#INBOUND18: de nieuwste HubSpot features uitgelegd

Inbound Marketing, Marketing Automation, Hubspot, tool
Written by Katrijn Van Rompuy

Zoals elk jaar organiseerde HubSpot vorige week #INBOUND18, het grootste inbound marketing congres ter wereld. Ruim 24.000 marketeers waren er aanwezig om meer te leren over klantgericht ondernemen en om kennis te maken met de nieuwste ontwikkelingen binnen het HubSpot platform. Als Platinum HubSpot Partner kon ook Mia natuurlijk niet onbreken, en in deze post geven wij je met veel plezier een overzicht van de nieuwste features binnen HubsSpot, zoals voorgesteld in Boston.

Korte introductie voor wie het in Keulen hoort donderen als we spreken over HubSpot: HubSpot is een all-in-one marketing automation platform, dat naast een marketingluik (met onder andere ingebouwde email software, landing page tools, visitor intelligence en data capturing) ondertussen ook een uitgebreid salesluik (CRM gecombineerd met sales workflows, playbooks...) én sinds vorig jaar ook een customer service tool (live chat, ticketing...) bevat.

Dit jaar stond het motto ‘Grow Better’ centraal op het internationale congres. Met de (volgens HubSpot, al gaan we daar zelf niet 100% mee akkoord) uittrede van de klassieke marketing funnel, groeit het belang van de Flywheel, waarin klanten steeds centraal staan. Flywheel stelt de inbound methodologie (attract – engage – delight) voor in een cirkelvormig proces:

hubspotEvolutie

 

Om die nieuwe visie nauw te laten aansluiten bij de software zelf, werden nieuwe tools ontwikkeld die nauw aansluiten bij deze nieuwe aanpak en  die ervoor zorgen dat je als marketeer, sales of klantenservice op een efficiëntere manier kan groeien.

Geen zin om onderstaande zaken allemaal te lezen? Geen probleem. Hieronder vind je als alternatief de volledige Product Announcement Keynote als video!

Hubspot CMS

Wat ooit onder de naam HubSpot COS begon als een add-on voor bedrijven die een kleine site wilden bovenop hun bestaande HubSpot marketing automation set-up, is door de jaren heen uitgegroeid tot een performant en uiterst gebruiksvriendelijk CMS waar zelfs grotere bedrijven hun volledige website op bouwen. Nog niet zo robuust of functioneel als pakweg Drupal of Symfony, maar dankzij onder meer een eigen database (HubDB) en inline editing, wel een degelijke speler en een steeds grotere concurrent van onder meer WordPress.

Een belangrijke vernieuwing binnen het Hubspot platform is de komst van HubSpot CMS als een stand-alone product. Vroeger moest je een actief HubSpot Marketing portaal hebben om je website op het Hubspot CMS te kunnen zetten, maar sinds deze zomer kunnen bedrijven ook enkel en alleen het CMS met al zijn functionaliteiten aanschaffen zonder de volledige marketing suite er aan te moeten koppelen. Handig voor zowel custom development (waar we intussen een patent op hebben bij Mia dankzij ons zelf ontwikkelde CMS-framework), maar ook voor drag & drop builders die op basis van een standaard template zelf de stijl van hun site willen gaan bepalen. HubSpot CMS heb je al vanaf 280€/maand.

Hubspot Growth Suite en Hubspot Video

In de Hubspot Growth Suite (een fancy naam voor de combinatie van Marketing, Sales en Service opties) vind je alles wat je nodig hebt om contacten en nieuwe klanten aan te trekken en te begeleiden in elk stadium van de buyer’s journey. De Suite (en zijn aparte tools) bestaat op verschillende niveaus: Starter, Professional en Enterprise. Elk niveau heeft een specifieke Marketing Hub, Sales Hub en Service Hub. Hoe verder je opschuift qua niveau, hoe meer functionaliteiten en tools je krijgt (en hoe hoger je maandelijkse fee evolueert).

Dat het integreren van video in je marketingcampagne belangrijk is, wist je vast al. Maar technologie is veranderlijk en zo ook de manier waarop mensen omgaan met technologie. Steeds meer mensen worden aangetrokken door persoonlijkere video’s. Als je met videomarketing meer klanten wil genereren, moet je hiermee rekening houden.

In Hubspot Professional en Enterprise level vind je (dankzij een samenwerking met Vidyard) nu verschillende ingebouwde mogelijkheden om video native in te zetten en dit voor zowel de Marketing Hub als de Sales en Service Hubs. Met deze nieuwe tool kan je onder meer:

  • Video’s rechtstreeks hosten binnen Hubspot en embedden in websites, blogs en verschillende social media kanalen. Gedaan dus met lelijke YouTube- of Vimeo-watermerken, of meteen over moeten stappen op een betalende tool als Wistia.
  • Je kan nu ook in-video call to actions en forms toevoegen om de video’s interactief te maken en direct leads te genereren vanuit je video
  • Video’s editen om er gepersonaliseerde video-content van te maken, te delen en te tracken vanuit het CRM
  • Rechtstreeks vanuit de Service Hub gepersonaliseerde hulpvideo’s maken en delen, om je customer service extra kracht bij te zetten

Video-hubspot


Nieuw in Marketing Hub Pro en Enterprise

Hubspot heeft Marketing Hub voor zowel de Professional als de Enterprise accounts aangepast en van een aantal nieuwe functies voorzien.

