Mia op #INBOUND16: een korte impressie

Hubspot
Written by Mia

Net zoals vorig jaar trok Mia als HubSpot Certified Gold Partner naar Inbound16, de jaarlijkse door HubSpot georganiseerde hoogmis van inbound, content en performance marketing in Boston. En ook dit jaar kwamen we weer met een karrenvracht inspiratie, insights en actiepunten terug naar huis.

#INBOUND16 was nog groter dan #INBOUND15: maar liefst 19.000 marketeers uit 92 verschillende landen lieten zich 4 dagen lang overspoelen door meer dan 200 sessies, trainings en keynotes. Grote namen als Rand Fishkin (oprichter en drijvende kracht achter SEO-tool MOZ), Gary Vaynerchuk (self-made marketing goeroe en keynote speaker) en Mike Lieberman (oprichter van Square2Media, officieus het 'beste inbound agency ter wereld') werden afgewisseld met kleinere, maar vaak dieper gaande sessies door heel wat experten in hun vak. En dat ging natuurlijk niet enkel over inbound marketing of marketing automation. Ook content, Conversion Rate Optimization, development, design en strategie werden behandeld. En natuurlijk werd er ook gesproken over HubSpot. Logischerwijs. Laat ons daarom eerst even bekijken wat daar voor nieuwigheden te vertellen waren.

Wat mogen we in 2017 verwachten van HubSpot?

Multi-language wordt beter en overzichtelijker

Eindelijk is er meer focus op multi-language! Iets waar zowel wijzelf als onze klanten al een hele tijd achter zaten, gezien het feit dat velen van hen in verschillende landen actief zijn en een multilanguage-omgeving in HubSpot tot voor kort vrij chaotisch was. Dat zou stilaan verleden tijd moeten zijn.

AMP standaard in alle blogposts

We hadden het onlangs op onze blog nog over het belang van AMP-pagina'svoor sites met veel content, HubSpot liet nu ook weten dat het standaard in zijn blogsoftware zal zitten. Geen gedoe met tags implementeren, geen technische mumbo-jumbo, maar gewoon out-of-the-box geïntegreerd. Mooi zo.

branching drop.pngBetere workflows

De workflows in HubSpot waren op zich al krachtig, alleen zagen ze er niet uit. Niet altijd even eenvoudig voor marketeers, aangezien er vaak heel wat logica achter zat en dat niet optimaal werd weergegeven. Daar komt met de Visual Workflows nu een einde aan. Dankzij nieuwe, visuele branching logic, eenvoudigere opties om te delen en een duidelijkere leercurve, zou dit wel eens een gamechanger kunnen worden.

Betere web analytics

HubSpot Analytics zag er goed uit, maar was niet altijd even uitgebreid of duidelijk. Met een vernieuwe aanpak, een beter design en meer metrics, hoef je voor de basisdata niet meteen Google Analytics te openen naast HS. Heel handig in combinatie met de nieuwe mobile app, zodat je ook tijdens meeting of wanneer je geen desktop bij de hand hebt meteen alle data binnen handbereik hebt.

Content-Strategy-Email-Header.pngContent strategy tool

Zin om zelf je content strategie te gaan uitbreiden, maar geen idee hoe? In 2017 komt HubSpot met een extra tool die je toelaat om op basis van een aantal door jou bepaalde begrippen een basis contentstrategie te genereren. De tool zit nog in een testfase en we zijn razend benieuwd of dit ook voor niet-ENG keywords kan gebruikt worden.

Meer mogelijkheden in de Sales tool

De Meetings-optie, waarbij je prospects rechtstreeks meetings kon laten boeken in je agenda, zonder dat er per sé over en weer moest gemaild worden, die zat al een tijdje in de pijplijn. Nu die er ook definitief is, komt HubSpot ook met een LiveChat-tool voor Sales Pro, zodat je ook kan live chatten met je prospects op je eigen site, zonder dat je een externe tool moet gebruiken. Ontdek meer via deze link.

FB screen shot placeholder.pngFacebook Ads opzetten in HubSpot: vorig jaar lanceerde HubSpot al de (extra betalende) Ads Add-On, waarmee je zowel (eenvoudige) Google AdWords en LinkedIn Ads campagnes kon opzetten, rechtstreeks vanuit HubSpot. Dit jaar komen daar ook Facebook Ads bij. Handig voor wanneer je alles onder 1 tool wil steken en geen zin hebt in (dure) tools als WordStream en SEMrush. Voor de doorsnee marketeer een goede oplossing, de power-user zal er iets minder mee zijn.

 

 

Wat waren voor het Mia-team de belangrijkste momenten op #INBOUND16?

