Je content strategie levendig houden, hoe doe je dat?

content strategie, content marketing
Written by Dimi Coppé

Dat content een ongelofelijk sterke invloed heeft hoeven we hier niet meer te verklaren. Uit een recente studie bij senior marketeers blijkt dat 80% overtuigd is van de kracht van content. Daartegenover staat echter slechts een kleine minderheid van 6% die zijn contentstrategie duidelijk en consequent toepast. Herkenbaar? Toegegeven, het vergt wel wat toewijding om de vruchten te kunnen plukken van een degelijke contentstrategie, maar wat je ervoor in de plaats krijgt is wel ontzettend waardevol.

Een plan als fundament

Als je een huis gaat bouwen heb je een plan nodig dat wordt gevolgd om een perfect en degelijk product af te leveren. Niemand begint hier en daar een aantal stenen te plaatsen, hopend op een ‘stevige’ woning. Hetzelfde geldt voor een contentstrategie. We zien nog steeds te veel bedrijven die in het wilde weg beginnen te schieten met stukken content met het oog op mooie resultaten. Waarom werkt dit niet? Simpelweg omdat deze bouwtechniek niet bijdraagt tot een groter en consistent geheel. 

Het opstellen van een contentframework helpt je om alles duidelijk te plannen wanneer welk stuk content wordt gepubliceerd. Hierdoor weet je op voorhand wat er op de planning staat en krijg je extra ruimte voor bijvoorbeeld ‘last minute’ content te creëren die inspeelt op actuele gebeurtenissen.

Content voor bezoekers

shutterstock_270929687-281597-editedMensen hebben ook graag variatie. Als je op restaurant gaat dan wil je toch ook dat er meer dan één gerecht op de kaart staat? Een goed contentplan volgt net hetzelfde principe. Als je mensen naar jouw website brengt met een blogpost over een specifiek topic, waarom dan geen andere relevante content aanbieden? Eens mensen geïnteresseerd zijn, kijken ze sneller even rond en zo maak je ook meer kans om ze te laten terugkeren voor meer. Win-win, toch?

Maar hoe maak je content nu juist interessant? Wel, varieer in de formaten en inhoud dat je aanbiedt. Let wel op dat deze varianten steeds bij jouw bedrijf passen en nog belangrijker: hou het relevant voor jouw publiek. Zo gaat een bank ook geen content produceren over de nieuwste boekhoudingssoftware. Dit ligt niet in lijn met het DNA van het bedrijf en is niet relevant voor zijn publiek.

Een stroom aan content

Je weet al dat een plan cruciaal is en je moet variëren in de content die je publiceert. De volgende stap is het bouwen zelf. De juiste keuze en het correcte gebruik van de (content)stenen is een cruciale succesfactor.  Het is daarom belangrijk om consistent te zijn in de uitvoering en jouw strategie niet te reduceren tot ‘eens iets posten’ omdat iedereen het doet. Er moet net een stabiele stroom aan content vloeien om momenten waarop er geen piek is, zoals een campagne, te overbruggen.

Dit werkt het best als je volgende 3 types content combineert:

  • High-level content
  • Medium-level content
  • Low-level content

High-level content zijn de grote en belangrijke stukken die je inzet om potentiële klanten te overtuigen van jouw bedrijf. Om bij het voorbeeld van een bank te blijven, denk maar aan een lancering van een nieuwe spaarformule bijvoorbeeld. Dit gebeurt niet elke week en hieruit hoop je sales te genereren. 

Een niveau lager hebben we medium-level content. Hierin zit content over waar een gezin best op let bij het afsluiten van een lening bijvoorbeeld. Het is informatief en tegelijk zet je de credibiliteit als specialist ter zake extra in de verf. Dit kan op termijn zorgen voor extra leningen, maar dit is niet het primair doel van dit type content.

Tot slot hebben we low-level content. Het is geen content van een lagere kwaliteit, integendeel zelfs. Dit is een vorm van content die zeer toegankelijk is voor veel mensen. Je kan bijvoorbeeld schrijven over hoe je jouw kind kan leren sparen. Nog steeds relevant maar zo spreek je tegelijkertijd een zeer ruime doelgroep aan. Dit is tevens de stroom van content die steeds aanwezig moet zijn om geen ‘dode’ momenten te creëren. Wil dat zeggen dat je dan elke dag iets moet posten? Neen. Maar de frequentie hangt af van bedrijf tot bedrijf. Kijk wat mogelijk is en gebruik cijfers om te evalueren wat werkt en wat niet.

Buyer’s Journey

De content die je schrijft wordt hoofdzakelijk beïnvloed door waar iemand zich bevindt in de Buyer’s Journey. De Buyer’s Journey is het proces dat een potentiële klant doorloopt voor hij effectief overgaat tot een aankoop van jouw product of dienst. Zo heeft iemand die graag meer wil weten over een goede financiële investering andere content nodig dan iemand die de voor- en nadelen wil kennen van aandelen. Beide personen zitten in een verschillende fase van de Buyer’s Journey en hebben elk andere behoeftes.

Er zijn drie verschillende fases in de Buyer’s Journey:

  • Awareness: de potentiële klant heeft een probleem maar kan dit nog niet benoemen. Hiervoor is er extra onderzoek nodig.
  • Consideration: Het probleem is nu duidelijk en afgelijnd. In deze fase wordt er gezocht naar mogelijke oplossingen.
  • Decision: In deze laatste fase wordt er uit een lijst met mogelijke aanbieders één partner gekozen die het best beantwoordt aan de oplossing voor het probleem.

Als jouw content op deze verschillende fases is afgestemd zorg je ervoor dat jouw bedrijf ‘verschijnt’ vanaf het moment dat een potentiële klant zijn of haar Buyer's Journey start. Bij een bank dat zich specifiek richt op pensioensparen kunnen enkele content topics er als volgt uitzien:

  • Awareness: ’10 tips voor een beter rendement van uw vermogen.’
  • Consideration: ‘Welke belegging past het best bij uw profiel?’
  • Decision: ‘Bereken uw maximaal rendement voor pensioensparen.’

Op deze manier creëer je content die voor personen uit de verschillende fases relevant is. Ook als deze potentiële klanten verder evolueren in de Buyer’s Journey zorg je er zo ook voor dat mensen meerdere keren in contact kunnen komen met jouw bedrijf. Zeker in de laatste fase kan dit een belangrijke rol spelen en heb je zo meer kans dat iemand iets koopt bij jou dan bij een van jouw concurrenten.

Wil je graag meer weten over hoe je jouw contentstrategie aanscherpt? Neem gerust contact op met een van onze experten, en wij helpen je graag verder.

New Call-to-action