Is mijn organisatie klaar voor Inbound Marketing?

Business, Inbound Marketing
Written by Steven Van Duyse

De concurrentie om klanten aan te trekken via internet wordt steeds heviger en dat heeft zijn invloed op de manier waarop organisaties klanten werven via hun website of andere digitale kanalen. Leveren uw digitale marketingcampagnes te weinig leads op of heeft u het gevoel dat mogelijke klanten uw website of organisatie moeilijker of niet langer terugvinden?

Inbound Marketing biedt een oplossing voor uw verminderende lead generation door er voor te zorgen dat uw organisatie aanwezig is op het moment dat klanten of prospecten uw producten of diensten nodig hebben. Door het gebruik van kwalitatieve en relevante content kan Inbound Marketing uw bestaande online lead generation strategie een broodnodige tweede adem geven.

Bent u van plan om te starten met een Inbound Marketing traject, maar wil u graag weten of uw organisatie klaar is voor Inbound Marketing? Mia zet alvast een aantal essentiële elementen voor u op een rijtje.

inbound_schema_nl

Bent u klaar voor contentcreatie?

Content is en blijft de essentie van een Inbound Marketing campagne. Goed geschreven en op uw bezoekers aangepaste content is het middel om mogelijke klanten die kampen met een probleem naar uw website te halen. Door hen dankzij nieuwe en aangepaste content te voorzien van oplossingen en inspiratie doorheen alle stappen van de Buyer Journey, zorgt u ervoor dat het aantal bezoekers en leads op uw site blijft stijgen en dat bezoekers terug keren naar uw site. Klaar zijn voor contentcreatie omvat dan ook twee belangrijke elementen: enerzijds voldoende tijd en kennis bezitten om nieuwe teksten, landingspagina's, blogposts en whitepapers te blijven schrijven, anderzijds de technische mogelijkheden hebben om die content te plaatsen. Essentieel hierbij zijn een gemakkelijk te gebruiken website met een Content Management Systeem (CMS), zoals Drupal, of een blog met voldoende mogelijkheden.

Zijn uw Social Media goed opgezet?

Bij Inbound Marketing is het essentieel om een ecosysteem te starten waarbinnen al uw Owned, Paid & Earned kanalen een plaats hebben. Op die manier zorgt u voor een mooi aansluitende cirkel waarbinnen uw content zich kan verspreiden. De eerste stap, na een sterke site en goede content, is om de juiste social media kanalen aan te maken en te linken aan uw website. Op die manier leidt u leads en prospects van uw ene naar uw andere kanaal en blijven ze binnen uw eigen content-ecosysteem. Verspreid uw blogartikels via Facebook en Twitter, monitor gesprekken om relevante info te kunnen verstrekken en zorg ervoor dat uw communicatie op social steeds persoonlijk en uniek is.

Bent u bekend met SEO-technieken?

Content is King, maar zonder dat die koning geoptimaliseerd is voor SEO zal een website veel minder bezoekers genereren. Zorg er bijvoorbeeld voor dat uw teksten altijd geschreven zijn vanuit een of enkele relevante zoekwoorden waarmee u bezoekers wil aantrekken, zonder dat de teksten geforceerd of onnatuurlijk overkomen. Optimaliseer bovendien de elementen die zoekmachines gebruiken om uw website te vinden en te indexeren, zoals meta descriptions, paginatitels of de alt-tags van afbeeldingen. Daar allemaal rekening mee gehouden? Vergeet dan zeker ook de technische kant van SEO niet, want het ontbreken van sitemaps, trage laadtijden of het slecht instellen van URL-parameters kan ook voor minpunten zorgen in de zoekmachines.

 

Is uw website mobile-friendly?

mobile-friendy_websiteGoldsin MobileSteeds meer websitebezoeken gebeuren via tablets of smartphones. Een site die niet geoptimaliseerd is om ook op die toestellen als gebruiksvriendelijk ervaren te worden, zorgt voor een sterk negatieve invloed op het conversieproces. Bovendien zal Google vanaf volgende maand bij zoekopdrachten vanaf mobiele toestellen rekening houden met hoe mobile-friendly uw site is, waardoor niet-geoptimaliseerde websites het in de zoekresultaten zullen moeten afleggen tegen sites die wel klaar zijn om mobiele gebruikers te ontvangen. Benieuwd of uw site mobile-friendly is? Dat kan u alvast testen met de mobile test tool van Google.

Is uw site klaar voor conversie?

Als u wil dat leads op uw site converteren tot klanten, dan moet u hen daar ook de kans toe geven. Niet alleen door hen van content op maat te voorzien op de juiste landingspagina's, maar ook door conversieformulieren en Call-To-Action banners of buttons te voorzien. Op die manier slaagt u er in om de interesse van uw bezoekers om te zetten naar concrete informatie, die u vervolgens weer kan gebruiken om hen op maat gemaakte content voor te schotelen om ze nog sneller tot conversie over te laten gaan.

Benieuwd of uw organisatie klaar is om Inbound Marketing te integreren in uw digitale plannen? Mia berekent vrijblijvend uw groeipotentieel met behulp van de Inbound Barometer en plant graag al een zaadje om uw organisatie te laten groeien. Vraag uw Inbound Barometer nu aan!

New Call-to-action