Hoe integreer je Google Analytics in HubSpot zonder fouten?

Hubspot, analytics
Written by Dimi Coppé

Wie al eens met HubSpot heeft gewerkt weet dat er verschillende metrics beschikbaar zijn via het dashboard om je in één oogopslag te voorzien van belangrijke data. Wanneer we aan klanten voorstellen om dit overzicht uit te breiden met Google Analytics als extra databron, duikt een vaak gestelde vraag steeds op.

‘Als je al data hebt, waarom zou je het dan ingewikkeld maken en ook Google Analytics koppelen?’

Komt dit bekend voor? Hierbij alvast 2 opmerkingen:

  1. Het koppelen van Analytics hoeft helemaal niet complex te zijn. Met dit artikel bieden we een concrete houvast en maken we je graag wegwijs zodat je zonder kleerscheuren een foutloze Analytics koppeling kan opzetten. Screenshots inbegrepen!
  2. Als je jezelf afvraagt waarom je dit überhaupt zou willen doorvoeren, geeft volgende opsomming je alvast voldoende redenen om dit alleszins te overwegen en meteen ook om verder te lezen:

> Ga meteen door naar de opzet < 

  • Bundel al het verkeer in één overzicht: Neem verkeer van je subdomein mee op in het Analytics-overzicht van je website. Zo vermijd je dat een bezoeker die bv. van je blog naar je website gaat (of omgekeerd) compleet van de radar verdwijnt.
  • Track doelen beter: Heb je in Analytics ‘Doelen’ opgezet om belangrijke (micro)conversies in kaart te brengen? Dan helpt deze koppeling om in detail te kijken of HubSpot-pagina’s hiertoe hebben bijgedragen. Denk maar aan het lezen van een blogartikel, downloaden van content of zelfs clicks op een CTA.
  • Maak lijsten aan voor remarketing: Eens Analytics en HubSpot zijn gelinked kan je zeer eenvoudig remarketinglijsten opstellen en bezoekers op je subdomein (blog, landingspagina e.d.) verder gaan targeten.
  • Geen meerkost: Aangezien Google Analytics nog steeds volledig gratis is, brengt deze integratie ook geen extra kosten met zich mee.

Stilaan overtuigd van de liefdevolle relatie tussen Analytics en HubSpot? Dan ben je bij deze klaar om je handen uit de mouwen te steken en effectief aan de opzet te beginnen.

 

1. HubSpot pagina’s

Als je gebruik maakt van HubSpot kan je vrij eenvoudig een landingspagina of blog opzetten die volledig aansluit bij de huisstijl van je website. Deze worden bewaard op een subdomein of zelfs op een nieuwe, zelfgekozen domeinnaam. Zoals eerder al aangehaald is het tracken van data op deze (sub)domeinen cruciaal. Je kan kiezen tussen een vrij eenvoudige Analytics integratie of nét een stapje verder gaan en de opzet licht aan te passen zodat je belangrijke doelen kan tracken. Nieuw met Google Analytics? Ontdek hier 10 beginnersfouten die je best vermijdt.

Ben je nog niet toe aan de meer uitgebreide opzet? Bewaar dit artikel zeker, want het komt in de toekomst sowieso nog van pas. Wij kiezen hier alvast voor optie 2.

1.1       Google Analytics tracking toevoegen

HubSpot biedt een standaard opzet voor Analytics aan, maar wij raden hier aan om rechtstreeks je Analytics code in je site header te plaatsen. Het levert hetzelfde resultaat op maar door deze manier van werken te gebruiken ben je wel in staat om deze code aan te passen o.b.v. wat jij precies wil tracken. 

In plaats van de standaard optie gaan we naar Templates en kopiëren we onze volledige Analytics tracking code in de Site Header HTML box. 

Ga in HubSpot hiervoor naar Settings HubSpot Settings Icon > Website > Pages > Templates

HubSpot Tracking Code

 

De Google Analytics tracking code vind je terug in het overzicht uit je Analytics account onder Beheerder > Trackinginfo > Trackingcode, en ziet er zo uit:*

google-analytics-tracking-code

*Google heeft in september 2017 de opvolger gelanceerd van de analytics.js trackingcode nl. gtag.js. Dus het kan zijn dat bovenstaande code licht afwijkt van je huidige Analytics code.

