Waarom long tail keywords opnemen in je SEO-strategie?

seo
Written by Mirthe Mertens

Long tail keywords worden steeds vaker gezien als de heilige graal van SEO. En terecht. Maar wat zijn long tail keywords en waarom is het zo belangrijk dat je ze opneemt in je SEO-strategie?
 

Wat zijn long tail keywords?

Long tail keywords zijn - de naam zegt het zelf - lange keywords. Keywords met een staartje. Of keywords die zich in de lange staart van de grafiek (zie verder in dit artikel) bevinden. We spreken van long tail keywords van zodra een zoekwoord uit meer dan twee of drie woorden bestaat (bijvoorbeeld: 'elektrische fiets maat 52'). Long tail keywords zijn minder populaire zoekwoorden met weinig zoekvolume.

Keywords die uit twee of drie woorden bestaan (bijvoorbeeld: 'elektrische fiets'), zijn short tail keywords of head terms. Dit zijn populaire keywords met veel zoekvolume. Het is dan ook veel moeilijker om voor zo'n keyword op de eerste pagina van de zoekresultaten terecht te komen.
 

Redenen om long tail keywords op te nemen in je SEO-strategie

Long tail keywords hebben minder zoekvolume, maar dat wil niet zeggen dat ze minder belangrijk zijn. Er zijn meer dan genoeg redenen om long tail keywords op te nemen in je SEO-strategie. We sommen de 4 belangrijkste even op.
 

De meeste zoekopdrachten bestaan uit long tail keywords

Het overgrote deel van de zoekopdrachten gebeurt door long tail keywords in te geven. Ongeveer een derde van alle keywords heeft een groot aantal zoekopdrachten per maand, terwijl het aandeel aan long tail keywords enorm is. Er ligt dus nog heel wat potentieel in de staart van onderstaande grafiek. 

search-demand-curve
 
Ergens is dat logisch. Want hoewel we onze zoektocht vaak beginnen met brede, algemene zoektermen, gebruiken we alsmaar langere en specifiekere termen naarmate we meer info verzamelen (of ontdekken dat die brede zoektermen geen relevante resultaten opleveren). Zoeken op keywords is trouwens zo 2017. Tegenwoordig zoeken we door hele vragen in te geven in het zoekveld, of stellen we ze aan voice assistants zoals Alexa of Siri, die het werk voor ons doen. En vragen zijn (of bevatten) bijna altijd long tail keywords.
 
 

Long tail keywords helpen je om te scoren voor head terms

De head term zit vaak mee verpakt in het long tail keyword (bijvoorbeeld: het keyword 'elektrische fiets maat 52' bevat ook het keyword 'elektrische fiets'), waardoor zoekmachines ook de head term oppikken. Door op long tail keywords te focussen, kan je autoriteit opbouwen binnen jouw industrie en op langere termijn ook hoger scoren voor keywords met meer concurrentie.

Tip: om de waarde van long tail keywords te kunnen inschatten, kan je tijdens je keyword research alle gerelateerde termen groeperen (bijvoorbeeld: alle keywords die te maken hebben met de maat van een fiets). Het totale zoekvolume van zo'n groep keywords ligt al heel wat hoger en dat geeft je een beter beeld van wat long tail keywords kunnen betekenen voor je SEO-strategie. 

 

Long tail keywords zijn een inspiratiebron voor blogartikels

Een blog is de beste manier om de scoren in de zoekresultaten. Als je inspiratie nodig hebt voor een artikel, open je gewoon je keyword research. De long tail zoekwoorden die daarin opduiken, kunnen je heel wat ideeën bezorgen. (Bijvoorbeeld: 'elektrische fiets maat 52' inspireerde me om een blogpost te schrijven over de verschillende fietsmaten en hoe je zelf kan nagaan welke maat ideaal is voor jou.)

Artikels die focussen op long tail keywords zijn vaak waardevoller voor de lezer en zorgen voor extra context die jouw expertise benadrukt.
 

Long tail keywords zorgen voor hogere conversieratio's

Net omdat ze zo specifiek zijn, brengen long tail keywords relevanter verkeer naar je website en dat zorgt voor hogere conversieratio's. Uit long tail keywords kan je veel beter afleiden wat de intentie van de zoeker is en daar kan je je content op afstemmen. Iemand die op zoek is naar 'elektrische fiets maat 52' zit al verder in zijn researchproces dan iemand die zoekt naar 'elektrische fiets'. Hij weet immers al welke maat hij wil hebben.

Om een beter idee te krijgen van het proces dat jouw doelgroep doorloopt, kan je de zoekwoorden in je keyword research opdelen in verschillende fases. Die fases bepaal je aan de hand van de zoekintentie die je afleid uit de keywords. Of je maakt het jezelf gemakkelijk, en je gebruikt de drie fases uit de buyer's journey als basis. Je creeërt als het ware een soort van "keyword funnel" waar je een heleboel inzichten uit kan halen. En hij kan dienen als basis voor je content.

Zo'n "keyword funnel" zou er zo kunnen uitzien:

keyword-buyers-journey

 
Voor wie elektrische fietsen verkoopt in Antwerpen is 'fietsenwinkel elektrische fietsen antwerpen' een heel belangrijk keyword omdat het zo specifiek is. Er zal niet vaak op gezocht worden, maar de kans is veel groter dat men bij jou koopt als je bovenaan de zoekresultaten opduikt. De zoeker bevindt zich immers al in de decision fase. De conversieratio voor dit keyword kan dus heel hoog liggen.

Het is veel moeilijker om hoge conversieratio's te behalen met een keyword als 'elektrische fiets'. Je weet immers niet waar de zoeker precies naar op zoek is, dus je kan je content daar ook niet aan aanpassen. Dus als je tijd en moeite steekt in SEO, steek die tijd en moeite dan vooral in long tail keywords.
 

Dus, waarom moet je long tail keywords opnemen in je SEO-strategie?
Er zijn enorm veel long tail keywords met heel wat potentieel die relevant zijn voor jouw niche. Je zal merken dat je gemakkelijker kan scoren in de zoekresultaten met long tail keywords dan wanneer je focust op korte zoekwoorden met veel zoekvolume. Long tail keywords geven de intentie van de zoeker duidelijk weer, en daar kan je heel wat uit afleiden. Long tail keywords bevatten ook head terms, waardoor je - na verloop van tijd - zal kunnen scoren voor keywords met meer concurrentie.