Optimaliseer je Google AdWords campagnes in 6 stappen

Search Advertising
Written by Steven Van Duyse

Google AdWords is een snelle, eenvoudige en relatief budgetvriendelijke manier om leads naar uw site te sturen door middel van van sterk gesegmenteerde advertenties. Op voorwaarde dat uw campagnes correct opgezet zijn, natuurlijk. Wij stellen vast dat dit in de praktijk niet altijd het geval is. Daarom lijsten we in dit artikel 6 eenvoudige manieren op om uw Google AdWords campagnes te optimaliseren.

1. Groepeer uw keywords per thema

Een van de sterkste punten van AdWords is dat u binnen een campagne verschillende Ad Groups kan opzetten om verschillende onderdelen van uw campagne anders te belichten. Niet alleen op het vlak van gekozen netwerk (Google Zoeknetwerk, Google Display…), maar ook om er voor te zorgen dat Google-gebruikers een advertentie op maat te zien krijgen. Als u al uw zoekwoorden in één advertentiegroep gooit en er een paar algemene advertenties bij schrijft, dan voorziet u geen oplossing op maat voor uw mogelijke lead. Als u daarentegen per aangeboden productgroep een Ad Group aanmaakt, zal u veel gerichter uw ads kunnen tonen. Zo kan een computerwinkel best aparte Ad Groups opzetten voor monitors en harde schijven, om op die manier enkel de gebruikers te bereiken die effectief die onderdelen zoeken en niet op zoek zijn naar een keyboard of een muis.

2. Stel het zoektype van uw zoekwoord correct in

AdWords laat u toe om alle aan uw campagne toegevoegde zoekwoorden te koppelen aan een zoektype: broad, phrase of exact match. Broad match betekent dat uw advertentie getoond wordt als iemand dat zoekwoord intikt in Google, in gelijk welke volgorde of combinatie. Een ad voor het zoekwoord ‘Netflix kijken’ zal dan bijvoorbeeld getoond worden voor zowel ‘netflix kijken in België’, ‘netflix kijken op playstation’ als voor het minder gewenste ‘kijken naar netflix zonder abo’.

Phrase match betekent dat de gekozen zoekterm als een aaneensluitend geheel moet ingetikt worden in de zoekmachine. “lee jeans” zal dan wel getoond worden voor de zoekopdrachten ‘lee jeans kopen’ of ‘waar kan ik lee jeans vinden in antwerpen’, maar niet voor “zwarte jeans lee” of “lee grote maten jeans”. De derde optie is exact match, waarbij uw advertentie enkel getoond wordt bij het ingeven van de exact gekozen zoekterm. [adidas voetbalschoenen] zal er voor zorgen dat uw ad enkel op ‘adidas voetbalschoenen’ zal verschijnen, en niet op ‘gratis adidas voetbalschoenen’ of ‘adidas voetbalschoenen kapot’.

Waarom is die keuze nu zo belangrijk? Afhankelijk van uw doelstellingen, kunnen de zoektypes voor heel wat beter presterende of goedkopere campagnes zorgen. Broad match is handig voor bredere zoektermen waarbij u veel mensen wil bereiken, terwijl phrase en exact ervoor zorgen dat u echt op een heel specifieke doelgroep met specifieke behoeften gaat richten. Dat levert u vaak minder impressies op, maar meestal ook een hogere CTR. Ons advies: probeer wat best werkt op basis van uw budget en doelstellingen en stuur bij wanneer de ads niet presteren naar verwachting.

3. Zet ook in op uw eigen merk

Uw site scoort de toppositie in de organische zoekresultaten van Google? Perfect, dan hebt u geen AdWords nodig op merk-gerelateerde zoekwoorden. Onzin, want dat idee is een ideale mogelijkheid voor uw concurrenten om leads van u af te snoepen. Aangezien AdWords-advertenties getoond worden boven de organische resultaten, is de kans heel groot dat een gebruiker doorklikt op een advertentie met uw merknaam in die mogelijk naar een concurrerende site leidt. Voeg daarom altijd branded keywords toe aan uw AdWords-campagnes en zorg er door de juiste biedingstrategie (en een hoge kwaliteitsscore) voor dat u zo veel mogelijk op positie 1 in AdWords getoond wordt voor die zoekwoorden.

