Inbound Marketing? Niet zonder duidelijke strategie!

Inbound Marketing
Written by Steven Van Duyse

inbound marketing toetsenbord

Denkt u eraan om te starten met inbound marketing? Of staat u net in de startblokken? Dan is het belangrijk dat u volledig geïnformeerd bent zodat u met de juiste verwachtingen kan starten aan uw inbound verhaal. Er zijn immers bepaalde zaken die velen over het hoofd zien en die uw resultaten op termijn sterk kunnen beïnvloeden. Om ervoor te zorgen dat u een perfect parcours aflegt, vatten wij voor u 5 belangrijke punten samen die u moet weten over een inbound marketing strategie

1. Wees geduldig, een inbound marketing strategie heeft tijd nodig

Inbound marketing is zeker geen kortetermijnoplossing. Het vergt enerzijds tijd om een goede strategie samen te stellen, anderzijds heeft uw inbound marketing strategie de tijd nodig om de nodige resultaten te behalen. U moet dus de tijd nemen om een overtuigde inbound marketing strategie te ontwikkelen, een goede website te bouwen en de noodzakelijke content te produceren om uw mogelijk klanten aan te trekken en uiteindelijk om te zetten in leads. We spreken dan niet meer over dagen of weken, maar in maanden.

Zo zal het opstellen van een uitgekiende strategie al snel een aantal weken in beslag nemen. Alleen zo bent u ervan verzekerd dat u de juiste leads binnen haalt die snel zullen omgezet worden in klanten en ten slotte brand ambassadors. Het opbouwen van een inbound gerichte website en het creëren van een constante stroom van content kan zelfs enkele maanden in beslag nemen. Bovendien is het belangrijk te weten dat uw inbound marketinginspanningen tijd nodig hebben om aan te slaan. Hoe langer u de inbound marketing methodologie uitvoert, hoe beter uw resultaten zullen zijn. En hoe langer u wacht met inbound marketing, hoe langer u zal moeten wachten op resultaten. 

grafiek gebruiks inbound marketing2. Belangrijke stappen overslaan zal een negatief effect hebben

We hebben het in bovenstaand punt al vermeld. Het implementeren van een inbound marketing strategie vergt tijd. Als u deze tijd probeert te manipuleren door stappen over te slaan, dan zal dat een impact hebben op uw resultaten. Inbound marketing stappen overslaan is dus op eigen risico. Er bestaan dan ook geen kortere routes om het inbound verhaal met succes af te ronden. Een niet geüpdatete website zal niet het verwachtte verkeer aantrekken en als u geen (of te weinig) content creëert dan zullen de bezoekers die op uw website terecht komen niet converteren. Als u maar half werk doet omwille van tijdsnood, dan kan u beter niets doen. Een nieuw blogbericht posten en verder hopen dat bezoekers er vanzelf naar toe komen zonder promotie via mail of social of zonder rekening te houden met SEO betekent heel vaak verloren moeite. En dat is uiteraard niet de bedoeling. Zorg er daarom altijd voor dat u alle facetten van inbound marketing inzet. 

3. Zorg voor duidelijke doelstellingen

Het is belangrijk dat u vanaf de start een duidelijk en realistisch doel voor ogen hebt. Denk daarom na over waar u uw bedrijf over 6 maanden, een jaar en 3 jaar zou willen zien en stel op basis hiervan realistische doelen om uw organisatie richting deze verwachtingen te loodsen. Werkt u samen met een inbound marketing agency? Of bent u dat van plan? Deel deze doelen dan zeker zodat zij een op maat gemaakte strategie kunnen uitwerken om deze doelen te realiseren.

grafiek doelstellingen4. Inbound marketing staat nooit stil

Uw inbound inspanningen mogen nooit stilvallen. Inbound marketing is immers pas effectief als u eraan blijft werken en optimaliseren. Zorg er dus voor dat er steeds een constante stroom is aan nieuwe content. Gaat u in de zomer voor enkele weken op vakantie? Zorg ervoor dat de machine blijft draaien, ook tijdens uw afwezigheid. Zorg ervoor dat uw collega's op de hoogte zijn of gebruik uw marketing automation tools om een aantal zaken automatisch te publiceren en op te volgen is. U kan dus perfect verschillende blogberichten schrijven en deze plannen over verschillende weken, uw social media posts inplannen en e-mails  uitsturen op een bepaalde datum.

5. Plannen is het sleutelwoord

Een goede inbound marketeer moet een meester zijn in plannen. Maak daarom al een duidelijke planning voor uw eerste stappen op, voor u met de implementatie van uw inbound marketing strategie start. Het is ook aangewezen dat u op dagdagelijkse basis tijd vrijhoudt om te werken aan uw inbound activiteiten. Dat kan gaan van het creëren en schrijven van een nieuwe landingspagina, tot het aanmaken van nieuwe SEA (adverteren in zoekmachines) campagnes. Daarom is het belangrijk dat u vooruit denkt en alles behoorlijk inplant zodat u geen enkele belangrijke opportuniteit mist.

Wil u starten met inbound marketing en bent u benieuwd naar hoe u een strategie bepaalt en uitvoert? Mia voorziet in een kant-en-klaar starttraject door middel van een aantal inbound marketing workshops: het Digitaal Groeiplan. Vraag nu meer informatie aan, zodat u op de optimale manier kan starten met Inbound Marketing.

New Call-to-action