INBOUND 2020: nieuwste HubSpot features

Inbound Marketing, Hubspot
Written by Jolien Struyf

'Inspire what's next', dé slagzin van INBOUND 2020, één van de beste marketing-events ter wereld. Dit jaar hebben we INBOUND iets anders moeten beleven dan de voorbije jaren, aangezien we Boston moesten inruilen voor ons eigen thuiskantoor. Dit maakt het echter niet minder interessant, want HubSpot kwam weer met enkele aantrekkelijke nieuwe features. 

HubSpot Marketing

Marketing Contacts: meer contactopslag, meer groeipotentieel

"Only pay for contacts you choose to market to", hiermee slaat HubSpot vanaf midden oktober een hele nieuwe weg in. Waar je vroeger moest betalen voor alle contacten in je HubSpot database, zal je vanaf nu gratis tot een miljoen contacten kunnen bijhouden en enkel moeten betalen voor de contacten waar je ook echt interactie of marketing mee voert. Zo kan het budget (en de tijd) van je klant veel efficiënter besteed worden. 

We krijgen zelf vaak de vraag van leads om een database te voorzien die alle contacten uit al hun spreadsheets of softwares kan verzamelen in een duidelijke overzicht. We weten dat een groot deel van deze contacten niet geschikt zijn om één op één interactie mee te voeren, maar dit wil niet zeggen dat deze gegevens zomaar vergeten mogen worden. Bounces, unsubscribers, ... allemaal contacten die we best bijhouden en gegevens die we kunnen gebruiken, maar niet zomaar e-mails naar versturen. Wat als we je zeiden dat je deze contacten wel kan opslaan, maar er niet hoeft voor te betalen? Ideaal toch! Je betaalt nu enkel nog voor de contacten waarnaar je marketing e-mails en gerichte advertenties verstuurt. Thanks HubSpot! Er is echter wel een addertje onder het gras, zoals je hieronder kan zien. 

Marketing-contacts-hubspotHubSpot maakt het wel eenvoudig om automatisch nieuwe contacten te categoriseren voor marketing door middel van formulieren of eenvoudige workflows. Hierdoor hoef je je minder zorgen te maken over het bereiken van je contactlimiet en kan je je meer focussen op het bieden van excellente klantenservice en customer experience. Daarnaast kan je je marketingcontacten elke maand wijzigen zodat je dit steeds kan aanpassen aan de veranderingen binnen je bedrijf. 

HubSpot Sales

Door de veranderende manier van sales heeft HubSpot zijn Sales Hub geüpgraded met krachtige en gebruiksvriendelijke tools. Deze laten het de verkoopteams toe zich aan te passen aan de 'nieuwe' inside of remote sales. Nieuwe productfeatures die voor zowel verkopers als salesmanagers een pak tijd besparen, maar ook Custom Objects en advanced permissions werden aangekondigd op INBOUND 2020. Deze nieuwigheden zorgen voor meer controle en flexibiliteit die verkopers nodig hebben om hun verkoopactiviteiten te plannen. Daarnaast krijgen ze betere inzichten in de algemene gezondheid van hun bedrijf door de nieuwe sales reporting functionaliteit. Dit alles zorgt niet enkel voor een verhoogde productiviteit, maar biedt ook enorm veel efficiëntie die het salesproces ten goede komt. 

Custom objects: waar we zo lang op gewacht hebben

Custom Objects maken het mogelijk om extra objecten toe te voegen naast de vier standaard HubSpot-objecten (companies, contacts, deals en tickets). Binnen elk van deze objecten kan je records creëren die elk op zich properties kunnen bevatten. Custom properties of velden konden reeds aangemaakt worden in HubSpot, maar extra objecten nog niet. Met het toevoegen van deze feature laat HubSpot het toe om bijvoorbeeld producten, bestellingen, leveringen, abonnementen, of zelfs dieren of events die leads hebben bijgewoond op een strategische manier bij te houden. Deze custom objects kan je vervolgens gebruiken om lijsten te maken, te segmenteren, automations achter te plaatsen, ... Een heel nieuwe 'wereld' van data gathering en lead nurturing gaat dus open. Opgelet: wel enkel mogelijk voor HubSpot Enterprise gebruikers. 

Advanced permissions voor meer controle

Field level permissions en record customization zorgt ervoor dat je kan instellen welke properties bepaalde gebruikers of teams kunnen bekijken en aanpassen. Je kan de rechten dus aanpassen in verhouding tot de relevantie van hun functie. Dit zorgt enerzijds voor meer controle, maar anderzijds ook voor de mogelijkheid van een custom lay-out per team. Dit zorgt voor 'zuivere' data en weinig afleiding. Deze nieuwe functie is vooral gemakkelijk voor bedrijven met verschillende producten of diensten of een complexere acquisitie. 

