Content schrijven als antwoord op vragen van je klanten

Inbound Marketing, Search Engine Optimisation, Schrijven
Written by Britt Libot

Je hebt vast je portie informatie over bloggen, whitepapers en E-books al wel gehad. Daar zullen we je nu dus ook niet meer mee lastigvallen: je weet immers al dat Inbound Marketing dit type content nodig heeft om succesvol te zijn. Maar hoe weet je nu eigenlijk waarover je precies moet schrijven?

En verder: hoe weet je wanneer je best iets schrijft? En hoe schrijf je met positieve zoekresultaten en conversie in het achterhoofd? Dat kan door de noden en behoeften van je klanten te onderzoeken.

Uw prospects hebben vragen – die ze niet durven stellenschrijf voor mensen, niet voor zoekmachines

Ja, normaal, toch? Jij hebt vast ook wel al eens met vragen gezeten die je niet durfde stellen. Helemaal normaal. Je prospects hebben vragen over jouw product, diensten en/of bedrijf. Ze hebben vragen over wat de juiste keuze is voor hen en ze hebben vragen over hun eigen bedrijf.

Allemaal vragen die ze je nooit zullen stellen. 

Waarom? Omdat ze niet onwetend over willen komen. Of omdat ze niet willen dat iemand weet dat zij niet alle antwoorden hebben. Of misschien omdat ze introvert, verlegen of snel geïntimideerd zijn.

Het is ook daarom dat sms’en en sociale media zo populair zijn geworden: niets eenvoudiger dan je te verstoppen achter de anonieme cybermuren van het wereldwijde web, toch? Logisch dan ook, dat je ‘contacteer ons nu’-knop of telefoonnummer minder in gebruik worden genomen dan verwacht. Zelf contact opnemen met een onbekende partij kan immers intimiderend overkomen - en zeker wanneer de antwoorden misschien elders op het internet anoniem terug te vinden zijn.

Dus, als jij de persoon kan zijn die deze vragen oplost aan de hand van content marketing… dan doe je dat toch gewoon?

Het internet weet dat mensen vragen hebben – en wil deze vragen oplossen

Denk maar eens aan al die zoekmachines en mobiele apparaten die dag en nacht klaarstaan om onze vragen te beantwoorden:

“Siri, waar is de dichtstbijzijnde Starbucks?”

“Google, hoeveel kilometer ben ik verwijderd van de maan?”

Om deze vragen te kunnen beantwoorden, moet alle content – en dus ook die van jou – contextueel geïndexeerd worden: als je gevonden wil worden voor ‘Inbound Marketing’, dan moet je beginnen met de creatie van content die antwoordt op de vraag ‘Wat is Inbound Marketing?’. Het creëren van een pagina die simpelweg al jouw Inbound-diensten opsomt is gewoon niet genoeg.

Maar, als je een educatieve pagina online zet die op een duidelijke manier uitlegt wat Inbound is… dan kan je bijna zeker zijn van een hoge zoekranking. Hoe meer pagina’s je op je website hebt (en ja hoor, blogposts tellen!) die de vragen en issues van de prospect beantwoorden en oplossen, des te hoger zal je ranken in de zoekresultaten. En hoe hoger je rankt, hoe meer organische bezoekers naar je website zullen komen – wat meer leads voor je bedrijf betekent.

De vragen van je prospect veranderen naargelang de positie in de buyer’s journey 

Wat logisch is, natuurlijk: de prospect zal zich andere dingen afvragen als hij in het awareness stadium zit, dan wanneer hij al in het decision stadium zit. Hier moet je je bewust van zijn: je moet immers antwoorden voorzien voor elk van deze stadia, zodat élke bezoeker krijgt wat hij/zij nodig heeft – wanneer hij/zij het nodig heeft.

Doe je dit niet? Dan loop je het risico je prospect te verliezen.
Doe je dit wel? Dan zal je in staat zijn om de prospect proactief doorheen de buyer’s journey te loodsen. Want uiteindelijk willen ze allemaal vooruit, maar is jouw contentaanbod net die ene push die ze nodig hebben.

Zoek de antwoorden in huishuis

Vraag je je af waar je alle antwoorden gaat halen? Niet doen! Want dit is het gemakkelijkste deel van het hele proces: jouw mensen kennen elk antwoord. Ze gaan immers dagelijks om met dit soort issues. Misschien wordt het even zoeken om deze vragen en antwoorden in de verschillende stadia van de buyer’s journey geklasseerd te krijgen, maar ook deze oefening zal zijn waarde hebben. Zo oefen je je team er immers op om mensen te kunnen identificeren en plaatsen in de journey.

Plan de verdeling van je content

Als je een zorgvuldige (content)planning opmaakt, dan zorg je voor een overzichtelijke strategie die iedereen ten goede zal komen. Probeer drie tot zes maand op voorhand in te plannen wat voor content je online gaat zetten.

Probeer zeker niet verder dan dat in de toekomst te plannen: je plannen veranderen immers onvermijdelijk – gebaseerd op de data van hoe de vorige posts het deden. Hoewel een jaarplan aantrekkelijk en volwassen mag lijken, is het meestal tijdverlies. Korter plannen toont aan dat je je vlot kan aanpassen aan de situatie. En deze flexibiliteit en bereidwilligheid om je aan te passen is een van de hoekstenen van Inbound Marketing – en één die je veel zal moeten gebruiken. 

Lijst daarom al je vragen op in volgorde van belangrijkheid: begin met de meest gestelde vraag. Creëer je contentkalender met je persona’s in het achterhoofd. Onthoud om elk aspect van je Inbound programma in je plan te implementeren: dus ook lange content, blogposts, emailmarketing, sociale media, Search, video en website updates.

Ready. Set. Vraag!

Zin om te beginnen met het schrijven van educatieve content die je prospects wel kan charmeren? Begin dan eerst en vooral met het verzamelen van de te beantwoorden vragen. Vraag aan je sales- en klantenserviceteam om je alle vragen toe te sturen die ze op dagelijkse basis te horen krijgen. Denk na over hoe jij die vragen zou beantwoorden. Denk je dat iemand iets zou hebben aan deze antwoorden? Ja. Altijd.

Wil jij graag goede en wervende content schrijven die aansluit bij de leefwereld en vragen van je prospects? Goed zo! Voor hulp hierbij kan je altijd terecht bij onze Inbound Marketeers en content creators. Of download de content checklist hieronder, waarin je ontdekt welk type content je best schrijft in welke situatie!

 

New Call-to-action