De impact van Google RankBrain op SEO

seo, Search Engine Optimisation, RankBrain
Written by Dimi Coppé

Doorheen de jaren heen heeft SEO een sterke evolutie doorgemaakt. Voor wie al een tijdje met SEO bezig is, weet als geen ander dat het oorspronkelijke algoritme, dat vrij gevoelig was aan manipulaties, is uitgegroeid tot een model waarbij de gebruiker steeds meer in de schijnwerpers wordt geplaatst.

Google heeft er ondertussen ook een sport van gemaakt om het algoritme, dat verantwoordelijk is voor de manier waarop pagina’s worden geïndexeerd, ‘meermaals’ een update mee te geven. Dit zelfs zo’n honderden keren per jaar. Voor de grote en ingrijpende updates doopt Google de updates met een gepaste naam uit het dierenrijk. Zo hebben we al verschillende dieren de revue zien passeren, nl. Panda, Penguin, Pigeon en Hummingbird. Naast deze sneltrein aan verbeteringen heeft Google eind 2015 ook een nieuw interpretatiemodel gelanceerd om ervoor te zorgen dat de zoekopdrachten steeds beter worden geïnterpreteerd en de gebruiker steeds meer relevante zoekresultaten krijgt voorgeschoteld. Maak kennis met Google RankBrain.

Wat is Google RankBrain?

Google-RankBrain-machine-learning-en-artificial-intelligenceZoals eerder al werd aangehaald is een algoritme voor Google énorm belangrijk en bepaalt dit hoofdzakelijk welke pagina’s een hogere positie verdienen dan andere in de zoekresultaten. Dit hangt natuurlijk af van zeer veel verschillende, grotendeels geheime, factoren. Bij de komst van RankBrain is deze verzameling alleen maar uitgebreid, en hoe.

Met RankBrain is Google nu in staat om de intentie van een zoekopdracht beter te begrijpen en zo meer relevante zoekresultaten te tonen in de zoekresultaten. Dankzij machine learning en Artifical Intelligence (AI) is het dus mogelijk om, naast content en zoekwoorden, ook de context waarin wordt gezocht beter in kaart te brengen. Door het meermaals analyseren van verschillende soorten data en het zelflerend karakter van het algoritme wordt het systeem steeds beter in het definiëren van je zoekintentie.

Hoe werkt Google RankBrain nu precies?

Om te illustreren hoe RankBrain juist werkt vertrekken we hier vanuit enkele eenvoudige voorbeelden. Stel je wil een nieuwe smartphone kopen en je start met de zoekopdracht beste smartphone kopen.

Intentie

Om voor deze zoekopdracht de meest relevante pagina’s te tonen is het voor Google belangrijk om te achterhalen wat je zoekintentie precies is. In dit geval bevat onze zoekopdracht de zoekterm kopen en ben je dus duidelijk van plan om een nieuw toestel aan te schaffen. Dit pikt Google ook op als een duidelijk (koop)signaal en weet ook dat bij dit type zoekopdracht een productoverzicht van enkele smartphones jou kan helpen met je zoektocht.

Pre RankBrain zou de term kopen slechts 'een term' uit onze volledige zoekopdracht zijn geweest zonder rekening te houden met de waarde van dit duidelijk signaal. Nu hangen veel resultaten van dergelijke signalen af. Zelfs in die mate dat Google deze termen vaak als indicator gebruikt om te kijken wat voor extra type zoekresultaten (Google Shopping, Knowledge Graph, etc.) het best past bij jouw zoekopdracht.

Google-RankBrain-zoekresultaat-smartphone

Wat verder ook opvalt, is dat er enkele review sites tussen de zoekresultaten staan. Aangezien we geen merk of budget opgegeven hebben, ligt het spectrum aan smartphones nog volledig open. Dit is natuurlijk de almighty Google zeker niet ontgaan. Zo kan je ook snel en eenvoudig kijken wat betrouwbare bronnen zoals Test Aankoop te vertellen hebben. Er wordt dus duidelijk een connectie gemaakt tussen onze zoekopdracht en in welke fase van het zoekproces we ons bevinden.