4. Durf voldoende budget inzetten

Wie adverteert in het zoeknetwerk van Google, doet dat meestal via Cost Per Click (CPC) of Cost per Acquisition (CPA). Bij deze twee biedingsmethodes betaalt u niet per getoonde ad, maar respectievelijk per klik op uw advertentie of per vooraf ingestelde conversie op uw website, zoals een aankoop of inschrijving voor de nieuwsbrief. Aangezien niet elke bezoeker die op uw advertentie klikt ook meteen overgaat tot een aankoop, is het noodzakelijk om voldoende budget te voorzien om genoeg impressies van uw advertentie te genereren en uw doelen te bereiken. Aangezien Google geen liefdadigheidsinstelling is maar een commercieel beleid, willen ook zij zoveel mogelijk inkomsten genereren. Daardoor worden de beperkte, betaalde plaatsen binnen een zoekpagina verkocht aan de adverteerder die het hoogste bod, gekoppeld aan de Quality Score van zijn ads, neerlegt. Door de grote concurrentie op het netwerk is het onrealistisch om te verwachten dat u met 5€ klikbudget per dag dezelfde visibiliteit krijgt als bedrijven die 500€ per dag spenderen.

Durf daarom niet alleen gerichter adverteren, zoals door te richten op minder populaire zoekwoorden die u minder visibiliteit maar meer garantie op conversies bieden of door niet-converterende zoekwoorden onherroepelijk te onderbreken. Durf echter ook voldoende budget te investeren in uw campagne. Als uw budget om 7u ‘s morgens al is opgebruikt, is de kans heel groot dat u uw kerndoelgroep mist. Let wel: een groot budget is ook geen garantie op succes. Het belangrijkste element van een AdWords-campagne is en blijft een goede opzet en beheer van de campagne en een kwalitatieve koppeling tussen zoekwoorden, advertenties en landingspagina’s.

Vergelijk AdWords gerust met een pokertafel. Het is niet omdat je met een dikke portemonnee aan tafel komt, dat je goed kan pokeren en met winst naar huis zal gaan. Slimme spelers weten wanneer ze moeten spelen en stoppen en kunnen hun tijd aan de tafel zo vaak veel langer rekken met een kleiner budget dan de spelers met grote budgetten, maar beperkte kennis van het spel.

5. Statistieken zijn belangrijker dan creativiteit

Een gouden regel bij het schrijven van sterke copy luidt ‘Kill your darlings’: het is niet omdat u fan bent van wat u net geschreven heeft, dat uw potentiële leads dat ook zijn. Zorg er daarom voor dat uw ads steeds tegenover elkaar getest worden door verschillende varianten te voorzien met licht verschillende titels en body copy. Op die manier kan u op basis van bezoekersgedrag zien welke advertentie het beste werkt om leads of conversies te genereren. Als er een duidelijke winnaar is, pauzeert u de ‘verliezer’ en voorziet u een nieuw alternatief om te testen tegenover de converterende advertentie. Enkel zo komt u te weten of uw ads het juiste publiek aanspreken, waardoor uw kost per conversie significant naar beneden gehaald kan worden.

6. Leid bezoekers naar de juiste pagina

Een van de grootste fouten die u in AdWords (en bij uitbreiding in elke digitale campagne) kan maken, is bezoekers doorsturen naar een niet-specifieke pagina op uw website. Wie klikt op een advertentie voor Adidas voetbalschoenen, wil ook meteen op een overzichtspagina met voetbalschoenen van Adidas komen en niet op de homepage of een algemene pagina waar u eerst nog 10 filters moet doorspartelen. Op die manier zorgt u er niet alleen voor dat de Quality Score van uw ads hoger wordt en dat uw ads mensen ook naar de content leiden die u belooft, maar ook dat het conversiepad van uw bezoekers korter wordt. En dat is dan weer een ideale voedingsbodem voor meer conversies en meer omzet.

Benieuwd of uw Google AdWords-campagnes optimaal zijn ingesteld? Mia analyseert vrijblijvend uw campagne op mogelijke knelpunten en geeft advies voor verbeteringen met de SEA Audit. Vraag hem snel aan!