Mia op #INBOUND17: de belangrijkste take-aways

Inbound Marketing, Hubspot
Written by Dimi Coppé

Net zoals de voorbije 2 jaar, sloeg Mia ook dit jaar met een uitgebreide delegatie de tenten op in Boston, voor een weekje #INBOUND17. Het grootste inbound marketing congres ter wereld beloofde weer heel wat lekkers, met onder meer topsprekers als Rand Fishkin (oprichter van SEO-tool MOZ en algemeen gezien als een van de grote authoriteiten op SEO-vlak), Slack-CEO Stewart Butterfield en hopen andere succesvolle CEO's en marketeers. Maar welke sessies sprongen er nu uit voor de Mia-deelnemers, en waarom?

Denis Vandepitte - Digital Marketeer

The Psychology of Video and Why It's More than Just Another Content Format - Tyler Lessard, Vidyard

Dat video een belangrijke rol kan spelen in elke contentstrategie staat ondertussen als een paal boven water. Tyler Lessard van het online video platform Vidyard kwam bovenstaand statement onderbouwen door ons van wat inzichten te verschaffen over waarom we video net zoveel interessanter vinden. Kort samengevat: onze hersenen houden van visuele informatie; 90% van de informatie die ons brein bereikt is visueel. Ons brein kan visuele informatie namelijk veel sneller verwerken (60 000 x) en kan er ook heel wat context uit afleiden.

Aan de basis ligt het feit dat informatie die we in visuals of video krijgen toegediend in de hersenen wordt verwerkt door het langetermijngeheugen. Geschreven tekst slaan we op in het kortetermijngeheugen. Dat is de reden dat visuele verhaaltjes onze aandacht trekken en dat ze veel beter blijven hangen.

Do Better, Not More: Creating High Value Content in the Peak Content Age - Scott Meyer, 9 Clouds

Er was een tijd dat Content Marketing vooral draaide rond kwantiteit. Nu, pas na enkele jaren, kunnen we eindelijk concluderen dat de kwaliteit van je content meer oplevert. ‘Kwaliteit’ van je content zien we hier echter als een breed begrip dat namelijk ook innovativiteit, diversiteit en met als belangrijkste factor: hoe goed is de inhoud van je gepubliceerde content afgelijnd met wat je doelpubliek wil/hoort te weten over jouw niche, sector of product.

Een rode draad die we doorheen enkele presentaties op #Inbound17 tegenkwamen was de 80/20 regel: 80% van interacties wordt uitgelokt door 20% van je content. Die lijn kunnen we blijkbaar nog verder doortrekken volgens Scott Meyer van 9 Clouds: 90% van je engagement komt uit 5% van je gepubliceerde content. Een lijn die Scott ook durft door te trekken in de manier waarop hij zijn zaak runt: minder klanten —> meer omzet. En vooral een gegeven dat we ook bij Mia ook terugzien.

Hubspot product spotlight - Christopher O'Donnell, HubSpot

Naar jaarlijkse gewoonte kregen we de nieuwigheden van Hubspot voorgeschoteld in een flashy presentatie van de topmannen uit het bedrijf. Een update van de visie van Hubspot en waar ze met hun product(en) in de toekomst naartoe willen groeien kregen we van oprichters Brian Halligan en Dharmesh Shah. Hoe ze die nieuwe wendingen willen faciliteren en in welke vorm we ze onze richting zien uitkomen werd uit de doeken gedaan door productspecialist Christopher O’Donnell.

    • De nieuwe versie van Hubspot Sales Professional krijgt voor nieuwe gebruikers een nieuw prijskaartje, maar je krijgt er wat voor terug: geautomatiseerde/voorspellende lead scoring,  inbox-integraties en nieuwe tools voor meetings worden ontworpen om je salesmachine te stroomlijnen.
    • Het gratis CRM wordt uitgebreid met een gedeelde inbox voor conversaties met klanten. 
    • Hubspot integreert Motion.ai om conversaties te automatiseren in de vorm van chatbots die je volledig naar je hand kan zetten.
    • Ze maken de cirkel rond met een volledige Customer Hub, zodat elke partij (marketing, sales & customers) zijn plaats krijgt in het platform.
    • In de Marketingtool konden we zelf reeds kennismaken met de ‘content strategy’-functionaliteit, uitgebreide rapportages, facebook lead-advertenties en de native shopify-integratie.

Michiel Winter - Developer / Technical Marketeer

The Future of Marketing Automation: Messaging and Bots (Kipp Bodnar, CMO HubSpot)

In deze sessie vertelde Kipp Bodnar (Chief Marketing Officer van HubSpot) ons meer over de toekomst van messaging en bots maar vooral ook over hoe het gedrag van mensen in het algemeen is aan het veranderen. Anno 2017 is men ongeduldiger dan ooit en wilt men niet langer dan een paar seconden/minuten wachten op een antwoord. Emails zullen volgens hem nooit uitsterven, maar communicatie in de vorm van bots (via de website, via Facebook, via Slack, …) is de dag van vandaag echt wel een must. Dit wil dus zeggen dat wanneer mensen met een vraag zitten, zij ook meteen een antwoord willen krijgen op hun vraag, zonder hiervoor eerst enkele uren te moeten wachten. Daarnaast vertelde hij ook dat “noreply@“-emails de dag van vandaag echt niet meer kunnen, doordat je hier zelfs niet op kan antwoorden en dit dus alle vorm van verdere communicatie afblokt.

