Mia, nu ook growth driven design digital agency

Growth Driven Design

 

Growth Driven Design (GDD) is een nieuw begrip in website ontwikkeling. In plaats van elke 3 jaar te investeren in een nieuwe site, die vervolgens een tijd moet meegaan, kiest Growth Driven Design voor een proces waarbij element na element wordt aangepast op basis van de noden en de analyses. Hierdoor wordt jouw website sneller opgeleverd en blijft deze op lange termijn ook fris en eigentijds. Mia biedt als één van de eerste digital agencies in België de mogelijkheid om een website te bouwen volgens het GDD principe. Een growth driven design agency dus.


Wat is een growth design driven agency?

Een growth design driven agency biedt, naast de mogelijkheid om op een klassieke -projectmatige- basis een website te ontwikkelen, de kans om een (basis)website te bouwen die continu evolueert en de gebruiker van de site centraal plaatst.

Om een growth design driven digital agency te worden heb je 3 basiscomponenten nodig. Om tot een goed resultaat te komen zijn deze naadloos op elkaar afgestemd:

  • de juiste mensen
  • de juiste processen
  • de juiste tools

De juiste mensen

Om GDD op een goede manier toe te passen kan je starten met een team van een 3-tal personen, maar niet meer dan 5. Elk heeft zijn specifieke rol en takenpakket maar ze bezitten allen enkele essentiële basiskwaliteiten: ze zijn nieuwsgierig en leergierig, ze bezitten een goede dosis empathie, ze zijn pragmatisch en kunnen snel schakelen indien nodig, ze zijn dol op cijfers. Om aan te tonen dat ze de GDD aanpak in de vingers hebben, beschikken ze ook over een GGD certificaat

Een GDD-team noemen we een GGD pod en ziet er als volgt uit:

Strateeg: de strateeg bepaalt samen met de klant de webstrategie en neemt ook verder de projectmanagement taken op zich, rapporteert over de evolutie van de website. Hij blijft ook het aanspreekpunt tijdens het volledige proces.

UX experience: deze persoon zal zich voornamelijk toeleggen op de gebruiksvriendelijkheid en efficiëntie van de site. Naast analyse van hoe iemand zich op een site gedraagt worden er ook continu zaken getest om te kijken hoe het bezoek aan de website aangenamer gemaakt kan worden.

Content Manager: de content manager ziet er op toe dat de buyer persona's de juiste content aangeboden krijgen binnen hun buyer journey. Content is uiteraard meer dan tekst, dit zijn ook beelden, film, berichten...Deze taken kunnen eventueel ook opgenomen worden door de UX experience consultant.

Designer-Developer: de designer en/of developer zorgt er voor dat de bevindingen van klant, strateeg & experience concrete vorm krijgen. Het design en ontwikkeling van de verschillende onderdelen van de website worden in kleine werkpakketten opgedeeld en in korte 'sprints' geïmplementeerd en bijgestuurd.

De juiste processen

De GDD strategie bestaat uit 3 grote onderdelen:

GDD_approach.jpg

  1. Strategie: binnen de strategie wordt er gekeken hoe de website het leven van een bepaald buyer persona eenvoudiger kan maken. Uiteindelijk krijg je een 'wishlist' met oplossingen die meerwaarde zullen bieden voor de bezoeker van de site. De strategie wordt bepaald op basis van interviews, online testen of bevragingen, gerichte assumpties en persona's.

  2. Lancering van een Launch Pad Website: na een selectie van de belangrijkste 'whishes' gaat het GDD team aan de slag met de bouw van een zgn. "Launch Pad Website". Dit is een website die enkel de strikt noodzakelijke functionaliteiten bezit (die het belangrijkst zijn voor jouw business) maar al beter in elkaar zit dan de oude website. Zo kan je de bouw van zo'n website herleiden tot een doorlooptijd tussen één tot anderhalve maand. Eens de site opgezet kan het proces van continuous improvement starten.

  3. Continuous improvement: binnen dit luik ga je vervolgens elke vraag toetsen aan een aantal parameters en objectieven vastleggen om de kwaliteit nadien te kunnen opvolgen.  Eens dit duidelijk kan je  een continu proces starten voor het plannen, bouwen, analyseren en uitrollen van verbeteringen aan de website.

De juiste tools

Om een growth driven design aanpak mogelijk te maken heb je nood aan een aantal tools die je helpen bij het onderzoeken van kwalitatieve data voor jouw website. Deze tools worden door Mia gebruikt: hotjar, vwo.

Met Hotjar kan je weten waar je bezoekers op klikken, hoe ze de site gebruiken, waar ze eventueel vastlopen en wat ze het interessantst vinden. Deze applicatie verzamelt gegevens aan de hand van handige en transparante heatmaps die je vertellen waar de bezoekers klikken, waar ze twijfelen en vooral: waar ze niet klikken. Bovendien kan je opnames van bezoekers bekijken en hiermee probleemzones op de website identificeren.

Visual Website Optimizer is een van de meest gebruiksvriendelijke en best presterende Conversion Optimization software, die Mia voor haar klanten inzet om aan A/B-, multivariate-, heatmapping- en usability-testing te doen. Deze tool laat eenvoudig toe om  aan de website code tal van factoren die een invloed op het bezoek- en conversiegedrag van uw leads te testen. Zo kunnen de kleur, grootte en positie van buttons, teksten of afbeeldingen eenvoudig aangepast worden om bepaalde acties te stimuleren. Mia gebruikt Visual Website Optimizer om objectief te testen wat wel en wat niet werkt binnen een bestaande site. Zo komen we er achter hoe een website optimaal opgebouwd en weergegeven kan worden. Mede daarom is VWO een ideale uitbreiding op de in HubSpot bestaande A/B-testing van landing pages en emails.

CONCLUSIE:

Growth Driven Design past een ‘Agile’ aanpak toe. Het focust op een website dat niet meer door assumpties maar door objectieve data is onderbouwd en de nodige aanpasbaarheid en flexibiliteit biedt. Door systematisch alles altijd te gaan onderzoeken, te analyseren en in kaart te brengen, kan er steeds prioriteit gegeven worden aan die elementen van de site die essentieel zijn voor meer groei en verminder je het risico om bepaalde (zware) investeringen te doen die uiteindelijk niet blijken op te brengen.

Benieuwd naar Growth Driven Design of op zoek naar meer informatie? We hebben alle elementen samengevat in een duidelijke gids, die u via onderstaande banner gratis kan downloaden!

growth-driven-design-mia