Is jouw organisatie klaar voor Inbound Marketing?

Business, Inbound Marketing
Written by Steven Van Duyse

De concurrentie om klanten aan te trekken via internet wordt steeds heviger en dat heeft zijn invloed op de manier waarop organisaties klanten werven via hun website of andere digitale kanalen. Leveren jouw digitale marketingcampagnes te weinig leads op of heb je het gevoel dat mogelijke klanten jouw website of organisatie moeilijker of niet langer terugvinden?

Inbound Marketing biedt een oplossing voor je verminderende lead generation door er voor te zorgen dat je organisatie aanwezig is op het moment dat klanten of prospecten jouw producten of diensten nodig hebben. Door het gebruik van kwalitatieve en relevante content kan Inbound Marketing je bestaande online lead generation strategie een broodnodige tweede adem geven.

Ben je van plan om te starten met een Inbound Marketing traject, maar wil je graag weten of jouw organisatie klaar is voor Inbound Marketing? Mia zet alvast een aantal essentiële elementen voor je op een rijtje.

inbound_schema_nl

Ben je klaar voor contentcreatie?

Content is en blijft de essentie van een Inbound Marketing campagne. Goed geschreven en op je bezoekers aangepaste content is het middel om mogelijke klanten die kampen met een probleem naar jouw website te halen. Door hen dankzij nieuwe en aangepaste content te voorzien van oplossingen en inspiratie doorheen alle stappen van de buyer journey, zorg je ervoor dat het aantal bezoekers en leads op je site blijft stijgen en dat bezoekers terugkeren naar je site. Klaar zijn voor contentcreatie omvat dan ook twee belangrijke elementen: enerzijds voldoende tijd en kennis bezitten om nieuwe teksten, landingspagina's, blogposts en whitepapers te blijven schrijven, anderzijds de technische mogelijkheden hebben om die content te plaatsen. Essentieel hierbij zijn een gemakkelijk te gebruiken website met een Content Management Systeem (CMS), zoals Drupal, of een blog met voldoende mogelijkheden.

Zijn jouw social media kanalen goed opgezet?

Bij Inbound Marketing is het essentieel om een ecosysteem te starten waarbinnen al je Owned, Paid & Earned kanalen een plaats hebben. Op die manier zorg je voor een mooi aansluitende cirkel waarbinnen je content zich kan verspreiden. De eerste stap, na een sterke site en goede content, is om de juiste social media kanalen aan te maken en te linken aan jouw website. Op die manier leid je leads en prospects van je ene naar je andere kanaal en blijven ze binnen je eigen content-ecosysteem. Verspreid jouw blogartikels via Facebook en Twitter, monitor gesprekken om relevante info te kunnen verstrekken en zorg ervoor dat je communicatie op social steeds persoonlijk en uniek is.

Ben je bekend met SEO-technieken?

Content is King, maar zonder dat die koning geoptimaliseerd is voor SEO zal een website veel minder bezoekers genereren. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je teksten altijd geschreven zijn vanuit een of enkele relevante zoekwoorden waarmee je bezoekers wil aantrekken, zonder dat de teksten geforceerd of onnatuurlijk overkomen. Optimaliseer bovendien de elementen die zoekmachines gebruiken om jouw website te vinden en te indexeren, zoals meta descriptions, paginatitels of de alt-tags van afbeeldingen. Daar allemaal rekening mee gehouden? Vergeet dan zeker ook de technische kant van SEO niet, want het ontbreken van sitemaps, trage laadtijden of het slecht instellen van URL-parameters kan ook voor minpunten zorgen in de zoekmachines.

Is jouw website mobile-friendly?

responsive-design-Een site die niet geoptimaliseerd is om op smartphones en tablets als gebruiksvriendelijk ervaren te worden, zorgt voor een sterk negatieve invloed op het conversieproces. Bovendien houdt Google bij zoekopdrachten vanaf mobiele toestellen rekening met hoe mobile-friendly je site is, waardoor niet-geoptimaliseerde websites het in de zoekresultaten zullen moeten afleggen tegen sites die wel klaar zijn om mobiele gebruikers te ontvangen. Benieuwd of jouw site mobile-friendly is? Dat kan je alvast testen met de mobile test tool van Google.

Is jouw site klaar voor conversie?

Als je wil dat leads op je site converteren tot klanten, dan moet je hen daar ook de kans toe geven. Niet alleen door hen van content op maat en gericht op conversie te voorzien op de juiste landingspagina's, maar ook door conversieformulieren en Call-To-Action banners of buttons te voorzien. Op die manier slaag je er in om de interesse van je bezoekers om te zetten naar concrete informatie, die je vervolgens weer kan gebruiken om hen op maat gemaakte content voor te schotelen om ze nog sneller tot conversie over te laten gaan.

Benieuwd of jouw organisatie klaar is om Inbound Marketing te integreren in je digitale plannen? Mia berekent vrijblijvend jouw groeipotentieel met behulp van de Inbound Barometer en helpt je organisatie graag groeien. Vraag nu jouw Inbound Barometer aan!

New Call-to-action