Typfouten

Ook wat typfouten betreft is Google een stuk slimmer geworden door patronen te gaan analyseren van eerdere, gelijkaardige zoekopdrachten. In onderstaand voorbeeld hebben we de zoekopdracht ‘appel kopen’ ingevoerd. We zien dat in de eerste plaats Apple-producten hoger in de resultaten staan  i.p.v. ‘echte’ appels. Maar hoe weet Google nu of we effectief geïnteresseerd zijn in een Apple product?

Per zoekopdracht wordt er data verzameld over de interactie met de zoekresultaten die gebruikers voorgeschoteld krijgen. In dit voorbeeld geeft Google duidelijk meer prioriteit aan Apple dan bv. winkelketens die appels verkopen omdat mensen met een dergelijke zoekopdracht in het verleden meer interesse hadden in Apple producten. Zo wordt ook de volgorde bepaald. Een aantal elementen die een belangrijke rol spelen bij dit proces zijn o.a. CTR, sessieduur, bounce rate en Pogo-sticking*Dit zijn allemaal voorbeelden van user experience signalen die voorkomen in het iteratief proces om de zoekresultaten zo relevant mogelijk te maken.

*Wanneer een gebruiker na het klikken op een zoekresultaat in Google terugkeert naar de resultatenpagina en de zoekopdracht aanpast.

 

Google-RankBrain-typfout

 

Suggesties

Naast het tonen van meer relevante zoekresultaten kan je helemaal onderaan nu ook veel betere suggesties terugvinden gekoppeld aan je zoekopdracht. We hebben hier een smartphone omschreven zonder het specifiek woord te gebruiken, nl. toestel om mee te bellen en surfen. Google weet nu beter dan vroeger dat deze omschrijving lijkt op dat van een smartphone en geeft dan ook suggesties die dicht in de buurt komen.

Google-RankBrain-suggesties

 

Wat verandert er voor SEO?

Hieronder kan je alvast 3 belangrijke aandachtspunten terugvinden die je best in je achterhoofd houdt bij de concrete uitvoering van SEO.

1. Vergeet de ‘one keyword only’ aanpak

Voor SEO zijn er geen ingrijpende veranderingen. Hoewel deze ontwikkeling nog maar eens benadrukt dat bijvoorbeeld ‘one keyword only’ strategieën volledig tot het verleden behoren. Het is net belangrijk dat we steeds vaker denken in thema’s en concepten met meerdere, relevante zoekwoorden in plaats van één zoekwoord hardhandig in een stuk content te pompen. Je start dus best met duurzame, lange termijn SEO-optimalisaties door te voeren in plaats van enkel te focussen op 'snelle' SEO hacks die inspelen op de algoritmes. Zoals in het begin al aangehaald, staat de gebruiker meer dan ooit centraal in dit verhaal.

2. Zoek andere interessante topics

Om verder te bouwen op het vorige punt adviseren we jou om actief op zoek te gaan naar topics/concepten die relevant zijn voor het stuk content dat je wil schrijven. Hierbij kan o.a. de Google Zoekwoordplanner je een handige start bieden. Je kan ook kijken hoe zoekopdrachten worden gelinkt aan andere, relevante topics door bijvoorbeeld deze te Googlen. Zo begrijp je beter hoe RankBrain een zoekopdracht gaat matchen.

3. Ontdek belangrijke signalen

Zoals in ons voorbeeld met de smartphone zien we dat Google rekening houdt met bepaalde signalen per zoekopdracht. In ons geval was het woord ‘kopen’ een belangrijke trigger. Bij het opstellen van content is het belangrijk om te weten in welke categorie je type thuishoort om rekening te houden met deze signalen.

Als je bijvoorbeeld schrijft over een recente software-update van je smartphone is de datum van het artikel voor dit type content zeer belangrijk. Als je eerder schrijft over de innovaties van nieuwste reeks iPhones weegt de diepgang van het artikel dan weer zwaarder door.

Aangezien Google nu beter dan ooit the bigger picture begrijpt, is het voor SEO uiterst belangrijk om tijdens het creëren van content hoofdzakelijk te focussen op de lezer zélf en rekening te houden met enkele belangrijke aandachtspunten. Zo ben je er steeds zeker van dat Google je pagina's als waardevol gaat beschouwen en je zo kunt scoren in de zoekresultaten.

Wil je meer informatie over hoe je jouw content kan optimaliseren voor de laatste nieuwe SEO-ontwikkelingen? Neem dan contact op met onze SEO-experts voor professioneel advies tijdens een vrijblijvend gesprek.

New Call-to-action