Hoe de juiste internationale SEO-structuur voor je site kiezen?

Search Engine Optimisation
Written by Didier Martens

Heeft jouw bedrijf plannen om ook het buitenland te veroveren, of heb je momenteel al een (bescheiden) afzetmarkt buiten Vlaanderen? Dan denk je best na over hoe je je website ook in die regio’s online zo zichtbaar mogelijk maakt. Voor websites die de taal- en landsgrenzen overschrijden, is een internationale SEO-structuur ontbeerlijk. We nemen je mee doorheen de do’s en don’t van deze praktijk.

First things first

Het internationaliseren van een website is een proces dat stevig wat tijd en moeite kan kosten. Alleen met het vertalen van de content op jouw website ben je makkelijk al een paar weken zoet. Het is daarom ontzettend belangrijk om goed na te denken over jouw plan van aanpak. De eerste vragen die je daarin dient te beantwoorden: “Voor welke regio’s wil ik internationaliseren, en waar liggen de kansen en uitdagingen?”

  • Welke producten of diensten willen we internationaliseren?
  • Welke afzetgebieden zijn interessant voor deze producten of diensten?
  • Hoe gaan potentiële klanten in dit gebied op zoek naar deze producten of diensten?
  • Is er veel concurrentie in deze markt?

Antwoorden op deze vragen worden best besproken door zowel het marketingteam als het salesteam. Alleen op die manier kun je op een effectieve manier te weten komen of de internationaliseren van jouw website én business een interessante piste is. Plan dus alvast een meeting in met zo veel mogelijk verschillende profielen uit jouw organisatie - inzichten voor internationalisering kunnen immers uit de meest verrassende hoeken komen.

Maak de beginstand op!

shutterstock_379718032-1Nadat je weet welke landen of regio’s de meeste organische zichtbaarheid en eventuele, kwalitatieve bezoekers kunnen genereren, start het targetingproces. Content op jouw website werkt immers het beste, naarmate die meer is afgestemd aan jouw gebruiker. Logischerwijs werkt content in iemands moedertaal dus beter dan content in secundaire talen. Hoog tijd om de content op jouw pagina dus te vertalen en te lokaliseren, dus?

Toch niet. Om ervoor te zorgen dat je website effectief wordt vertoond aan het internationale publiek, dien je eerst enkele stappen te doorlopen. Door louter de inhoud op je website te vertalen, vergeet je je te buigen over een pak nuances. We raden daarom elk bedrijf dat aan internationalisering denkt, steevast aan om op zijn minst een internationaal zoekwoordenonderzoek én een concurrentie-analyse uit te voeren, net zoals je waarschijnlijk hebt gedaan bij het SEO-rapport voor de opstart van jouw eerste, lokale website.

Bij zo'n internationaal zoekwoordenonderzoek verken je welke zoektermen jouw doelpubliek in verschillende regio's gebruikt om bepaalde producten of diensten op te sporen. Er zijn immers een hoop regionale verschillen qua taal, maar ook binnen de manier waarop mensen een oplossing voor hun problemen zoeken. Door te identificeren met welke zoektermen jouw doelpubliek hun zoektocht naar naar een oplossing aanvat, kun jij je website-content afstemmen naar deze inzichten. 

Bij je concurrentieanalyse leer je begrijpen hoe het huidige zoeklandschap binnen de industrie eruit ziet, en dat over de grenzen heen. Deze analyse richt zich voornamelijk op de online aanwezigheid van jouw vier of vijf grootste concurrenten, hoe eenvoudig ze gevonden worden, hun sociale aanwezigheid, het aantal contentstukken dat ze hebben en de uitgevoerde tactiek op gebied van link building en zichtbaarheid.

Hoe structureer ik mijn website?

Goed: de regio's zijn bepaald, de zoektermen zijn in kaart gebracht en de online concurrentie kent geen geheimen meer. Tijd om alles online te gooien, toch? Wel, nog niet helemaal. Eerst die je nog een beslissing te maken over jouw sitestructuur. Er zijn een pak manieren om je website klaar te maken voor een internationaal publiek: landcodes op het hoofddomein, subdomeinen, submappen, taalparameters… De meest ideale optie is verschillend naargelang jouw business, product en merkstructuur. Laten we enkele van de opties bespreken.