IMG_3155-146759-edited.jpg

Michiel Winter, Developer & Technical Marketeer

Gary Vaynerchuk Keynote (Gary Vaynerchuk, CEO VaynerMedia)

Misschien de minst informatieve, maar vooral de meest inspirationele sessie, was de “Welcome Keynote” van Gary Vaynerchuk. Gary Vaynerchuk is de CEO van VaynerMedia, één van wereld’s beste agencies, en vooral een uiterst bekwaam spreker. Ik had hem reeds enkele keren online aan het werk gezien, maar het was toch nog net dat tikkeltje anders om hem in levende lijve te zien. Als er één ding is bijgebleven van zijn sessie, is het dat hij ons vertelde dat op het einde van je leven, in zowel werkgerelateerde als niet-werkgerelateerde dingen, “no regrets” hebben het meest belangrijke is. Kortom, zeer inspirationeel!

Growth-Driven Design: A retainer-based web design model that will transform your agency (Luke Summerfield, Growth-Driven Design Evangelist of HubSpot)

In deze sessie werd het concept “Growth-Driven Design” uitgeklaard, aan de hand van enkele nuttige voorbeelden. Bij Mia maken we hier reeds gebruik van, maar het was toch informatief om eens te bekijken hoe andere agencies hiermee omgaan, alsook wat hun ondervindingen hierover waren. Handig als vergelijking!

The Future of Virtual Reality and the Web: Where Great Experiences and Immersive Content Collide (Zach Robbins, Senior Digital Strategist of Viget)

Terwijl de meeste sessies vooral marketing-gericht waren, leunde deze sterk aan bij development. Zach Robbins had het vooral over de toekomst van het web met het oog op VR (Virtual Reality), meer specifiek op het browsergedeelte. Momenteel wordt VR-integratie namelijk nog niet gesupport door de hedendaagse browsers, maar hij wist ons wel te vertellen dat zowel Chrome als Firefox hiermee in een finale fase zitten. Hij gaf ook meer uitleg over welke verschillende middelen gebruikt kunnen worden om VR applicaties in browsers te maken (CSS3, Javascript, …).

Christophe Leenknecht, Business Development Manager

Account Based Selling: Friend, foes or frenemies? - Steve McKenzie, Insight Squared

De sessie was een concrete case over hoe Inbound Sales wordt toegepast bij Insight Squared, een naar Amerikaanse normen klein bedrijf uit Boston dat SaaS-oplossingen biedt voor bedrijfsrapportage. Steve, VP of Sales van het bedrijf, gaf inzicht in de Inbound Sales methodologie binnen zijn organisatie en tegen welke problemen hij tijdens dit proces is aangelopen. Tot nu toe moest ik het rooien met de standaard HubSpot certificatie presentaties rond deze aanpak en een case op maat van onze organisatie was dus meer dan welkom. Het leverde alvast een aantal interessante tips op die ook binnen de Mia context zouden kunnen toegepast, zoals bijvoorbeeld het indelen van het type klanten en deze een apart conversiepad aanbieden of hoe ‘twijfelaars’ of ‘lost deals’ terug te activeren.

Why Inbound PR is the Future of PR - Iliana Stareva, Hubspot

Iliyana had, voor ze bij HubSpot aan de slag ging, al een internationale carrière in de wereld van PR achter de rug. Nu ondersteunt ze voor HubSpot verschillende agencies in Europa met de commercialisatie van marketing automation. In haar vrije tijd blogt ze over de toekomst van PR (https://www.iliyanastareva.com/blog) Zelf heeft ze vastgesteld dat de wijze waarop vandaag nog PR wordt toegepast het nog moeilijk wordt om 'earned media’ in de media te winnen. Ze deelt ook mijn analyse dat de manier waarop PR agencies werken niet meer voldoen in het huidige mediaklimaat. Aangezien ze dagdagelijks Inbound Marketing promoot heeft ze zelf de vertaalslag gemaakt naar PR en brengt dit op een zeer overtuigende manier over. Naar mijn gevoel is dit ook een PR aanpak die ook in België zou kunnen werken. 

