Optimaliseer je Google Ads campagnes in 6 stappen

Search Advertising
Written by Steven Van Duyse

Google Ads (of Adwords) is een snelle, eenvoudige en relatief budgetvriendelijke manier om leads naar je site te sturen door middel van sterk gesegmenteerde advertenties. Op voorwaarde dat je campagnes correct opgezet zijn natuurlijk. Wij stellen vast dat dit in de praktijk niet altijd het geval is. Daarom lijsten we in dit artikel 6 eenvoudige manieren op om uw Google Ads campagnes te optimaliseren.

1. Groepeer je keywords per thema

Een van de sterkste punten van Ads is dat je binnen een campagne verschillende Ad Groups kan opzetten om verschillende onderdelen van je campagne op een net iets andere manier te belichten. Niet alleen op het vlak van gekozen netwerk (Google Search, Google Display…), maar ook om er voor te zorgen dat Google-gebruikers een advertentie op maat te zien krijgen. Als je al je zoekwoorden in één advertentiegroep gooit en er een paar algemene advertenties bij schrijft, dan voorzie je geen oplossing op maat voor je mogelijke lead. Als je daarentegen per aangeboden productgroep een Ad Group aanmaakt, zal je veel gerichter je ads kunnen tonen. Zo kan een computerwinkel best aparte Ad Groups opzetten voor monitors en harde schijven, om op die manier enkel de gebruikers te bereiken die effectief die onderdelen zoeken en niet op zoek zijn naar een keyboard of een muis.

2. Stel het zoektype van je zoekwoord correct in

Google Ads laat je toe om alle aan je campagne toegevoegde keywords te koppelen aan een zoektype: broad, phrase of exact match. Broad match betekent dat je advertentie getoond wordt als iemand dat zoekwoord intikt in Google, in gelijk welke volgorde of combinatie. Een advertentie voor het zoekwoord ‘Netflix kijken’ zal dan bijvoorbeeld getoond worden voor zowel ‘netflix kijken in België’, ‘netflix kijken op playstation’ als voor het minder gewenste ‘kijken naar netflix zonder abo’.

Phrase match betekent dat de gekozen zoekterm als een aaneensluitend geheel moet ingetikt worden in de zoekmachine. “lee jeans” zal dan wel getoond worden voor de zoekopdrachten ‘lee jeans kopen’ of ‘waar kan ik lee jeans vinden in antwerpen’, maar niet voor “zwarte jeans lee” of “lee grote maten jeans”. De derde optie is exact match, waarbij je advertentie enkel getoond wordt bij het ingeven van de exact gekozen zoekterm. [adidas voetbalschoenen] zal er voor zorgen dat je ad enkel op ‘adidas voetbalschoenen’ zal verschijnen, en niet op ‘gratis adidas voetbalschoenen’ of ‘adidas voetbalschoenen kapot’.

Waarom is die keuze nu zo belangrijk? Afhankelijk van je doelstellingen, kunnen de zoektypes voor heel wat beter presterende of goedkopere campagnes zorgen. Broad match is handig voor bredere zoektermen waarbij je veel mensen wil bereiken, terwijl phrase en exact ervoor zorgen dat je echt op een heel specifieke doelgroep met specifieke behoeften gaat richten. Dat levert je vaak minder impressies op, maar meestal wel een hogere CTR. Ons advies: probeer wat best werkt op basis van je budget en doelstellingen en stuur bij wanneer de ads niet presteren naar verwachting.

3. Zet ook in op branded searches

Je site scoort de toppositie in de organische zoekresultaten van Google? Perfect, dan heb je geen Google Ads nodig op merk-gerelateerde zoekwoorden. Onzin, want dat idee is een ideale gelegenheid voor je concurrenten om leads van je af te snoepen. Aangezien Adwords-advertenties getoond worden boven de organische resultaten, is de kans heel groot dat een gebruiker doorklikt op een advertentie met je merknaam in die mogelijk naar een concurrerende site leidt. Voeg daarom altijd branded keywords toe aan je Google Ads campagnes en zorg er door de juiste biedingstrategie (en een hoge kwaliteitsscore) voor dat je zo veel mogelijk op positie 1 in Ads getoond wordt voor die zoekwoorden.

