De invloed van bezoekersgedrag op SEO

Search Engine Optimisation, Search Advertising, content
Written by Britt Libot

SEO behandelt meer dan enkel zoektermen en gaat over wat goed is voor je lezers

Digitale marketing raast vooruit met de snelheid van het licht: wat gisteren de hipste trend was, is vandaag al passé. Eén ding dat wel steeds een constante is gebleven? Het streven naar website traffic en het werken in functie van zoekmachines. Maar ook hierbij krijgen we te maken met elementen die belangrijke veranderingen hebben doorgemaakt.

In deze blogpost bekijken we de tijdlijn van SEO en kijken we naar hoe Google gebruikersgedrag en UX-signalen gebruikt om websites hoger of lager te laten ranken. Uit deze korte geschiedenis halen we vier belangrijke lessen over we hoe UX en SEO moeten combineren om het maximale potentieel uit je website te halen.

SEO door de tijd heen

SEO heeft een bijzonder mooie evolutie doorgemaakt de afgelopen jaren. Dit heeft te maken met twee factoren:

  • Google evolueert voortdurend om een zo gebruiksvriendelijk mogelijke ervaring te creëren voor haar bezoekers.
  • Marketeers en SEO-specialisten allerhande proberen voortdurend om de bestaande systemen om de tuin te leiden. Hierdoor gaat Google steeds verder om malafide technieken te elimineren en leert het accurater waarde toekennen aan een website – gebaseerd op wat de eindgebruiker, en niet de websitebeheerder, wil. 

Er zijn verschillende elementen die invloed hebben op de ranking van een webpagina:

  • De content op de pagina.
  • De extra content in meta data.
  • Keywords die relevant zijn voor de zoekopdracht.
  • Links van een derde partij die van de ene webpagina naar de bestemmingswebpagina linken.
  • De relevantie en ‘kracht’ van deze derde partij in verhouding met jouw content.
  • Interne links naar de bestemmingswebpagina.
  • Het vermijden van verouderde technieken als flash en frames
  • En nog hopen meer

Dit zijn dus behoorlijk veel elementen, maar gezien ze relatief eenvoudig te begrijpen en identificeren zijn, leerden SEO-specialisten hoe ze rekening moesten houden met de belangrijkste factoren in de lijst.

Google is mettertijd geëvolueerd tot een ‘denkend’ en steeds bijlerend programma. En de meest opvallende evolutie? Dat is het vermogen om de context te beoordelen. Dit impliceert een andere verschuiving in het algoritme: we gaan stilaan weg van kwantitatieve factoren (de hoeveelheid keywords en links) en begeven ons meer richting kwalitatieve factoren (content, context en gebruikerssignalen). En deze evolutie is nog lang niet aan zijn einde gekomen. Sterker nog: hoe verder we kijken, hoe meer we opmerken dat UX een bijzonder belangrijk aspect wordt in het SEO-verhaal.google panda, pingiun, hummingbird

Wat is een gebruikerssignaal?

Er zijn verschillende acties die horen onder de noemer ‘gebruikerssignalen’. Strikt gezien gaat het hier om de acties die een gebruiker onderneemt op de website. Dit zijn voornamelijk signalen tot interactie met je content: clicks naar je website, clicks in je website, de tijd die gespendeerd wordt aan je content…

Wanneer iemand praat over UX, dan gaat het waarschijnlijk over de manier waarop een persoon interageert met de user interface. En deze term wordt gebruikt over verschillende media en industrieën heen. Het kan bijvoorbeeld gaan over de manier waarop je je toetsenbord gebruikt, hoe je door sociale media bladert op je smartphone of hoe je een website bereikt in je favoriete browser. Maar het kan ook gaan over de manier waarop je je koffiepot gebruikt, wat je doet met je autoradio of hoe je interageert met de automatische deur in een winkel. Want: al deze dingen zijn ontwikkeld met één gemeenschappelijk doel in het achterhoofd: interactie. En de manier waarop we deze interacties, en de kwaliteit ervan, gewaarworden – dat wordt beschreven als UX. Elk kwantificeerbaar aspect van interactie kan dus beschouwd worden als een gebruikerssignaal.

En nu?

Nu zijn de metrics betreffende gebruikersinteractie een belangrijk deel in het ranking algoritme van Google. Onvermijdelijk, maar eigenlijk ook wel welkom: dit heeft er immers voor gezorgd dat het ‘gok’-aspect van SEO verminderd is – en hiermee dat marketeers moeten zorgen voor maximale waarde op de website, in de vorm van kwalitatieve content.

Hoe gebruikt Google UX signalen voor SEO?

shutterstock_241454110.jpg

Klassieke SEO-specialisten zullen je misschien vertellen dat keywords dood zijn, meta titels geen waarde meer hebben en dat meta descriptions zo mogelijk nog minder waard zijn. Toch is dit niet waar! De ‘dood’ van het keyword is overdreven – we gebruiken immers nog steeds woorden om te zoeken.

Maar het ‘gok-aspect’ van SEO? Dat is wél dood. Toch valt dit overlijden niet door te trekken naar meta titels en meta descriptions. Hoewel het waarschijnlijk correct is dat Google’s algoritme geen rekening houdt met meta descriptions en titels als ranking factors, gebruikt het wél experience metrics als factor tot ranking.

Meta als boost voor je metrics

Tussen deze factoren staan onder andere de CTR vanaf Google’s zoekresultaten naar jouw pagina, alsook de bounce rate en de tijd per bezoek. En geloof het of niet, je meta titel en meta descriptions zijn elementen die ervoor kunnen zorgen dat deze metrics verbeteren.

