Is jouw landingspagina geoptimaliseerd voor conversies?

conversion rate optimization
Written by Romy Geunens

Stel, je hebt een ebook geschreven. Dan wil je uiteraard dat mensen dat ebook gaan lezen. Je klanten weten niet dat je dit geschreven hebt, dus moet je een campagne opstarten om je ebook te promoten. Je stelt een landingspagina op waar mensen je ebook kunnen downloaden. Deze landingspagina moet zodanig gedesigned worden dat mensen er je ebook kunnen downloaden en niets anders. Dit heet conversie-gedreven design. Is jouw pagina geoptimaliseerd voor conversies? Ontdek het aan de hand van 5 vragen!

1. Hoeveel acties kun je uitvoeren op je landingspagina?

Een landingspagina gebruiken heeft één doel: “get your gadget and get out”. Daarom is het belangrijk rekening te houden met de aandachtsratio. De aandachtsratio van een landing page staat voor het aantal dingen die je kan doen op een landingspagina in vergelijking met het aantal dingen die je erop moet doet.

Hoe meer extra links er op de pagina zijn, hoe minder erop geconverteerd wordt, omdat mensen afgeleid worden en wegklikken. De grootste dooddoener van een landing page is een hoofdnavigatie. Maar ook links in de copy, zijbalk of footer zijn conversiekillers.

De aandachtsratio van een landingspagina moet dus zo dicht mogelijk bij 1:1 raken. De enige actie die je er idealiter op moet kunnen uitvoeren is klikken op de downloadknop of de bevestigingsknop van het formulier. Door alle links van een pagina te verwijderen converteren er veel meer mensen.

De enige uitzondering op deze regel is als alle links in de copy naar dezelfde pagina leiden als de call-to-action knop.

2. Weet de prospect dat deze zich op de juiste pagina bevindt?shutterstock_258112136-1.png

Wanneer mensen via een advertentie of via sociale media binnenkomen, hebben ze vrij weinig informatie over je aanbod. Allereerst is het dus belangrijk de prospect te bevestigen dat ze op de juiste pagina terechtgekomen zijn. Hier zijn twee manieren voor: de boodschap te matchen met de advertentie en het design ermee overeen te laten komen.

De boodschap matchen doe je door de koptekst zo goed mogelijk overeen te laten komen met de advertentie. Je advertentietekst heeft een bepaalde verwachting gecreëerd over je aanbod, dus je koptekst moet deze bevestigen. Je prospect kijkt namelijk eerst naar de koptekst, die het meest opvalt, voor hij verder leest.

Je design overeen laten komen met je advertentie doe je door in de advertentie dezelfde kleuren, afbeeldingen of patronen te gebruiken als op je pagina. Als je een ebook promoot, zet hier dan een afbeelding van op de pagina en op de advertentie. Als zowel je design als je boodschap overeen komen met de advertentie, is de kans groter dat de prospect op je pagina blijft.

3. Geeft de landing page alle info die de prospect moeten weten om te converteren?

Zoals eerder vermeld, begint alles bij de koptekst. Deze moet duidelijk vertellen waar je landingspagina over gaat. Een goede manier om te testen of jouw koptekst goed is, is de 5 seconden test. Laat iemand 5 seconden naar je landing page kijken en vraag dan waar ze over gaat. Als de testpersoon juist antwoordt, is je koptekst goed, anders moet je deze aanpassen.

De koptekst geeft de prospect niet alleen kort aan waar de landingspagina over gaat, maar moet de klant ook triggeren om meer over het aanbod te weten te komen. Als dit niet lukt, klikt de prospect weg. Lukt dit wel, dan verschaf je de prospect meer informatie over je aanbod.

Als je koptekst “Download het ebook: Conversie-gedreven Design” is, heeft de prospect hier waarschijnlijk vragen over. Wat is conversiegedreven design? Hoe begin je eraan? Waarover gaat het ebook precies? Waarom zou ik dit ebook downloaden? Deze vragen beantwoord je in de copy.

4. Is de call-to-action knop geoptimaliseerd?shutterstock_260941646.png

Zijn alle overbodige links weggehaald? Trekt de copy de aandacht van de prospect en beantwoordt ze al zijn vragen? Als de klant nog geïnteresseerd is in je aanbod, is deze klaar om te converteren op je pagina. Dus komen we bij de call-to-action. Hierbij maken we onderscheid tussen een knop en een formulier.

Conversie optimalisatie van een call-to-action knop

Zorg dat de knop opvalt. Gebruik een contrasterende kleur die goed opvalt. Laat ook voldoende witruimte rond de knop, dit versterkt het effect van de knop nog meer. Let ook goed op waar je de call-to-action plaatst.

Ook de copy valt te optimaliseren voor conversie. Laat de copy overeenkomen met je aanbod. In ons geval is dit een ebook, dus wordt de call-to-action “Download je ebook”. Je kan ook testen met urgentie. Urgentie creëren verhoogt het aantal conversies. Ga dus voor “Download je ebook hier” of “Download nu je ebook”.

Conversie-optimalisatie voor formulieren

Een formulier gebruik je om leads te genereren. Om je formulier te laten opvallen, zet je deze best boven de fold. Dit pusht de prospect harder naar de conversie. Vraag de juiste informatie van de klant. En misschien nog belangrijker: de juiste hoeveelheid informatie. Dit is afhankelijk van het aanbod. Hoe waardevoller het aanbod, hoe meer gegevens je kan vragen. De copy van je bevestigingsknop optimaliseer je op dezelfde manier als de gewone call-to-action knop.

5. Wat als de lead geconverteerd heeft?

Als de lead geconverteerd heeft, stopt je customer journey niet. Integendeel, dan begint ze pas. Je wilt je lead namelijk door de rest van je funnel leiden tot je je product of dienst kan verkopen. Zodra de lead geconverteerd heeft, komt deze terecht op een bedankpagina. Hier staat bijvoorbeeld dat de lead de link naar het ebook in zijn of haar mailbox kan verwachten of de knop waar je ebook achter zit.

Voor het design van de thank you page geldt het omgekeerde van de landingspagina. Hier moeten wel links staan die de aandacht van de klant kunnen trekken. Er is terug een hoofdnavigatie aanwezig en idealiter ook links naar gerelateerde, interessante blogartikels en social-buttons. Je kan ook werken met een “mensen lazen ook” sectie. Wat er op de thank you pagina staat hangt af van waar de lead zich bevindt in de buyer journey.

Wil je meer weten over conversie-gedreven design? Neem dan contact met ons op. Onze conversie-optimalisatie specialisten helpen u graag verder.

New Call-to-action