How to create customers for life - Dr. Tony Alessandra

Tony is een de VS een referentie in sales en marketing. De man geeft al meer dan 40 jaar sales advies en heeft een 30-tal boeken rond dit thema op zijn naam. Hij is recent nog opgenomen in de top 50 meest invloedrijke Sales & Marketing influencers. In de bio van Inbound16 werd hij omschreven als ‘A college-level lecture in a comedy store format’ en dit bleek inderdaad het geval. In de sessie heeft Tony uitgelegd hoe je tevreden klanten, ambassadeurs kan laten worden en hoe je dit concreet kan doen. Hij heeft in de sessie een methode gedeeld waarmee je een groep van 12 zgn. ‘apostelen’ - klanten die jou aanbevelen bij nieuwe leads - kan opbouwen over een periode van 3 jaar. Hoewel ik niet meteen vatbaar ben voor de typische Sales & Marketing guru oneliners, waren een aantal zaken die Tony aanbracht erg herkenbaar en had hij een aantal zeer relevante tips om een best tevreden klant naar een hoger niveau te tillen. Ook omdat de verpakking - een goed gebracht verhaal i.p.v. een saaie corporate presentatie - goed was, komt Tony mijn top 3 binnengewandeld.

Jana Blessenaar, UX Designer & Project Manager

The Conversion Equation - Oli Gardner, Unbounce

Sowieso een spreker die weet te inspireren. Er werden een aantal vergelijkingen gemaakt tijdens zijn presentatie, waarvan de interessantste gingen over formulieren en de hero image. Het belang van een goed hero beeld bovenaan je site werd aangehaald. Een 5-seconde test waarin je test-gebruikers 5 seconden laat kijken naar een pagina en dan de vraag stelt "Waarover gaat deze site?" geeft resultaten die je zelf helemaal niet kan inschatten. Hetzelfde geldt voor formulieren. Test wat werkt. Probeer, maak een aanpassing en gebruik je data om de beste optie te vinden. Tenslotte werd ook attention driven design besproken. Door de juiste design-ingrepen toe te passen (Overlapping, groepering, contrast, symmetrie, perspectief,...) bepaal je over je boodschap de bezoeker zal raken of niet. 

Creating ridiculously good-looking websites that convert - Jessica Meher

Belangrijkste quote: "When information is cheap, attention becomes expensive". 7 heel concrete tips over hoe je de aandacht trekt, overtuigt en aanzet tot conversie zonder te vervallen in clichés en weer de 13de in een dozijn website live te zetten. 

Design is not Art - Austin Knight, HubSpot

Een duidelijk vergelijking tussen wat is kunst en wat is design. Niet enkel nuttig om te verduidelijken dat een designer meer doet dan 'inkleuren' of 'een tekeningetje maken'. Het belangrijkste wat ik kon meenemen uit deze track was dat design gaat om de gebruiker, enkel kunst gaat over de kunstenaar. In design is geen plaats voor ego's. 

Steven Van Duyse, Digital Strategist & Inbound Specialist

The State of SEO & Content Marketing in Europe - Andre Alpar, Performix

Uiterst factuele presentatie van de baas van het Duitse Performix, maar wel een vol fantastische insights. Heel wat van onze klanten zitten in een internationale setting, met vaak ook kantoren in Oost- en Noord-Europa. In zo'n geval kan je niet zonder een lokaal opgesplitste contentstrategie en de presentatie van Andre toonde dan ook perfect aan hoe minder voor de hand liggende Europese markten omgaan met content en SEO. Delays in innovatie, manieren waarom om wordt gegaan met linkbuilding of de invloed van andere zoekmachines dan Google: een uiterst leerzame sessie.

How Marketers Can Keep Up With Google in 2017 and Beyond - Rand Fishkin, Moz

Ik heb een grondige hekel aan buzzword-marketeers en het adoreren van 'celebrity marketers', maar voor The Wizard of Moz maak in graag een uitzondering. Niet alleen omdat zijn White-Board Fridays er altijd boenk op zijn, maar ook omdat hij een van de meest doortastende SEO-denkers is in de sector. Ook deze keer was het weer heerlijk helder. De essentie samengevat? Post Click Activity wordt steeds belangrijker. Als je als SEO/Content agency niet weet hoe je pagina's technisch moet optimaliseren, niet aan Conversion Rate Optimization doet en geen idee hebt hoe algoritmes evolueren, dan kan je het wel schudden, hoe goed je content ook mag zijn. Een visie die we bij Mia al lang hoog in het vaandel dragen.

Demystifying CRO: A Beginner’s Guide To CRO For Low Traffic B2B Websites - Gabe Wahab, Square 2 Marketing

Conversion Rate Optimization is een fantastische praktijk. Maar hoe doe je dat als je amper aan het vereiste aantal bezoekers komt om tests uit te voeren? Gabe Wahab gaf heel wat insights om dat probleem te overkomen, vooral binnen een B2B-omgeving. De essentie? Focus on traffic first. 

Vragen over alles wat CRO, HubSpot of Inbound Marketing betreft? We horen het graag!

contact opnemen met Mia