Marketing Automation met Mautic

Marketing Automation, Inbound Marketing, tool
Written by Steven Van Duyse

Marketing automation – of marketing automatisering in mooi Nederlands – is een trend die geenszins nieuw is, maar wel de laatste jaren duidelijk meer aandacht krijgt, en terecht.

Marketing automation geeft niet enkel een beter en duidelijker beeld van de klantenbasis van een bedrijf, maar indien juist geïmplementeerd kan het de verkopen en andere conversies van een bedrijf een stevige boost geven. Daarnaast zorgt het ervoor dat een (mogelijke) klant zich sneller en beter geconnecteerd zal voelen met jouw bedrijf.

marketing-automation

Door een lead of een klant naar bepaalde pagina’s te sturen, formulieren te laten invullen en te voorzien van bepaalde content, kun je snel in kaart brengen waar deze klant interesse in heeft en kun je verdere communicatie richting de klant hierop afstemmen. Op deze manier ontstaat er een op maat gemaakte connectie, waarbij het bedrijf optimaal kan communiceren met de klant en deze laatste sterk het gevoel heeft dat het bedrijf hem enkel voorziet van informatie die hij als nuttig ervaart, hetgeen een belangrijk onderdeel van klantenbinding is.

Dit hele proces proberen we in zo groot mogelijke mate automatisch te doen verlopen. Op deze manier moeten de marketeers zich niet bezig houden met saaie, repetitieve handelingen die even goed door een computer kunnen worden uitgevoerd, en houden zij meer tijd over om verdere actie te ondernemen met de data die voorhanden is.

Hubspot

Eén van de meest gekende voorbeelden van marketing automatiseringssoftware is Hubspot. Deze tool wordt gezien als een van de meest volledige en doeltreffende die er beschikbaar zijn. Ook wij bij Mia bieden deze tool aan onze klanten aan.

En daar hebben we ook goede redenen voor: Hubspot is een zeer intuïtieve tool, beschikt over een schat aan informatie door de grote community errond, en bevat alle elementen om te kunnen spreken over een totaalpakket. Het is daarnaast ook software die snel duidelijk is voor onze klanten, waar ze snel mee kunnen werken.

Deze voordelen komen met een prijs, en dat mag je in deze context vooral letterlijk opvatten. De kosten voor Hubspot zijn niet laag te noemen, en naarmate jouw lijsten met leads groeien, groeien ook de kosten mee. Dit kan op termijn ervoor zorgen dat dit een flinke hap uit het budget van jouw bedrijf kan nemen. De mate van vrijheid waarmee men in de applicatie wijzigingen kan aanbrengen is soms ook wat beperkt.

Mautic

Daarom bieden we graag Mautic, een open source marketing automation tool, aan. Mautic kan vele taken die Hubspot uitvoert even efficiënt in goede banen leiden.

Mautic_Logo_RGB

De grootste voordelen van Mautic zijn

  • Een gevoelig lagere kost
  • Mogelijkheid om het op de eigen server te hosten
  • Eenvoudige integratie met een resem aan CMS en CRM systemen

Dit betekent dat er geen maandelijkse, hoge licentiekosten zijn. Al moet wel gesteld worden dat het onderhoud en de configuratie van Mautic wel meer tijd en energie kosten, hetgeen zich ook vertaalt naar een geldelijke kost. Maar als men het hele financiële plaatje bekijkt, komt men bij Mautic met voorsprong het beste weg.

Hoe gaat het in zijn werk?

Mautic pakt marketing automation op een klassieke, maar brede, manier aan.

components settings mautic

Je maakt in de applicatie landingspagina’s aan. Hiermee verzamel je de klantgegevens, en dat is meteen ook het startschot van het monitoren van deze lead/klant. Je kan de klant emails sturen, in campagnes opnemen, in segmenten onderbrengen, notificaties sturen, wat je maar wil. Er is de mogelijkheid om delen van de communicatie aan te passen aan de specifieke situatie van de klant, waardoor je relatief snel en intuïtief een gerichte campagne kunt opzetten, met voldoende ruimte voor flexibiliteit.

Mautic kan gekoppeld worden aan het CRM systeem dat reeds in een bedrijf wordt gebruikt, ofwel zelf dienen als basis om de klanten verder op te volgen. Beide mogelijkheden leiden tot werkbare situaties.

Bij het inloggen krijgt men in Mautic meteen een dashboard te zien met de meest relevante informatie in een oogopslag. Dit dashboard kan men gebruiken zoals het standaard is opgezet, maar evengoed heeft men de mogelijkheid om deze volledig om te bouwen naar eigen wensen en voorkeur. Naast dit dashboard is er ook een volledig onderdeel in Mautic gewijd aan rapporten, waarin men ook de mogelijkheid heeft om naast de zaken die standaard in de applicatie zitten zelf eigen rapportages op te stellen. Dit neemt de nood weg om dit in een apart systeem te moeten uitvoeren, hetgeen een grote tijdswinst met zich meebrengt.Mautic-dashboard-test

Hier en daar vereist Mautic wel wat meer technische ondersteuning en configuratie dan Hubspot, bijvoorbeeld bij het correct opzetten van de server. Met de hulp van een fijn technisch team, zal dit echter steeds vlot verlopen. Ook bij het gebruik van plugins, waarvoor men keuze heeft uit een zeer breed gamma voor Mautic, zal men deze ondersteuning nodig hebben.

Dus wat nu?

Nu blijft de vraag misschien welke van beide opties de beste is, en natuurlijk is het antwoord niet eenvoudig. Het hangt af van het bedrijf, de mate waarin er reeds marketing automation geïmplementeerd is, hoeveel technische ondersteuning er in het bedrijf aanwezig is en op welke manier men de verschillende processen wil verwerken.

Wie voor Hubspot kiest, zal zich waarschijnlijk die keuze niet snel bespijten, maar dat betekent dus niet automatisch dat Mautic geen fijne keuze zou zijn, wel integendeel. Ook met Mautic kan men goede resultaten bereiken.

New call-to-action