Leads genereren met contentmarketing doe je zo.

lead generation, content marketing
Written by Romy Geunens

Een kwalitatieve lead is een persoon die interesse toont in je bedrijf, op welke manier dan ook, die een meerwaarde is voor je bedrijf. Je trekt deze leads aan door de juiste content aan te leveren, gebaseerd op je buyer persona’s. Lead generation is het proces van het aantrekken van prospects en ze converteren tot leads. Lead generation is belangrijk, want het is de eerste stap naar het worden van een tevreden klant. Wil jij ook meer leads genereren? Dat kan, in twee simpele stappen.

Stap 1: Webverkeer naar je content leiden

Na dagen research en productie is je ebook klaar. Je post het. Je wacht en wacht en wacht, maar niemand downloadt het. Het is niet omdat je een ebook publiceert, dat je content aanbod automatisch webverkeer aantrekt. Hiervoor moet je je content offer promoten.

shutterstock_670110124.png

Hier bestaan verschillende manieren voor.

  1. Promoten op sociale media
  2. Promoten in een blogbericht
  3. Promoten via e-mail

Promoten via sociale media

Wanneer je je content offer (ebook, whitepaper, …) promoot via sociale media, vergroot je je bereik onmiddellijk. Zeker wanneer je rekening houdt met tijden waarop je doelgroep het meest online is. Als prospects het bericht op hun feed zien en het spreekt hen aan, dan klikken ze erop en bestaat de kans dat ze converteren.

Promoten in een blogbericht

Je kan je content offer ook promoten in een blogbericht. Mensen die je blog regelmatig lezen, worden getriggerd om je content offer te downloaden. Extra voordeel: je kan je blogbericht ook delen op sociale media, waardoor je 2 vliegen in 1 klap slaat, want niet alleen promoot je je content aanbieding, maar ook je blog!

Promoten via email

De mensen die je hier bereikt zijn eigenlijk al leads, want ze zijn op je website of via je blog of via een vorige campagne al geconverteerd tot lead. Toch is het een goed idee je content offer zo te promoten, omdat je ze zo verder de sales funnel in leidt.

Stap 2: Contactgegevens vragen in ruil voor content

Leads genereren doe je door content aan te bieden. Voorbeelden van content aanbiedingen zijn ebooks, whitepapers, evenementen enzovoort. Het aantal gegevens die je vraagt op je formulier hangt af van de waarde van het aanbod voor de prospect.

Lead generation en landingspagina’s

Een landingspagina is een webpagina met één doel: “get your offer and get out”. Op landingspagina’s wordt content aangeboden, zoals ebooks, whitepapers, demo’s enzovoort. Via het formulier op die pagina worden leads gegenereerd. Niet alleen je content offer, maar ook je landingspagina moet de klant aanspreken, anders converteren ze niet. Gebruik dus zeker een design met sterke copy, die de klant overtuigt om te converteren.

Aanbiedingen

Afhankelijk van hoe waardevol het aanbod is voor de prospect, kun je meer informatie over hem vragen. Zo vraag je bij het inschrijven op de nieuwsbrief enkel de naam en het emailadres van de gebruiker, maar kun je bij een ebook extra gegevens vragen zoals bedrijf, functie binnen het bedrijf, telefoonnummer enzovoort. Hoe meer informatie je op termijn verwerft van de klant, hoe meer je deze klaarstoomt om jouw product of dienst te kopen.

Formulieren

shutterstock_668007649.jpg

Er zijn 2 soorten formulieren waarvan je gebruik kunt maken. De formulieren bij een content offer, die meestal op een landingspagina staan, hebben we hierboven net besproken. De tweede soort zijn pop-up formulieren. Deze worden meestal gebruikt op websites of blogs om een content aanbieding te promoten of bezoekers zich te laten inschrijven voor de nieuwsbrief. Veel mensen zeggen dat ze pop-up formulieren storend vinden en dat ze een negatief effect hebben op de gebruikservaring. Maar het is de moeite waard om ze te integreren, want veel meer mensen vullen deze formulieren in dan je zou denken.

Als zowel je landingspagina, je content aanbieding, als je formulier aantrekkelijk en op mekaar afgestemd zijn, en het aanbod spreekt hen aan, dan zullen je prospects zeker en vast converteren.

Leads kopen? Gemakkelijk, maar doe het niet.

Het klinkt allemaal als rozengeur en manenschijn, leads kopen. Je koopt een hoop nieuwe leads en hup, je hebt een nieuwe database die je kan mailen met content offers. Maar simpel is het allemaal niet. Je aangekochte leads kennen je namelijk niet en willen helemaal geen boodschappen van jouw bedrijf krijgen. Als ze deze boodschappen te hard ervaren als storend, markeren ze deze als spam. Bij teveel rapporteringen word je op een blacklist geplaatst, wat slecht is voor je delivery rate.

Het is dus veel beter om je leads organisch te verwerven via content marketing. Heb je nog vragen over lead generation? Neem dan contact met ons op. Onze lead generation specialisten helpen je graag verder.