Want hoewel je ze niet kan zien op de pagina, zijn ze wel aanwezig in de zoekresultaten. Zorg voor een heldere beschrijving van je website, zowel in titel als in beschrijving, zodat je gebruikers een duidelijk beeld hebben van wat ze zullen vinden nadat ze geklikt hebben.

En… als je gebruikers fan zijn van wat ze lezen in de zoekresultaten, dan zullen ze erop klikken. En als ze fan zijn van wat ze vinden op je website – met andere woorden: als je meta titel en description de beloofde content accuraat beschrijven – dan zal je bounce rate en de tijd per bezoek verbeteren.

Intern linken

De meeste websites hebben ingebouwde links in hun navigatie, maar er zijn ook andere plekken in je website waar je in kan linken. Door relevante links toe te voegen aan je content, kan je de bezoeker doorsturen naar gerelateerde content – waar dan ook op je website.

Deze praktijk van intern linken is gebruikelijk in blogs: hier wordt dikwijls gelinkt naar gerelateerde blogs, productpagina’s en/of een contentaanbod. Wel, dit interne linken kan dus ook gedaan worden op andere pagina’s. Gebruik deze links om de gebruiker te geven waar hij of zij naar zoekt. Help hen te navigeren en geef ze een reden om je website te bekijken als referentie voor het type product/dienst dat jij aanbiedt.

Beelden en woorden

Een van de meest eenvoudige manieren om de time on site te verhogen, is het uitbreiden van je content. Hierbij mag, vanzelfsprekend, niet vergeten worden dat de kwaliteit van deze teksten nog altijd prioriteit heeft. Probeer gewoon zo volledig en gedetailleerd mogelijk te schrijven – zonder te gaan vervelen, uiteraard.

Wat ook helpt voor een langere time on site, is het implementeren van meer interne beelden. Tien of meer beelden is ideaal voor pagina’s met veel informatie zoals blogposts, productpagina’s, …

Mobiel

Het laatste aspect is in één klap ook weer een mooi element om aan te tonen hoezeer UX SEO beïnvloedt – het gaat hier over de ‘mobile-friendly tag’. Google is namelijk zo vriendelijk geweest om een gids te voorzien die stap voor stap uitlegt hoe je je website zo mobielvriendelijk mogelijk krijgt.

Een website met een responsief design is een eerste stap, maar er zijn nog veel andere opties die ervoor zorgen dat gebruikers – en zoekmachines– ook mobiel eenvoudig kunnen interageren met je content. 

  • Gebruik lettertypegroottes die je kan lezen zonder in te moeten zoomen.
  • Plaats links met genoeg ruimte erlangs zodat je er eenvoudig op kan tikken – zonder per ongeluk iets anders te selecteren.
  • Schaal je content zodat je lezers niet horizontaal moeten scrollen.
  • Vermijd mobielonvriendelijke software zoals Flash.

mia-responsive-design.jpg

Dus, wat moeten we onthouden?

Eerst en vooral: niet wanhopen. Is je website nog niet helemaal UX- als SEO-vriendelijk? Volg dan vier onderstaande puntjes op terwijl je je pagina’s aan het ontwerpen, schrijven en/of publiceren bent. 

Schenk genoeg aandacht aan je meta data

Je meta data is de sleutel tot succes bij zoekmachines. Je moet ervoor zorgen dat er geklikt wordt op jouw website– en dit moet gedaan worden door je meta aanlokkelijk te maken. 

  • Optimaliseer je meta titel en description door er telkens één primair keyword in te zetten, bij voorkeur dezelfde keywordzin.
  • Meta titels mogen maximum 55 karakters zijn.
  • Meta descriptions mogen niet langer dan 155 karakters zijn.
  • Voorzie genoeg details en voeg een CTA toe over waarom de gebruiker moet klikken op jouw website.
  • Test je resultaten.

Zorg voor internal linking op je pagina 

Internal linking zou in theorie een natuurlijk element in je design moeten zijn, maar het is eenvoudig om dit te vergeten. Hou rekening met onderstaande tips om internal linking te implementeren en zo gerelateerde content op je website met elkaar te verbinden.

  • Neem links op in langere content zoals ze vermeld worden op productpagina’s, blogs, whitepapers, infographics, …
  • Link naar relevante content op productpagina’s wanneer deze teksten meer informatie geven.

Voorzie content met diepte op je informatieve pagina’s…

… maar begin vooral niet te panikeren als je alleen maar ‘oppervlakkige’ content op je website hebt. Rome is niet gebouwd op één dag en dit geldt ook voor elke website met tientallen pagina’s vol diepgaande content. Streef ernaar om mettertijd te verbeteren, creëer eerst en vooral nieuwe content en corrigeer oudere content wanneer je er tijd voor hebt.

  • Diepgaande content bestaat uit minstens 1200 woorden.
  • Centrale pagina’s zouden altijd beelden moeten hebben – optimaal bekeken tien of meer.
  • Zorg ervoor dat je meta data de content op je pagina accuraat beschrijft.

Zorg ervoor dat je website mobile friendly is

Wat niet eenvoudig is: dit vraagt immers om een goed design, nauwkeurig development en wervende copywriting – in combinatie met een realistische marketingstrategie die ervoor zorgt dat elk element harmonieus samenwerkt. Volgende opsomming kan ervoor zorgen dat je je website op de meest eenvoudige manier kan updaten:

  • Gebruik grotere lettertypes voor gebruiksgemak en leesbaarheid.
  • Geef je links genoeg ruimte zodat het eenvoudig is om erop te klikken.
  • Schaal je content zodat de lezer niet horizontaal moet scrollen.
  • Vermijd software die lang moet laden en vermijd gigantische beelden om de mobiele laadtijd te minimaliseren.

Benieuwd naar wat je nog allemaal kan doen om de relatie tussen UX en SEO te verbeteren? Download dan snel onze UX checklist.

New Call-to-action