Kill the PDF (Jeff White, Principal Kula Partners)

“Kill the PDF” was de allerlaatste sessie op INBOUND17 (mits we de "John Cena”-keynote even buiten beschouwing laten), maar zeker niet de minste. Hier wist Jeff White, Principal van Kula Partners, ons te vertellen over hoe de PDF stilaan ouderwets is geworden en deze dan ook niet meer gebruikt zou moeten worden voor dingen als whitepapers. Als argumenten hiervoor gaf hij vooral dat ze niet geoptimaliseerd zijn voor mobile (op mobile moet je voortdurend inzoomen en uitzoomen), ook niet echt optimaal zijn voor SEO en je ook niks van het gedrag van de lezer te weten komt (Is de “PDF” daadwerkelijk geopend? Tot waar hebben ze gelezen? Waar hebben ze geklikt? …). Zijn oplossing was dan ook logischer wijs om van elke blog een soort van “mini-site” te maken. Als kers op de taart gaf hij ook nog een link met een gratis template die hij zelf ook gebruikt om PDF's om te vormen.

Spotlight: The Invisible Giant that Mucks Up Our Marketing (Rand Fishkin, Wizard of Moz)

De “Spotlight”-sessie van Rand Fishkin, CEO van Moz, was voor mij bij uitstek de beste sessie van INBOUND17. Waar dat het inhoudelijk misschien niet meteen helemaal mijn winkel was, wist hij toch enkele belangrijke en interessante punten aan te halen zoals bv. dat bijna de helft van de resultaten bij een search op Google geen ads of normale links zijn, maar wel in andere vormen komen zoals featured snippets, images, tweets, people also ask, … Door deze dus compleet te negeren, verlies je bijna de helft van de mogelijkheden om traffic of clicks naar je website te krijgen. Maar het was vooral de manier waarop hij presenteerde, humor gecombineerd met verhalen over zijn persoonlijk leven, dat zeer aangenaam was om naar te kijken, en hij wist dus ook van begin tot einde je aandacht te houden.

 

 

Christophe Leenknecht - Business Development Manager

Rand Fishkin spotlight: the invisible giant that mucks up our marketing

Vormelijk en inhoudelijk een sterke presentatie die mijn aandacht vanaf minuut 1 wist vast te houden. Interessante observatie van Rand vond ik het feit dat meeste marketeers geconditioneerd zijn om altijd te gaan voor de methodes waarvan ROI makkelijk aan te tonen valt zoals PPC, email marketing, direct marketing…ondanks het feit dat ze niet noodzakelijk meer doeltreffend zijn dan bijvoorbeeld word-of-mouth, SEO, content marketing, PR. Ook de vaststelling dat slechts de helft van de mogelijkheden om weergeven te worden in Google wordt benut was een eye-opener.

How to close more leads using science-based emails and sales - Jeff Coon

Een van de weinige ‘praktische’ sessies op inbound. Uitgangspunt van de sessie was een formule $= (P+N/C) x S waarbij P: personalization, N:novelty, C: credibility en S: scarcity. Al deze onderdelen werden met concrete voorbeelden toegelicht en kregen we een aantal tools aangereikt, waaronder een nieuwe aanpak, de 'Sales Page’ een soort landingspagina die je tijdens het sales proces kan gebruiken om alle communicatie rond een voorstel op een gepersonaliseerde, aantrekkelijke en nieuwe manier voor te stellen en te bespreken.

How to win high value deals with social tactics and advanced ABM - Jamie Shanks

Inbound marketing werkt, maar volstaat niet om de pipeline continu te voeden met nieuwe leads. Een aanvullende aanpak is ABM Account Based Marketing, een aanpak waarbij je zelf de klanten die je wil hebben in kaart brengt, gaat profilen en actief gaat benaderen en een relatie mee opbouwen. Ook hier enkele praktische guidelines om deze ideale klanten te profilen dmv social tools en hoe hun aandacht te trekken en vasthouden door bijvoorbeeld video content.

Steven Van Duyse - Digital Strategy Lead

Macgyver-ing for Marketers: How to Blow Minds with the Power of Hubspot Integrations - Sam Allen, ezCater

We gaan er bij Mia prat op dat we HubSpot technisch gezien volledig onder de knie hebben, en daarom was deze sessie een goeie check. De twee heren van ezCater (een Amerikaanse start-up die bedrijven van catering voorziet) deelden een aantal best practices, toonden hoe ze high-technical integraties realiseerden binnen HubSpot en leerden hoe je meer automatische reporting over salesactiviteiten kon opzetten. Zonder twijfel de meest nuttige sessie van de week.

 

Topic Clusters Over Keywords: It's the End of SEO (As We Know It) - Leslie Ye, HubSpot
'The end of SEO as we know it', dat horen we elke week wel over iets anders. Maar Leslie Ye bracht een verhelderende sessie over het belang van zogenaamde 'topic clusters', die door de 'intent factors' van Google steeds meer de bovenhand nemen op zoekwoorden. Topic clusters verzamelen heel wat gerelateerde zoektermen en door ze op de juiste manier in te zetten in je content, zal je veel beter scoren op SEO-vlak.
 
Meer weten over alle insights en inspiratie die we opdeden in Boston? Maak snel een aspraak met onze digitale specialisten!
contact opnemen met Mia