Je analytics verklappen of je site een redesign nodig heeft

Search Engine Optimisation, Ontwerpen
Written by Mia

Het verbeteren van de prestaties van uw website begint bij het analyseren van uw websitegegevens. Als uw website geen data bijhoudt, u amper kijkt naar de prestaties van uw website of u gewoon niet weet waar u op moet letten, dan is het tijd dat daar verandering in komt. Het analyseren van uw websiteprestaties is immers essentieel wil u een goede website waarborgen. Maar met welke cijfers houdt u best rekening? Veel bedrijven zitten met hetzelfde probleem: ze weten dat er iets mis is met hun website, maar ze weten niet wat. Ze hebben geen idee welke cijfers ze in het oog moeten houden en hoe ze de juiste aanpassingen maken. Daarom zetten wij enkele belangrijke metrics op een rijtje die kunnen aantonen dat uw website nood heeft aan een redesign.

1. Websiteverkeer

Een daling van het websiteverkeer kan verschillende redenen hebben. Eén daarvan is het niet goed scoren in zoekmachines. Veel mensen denken nog steeds dat SEO enkel bestaat uit het schrijven van de juiste content of pagina’s. Dit is absoluut een essentieel element, maar er komt ook een meer technisch luik bij kijken. Biedt u kwalitatieve en relevante content aan, maar heeft u nog steeds een laag websiteverkeer? Bekijk dan zeker ook de technische kant.

U maakt gebruik van flash of frames

Bevat uw website Flash-animaties of maakt ze gebruik van frames? Dan zal dit een negatieve invloed hebben op uw zoekresultaten en loopt u zo mogelijk veel bezoekers mis. Door het gebruik van flash-animaties of een pagina-opbouw met frames kunnen zoekmachines de op die pagina's aanwezige inhoud niet lezen en worden ze dus ook niet opgenomen in de zoekresultaten. Bovendien is het gebruik van flash of frames niet bepaald mobile friendly. Want het zal ervoor zorgen dat bezoekers op mobiele toestellen niet alle inhoud te zien krijgen. En wist u dat Google in zijn mobiele zoekresultaten websites die geen gebruiksvriendelijke mobiele website aanbieden zelfs afstraft? Optimaliseren voor mobiele toestellen en het vermijden van verouderde technologiën als Flash en frames is dus de boodschap!

Uw website bevat geen XML-sitemap

Om ervoor te zorgen dat zoekmachines uw website snel en eenvoudig kunnen indexeren, zorgt u er best voor dat er een XML-sitemap aanwezig is op uw website. Zo weten zoekmachines welke pagina’s op uw website doorzocht moeten worden. Een sitemap kan u het beste vergelijken met de inhoudsopgave van een boek. Het vermeld URL's die door zoekmachines bezocht kunnen worden en bevat informatie over site-updates en websitestructuur. We raden u daarom aan om een sitemap aan te maken via de Google Sitemap Generator en deze op te laden in uw Google Webmaster Tools

Uw website bevat 4xx-fouten of duplicate content

Wanneer een bezoeker een pagina bezoekt die niet toegankelijk is, dan krijgt deze een '404 Not Found' melding. Dit is meestal het gevolg van een gebroken link. Controleer daarom of al uw links correct zijn ingevoerd en of er geen pagina’s geblokkeerd worden door uw webserver. Een andere belangrijke factor is duplicate content. Unieke pagina-inhoud is immers essentieel om een goede score te krijgen in de Google-zoekresultaten. Bevat uw website content die op meerdere pagina’s voorkomt? Voorkom dat Google u afstraft en laat uw webmaster 301-redirects implementeren op deze pagina’s. Zo weet ook Google dat die pagina's dubbele inhoud bevatten en wordt u hier niet voor gestraft in de zoekresultaten.

2. Leads en conversieratio

Hoeveel van mijn bezoekers worden omgezet in leads? Daar kan de conversieratio een antwoord op bieden. Is die aanzienlijk laag? Dan haalt u te weinig leads binnen. Iets dat zeker niet de bedoeling is want uiteindelijk heeft uw website vaak maar één doel: leads genereren. Als dit niet gebeurt, of u weet zelfs niet of het wordt bijgehouden, dan is er duidelijk iets mis met uw website. 