1.2 Tracken van meerdere Analytics-domeinen

Je kan verschillende domeinen die je hebt aangemaakt in Google Analytics ook samen integreren in je tracking code. Heb je voor je blog bijvoorbeeld een apart Analytics account opgezet? Dan kan je deze ook eenvoudig mee integreren in de tracking code. Zie hieronder.

google-analytics-tracking-code-extra-property

De eerste tracking code is je hoofddomein, UA-00000000-1, zoals in de oorspronkelijke GA code hierboven. De blog die je extra wil toevoegen is UA-00000000-2 en plaats je als extra lijn bij je oorspronkelijke code.

 

1.3 Google Tag Manager

Ken je Google Tag Manager of maak je er al actief gebruik van? Dan kan je perfect je GTM code toevoegen in de Site Header HTML box in plaats van de GA code, zoals eerder omschreven. Dit maakt het ook eenvoudig om meerdere tags toe te voegen dan enkel Analytics zonder een hele waslijst aan code op te bouwen.

We gaan nu niet verder in op de werking en de details van GTM, maar in deze blogpost kan je alvast meer ontdekken over de werking en voordelen van Google Tag Manager.

 

2. HubSpot emails

Naast website- of landingspagina's kunnen ook emails een bron van informatie bieden in Google Analytics. Wanneer je een nieuwsbrief verstuurd met tools als MailChimp of HubSpot kan je toch extra informatie verzamelen in Analytics.

Stel, je verstuurt 3 emails naar 3 verschillende doelgroepen over een nieuw product. Hierbij is het interessant om niet alleen te weten te komen wat de prestaties van deze globale productcampagne zijn, maar ook hoe elke mail (doelgroep) individueel heeft gepresteerd. Vragen als ‘hoe lang zijn ze op de website geweest?’, ‘welke pagina’s hebben ze bezocht?’ worden dan ook meteen beantwoord, voor elke mail afzonderlijk. Zo kan jij perfect kijken welke mail het beter doet dan de andere.

Dit los je eenvoudig op door het gebruik van UTM-tags in je emails. Hierdoor geef je een url extra elementen mee waarin je kan bepalen o.a. welke bron, medium, naam van de campagne en extra content werd gebruikt. Op deze manier creëer je voor elke email unieke url’s die ervoor zullen zorgen dat je perfect weet via welke van de 3 mails iemand je website heeft bezocht.

In HubSpot worden volgende elementen automatisch ingevuld:

  • utm_medium=email
  • utm_source=hs_email
  • utm_content=[email ID nummer]
  • utm_campaign=[naam van de campagne]

Ben je al eerder gevorderd in het taggen van emails? Ook dat is geen probleem. Zoals je hieronder ziet biedt HubSpot je in totaal 3 verschillende opties om je tracking al dan niet volledig automatisch te laten verlopen.

HubSpot Email UTM Tracking

Add source tracking tags to all URL’s’: via deze optie kies je ervoor om alles uit handen te geven aan HubSpot zodat het systeem zelf de tracking parameters kan bepalen zoals eerder omschreven.

Add source tracking only if no existing tags in URL’: wil je slechts hier en daar custom url’s zelf definiëren, of durf je soms wel enkele UTM-tags vergeten toe te voegen? Dan is deze optie geschikt. Hierbij gaat HubSpot enkel automatische UTM-parameters toevoegen als je deze zelf niet hebt toegevoegd. 

TIP: Let wel op wanneer je deze optie kiest in Analytics dat de weergave kan verschillen. Zo kan jij bij de custom url’s als campagnenaam ‘marketing-audit’ kiezen, maar als je als Campagne setting bij de email ‘Marketing campagne’ hebt ingevuld dan is er een discrepantie tussen beide. Dus denk goed na bij het opstellen van de url’s. Hierbij is consistentie essentieel.

Don’t add source tracking tags’: deze optie spreekt volledig voor zich. Hier ben jij volledig in charge over het toevoegen van de juiste tags aan de juiste url’s.

Deze keuze kan je maken bij Settings HubSpot Settings Icon  > Marketing > Email > Tracking, onder het item Source tracking.

Klaar voor meer?

Nu je al mee bent met enkele fundamentele opties, kan je zelf al eens aan de slag gaan om de integratie tussen Analytics en HubSpot prefect te laten verlopen. Er is natuurlijk nog veel meer mogelijk.

Heb je bij het lezen van dit blogartikel nog vragen of heb je concrete hulp nodig bij het opzetten van jouw HubSpot account? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren. We helpen je graag verder!

contact opnemen met Mia