wereldwijd
  • Thought leader in Inbound Marketing

Waarom we het nog maar zelden uitgebreid hadden over HubSpot

Ondanks het feit dat Mia Certified Partner is en dat we een aantal door HubSpot gecertifieerde inbound marketing consultants & designers in het team hebben, hebben we nog nooit echt uitgebreid over HubSpot gesproken. En daar is een goede reden voor. Want voor Mia ligt de focus in de eerste plaats niet op de marketing automation software, maar op het implementeren van een Inbound Marketing methodologie. Want zoals we ook al in het verleden aanhaalden: starten met inbound zonder marketing automation is perfect mogelijk, maar starten met marketing automation zonder inbound is een echte no-go.

Het is in dat opzicht dat we meestal pas met klanten en leads over HubSpot spreken wanneer ze overtuigd zijn van onze Inbound Marketing methodologie. Want misschien zijn ze helemaal nog niet klaar voor marketing automation, of hebben ze meer nood aan een andere software. Het zou in dat geval zonde van de investering zijn en geen goede voedingsbodem voor een succesvolle samenwerking als er dan op een specifiek platform zonder kader zou gehamerd worden.

platinum-certified-hubspot

Maar wat is het nu juist en wat doet het?

De software van HubSpot combineert alle belangrijke online tools tot één krachtig digitaal platform. Dit laat je als bedrijf of organisatie toe om op een gestructureerde manier een vooraf bepaalde digitale (of inbound) strategie uit te voeren die perfect aansluit bij jouw digitale doelstellingen, zoals het verhogen van het aantal leads, meer bezoekers genereren of aan kennisverspreiding doen. Om dat te verwezelijken, bevat de HubSpot software onder meer volgende tools:

Content productie

Of het nu gaat om het schrijven van een blog (zoals degene die je nu leest) of het opzetten van een landingspagina (zoals deze), HubSpot biedt een aantal performante content tools die zelfs voor medewerkers zonder uitgebreide technische kennis perfect te hanteren zijn. In combinatie met een overzichtelijke WYSIWIG-editor en uitgebreide designmogelijkheden en templates, laat HubSpot op eenvoudige wijze toe om extra pagina's met een content aanbieding, blogposts of Calls-To-Action aan jouw site toe te voegen.

Screen_Shot_2015-08-20_at_10.08.56

SEO tools

HubSpot laat toe om zoekwoorden te monitoren waarvoor je als bedrijf in de zoekresultaten wil gevonden worden en hoe jouw site daarvoor presteert tegenover je (zelf te bepalen) concurrenten. Daarnaast bevatten alle andere HubSpot content-tools de mogelijkheid om je teksten en pagina's te analyseren op een aantal low- en medium-level SEO-technieken. Zo kan je eenvoudig analyseren of jouw pagina goed is opgebouwd en of de teksten voldoen aan de geldende 'regels'.

HubspotSEO

Social Publishing & Monitoring

Blogpost geschreven en geen zin om op elk sociaal netwerk apart te gaan posten? Geen probleem. Dankzij de ingebouwde social publishing tool kan je jouw Facebook-, Twitter-, LinkedIn- of Google+-account koppelen en zowel automatisch als manueel je boodschap verspreiden via sociale netwerken. Nu meteen, of uitgesteld op een moment dat relevanter is voor je boodschap of doelgroep. Daarnaast kan je ook Twitter-streams aanmaken om tweets te monitoren die rechtstreeks te maken hebben met je bedrijf of je bezigheden.

Lead scoring en lead management

Elke lead die je digitale marketinginspanningen je opleveren, heeft andere behoeften. Het is daarom belangrijk om in kaart te brengen hoe je daar het best op kan inspelen. Dit kan door leads te kwalificeren aan de hand van activiteiten op je site en binnen je digitaal ecosysteem. Elke actie levert een bepaalde score op en wanneer een volgende fase is bereikt, kan je er via de ingebouwde tools voor zorgen dat je lead richting de volgende fase van het aankoopproces wordt gestuurd.

Analytics

Weten welke kanalen of campagnes de beste resultaten opleveren in je inbound strategie is essentieel om als organisatie te groeien en beter aan marketing te doen. HubSpot voorziet een verstaanbare en duidelijke rapportage en analyse van je marketingdata, zodat je snel ziet welke content het beste scoort, welke pagina's je conversies bezorgen of vanwaar je klanten elke maand komen.

HubSpotClients

Email Marketing

Actief lijstbeheer op basis van activiteiten op jouw site? Geautomatiseerde emails wanneer er nieuwe content is verschenen? Of zelfs automatische opvolging van offertes en content offers? Dankzij de email marketing tool is het allemaal mogelijk, met inbegrip van uitgebreide mogelijkheden voor personalisatie zodat jouw emails altijd overeenstemmen met de interesses van je leads.

CRM koppeling

HubSpot communiceertvlot heen en weer met de gebruikelijke CRM-systemen, waardoor informatie uitwisselen tussen sales- en marketingteams veel vlotter loopt. Wat meteen ook het conversieproces ten goede komt. Geen CRM-systeem in gebruik? Geen probleem, want HubSpot voorziet ook de mogelijkheid om gebruik te maken van een eigen (voorlopig nog gratis) HubSpot CRM.

Wat heeft mijn bedrijf er aan?

HubSpot (en marketing automation in het algemeen) helpen bij het genereren en het deels automatisch onderhouden van leads en het duidelijk in kaart brengen van behoeften van mogelijke klanten. Door het gebruik van HubSpot kan je bedrijf een persoonlijke aanpak hanteren zonder de kosten en aanhoudende tijdsinvestering die een manuele opvolging vereist. Bovendien laat HubSpot je medewerkers toe om zonder specifieke technische achtergrond heel wat digitale taken uit te voeren waarvoor bij andere, aparte softwarepakketten een extra tijdsinvestering nodig is.

Is HubSpot ook iets voor mij?

Dat is de vraag van 1 miljoen. En een antwoord daarop kunnen we niet eensluitend geven, aangezien de noden en behoeften van elk bedrijf anders liggen. Neem daarom gerust contact op met Mia om jouw wensen en doelstellingen verder te bespreken en te bekijken of je organisatie klaar is voor HubSpot. Of vraag jouw HubSpot demo aan om samen te bekijken of HubSpot en Inbound Marketing de juiste oplossingen zijn voor je organisatie! Als HubSpot Certified Partner kan Mia je volledig bijstaan bij al jouw HubSpot-vragen.

Hubspot in actie zien?