4. Durf voldoende budget inzetten

Wie adverteert in het zoeknetwerk van Google, doet dat meestal via Cost Per Click (CPC) of Cost per Acquisition (CPA). Bij deze twee biedingsmethodes betaal je niet per getoonde ad, maar respectievelijk per klik op je advertentie of per vooraf ingestelde conversie op je website, zoals een aankoop of inschrijving voor de nieuwsbrief. Aangezien niet elke bezoeker die op je advertentie klikt ook meteen overgaat tot een aankoop, is het noodzakelijk om voldoende budget te voorzien om genoeg impressies van je advertentie te genereren en je doelen te bereiken. Aangezien Google geen liefdadigheidsinstelling is maar een commercieel beleid, willen ook zij zoveel mogelijk inkomsten genereren. Daardoor worden de beperkte, betaalde plaatsen binnen een zoekpagina verkocht aan de adverteerder die het hoogste bod, gekoppeld aan de Quality Score van zijn ads, neerlegt. Door de grote concurrentie op het netwerk is het onrealistisch om te verwachten dat u met 5€ klikbudget per dag dezelfde visibiliteit krijgt als bedrijven die 500€ per dag spenderen.

Durf daarom niet alleen gerichter adverteren, zoals door te richten op minder populaire zoekwoorden die je misschien minder visibiliteit, maar meer garantie op conversies bieden of door niet-converterende zoekwoorden onherroepelijk te onderbreken. Durf echter ook voldoende budget te investeren in je campagne. Als je budget om 7u ‘s morgens al is opgebruikt, is de kans heel groot dat je jouw kerndoelgroep mist. Let wel: een groot budget is ook geen garantie op succes. Het belangrijkste element van een Ads-campagne is en blijft een goede opzet en beheer van de campagne en een kwalitatieve koppeling tussen zoekwoorden, advertenties en landingspagina’s.

Vergelijk Ads gerust met een pokertafel. Het is niet omdat je met een dikke portemonnee aan tafel komt, dat je goed kan pokeren en met winst naar huis zal gaan. Slimme spelers weten wanneer ze moeten spelen en stoppen en kunnen hun tijd aan de tafel zo vaak veel langer rekken met een kleiner budget dan de spelers met grote budgetten, maar beperkte kennis van het spel.

5. Statistieken zijn belangrijker dan creativiteit

Een gouden regel bij het schrijven van sterke copy luidt ‘Kill your darlings’: het is niet omdat je fan bent van wat je net geschreven hebt, dat je potentiële leads dat ook zijn. Zorg er daarom voor dat je ads steeds tegenover elkaar getest worden door verschillende varianten te voorzien met licht verschillende titels en body copy. Op die manier kan je op basis van bezoekersgedrag zien welke advertentie het beste werkt om leads of conversies te genereren. Als er een duidelijke winnaar is, pauzeer je de ‘verliezer’ en voorzie je een nieuw alternatief om te testen tegenover de converterende advertentie. Enkel zo kom je te weten of je ads het juiste publiek aanspreken, waardoor je kost per conversie significant naar beneden gehaald kan worden.

6. Leid bezoekers naar de juiste pagina

Een van de grootste fouten die je in je Google Ads account (en bij uitbreiding in elke digitale campagne) kan maken, is bezoekers doorsturen naar een niet-specifieke pagina op je website. Wie klikt op een advertentie voor Adidas voetbalschoenen, wil ook meteen op een overzichtspagina met voetbalschoenen van Adidas komen en niet op de homepage of een algemene pagina waar je eerst nog 10 filters moet doorspartelen. Op die manier zorg je er niet alleen voor dat de Quality Score van je ads hoger wordt en dat je ads mensen ook naar de content leiden die je belooft, maar ook dat het conversiepad van je bezoekers korter wordt. En dat is dan weer een ideale voedingsbodem voor meer conversies en meer omzet.

Benieuwd of je Google Ads-campagnes optimaal zijn ingesteld? Mia analyseert vrijblijvend je campagne op mogelijke knelpunten en geeft advies voor verbeteringen met de SEA Audit. Vraag hem snel aan!

contact opnemen met Mia