Help, mijn site is niet vindbaar in Google!

seo, analytics
Written by Jolien Struyf

“We krijgen niet voldoende leads binnen”, “We blijven maar content toevoegen op onze website, maar het resulteert niet in de vooropgestelde doelstellingen”, “Onze concurrenten komen veel hoger in Google te staan, hoe komt dit?” dit zijn allemaal vragen die wij op dagelijkse basis te horen krijgen. Begrijpelijk, want als je website niet hoog rankt, mis je veel potentiële leads en bijgevolg ook klanten. Heb ook jij het gevoel dat je enorm veel moeite steekt in het genereren van leads, maar dat het toch net niet genoeg opbrengt? Volg dan onderstaand stappenplan en wie weet staat jouw website binnen de kortste keren wel helemaal vanboven in de zoekresultaten (ook wel SERP's genoemd).

Waarom is een hoge ranking in Google zo belangrijk?

Bezoekers kunnen op verschillende manieren tot jouw website komen, via paid search, direct visits, referrals, … maar de meest efficiënte manier om leads aan te trekken is via organic search. Waarom? Mensen die je aantrekt via organisch zoekverkeer kennen je niet altijd. Zij zijn vaak op zoek naar een antwoord op hun vragen of een oplossing voor hun probleem. Daarnaast hangt er aan organic search geen direct budget vast. Uiteraard moet er geïnvesteerd worden in het schrijven van de juiste kwalitatieve content, maar het is niet zoals bij paid search dat er een advertentiebudget aan gekoppeld is. Wat niet wil zeggen dat advertenties op sociale media kanalen of Google Ads totaal geen meerwaarde zijn, zeker wel! Maar je SEA dient beter ter ondersteuning van je inbound marketing visie, dan ter vervanging. Idealiter sta jij, afhankelijk van de sector waarin je actief bent, driemaal hoog in de zoekresultaten. Minimum eenmaal als Google Shopping resultaat, als advertentie en als organisch zoekresultaat. 

Dominantie-zoekresultaten-in-Google

Hoogstwaarschijnlijk heeft u vandaag zelf al enkele zaken opgezocht in Google, of het nu gaat over de openingsuren van de dichtstbijzijnde bakker, waar je het mooiste hondenkussen kan kopen of wat voor weer het dit weekend zal zijn, we doen het allemaal op dagelijkse basis. Maar op welk zoekresultaat klik jij dan? Op eentje van de derde pagina in de zoekresultaten? Waarschijnlijk niet. In meer dan 80% van de gevallen klikken we op een van de eerste vier zoekresultaten en als jouw website daar niet tussen staat, verlies je dus enorm veel potentieel aan bezoekers en leads.

4 Stappen tot het verbeteren van je ranking

In een van onze vorige blogberichten legden we uitgebreid uit hoe je Google Analytics en HubSpot kon gebruiken om je customer journey te monitoren. Je kan deze programma’s ook gebruiken om na te gaan welke pagina’s minder traffic genereren. Belangrijk is te kijken waarom nu net die pagina’s minder goed scoren en er dan zo snel mogelijk iets aan te doen. 

Stap 1: Zoek de minst presterende pagina’s

De eerste stap zal dus draaien rond het vinden van de pagina’s die minder ranken en bijgevolg minder bezoekers aantrekken. Ook de webpagina’s die naar de ‘problematische’ pagina’s linken, moeten onder de loep genomen worden.

Hoe doe je dit het best? Soms is het gemakkelijker om je content op te delen in bepaalde categorieën en deze een voor een te analyseren. Hierbij ga je kijken naar het aantal bezoekers, de hoeveelheid traffic, die je pagina’s aantrekken. Dit is een van de factoren die meteen duidelijk maakt waar een mogelijk probleem ligt. In Google Analytics en HubSpot kan je eenvoudig zien vanwaar de traffic komt en welke pagina’s het meeste succes hebben. Maar ook Google Search Console kan een hulpmiddel zijn bij het onderzoeken van de ranking van je pagina’s.