Uw website ziet er niet betrouwbaar uit

Zou u het vertrouwen om uw gegevens achter te laten op een website met een slecht design dat weinig professionaliteit uitstraalt? Betrouwbaarheid is dan ook een belangrijke factor voor veel websitebezoekers en het design heeft een grote invloed op het feit of de bezoeker uw bedrijf al dan niet vertrouwt. 94% van de bezoekers geeft immers het ontwerp van de website aan als een reden waarom ze bepaalde websites niet vertrouwen. Zorg daarom voor een website met een professionele en betrouwbare uitstraling, die een veilig gevoel geeft aan de bezoekers.

Het conversieproces zit niet goed

U kent uw website waarschijnlijk door en door. U weet waar u welke informatie moet vinden en langs welke weg u daar het best toe komt. Maar veel bezoekers bezoeken uw website voor de eerste keer. Laat uw bezoekers daarom niet gissen naar wat de volgende stap zou moeten zijn. Help hen doorheen het conversieproces en leg de juiste links tussen verschillende webpagina's. Heeft u een e-shop? Zorg er dan zeker voor dat het check-out proces zo gemakkelijk en gebruiksvriendelijk mogelijk is. 

Er zijn geen duidelijke call-to-actions

Elke pagina zou moeten eindigen met een gerichte call-to-action die de bezoeker aanzet om een bepaalde actie te ondernemen. Dat kunnen verschillende acties zijn. Het inschrijven op de nieuwsbrief, het downloaden van een white paper of het invullen van het contactformulier om een afspraak vast te leggen. Krijgt u weinig leads binnen en heeft uw website een lage conversieratio? Herbekijk dan zeker uw call-to-actions en zorg ervoor dat deze actiegericht en duidelijk zijn.

3. Boucepercentage

Een hoog bouncepercentage geeft duidelijk aan dat u niet de verwachtingen van de bezoeker hebt kunnen inlossen. Uw bezoeker verlaat tenslotte de website al op de instappagina en klikt dus nergens verder. Een websitebezoeker heeft vandaag de dag veel verwachtingen als hij naar uw website surft. Hij wilt terecht komen op een website die niet alleen de juiste content aanbiedt, maar ook snel laadt en op elk mobiel apparaat gemakkelijk te raadplegen is.

Uw website is te traag

Bezoekers zullen uw website snel verlaten als deze niet binnen de 7 à 8 seconden laadt. Bovendien hebben studies uitgewezen dat bezoekers sneller terug keren naar een website die snel laadt. De laadsnelheid van uw website is dus ongetwijfeld een belangrijke factor die niet over het hoofd mag gezien worden. Heeft u opgemerkt dat uw website te traag laadt? Laat uw webmaster dan bekijken op welke manier deze kan verbeterd worden. Het zal uw bouncepercentage alleen maar ten goede komen.

Uw website is niet mobile friendly

U moet er niet aan twijfelen. Als uw website vandaag de dag nog niet mobielvriendelijk is, dan zijn bezoekers die via mobiele toestellen op uw site komen, binnen een paar seconden weer weg. Websites worden meer en meer bezocht op mobiele apparaten, dus de dagen dat u geen rekening moest houden met een mobielvriendelijk design liggen al ver achter ons. Is uw bouncepercentage veel te hoog? Kijk dan zeker na of uw website voldoet aan de normen van 2015 en hoe bezoekerscijfers zich verhouden van toestel tot toestel.

Om van uw website een goed draaiende website te maken en dit ook te behouden, is het noodzakelijk om uw cijfers goed in de gaten te houden. Ziet u afwijkende cijfers? Stuur dan bij waar nodig. Hulp nodig om deze verschillende wijzigingen door te voeren? Wij helpen u graag verder. Neem vandaag nog contact op met ons op of download onze checklist met 10 fouten waar u zeker rekening mee moet houden bij het ontwikkelen van een nieuwe site!

New Call-to-action