Is marketing automation noodzakelijk voor inbound marketing?

Inbound Marketing, Marketing Automation, Hubspot
Written by Mia

Inbound marketing en marketing automation: ze zijn als koffie en speculoos. Beste vrienden die je voortdurend samen tegenkomt. Maar kan je eigenlijk aan inbound marketing doen zonder marketing automation software? Het is een vraag die we tegenwoordig regelmatig krijgen. Het goede nieuws is dat je het inderdaad kan. Het slechte is dat je er daardoor wel exponentieel veel meer tijd aan moet spenderen.

Inbound marketing versus marketing automation

Er zijn heel wat marketing automation software tools beschikbaar op de markt. Marketo, Eloqua, Pardot en Hubspot zijn allicht de populairste voorbeelden. Maar er zijn ook andere software tools die handig kunnen zijn. Salesforce, Infusionsoft, Bullhorn, ActOn en Zoho bijvoorbeeld. Let wel op bij die laatste namen, want in essentie zijn dit eigenlijk uitgebreide CRM-tools die ook een aantal marketing tools omvatten.

Het is dus belangrijk dat je het verschil kent en dat leggen we je graag uit. CRM systemen houden de acties van je klanten en prospects bij. Daarnaast bieden ze vaak ook functies als het versturen van mailings en lead scoring. Marketing automation tools kan je gebruiken voor de volledige, al dan niet geautomatiseerde, opvolging van al je leads, om landingspagina’s op te bouwen, mailings op te maken en te versturen, sociale media te onderhouden en om al je marketinginspanningen te analyseren.

Het belangrijkste verschil is eigenlijk het doel dat je wil bereiken. Wil je gewoon een paar bestaande marketingprocessen automatiseren of wil je een hele inbound marketing campagne voor je bedrijf opzetten en managen? Het is belangrijk dat je dat onderscheid voor jezelf kan maken. Wil je je prospects mailen en wat eenvoudige drip-campaigns opzetten? Dan is een CRM-tool in combinatie met MailChimp of Campaign Monitor vaak  voldoende. Maar, wil je een tool die je helpt om inbound marketing te implementeren, prospects op basis van hun gedrag en wensen aanspreken, landing pages maken, blogartikels schrijven en de cijfers achter je marketing analyseren? Dan is een marketing automation tool wat je nodig hebt.

Kan ik aan inbound doen zonder software?

Ja. Je kan perfect bloggen binnen je eigen Drupal- of WordPress-CMS, mailings opmaken en versturen met al dan niet betalende versies van Emma, Mailchimp of Campaign Monitor, je data analyseren met Google Analytics en HootSuite of een andere tool gebruiken om je sociale media te beheren. Gekoppeld aan een projectmanagement tool als Basecamp of Slack, of een content calendar als DivvyHQ, kan je dan bijhouden wie wat moet doen en wanneer welke actie wordt ondernomen om zo je eigen inbound tech stack samen te stellen.

Je kan je vast wel inbeelden dat die versplinterde manier van werken heel arbeidsintensief is. Het voordeel van een systeem dat al die functies integreert is dat je wint op twee vlakken. Je kan betere resultaten halen met een kleinere investering in zowel tijd als geld. Je doet dus sowieso meer met minder en dat hoort iedereen graag.

Neem nu een simpel blogartikel. Je moet niet alleen een kwalitatieve tekst schrijven, maar er ook voor zorgen dat de blogpost SEO-waardig is. Als je je blog schrijft in een inbound platform, moet je daar niet meer aan denken want de software zal je vertellen wanneer je artikel klaar is om gemakkelijk gevonden te worden door de zoekmachines. Als je je artikel online hebt gezet, post de software bovendien (optioneel) automatisch iets op je sociale media zodat je dat niet meer manueel moet doen. Om zeker te zijn dat de blog leads haalt, stelt de software ook voor om een CTA-knop toe te voegen. Omdat die knop, de toegewezen landing page en het bijhorende formulier gelinkt zijn, wordt al het werk in één keer gedaan. En het leven werd plots weer heel wat gemakkelijker.

Je data is altijd beschikbaar

De inbound methodiek wordt nog interessanter als je merkt dat je marketinginspanningen niet echt de gewenste resultaten leveren. In dat geval kan je namelijk je instellingen direct bijwerken en daar ook weer direct de impact van zien. Je moet dus niet op een rapport van je advertenties of de nieuwe mailing wachten.

De software die je gebruikt moet je elke dag van data kunnen voorzien. Niet pas op het einde van de maand, wanneer je al te veel tijd verloren zou hebben. We raden je aan een pakket te nemen dat dashboards aanbiedt. Die bieden je een gemakkelijk overzicht van de huidige situatie en maken nieuwe beslissingen makkelijker. Een applicatie voor smartphones of tablets is tegenwoordig ook een must.

Welke pagina’s zetten bezoekers om in leads? Welke content trekt nieuwe bezoekers naar mijn site? Welke CTA-knoppen zijn populair? Hoe beïnvloeden je aanpassingen van gisteren je ranking vandaag? Wat doen bezoekers op je pagina’s? Lezen ze de hele tekst? Scrollen ze over je hele pagina? Tot helemaal beneden? Waar klikken ze op en waarom? Op welke pagina’s zitten je bezoekers en wanneer zijn ze terug weg? Welke websites trekken nieuwe bezoekers naar jouw website?

Al die vragen zijn essentieel om een inbound programma te integreren dat resultaten oplevert. De juiste software maakt dat proces alleen maar makkelijker. Mia werkt daarvoor met verschillende softwarepakketten, maar geeft voor alle types van KMO's heel vaak de voorkeur aan HubSpot. Meer weten over het hoe en waarom? Vraag dan gratis jouw HubSpot demo aan!

Hubspot in actie zien?