Inbound 2019: 5 take-aways

Inbound Marketing, Hubspot, content marketing
Written by Mirthe Mertens

Vorige week organiseerde HubSpot zijn jaarlijkse conferentie in Boston. Met bijna 300 sprekers en meer dan 20.000 bezoekers, is Inbound één van de grootste marketingconferenties ter wereld. En net zoals vorig jaar, was Mia weer van de partij.
 

1. Nieuw in HubSpot

Inbound 2019 begon voor ons met Partner Day, waar HubSpot partners alvast wat meer inzicht krijgen in de toekomst van het platform. Dit jaar werden er geen grote product updates aangekondigd, maar legde HubSpot de focus op de basis: de stabiliteit, snelheid en gebruiksvriendelijkheid van het platform. Daarnaast namen ze de feedback van hun gebruikers ter harte en rolden ze een aantal nieuwe, handige features uit, waaronder:

  • Mappen voor workflows

Sinds kort kan je workflows ordenen in mappen, zodat het allemaal wat overzichtelijker wordt als je na verloop van tijd meer en meer workflows maakt.

  • Ontdubbelen van contacten en bedrijven

Niets zo vervelend als dubbele contacten in je HubSpot database, want zo kunnen contacten meerdere keren dezelfde e-mail ontvangen op verschillende e-mailadressen of gecontacteerd worden door verschillende verkopers. Dat geeft geen al te beste ervaring voor je contacten. Je database regelmatig onder de loep nemen wordt dan ook sterk aangeraden. Onder Contacts > Actions > Manage Duplicates vind je een lijst van mogelijke dubbele contacten die je meteen kan samenvoegen.

  • Geoptimaliseerde contactfiche

De contactfiche kreeg in de laatste maanden een stevige update: dankzij het nieuwe design zie je nu meer data in één oogopslag en wordt de contactfiche sneller ingeladen.

  • Integratie met Facebook Messenger (beta)

Klanten en prospecten contacteren je op allerlei manieren en Facebook Messenger is één van de meest populaire kanalen. HubSpot werkt aan een integratie waarmee je Messenger-berichten kan beantwoorden en opvolgen vanuit je HubSpot Inbox. Deze integratie is momenteel nog in beta en kan aangevraagd worden via dit formulier.

  • Advocacy Automation in Service Hub

Service Hub gebruikers kunnen workflows maken op basis van data uit een survey. Zo kan je deal owners bijvoorbeeld op de hoogte brengen van de scores van hun klanten of customer success medewerkers een goede score laten opvolgen met de vraag voor een testimonial.

inbound-2019-hubspot-advocacy-automation

  • Attribution reporting (beta voor Marketing Hub Enterprise)

Hoeveel heeft die ene e-mail nu exact opgebracht? Het lijkt een eenvoudige vraag, maar het was tot nu toe niet mogelijk om dat op een eenvoudige manier uit HubSpot te halen. Met Attribution reporting kan je aantonen dat een advertising campagne 10 deals heeft gegenereerd, of dat een e-mailcampagne € 10K heeft opgebracht omdat 12% van de ontvangers op een deal is ingegaan. Attribution reporting is binnenkort beschikbaar als beta voor Marketing Hub Enterprise gebruikers.

  • Nieuwe App Marketplace

Alle apps die integreren met HubSpot worden nu verzameld in de App Marketplace. Dat maakt het nog gemakkelijker om allerlei integraties te zoeken en ze te koppelen met je HubSpot account.
 

2. Experience disruptors: een nieuw soort disruptors

De presentatie van Brian Halligan, CEO & Co-Founder van HubSpot, is er eentje die je niet wil missen. Op de eerste dag van Inbound deelde hij een aantal nieuwe inzichten en vertelde hij ons alles over een nieuw soort 'disruptors' - de 'experience disruptors'. Dat zijn jonge bedrijven die niet noodzakelijk het verschil maken met hun producten of diensten, maar wel in de aankoopervaring.

Een voorbeeld illustreert dat nog het beste: als je online een auto koopt bij Carvana, kan je hem gaan ophalen in een showroom die eruitziet als een verkoopautomaat (maar dan met auto's in plaats van frisdrank of snoep) of wordt hij geleverd waar en wanneer jij dat wil. Daarnaast brengt Carvana alle papierwerk in orde, zodat jij je daar niets van hoeft aan te trekken. En als je niet tevreden bent over je aankoop, breng je hem gewoon terug.

Het is net die ervaring - die je niet vindt bij andere autoverkopers - die klanten trekt. De catchphrase van de presentatie was dan ook "How you sell is how you win!"
 

 

3. Future-proof je content

Elizabeth Giorgi gaf ons een aantal praktische tips om content te creëren met een lange levensduur:

  • Maak geen voorspellingen

Een artikel dat de toekomst voorspelt heeft geen waarde meer van zodra die toekomst er is. De vele artikels die in 2007 de toekomst van de iPhone voorspelden hadden misschien een meerwaarde op dat moment, maar 5 of 10 jaar later is dat verloren content.

  • Schrijf over de hoogte- en dieptepunten van je bedrijf

Kijk even terug in de tijd en definieer je hoogte- en dieptepunten: was er een uitdagend project dat fantastische resultaten opleverde of een klant die enorm tevreden was? Ging je bedrijf door een moeilijke periode? Zoja, wat heb je daaruit geleerd? Dergelijke content is tijdloos, geeft je bedrijf meer persoonlijkheid en vormt een band met de lezer.

  • Weet wat er gewerkt heeft in het verleden

Bekijk regelmatig de resultaten van oude content om ideeën op te doen voor nieuwe content. Kijk vooral naar content met een hoog conversiepercentage.
 

4. AI inzetten om (sneller) content te produceren

Content schrijven neemt veel tijd in beslag. Maar wist je dat er allerlei tools bestaan die tijdsintensieve, repetitieve taken veel sneller kunnen uitvoeren, ook als het over content gaat? Volgens Paul Roetzer worden targeting, content strategie, SEO, het schrijven van e-mails, het voorspellen van conversaties en honderden andere activiteiten die marketeers bijna dagelijks uitvoeren, in de komende jaren (deels) geautomatiseerd. En we zijn al goed op weg.

Tools als Phrasee en Persado maken gebruik van AI om de meest converterende teksten te schrijven voor social media posts, e-mails en landingspagina's. De tool doet een suggestie en jij hoeft het alleen nog maar even na te kijken, aan te passen waar nodig, en te verifiëren. Rasa.io integreert dan weer met MailChimp en kan je contacten automatisch segmenteren en het beste moment voorspellen om een e-mail te versturen naar een specifiek contact. Deze en vele andere AI tools voor marketeers ontdek je in de Marketing AI Buyer's Guide.

Roetzer benadrukte wel dat AI tools een deel van het werk kunnen verlichten, maar nooit het volledige takenpakket van een marketeer zullen overnemen. De human touch blijft essentieel, want een algoritme zal nooit veel eigenheid of gevoel kunnen toevoegen aan een tekst.
 

5. The Pajama Principle

En tot slot nog deze belangrijke take-away van Dharmesh Shah, CTO & Founder van HubSpot:

inbound-2019-dharmesh

Voor iets meer context, kan je hieronder de volledige presentatie bekijken.
 

 
 
Hebben onze Inbound 2019 take-aways je getriggerd en wil je meer weten over HubSpot of inbound marketing? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren voor een gesprek, want we helpen je met plezier verder.
 

Hubspot in actie zien?