Google-Analytics-Inhoudsrapport
Een belangrijke tip: kijk eens na of Google je pagina’s wel degelijk indexeert en wanneer dit voor de laatste keer gebeurde. Is dit al een tijdje geleden, dan kan het zijn dat er andere problemen aan de basis liggen.

Stap 2: Onderzoek waarom de pagina’s niet ranken

De tweede stap focust zich op het identificeren van het probleem. Je weet dus welke pagina’s minder goed presteren op vlak van traffic en ranking in Google, maar hoe ontdek je nu waarom dat is? Je kijkt hiervoor naar de content op je website: bevat deze voldoende inhoud, zijn de teksten relevant voor de sector waarin je actief bent, gebruik je de juiste zoekwoorden en straalt je content vertrouwen uit? Idealiter kan je volmondig 'JA' antwoorden op al deze vragen, maar vaak merken we dat hier toch soms de mist ingegaan wordt.

Bovendien ga je niet enkel naar je content kijken, maar ook naar de technische kant van je website. Wat valt er allemaal onder de technische kant van je website? Alles wat eigenlijk geen direct verband houdt met de content en inhoud van je webpagina's, maar wel alles wat er achter de schermen gebeurt, de technische specificaties van je website. We hebben het dan over de laadtijd van je homepage, maar ook de onderliggende pagina's, een netjes opgebouwde websitecode, interne linking, of je website mobile friendly is en nog veel meer. 

Stap 3: Verhoog je ranking!

Deze derde stap moet ervoor zorgen dat je website terug hoger gaat ranken. We hebben hierboven reeds een korte opsomming gemaakt van de meest voorkomende problemen, nu gaan we je ook een oplossing aanbieden. 

Technische kant van je website 

Response codes

Zijn er pagina’s die tot een 404 response code, een not found pagina, leiden? Google straft je hierop af, waardoor je minder hoog gaat ranken. Pak dergelijke zaken dus zo snel mogelijk aan door deze te redirecten naar een relevante pagina. Daarnaast heb je het verschil tussen een 301 en 302 response code. Deze wijzen respectievelijk op een permanente en tijdelijke doorverwijzing. Een permanente doorverwijzing is op vlak van SEO beter, want niet enkel de bezoekers worden doorverwezen naar de nieuwe pagina, maar ook de zoekmachines. De opgebouwde linkwaarde wordt zo, weliswaar deels, doorverwezen. Bij een 302 response code ga je tijdelijk doorverwijzen naar een andere pagina, de linkwaarde blijft op de oorspronkelijke pagina, waardoor de nieuwe URL hier eigenlijk geen voordeel van geniet.  

Domain authority
Domain-authority-graphic

Verder onderzoek je of je domain authority stabiel blijft of nog beter, stijgt. Je domain authority is een cijfer tussen 0 en 100 en geeft weer hoe groot de kans is dat je website hoog scoort in Google. Het vergelijkt de sterkte van een website met deze van anderen op basis van onder andere interne en externe links, content en relevantie. Is je DA gewijzigd, dan kan dit wel eens wijzen op een vermindering van het aantal backlinks naar je website en ook dit kan effect hebben op je ranking.

Veilige websites

Google straft in de ranking verder ook websites af die niet veilig zijn, daarom is het belangrijk te investeren in een SSL (Secure Sockets Layer) certificaat. Dit zorgt ervoor dat je van http naar https kan gaan en je bezoekers niet de melding krijgen dat je website niet veilig of privé is. 

