Inbound Marketing uitgelegd in mensentaal

Inbound Marketing
Written by Dimi Coppé

Wie vertrouwd is met Mia, of al in aanraking kwam met de software van Hubspot, kreeg de term Inbound Marketing wellicht al meermaals naar het hoofd geslingerd. Een term die in 2006 in het leven werd geroepen en sindsdien aan populariteit blijft winnen, ook in België.

Maar wat is 'Inbound Marketing' nu juist? Laat ons beginnen met eens te kijken hoe de marketeer uit de 20ste eeuw tewerk ging.

"Hey jij daar, ja jij! Stop eens waar je mee bezig bent, kijk naar mijn advertentie en koop mijn product!" Zo ging het er uiteraard niet letterlijk aan toe, maar you get the picture. Bedrijven investeerden in de traditionele communicatiekanalen om hun product te pushen naar de wereld, of die nu geïnteresseerd was of niet. Deze vorm van marketing wordt nu ook wel eens outbound marketing, of interruption marketing, genoemd. 

Maar toen… Het internet en Google

Jan met de pet zoekt nu zelf naar de oplossing voor zijn problemen in zoekmachines en op sociale media. Als bedrijf heb je dan twee opties. Je houdt ofwel vast aan de oude strategie en probeert nog steeds gewoon je naam zo ver en zo breed mogelijk te verspreiden. Dat vertaalt zich in old fashioned cold calling, slecht of niet-getargete advertenties en klassieke reclame zonder inhoudelijke meerwaarde.

Of je verlegt de focus en je investeert om net daar aanwezig te zijn waar je potentiële klant op zoek gaat naar wat jij te bieden hebt. Prospects worden op deze manier aangesproken wanneer zij er zelf behoefte aan hebben. Je bereikt dit door het aanbieden van relevante content, een plaats te veroveren bovenaan de zoekresultaten van Google en de klant een boodschap voor te schotelen met een meerwaarde.

Dat laatste klinkt alvast veel efficiënter…

De juiste Inbound marketing strategie

Hier nemen wij het roer over. Het hele verhaal begint met een uitgebreide analyse en een daaruit vloeiend strategisch groeiplan. We analyseren de concurrentie en de markt en brengen vervolgens jouw doelpubliek (en hoe we dat publiek kunnen bereiken) in kaart.

Samen met jou stippelen we een digitale route uit volgens het ACCD-principe:

inbound_schema_

De Online Marketing Funnel

Welke stappen onderneem je om van een “naamloze vreemde” een vaste en betrouwbare klant te maken?

  1. Je doelgroep kennen

Ga op zoek naar de vragen waar je doelgroep mee zit in elke fase van het aankoopproces. Breng de typerende karakteristieken, zowel demografisch als psychologisch, in kaart en stel Buyer persona’s op. Kruip in de huid van de mensen die je wil bereiken om zicht te krijgen op wat jij met jouw product voor hen kan betekenen. 

  1. Bezoekers aantrekken met relevante content

Geef de gezochte antwoorden en bied een meerwaarde. Dat doe je door diverse vormen van “magnetische” content te publiceren. Schrijf je kennis bijvoorbeeld neer op een blog. Verspreid die kennis op social media en vergroot op die manier je zichtbaarheid om nieuwe bezoekers aan te trekken. 

Bijna de helft van de internetgebruikers leest 1 of meer blog-artikels per dag.

Maak dat je webteksten, of webcopy, geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines, zo word je organisch sneller gevonden. Tenslotte kan je je content gepersonaliseerd aanbieden via emails aan de personen die ernaar vragen. Wees met andere woorden zo prominent mogelijk aanwezig in alle online activiteit rond jouw branche of product.

Sterke content genereert tot 3 keer meer leads dan klassieke marketing,
tegen minder dan de helft van de prijs.
 

  1. Leads genereren (met behulp van call-to-actions)

Biedt je bezoekers downloadable content aan. In deze wereld krijg je uiteraard niks voor niks. In verhouding met het gewicht en het verzette werk om deze content aan te kunnen bieden, vraag je naar informatie of contactgegevens van de bezoeker. Gebruik aantrekkelijke, overtuigende call-to-actions om je bezoekers aan te zetten tot actie en ze verder door de marketing funnel te sluizen.

  1. Leads converteren door gerichte sales campagnes

Prioritair in deze fase van het inbound marketing proces is dat je je bezoekers kent. Verzamel zoveel mogelijk data en segmenteer je contactenlijst. Door efficiënte segmentatie zie je meteen welke leads ‘rijp’ zijn om jullie relatie tot een hoger niveau te tillen. Klinkt romantisch, niet?

shutterstock_328450265Deze opvolging kan volledig geautomatiseerd én nog belangrijker: gepersonaliseerd. Je zal zien dat de open rate van je mails de hoogte in schiet als je gewoon al de voornaam van de bestemmeling in de onderwerpregel plaatst. En dat is nog maar het topje van de ijsberg qua mogelijkheden voor personalisatie.

  1.  Meten is weten

Het is belangrijk dat jouw marketingmachine niet stil komt te staan. Het is uiterst belangrijk om alle online marketing initiatieven te analyseren en te evalueren. Doe dit consequent en je kan meteen ingrijpen of bijsturen waar nodig. Bovendien zie je meteen wat werkt en wat niet, en kan je twee stappen vooruit denken. 

Wat levert het op?

Het is eigenlijk heel simpel. Door op de juiste kanalen te focussen creëer je een groter bereik bij de juiste doelgroep. Je zal online sneller en makkelijker gevonden worden door de mensen die jouw product nodig hebben. Met als gevolg dat je meer bezoekers krijgt, met een groter aandeel dat ook effectief converteert. Je zal minder betalen per conversie en je houdt er een positief imago aan over.

"The best way to turn strangers into customers 
and promoters of your business.”

 

platinum-1Mia staat al jaar en dag achter de Inbound filosofie en behoort tot de weinige Platinum partners van Hubspot in België. Ben je benieuwd naar wat wij kunnen betekenen voor jouw inbound marketing strategie? Neem dan gerust even contact op met onze experts.
contact opnemen met Mia