Mia ging naar GAUCbe

Search Engine Optimisation
Written by Denis Vandepitte

Op 25 augustus 2016 troepten webanalisten samen in het Diamant Conference Center in Brussel om wijzer te worden over alles wat Google Analytics ademt. De derde Google Analytics User Conference, of simpelweg GAUCbe, leverde stof tot nadenken en een gezonde dosis zelfevaluatie voor webagencies groot of klein.

De technologieën en best practices omtrent web analytics veranderen razendsnel en er komt tegenwoordig ook steeds meer bij kijken. Een combinatie van marketing (Wat wil ik meten?) en development (Hoe gaan we het meten?) is de sleutel tot succes voor een relevante datastrategie. Tenzij je tevreden bent met enkel cijfers over hits, bouncerates of sessies op je website, is Google Analytics zo veel meer dan een kant-en-klaar softwarepakket waar je meteen mee aan de slag kan.

Sessies, een begrip dat trouwens aan de basis ligt van zowat alle statistieken in Google Analytics, is eigenlijk een redelijk vaag begrip. Hieronder vind je de definitie van een ‘sessie’ in Google Analytics, inclusief enkele toevoegingen van Simo.

GAsessions.png

Simo Ahavo, een in casual ruitjeshemd gekleed Fins brein dat zichzelf leading expert in alles wat met Google Analytics en Tag Manager te maken heeft, is een persoon naar ons hart. Op GAUCbe kwam hij tweemaal aan het woord. Al dan niet toevallig waren dit (voor mij) net de twee hoogtepunten van de dag. De vlotte manier van presenteren, gecombineerd met een gezond boerenverstand maakt web analytics bijna cool en niet enkel iets voor nerds.

Om de lijn door te trekken vatten we samen wat we mee naar huis namen na een dagje GAUC graag samen in 5 key  takeaways:

1.   Web analytics is een proces, geen project.

Omgaan met data binnen je organisatie is niet zo evident als het lijkt. Je kan niet één persoon aanstellen voor rapportage en verwachten dat je een diepgaand, kwalitatief en nauwkeurig onderzoek voorgeschoteld krijgt. Je website analyseren is een proces waarbij je van data verzameling overgaat tot data-analyse en vervolgens de nodige conclusies trekt om verbeteringen of varianten te implementeren in je website of gebruikerservaring. Elke stap verdient de nodige aandacht en vraagt om een specifieke expertise. Gaat het ook maar ergens mis, dan zal de kwaliteit van je eindproduct daaronder lijden.

Moraal van het verhaal: treedt uit die stereotype rol van developer, marketeer of business owner en streef samen naar een datastrategie die voor jou werkt.

2.   Het belang van research, maar vooral: context.

“If what you offer and how you present it
matches 
your target audience’s state of mind,
you have gained a customer.”

Om bovenstaande quote te kaderen: we hebben het over conversion rate optimization.

Om je website voor jou te laten werken en de bezoeker efficiënt naar je einddoel door te sluizen of te laten converteren moet je:

  1. De functionaliteit van je website stroomlijnen en optimaliseren voor jouw specifieke doelgroep.
  2. Zorgen dat je het juiste publiek op de juiste pagina krijgt.

Of zo simpel zou het toch moeten zijn...

Maar hoe weet je of je op de goede weg bent? Het antwoord is data. Je moet natuurlijk de juiste data op de juiste manier interpreteren.

Een landingspagina met een hoge bouncerate is bijvoorbeeld niet per definitie een slechte landingspagina. Hoe zit het met de conversieratio? Houd je bovendien ook rekening met het design en de functionaliteit van de landingspagina?

Wanneer je je conversieratio de hoogte in wil drijven zijn er m.a.w. tal van factoren die een rol spelen. Dat bedoelen we met context!

En dat brengt ons bij:

3.   Conversion rate optimization: “the leaky bucket theory”

“Plug the biggest hole and search fort he next one.”

Een prachtige metafoor die de essentie van de zaak mooi samenvat. Waar in de conversietrechter haken bezoekers af? Optimaliseer en stel vervolgens dezelfde vraag opnieuw. Het is een eindeloze cyclus…

Met een trechterweergave neem je in Google Analytics het hele conversieproces onder de loep en haal je er zo de pagina’s uit waar je bezoekers de mist ingaan. Dat zijn de pagina’s waar ze de draad kwijtraken, gefrustreerd raken of gewoon opgeven. Het zijn deze pagina’s die je als eerste onder handen moet nemen. Je onderzoekt het probleem en de prestaties van de pagina door interpretatie van de juiste statistieken, heatmaps, feedback polls of wat dan ook, om tenslotte te gaan A/B-testen en te bekijken wat werkt en wat niet.

4.   Van data-analyse naar datajournalistiek: the data journey

Het verhaal achter je data klaar en duidelijk aan de man brengen is niet altijd vanzelfsprekend. Ga echter niet te licht over de manier waarop je je bevindingen zal visualiseren. Je hele onderzoek valt of staat door je datavisualisatie. Hecht je er niet voldoende tijd aan, dan kan je hele onderzoek gereduceerd worden tot een geflopte facebook post. En daar heeft niemand wat aan.

Een sterke datavisualisatie heeft vier vereisten:

  • Informative
  • Engaging
  • Memorable
  • Beautiful

Het voorbeeld dat we voorgeschoteld kregen sprak boekdelen.

“Wat zijn de meest waardevolle sportclubs ter wereld?”

We vergelijken een jaarlijks rapport van Forbes met een interactieve visualisatie van dezelfde data, gemaakt door Column Five. Een verschil van dag en nacht als je het ons vraagt.

5.   Google Data Studio komt eraan, en wij kunnen al niet meer wachten…

In de Verenigde Staten kan je er al mee aan de slag. Bij ons is het nog even wachten op de gratis versie, ‘hoe lang’ is nog een groot vraagteken. We kregen op GAUCbe een demonstratie van Google Data Studio, en wat ziet het er goed uit!

Data Studio wordt een handige tool om visueel te gaan rapporteren. Met statistieken uit zowel Adwords als Analytics maak je interactieve dashboards die je volledig naar je hand kan zetten. Ook qua design zijn de mogelijkheden enorm. De interface van het programma ziet er zowat uit als een speeltuin voor wie op dagelijkse basis met data bezig is.

 

Conclusie: Volgend jaar zie je ons zeker terug op GAUCbe.