Snelheid van je website

Maar het gaat nog verder, ook de snelheid van je website heeft effect op hoe hoog je scoort in de zoekresultaten. Google geeft de voorkeur aan websites die snel laden en mobielvriendelijk of responsive zijn. Wanneer men tegenwoordig iets online zoekt, wil men instant een antwoord. Ze willen geen drie seconden wachten tot een pagina laadt waar ze, zelfs niet met 100% zekerheid, een relevante oplossing zullen vinden. Wanneer je website te traag laadt, gaan ze eens zo snel terugklikken naar de zoekresultaten, waardoor de bounce rate van je website de hoogte inschiet. Ook naar die mate van engagement tussen de bezoekers en je website kijkt Google.

Je kan de snelheid van je website verbeteren door het reduceren van de bestandsgrootte van afbeeldingen. Ook kijk je even na hoeveel afbeeldingen en video’s er op een webpagina staan, zijn deze allemaal echt nodig? Als hun functie eerder het vullen van de pagina is, overweeg je best om een aantal te verwijderen. Beperk ook het gebruik van sliders of carrousels, deze vertragen de laadtijd en hebben vaak maar een beperkte meerwaarde. Daarnaast kan je best het aantal HTTP requests, plugins en externe fonts voor je website beperken, want deze moeten een voor een geladen worden. Een plugin die wel de overweging waard is, is de caching plugin. Deze slaat onderdelen van je website op in zijn geheugen, wanneer een bezoekers dus een tweede keer op je website terugkomt, zal deze sneller geladen worden. 

Heb je een overzichtpagina op je website die een groot aantal artikelen of producten bevat? Dan kan je deze best opsplitsen in meerdere pagina's. Door een stukje code toe te voegen aan elke pagina, beschouwt Google dit niet als aparte pagina's, maar als één. 

Inhoudelijke kant van je website

Te weinig kwalitatieve content

Zoals hierboven vermeld kijken we voor de ranking in de zoekresultaten naar de technische aspecten, maar ook naar de inhoud of de content van een website. Je blogartikelen of webpagina’s kunnen te weinig content bevatten, waardoor ze minder hoog scoren. Voor webpagina’s opteren we voor een absoluut minimum van 400 woorden, een blogartikel daarentegen mag, of beter gezegd moet, er wel wat meer bevatten.

Als hoeveelheid content het probleem is, kan je dit relatief eenvoudig oplossen door simpelweg je content uit te breiden. Kijk eens op het internet wat je allemaal kan vinden over het onderwerp, kijk eens naar je concurrenten wat zij te zeggen hebben over dezelfde topic, maar kijk vooral ook naar je eigen content. Leg verbanden tussen meerdere onderwerpen, op deze manier kan je ook je interlinking een boost geven.

Verkeerde zoekwoorden

Het gebruik van de verkeerde zoekwoorden kan ook aan de basis liggen van een lagere ranking in de zoekresultaten. Zoekmachines baseren zich op bepaalde zoekwoorden om te begrijpen wat jouw website nu juist bevat. De teksten moeten duidelijk en verstaanbaar zijn voor je bezoekers en dit kan je garanderen door een degelijke zoekwoorden analyse door te voeren. Een keyword research geeft weer welke termen het vaakst gezocht worden en of er veel concurrentie bestaat.

Stel je komt voor meerdere relevante keywords onder je concurrentie te staan. Hier kan het van pas komen een diepgaande concurrentieanalyse door te voeren. Je onderzoekt welke zoekwoorden zij hanteren en welke topics en subtopics zij bespreken op hun website en in hun blog. Daarnaast ga je ook analyseren voor welke termen je website nu gevonden wordt, analyseer hiervoor ook zeker je Google Search Console resultaten. Zoals je hieronder kan zien, geeft dit een overzicht van de zoekopdrachten waarvoor je website gevonden wordt. Daarnaast wordt er het aantal vertoningen en aantal klikken weergegeven. De verhouding hiertussen kan je mooie inzichten geven over de kwaliteit van je meta descripties en page titles, want deze moeten er immers voor zorgen dat er doorgeklikt wordt naar je webpagina's. 