ABM: Account Based Marketing 

ABM was al mogelijk in HubSpot, maar de tool Target Accounts is eenvoudiger en krachtiger gemaakt. Je krijgt nu een duidelijk overzicht van de status van een project, de betrokken contactpersonen en interacties, de verantwoordelijke sales persoon, ... Dit zorgt ervoor dat je een betere buying experience kan aanbieden aan deze high value accounts en een beter inzicht krijgt in nieuwe opportuniteiten. Daarnaast zorgt HubSpot ervoor dat er een betere alignment is tussen marketing en sales, waardoor deze beter samenwerken en er betere leads doorgegeven worden. Er is dus meteen sprake van een efficiëntere lead nurturing. De prestaties kunnen ook nauwkeuriger gemeten worden, waardoor er meer groeipotentieel is. 

target-accounts-hubspot

Sales Rep Home: ontzorging van je salesteam

Vertegenwoordigers of verkopers ondervinden meer en meer stress, omdat ze steeds hogere quota moeten halen. Een efficiëntere manier om hun prospecten te bereiken is dus steeds welkom. Met de Sales Rep Home wordt er voor elke verkoper een 'homepage' gecreëerd die de taken en prioriteiten overzichtelijk weergeeft. Deze worden ingeschat en voorgesteld op basis van AI (Artificial Intelligence). Met deze nieuwigheid van HubSpot krijgen de verkopers meer inzicht in hun eigen accounts, maar wordt hun verkoopproces ook nauwkeuriger, sneller en efficiënter. HubSpot ontzorgt het salesteam daarnaast door de verbeterde tasks en sequences, de digitale signatures en de ABM tool. Op deze manier wordt de 'time behind the scene' sterk ingekort waardoor het behalen van de vooropgestelde doelen steeds haalbaarder is. 

De verbeterde mobiele app zorgt er daarenboven voor dat de verkopers altijd en overal e-mails kunnen versturen en tracken. Hierdoor kunnen ze potentiële klanten bereiken op exact het juiste moment, wat echt een must is in de steeds veranderende digitale wereld van vandaag.

Configure-price-quote: gedetailleerde offertes 

HubSpot maakt het het verkoopteam dus gemakkelijker om deals te kunnen sluiten. En bij een deal hoort uiteraard ook een offerte. Offertes opmaken in HubSpot konden we al langer, maar de functionaliteiten en het design waren eerder gelimiteerd. Ook dit heeft HubSpot aangepast, waardoor vanaf nu de software het ook toelaat om gedetailleerde en complexere offertes te creëren, die niet enkel correct opgesteld zijn, maar ook visueel aanpasbaar zijn aan je huisstijl. Zo kan je zelfs met grafische templates werken om het design wat op te smukken. HubSpot is daarnaast ook integreerbaar met handige softwares zoals NetSuite, Xero, Nubox,...

Advanced Sequences, nu ook LinkedIn related

In zowel HubSpot Sequences als HubSpot Tasks zijn de laatste tijd veel verbeteringen doorgevoerd door HubSpot. Zo kan je nu tot 50 contacten in een keer toevoegen aan een sequence. Je kan ook een sequence automatisch laten pauzeren bij voltooing van een onderdeel. Daarnaast zijn LinkedIn gerelateerde taken mogelijk, dit mede door een verbeterde LinkedIn Sales Navigator integratie. Zo kan je bijvoorbeeld automatisch iemand een connectieverzoek sturen op LinkedIn aan de hand van sequences. 

Sales Analytics: automatische rapportering

Waar vroeger de salesmanager hun rapporten manueel moesten aanmaken, kunnen deze nu automatisch gegenereerd worden door de toevoeging van Sales Analytics in HubSpot. Hierdoor kunnen ze eenvoudiger de activiteiten van hun sales reps bekijken en deals monitoren om de pipelines te optimaliseren. De salesmanager krijgen een overzicht van onder andere volgende gegevens: 

  • aantal sales activiteiten zoals calls, tasks, emails en notities en dit per verkoper
  • aantal connected calls
  • aantal live chats
  • aantal contacten die niet behandeld zijn 
  • aantal gecreëerde deals
  • lead response time per verkoper
  • aantal geplande meetings
  • ...
Sales-analytics-HubSpot


Binnen dit rapport kan er ook gefilterd worden op basis van verkoper, teams, pipelines, ... 

HubSpot Service: verbeterde klantervaring in 1,2,3

Ook voor de Service Hub van HubSpot werden enkele vernieuwingen en verbeteringen aangekondigd tijdens INBOUND 2020 waarmee je een betere klantervaring en -service kan bieden. Zo heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om een chat te plaatsen in de app waarin je klanten werken. Daarnaast heeft HubSpot een 'logged-in visitor identification' toegevoegd aan hun software. Deze bezoekersidentificatie laat bedrijven het toe sneller en persoonlijker te kunnen reageren op berichten van leads, rechtstreeks vanuit de conversation inbox. Ook zijn er nieuwe automatiseringsfuncties toegevoegd voor de helpdesks van bedrijven waardoor deze snel conversational bots kunnen opstellen om veelgestelde vragen te beantwoorden.

Geven deze nieuwe features je zin om te starten met HubSpot? Of werk je al met HubSpot, maar heb je het idee dat je de software niet maximaal benut? Mia zet al jaren in op het implementeren van inbound marketing en marketing automation via HubSpot en is een van de weinige Belgische HubSpot Diamond Partners. Contacteer ons gerust met je vragen en samen zoeken we naar de ideale manier om jouw business te doen groeien. 

contact opnemen met Mia