Marketing Hub Enterprise

De Marketing Hub voor Enterprise accounts geeft gevorderde marketingteams op een eenvoudige manier meer flexibiliteit en controle. Enkele nieuwe features zijn:

  • Predictive Lead Scoring: je kon in je Entreprise account al eerder aan predictive lead scoring doen, maar de vernieuwde functie is nu een stuk nauwkeuriger en sneller dankzij verder uitgebreide AI en machine learning.
  • Custom bots: het bouwen van chatbots is al een tijdje (in beta) beschikbaar in HS, maar met de nieuwste versie van de tool kan je bots niet alleen meer inzetten voor eenvoudige taken zoals het zoeken en geven van de juiste informatie en documentatie, ervoor zorgen dat vragen en aanvragen bij de juiste teams terechtkomen, het maken van afspraken, etc., maar ook voor het activeren van bepaalde workflows en zelfs het opstarten van custom code om bijvoorbeeld links te leggen met e-commerce of andere tools.
  • Email Frequency Safeguards: je kan een safeguard, een soort beveiliging, instellen om te vermijden dat je je contacten te vaak e-mails verstuurd. Belangrijke e-mails kan je dan weer instellen om je safeguards te omzeilen.
  • Custom Analytics Views: segmenteer analytics per specifieke URL-structuur, land of domein. Mede te danken aan het feit dat de vroegere, betalende Reporting add-on nu veel meer 'gratis' is geïntegreerd in Marketing Hub.

enterprise-analytics-views-hubspot

  • Membership-driven Content: met deze feature kan je aan de hand van Hubspot lists bepaalde content afschermen voor een specifiek publiek, bijvoorbeeld voor betalende klanten.
  • Teams: met deze tool kan je Hubspot Enterprise indelen per land, team, afdeling,… Zo wordt het een stuk makkelijker om het account van je bedrijf te delen met of net af te schermen van afdelingen uit verschillende landen. Een langverwachte en broodnodige functionaliteit!

Marketing Hub Professional

Naast de nieuwe Hubspot Video zijn er ook nog enkele andere nieuwe updates voor Marketing Hub Pro:

  • Custom Report Builder: hiermee kan je op een eenvoudige manier een rapport trekken over verschillende gecombineerde segmenten bv. over een contact, een specifieke deal of bedrijf. Handig om eindelijk een quasi volwaardige closed-loop reporting te activeren in HubSpot.
  • Company-based Workflows: deze feature kan je gebruiken wanneer je Account Based Marketing campagnes wil opzetten en onderzoeken.

Nieuw in Sales Hub

Om ervoor te zorgen dat jouw Sales de nodige tools heeft om zo efficiënt mogelijk prospecten naar leads te converteren, heeft Hubspot enkele nieuwe items toegevoegd in Sales Hub Enterprise waaronder:

  • Gratis Live Chat, chat bots en team e-mail in Hubspot CRM: een belangrijke verandering in Sales Hub is het gratis worden van (een bepaalde versie van) Live Chat (geldt voor alle modules). De chats worden verzameld in de ‘Conversation Inbox’ waar iedereen binnen je team deze kan raadplegen.
  • Call Transcription & Recording: in deze tool zal Hubspot binnen je CRM alle opgenomen telefoongesprekken omzetten in tekst. Hoe dat in zijn werk zal gaan voor andere talen dan het Engels, blijft echter nog een vraagteken.
  • Playbooks: aan de hand van playbooks kan je de juiste (sales)informatie, vragenlijsten en best practices maken binnen Hubspot.

Enterprise-Playbooks-hubspot
  • E-signature: bij het versturen van offertes kan je nu de e-signature optie gebruiken om deze online te laten ondertekenen via eSign. In de tool zitten een aantal gratis signatures, maar daarnaast kan je ook een eigen betalende account koppelen.
  • Quotes Approvals: met deze tool kan je instellen dat er steeds goedkeuring moet gegeven worden voordat een offerte aan een klant bezorgd kan worden. Ideaal voor sales managers om een duidelijkere controle over hun team te hebben.
  • Revenue Tracking: Hubspot verbeterde de revenue tracking en rapportering zodat je nog beter terugkerende inkomsten kan managen.

Nieuw in Service Hub

Naarmate je bedrijf en je klantenbestand groeit, gaat je customer support zich ook meer specialiseren en zullen ze voor enkele uitdagingen komen te staan. Om hen te helpen bij het uitvoeren van de verschillende taken vanuit een globaal klantenbestand en het oplossen van bepaalde problemen i.v.m. bijvoorbeeld customer data, ontwikkelde en verbeterde HubSpot enkele features binnen deze Hub:

  • Health Scoring: met deze tool kan je inzicht krijgen in de ‘gezondheid’ van je klant m.a.w. in welke mate je klant gelukkig is met jouw geleverde service. Zo kom je te weten welke klanten extra aandacht moeten krijgen en welk klanten je kan omzetten naar promotors van je bedrijf.
  • Goals: je teams en individuele vertegenwoordigers kunnen via deze feature doelgericht rapporteren op bijvoorbeeld ticketvolume, customer experience gerelateerde statistieken.
  • Nieuwe algemene Enterprise features: in je Enterprise account vind je bij Service Hub ook tools die actief zijn in Marketing en/of Sales hub zoals bijvoorbeeld calculated fields, custom bots en teams.

Nieuwsgierig naar wat Hubspot voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan snel contact op met ons! Wij beantwoorden met veel plezier al jouw vragen.

Hubspot in actie zien?