Marketing automation voor de KMO, werkt dat?

Marketing Automation
Written by Steven Van Duyse

 "Is marketing automation niet alleen voor grote ondernemingen?" Dit is een vraag die we dikwijls te horen krijgen. Maar wees gerust: er zijn genoeg verhalen over kleine bedrijven die de stap zetten en ook indrukwekkende cijfers voorleggen. Maar, we begrijpen je bezorgdheid wel, hoor. Er bestaan namelijk enkele grondige misverstanden over marketing automation die ervoor zorgen dat veel bedrijven een beetje terughoudend tegenover deze nieuwe manier van werken staan. Vandaar deze blogpost: wij helpen deze misverstanden graag uit de wereld.

Over extra personeel

Ruim 90% van de kleine KMO’s die marketing automation gebruiken, bevestigt dat je geen extra personeel moet aannemen. Integendeel: meestal zijn het net de klassieke marketingcampagnes die om meer personeel vragen. Waar er wel rekening mee gehouden moet worden, dat is een investering in de software - en natuurlijk een investering qua tijd en moeite. Toch betalen deze investeringen zich op de langere termijn terug. De input die je door marketing automation krijgt, is namelijk van onschatbare waarde voor je CRM-systeem: dat wordt bijgevolg waardevoller voor je vertegenwoordigers, zodat zij op hun beurt doelgerichter aan de slag kunnen.

content op computer

Betere lead quality

Als je vertegenwoordigers en marketingteam doelgerichter aan de slag kunnen, kunnen ze ook meer nadenken over betere manieren om (potentiële) leads te verzorgen: nu weet je immers waarin ze wel of niet geïnteresseerd zijn. Gebruik die informatie dus ook om ze te geven wat ze willen zien. Want leads die vinden waarnaar ze op zoek zijn, die zijn opvallend meer tevreden. En deze betere lead quality leidt in de meeste gevallen dan weer tot hogere inkomsten.

Aanwezig in elke fase van de buyers journey

Het is belangrijk om aanwezig te zijn in elke fase van de buyers journey. Het is alleen niet zo evident om te weten of je daar al dan niet in geslaagd bent. Dankzij marketing automation wordt dat gelukkig iets gemakkelijker. Je content krijgt door de uitgebreide analyse namelijk een iets beter overzicht, waardoor je ziet welke gaten er nog zijn in je content: zo zie je waar je misschien te veel of te weinig op inzet.

Verwerk die inzichten om je aandacht optimaal te verdelen over het hele proces. Maak content voor de fases waarvoor je nog geen content had én versterk de bestaande content met nieuwe input. Zo ondersteun of versnel je het aankoopproces van (potentiële) klanten.

Groot effect op je KPI’sKPI_Marketing_Automation_KMO.png

Het effect van marketing automation lees je af op heel wat KPI’s. Wij zetten voor jou de belangrijkste indicatoren op een rijtje en garanderen een stijging bij elk onderdeel. Omdat het verschil tussen heel goed presterende KMO's en normaal presterende KMO's opvallend is, splitsen we die data op. De cijfers zijn in beide gevallen indrukwekkend.

 

Ben je overtuigd van de voordelen van marketing automation voor je KMO? Weet dan dat je voor de implementatie ervan best beroep doet op een ervaren partner. Mia staat je graag bij met raad en daad. Aarzel dus niet om contact met ons op te nemen.

Wat is marketing automation