Subdomeinen (be.voorbeeld.com)

Bij subdomeinen wordt de getargete regio vooraan het domein geplaatst. Hoewel er toch deels een doorgave van SEO-waarde vanuit jouw hoofddomein wordt behouden, laat je deze optie best varen. Links vanuit subdomeinen kunnen beschouwd worden als externe links, wat jouw SEO niet ten goede zal komen. Ook kan het leiden tot interne kannibalisatie, zeker als je meerdere websites hebt in dezelfde taal (bijvoorbeeld voor België en Nederland). Zoekmachines nemen vaak maar een beperkt aantal subdomeinen op in hun resultaten, wat kan zorgen voor interne competitie tussen jouw pagina’s. 

Subdomeinen zijn vooral een goed idee als je werkt met verschillende producten of diensten, die je op zichzelf wilt positioneren als een apart merk. Een goed voorbeeld hiervan is Wikipedia. Zij hebben al hun pagina's voor hetzelfde doelpubliek, geplaatst onder hetzelfde subdomein (nl.wikipedia.org, en.wikipedia.org...). Op die manier positioneren ze elke Wikipedia-website apart als submerk. Bovendien verkleint dit de kans dat content als duplicaat wordt aanzien, aangezien de inhoud zich bevindt op verschillende subdomeinen i.p.v. onder hetzelfde hoofddomein.

Ook als je jouw merk wilt promoten als een submerk op basis van een regio, kun je kiezen voor deze benadering. Zo gebruikt radio NRJ, van oorsprong een Franstalig merk, de website nl.nrj.be voor zijn Vlaamse vertakking. Op die manier kiest de radiozender er actief voor om het merk ('NRJ België') als een apart submerk te promoten, zonder al te veel SEO-consequenties

Subfolders (voorbeeld.com/be)

Een andere manier om jouw website onder te verdelen, is om te werken met subfolders (of subdirectories). Met subfolders kun je alle taalversies op één generiek domein (een gTLD, zoals mia.be) hosten, waarbij de inhoud in een aparte map voor elke taal of elk land wordt opgeslagen. Bovendien kun je zo verschillende versies aanmaken voor elke taal en elk land (voorbeeld.com/en-gb/ en voorbeeld.com/en-us/). Het voornaamste voordeel van deze strategie, is het feit dat je kunt profiteren van de autoriteit van alle backlinks die je hebt thuisgebracht op jouw hoofddomein. Daarnaast is het opzetten van subfolders relatief eenvoudig en vereisen ze weinig investering om op te zetten en te onderhouden. Veel gebruikte CMS'en als Drupal en WordPress gebruiken dit meestal als standaard optie en ook grote internationale bedrijven als Microsoft en IBM hanteren deze structuur, waarbij alle landen-specifieke content onder een subdomein van hun .com-domein wordt geplaatst.

Toch let je best even op wanneer je met subfolders gaat werken. De URL-structuur kan voor sommige gebruikers dubbelzinnig zijn. Bezoekers van voorbeeld.com/nl/ kunnen zich uiteindelijk afvragen of ze een pagina bezoeken die gericht is op Nederland, of op iedereen die Nederlands spreekt. Daarom is het essentieel om bij meerdere dezelfde talen voor andere regio's dat ook duidelijk aan te geven in de structuur van de subfolder.

multilang_site

 

ccTLD’s (voorbeeld.be, voorbeeld.fr...)

Wil je het voor zoekmachines per direct makkelijk maken om te weten voor welke regio en taal jouw website is geschreven? Dan kun je ervoor kiezen om elke taal op een ander domein te plaatsen, door middel van ccTLD's of Country Code Top Level Domains. Google lijkt bovendien ook de voorkeur te geven aan deze methode, omdat het een zeer strikte geo-lokalisering mogelijk maakt, waarbij de serverlocatie verder irrelevant is. Het nadeel is wel dat je in dit geval een sterke domeinautoriteit dient op te bouwen voor elke website apart, en dus niet kunt profiteren van eerder opgebouwde linkbuilding. Daarnaast betaal je natuurlijk ook elk domein apart.

Voor de meeste bedrijven zullen ccTLD's niet onmiddellijk de meest ideale optie zijn. Je hebt immers alle middelen nodig om een unieke site te bouwen, te onderhouden en te promoten voor elk doelgericht land. Dat vraagt een hoop tijd en geld. Elke website zal bovendien zijn eigen SEO-strategie nodig hebben. Om nog maar te zwijgen over het risico dat jouw domeinnaam al in gebruik is, of dat je niet aan alle voorwaarden voldoet om een bepaalde extentie te mogen gebruiken. Zo ben je bijvoorbeeld verplicht om een vestiging of adres in Duitsland te hebben vooraleer je een domeinnaam met '.de' mag registreren. Hetzelfde geldt trouwens voor de Chinese markt.