Google-Search-Console-zoekopdracht

Intern moet er beslist worden voor welk van de zoektermen en zoekwoorden je gevonden wil worden en op basis van deze keuze werk je je contentmarketing uit. Bij het optimaliseren van een blogpost op vlak van SEO moet je dus rekening houden met zoekwoorden, lengte, analyses en nog veel meer!

Te weinig vertrouwen

Je content moet geschreven worden in functie van de zoekintentie van je doelpubliek. Wat zijn de noden en wensen van je doelgroep? Op welke vragen zoeken zij een antwoord en welke problemen kunnen opgelost worden met jouw product of dienst? Hier moet je op inspelen met je content. Je bezoekers willen gehoord en verstaan worden. Ze willen het gevoel krijgen dat je ervaring hebt met het oplossen van hun problemen, enkel zo zal je vertrouwen creëren. Bij het uitwerken van dergelijke content mag er niet steeds vanuit een sales perspectief geschreven worden. Uiteraard is het uiteindelijke doel dat zij jouw product of dienst aankopen, maar dit mag er niet vingerdik op liggen. Beter is betrouwbare, praktische en toegankelijke content te creëren waar je prospecten iets aan hebben en die indirect je merk verkoopt. Daarnaast is het posten van content op regelmatige basis belangrijk. Dit zal er niet enkel voor zorgen dat je top of mind blijft en dat je doelgroep vaker terugkeert naar je website, maar het gaat ook bepalen hoe frequent Google je pagina’s crawlt.

On page SEO

Maar SEO gaat nog dieper en verder dan content op je website en de technische aspecten ervan. Je pagina’s moeten voorzien zijn van een goede paginatitel en meta description. Deze moeten niet enkel geoptimaliseerd zijn met de juiste zoekwoorden zodat ze bovenaan de zoekresultaten komen te staan, ze moeten ook op activerende wijze geschreven zijn zodat de lezer gestimuleerd wordt verder te lezen.

Daarnaast moet je website goed navigeerbaar zijn, zodat de bezoeker, en Google zelf, gemakkelijk zijn weg vindt. Je website moet dus gebruiksvriendelijk zijn, met de nodige aandacht voor UX, maar toch ook een streling voor het oog zijn op vlak van design. Om een website op juiste wijze te laten crawlen voeg je een XML sitemap toe aan je website, voor de bezoekers kan een HTML sitemap dan weer structuur brengen.

XML-sitemap

Andere aspecten die jouw website hoger laten ranken

Belangrijk is op tijd en stond even stil te staan en te reflecteren over de value proposition van je bedrijf. Komt deze wel naar boven op je website? Bezoekers zouden eigenlijk meteen moeten weten waar je bedrijf voor staat, welke diensten of producten je aanbiedt, wat ze van je merk kunnen verwachten en hoe jij hun problemen kan oplossen. 

Maak het je bezoekers gemakkelijk door een duidelijke, klare taal te hanteren. Vakjargon mag gebruikt worden, maar in beperkte mate. Je website moet geen paradeplaatje zijn van de moeilijke woorden die je kent, het moet echter wel een concreet antwoord bieden op de vragen van je klanten.

Stap 4: Bekijk je analytics op maandelijkse basis

Stap vier is niet echt een stap, maar eerder een tip. Voorkomen is beter dan genezen zeggen ze wel vaker en ook hier telt dat. Het is beter om snel op te pikken waar er problemen zijn, dan achteraf het brandje te moeten blussen. We begrijpen dat dergelijke interne agendapunten het vaakst en het snelst verzet worden wanneer er iets dringends voor klanten tussenkomt, maar het periodiek in het oog houden van bovenstaande gegevens loont echt! 

Heb je toch liever iemand extern die deze oefening voor je doet? Of vind je niet voldoende tijd om dergelijke cruciale zaken in-house te verdelen? Wij bij Mia kunnen een volledige audit doorvoeren om zo de pijnpunten van je website bloot te leggen en deze indien gewenst van A tot Z aan te pakken. 

contact opnemen met Mia