Mooie voorbeelden hiervan zijn Coolblue en onze klant Teamleader, die vervolgens via zogenaamde 'hreflang' tags (zie verder in de post voor meer uitleg daarover) de verschillende domeinnamen naar elkaar laten refereren, zodat zoekmachines perfect weten waar wat te vinden is.

TL-href

Coolblue_href

Parameters (voorbeeld.be/?lang=nl)

Parameters worden vooral gebruikt in 'eenvoudige' CMS'en, zoals Wix, maar worden ten zeerste afgeraden. Parameters voegen immers weinig lands- en taalspecifieke autoriteit toe aan jouw domein, en bovendien ziet het er weinig professioneel uit. Daarnaast brengt een slechte implementatie heel wat ongemakken met zijn mee: duplicate content, geen URL-differentiatie… En dan hebben we het nog niet eens gehad over de technische taal die wordt toegevoegd aan alle URL's, plus het feit dat dergelijke URL's lastig in te typen in een zoekbalk. Weg gebruikersvriendelijkheid.

Welke optie is het beste voor jouw bedrijf?

Ondertussen zal het je waarschijnlijk duidelijk zijn dat dé ideale, internationale SEO-structuur niet bestaat. Elke optie heeft zijn eigen voor- en nadelen. Welke optie voor jouw bedrijf het beste is, is sterk afhankelijk van een hoop factoren. Wat is je budget en hoeveel tijd ben je bereid aan je SEO-structuur te besteden? Wat is er wel en niet mogelijk binnen het CMS-systeem dat je gebruikt? Of: welke structuur wordt er meestal gebruikt voor de markt die ik probeer te targeten.

MIA staat je graag bij bij de selectie van de juiste SEO-structuur voor jouw website, maar grosso modo kunnen we alvast volgende leidraad meegeven voor jouw keuzeproces:

  • Heeft jouw hoofddomein reeds een sterke domeinautoriteit opgebouwd? Dan zou het zonde zijn om dat niet als voordeel uit te spelen. In zo’n geval kies je best voor een subfolder, want daar is de overheveling van SEO-voordeel het grootst. Geen wonder dat de meeste, grote websites deze strategie gebruiken
  • Heeft jouw hoofddomein weinig tot geen autoriteit, maar wil je je website juist opsplitsen op hypergetargete content te verspreiden naar specifieke locaties en talen? Dan kunnen ccTLD’s je een antwoord bieden. Houd dan wel rekening met een hoge onderhoudskost.
  • Wil je je merk in verschillende regio's ook regiospecifiek promoten, en zo aparte submerken creëren met land of taal? Dan zijn subdomeinen een interessante piste, mits je rekening houdt met de eerder besproken SEO-kanttekeningen.

Vergeet de Hreflang-tags niet!

shutterstock_208994374Heb je besloten welke sitestructuur het beste past voor jouw bedrijf? Dan rest je nog één laatste stap: je pagina's opbouwen voor regionale targeting. Hoewel je nu URL's gebruikt om de taal en/of de regio te specificeren, moet je de zoekmachines nog steeds een extra duwtje in de juiste richting geven, zeker als je werkt met subfolders. Doe dit met behulp van een hreflang-markup.

Hreflang’s worden toegevoegd aan de header van een HTML-pagina en geven crawlers nogmaals de informatie dat de pagina moet worden getarget aan gebruikers op een bepaalde locatie of die een bepaalde taal spreken. De hreflang-tag moet er grosso modo zo uitzien:

<link rel="alternate" hreflang=”en” href=”https://www.example.com”>

Ben je niet volledig zeker dat de tags volledig correct zijn ingesteld? Dan zijn er een hoop tools die je richtlijnen kunnen bieden bij het beter implementeren van deze hreflang's. Als je al gebruik maakt van Search Console, kun je het rapport 'Internationale Targeting' nakijken om alvast de meest voorkomende fouten op te sporen. Of je kunt tools zoals Hreflang.ninja gebruiken om hreflang-tags op één livepagina te valideren

Hulp nodig?

Klaar om internationale wateren te bevaren, maar weet je niet onmiddellijk waar te beginnen? MIA helpt je om de meest opportune, internationale SEO-structuur voor jouw bedrijfswebsite te vinden. Neem contact met ons op, en samen zoeken we naar de beste oplossing voor jouw bedrijf, jouw noden en jouw wensen. Ook met al andere vragen over SEO kun je bij ons terecht: er is nu eenmaal een hoop waar je rekening mee moet houden. Lees hier onze andere blogs over Search Engine Optimization.

New Call-to-action