De perfecte landingspagina op basis van A/B-testing en overtuigingstechnieken

Growth Driven Design, testing
Written by Joeri Joos

Je hebt er vast en zeker wel al eens van gehoord, split testing of A/B testing. Het fenomeen waarbij je twee verschillende versies van iets test om te kijken wat het meest succesvol is. Dit kan gaan van het veranderen van een titel op een pagina tot een kleur van een call-to-action.

Maar wat is nu het grootste probleem bij de traditionele A/B-tests? Bedrijven die te weinig rekening houden met de verschillende elementen. De meeste bedrijven denken maar aan drie zaken wanneer ze aan A/B Testing doen:

  • Titel van een pagina
  • CTA tekst
  • Kleur van de CTA knop

Maar er is zo veel meer waar je rekening mee moet houden om de perfecte landingspagina te maken. Veel draait om de juiste overtuigingstechnieken.

Welke overtuigingstechnieken maken mijn landingspagina beter?

Waar start je nu met zoeken naar nieuwe elementen om je A/B-tests te verbeteren zodat jouw landingspagina optimaal rendeert? Simpel, begin bij de zaken die je gebruikt om jouw bezoekers te overtuigen om bepaalde acties te ondernemen:

Liking

‘We like those who are like us’

Hoe leuker je doelgroep jou vindt, hoe groter de kans dat ze met jou zaken willen doen.

Het is dus belangrijk dat je weet wie je doelgroep is. Niemand wilt teksten lezen die ze amper begrijpen of die geen toegevoegde waarde hebben. Spreek daarom de taal die je bezoekers spreken. Schrijf in een stijl die past bij je doelgroep, je landingspagina mag er dan nog zo goed uitzien. Als de klanten jou niet begrijpen, zullen ze geen zaken met jou willen doen.

En maak je geen zorgen over het buitensluiten van mensen buiten je doelgroep: je verkoopt niet aan iedereen.

Schaarsheid

Wanneer aanbiedingen maar tijdelijk beschikbaar zijn, hebben gebruikers de neiging om sneller te handelen. Ze willen niet te lang wachten, want het zou jou maar is moeten overkomen dat je dat aantrekkelijke aanbod mist omdat je twee uur de tijd nodig had om te beslissen.

Voor websites kan het dus handig zijn om zaken toe te voegen als “nog 5 over in de stock” of “ 2 uur voordat deze aanbieding vervalt”. Het spoort je klanten aan om sneller een beslissing te nemen omdat je aanbieding niet eindeloos lijkt.

schaarsheid-marketingtechniek

 

Autoriteit

Hoe meer je je kan profileren als expert, hoe overtuigender je overkomt bij je doelgroep.

Een manier om de autoriteit van je website te vergroten is door logo’s toe te voegen van jouw klanten of mediabedrijven waarmee je hebt samengewerkt.

tevreden klanten Mia


Wij bij Mia doen dit door op de homepagina meteen te verwijzen naar tevreden klanten. Zo weten potentiële klanten direct welke succesvolle projecten we reeds hebben verwezenlijkt. En als al deze bedrijven tevreden zijn, waarom zou Mia jouw bedrijf dan niet tevreden kunnen maken?

Wederkerigheid

“What goes around comes around”

Mensen appreciëren vrijgevigheid. Heb jij in het verleden jouw bezoekers iets gegeven zonder dat ze iets moesten terug geven? Dan is de kans groot dat ze de volgende keer graag iets voor je terug doen. Hun e-mailadres is immers goud waard voor je bedrijf. Zorg dus voor wat gratis content waardoor ze de volgende keer graag iets in de plaats geven bij hun volgende download. Want leads genereren is toch iets wat we allemaal willen?

Social Proof

Wanneer mensen twijfelen, zijn ze geneigd om anderen te volgen die zich in een gelijkaardige situatie hebben bevonden. Zaken die door andere mensen positief worden bevonden, krijgen extra geloofwaardigheid.

Iedereen heeft het zeker en vast al eens meegemaakt. Je bent op vakantie en je bent op zoek naar een restaurant om lekker uit eten te gaan. Je hebt geen flauw idee welke restaurants goed of slecht zijn dus hoe kies je nu het beste restaurant? Simpel: het restaurant waar het meeste volk zit, zal wel het beste zijn. Want waarom zouden er anders zo veel mensen zitten?

Hetzelfde principe geldt online. Door customer reviews, ratings en berichten toe te voegen als “gebruikt door meer dan 1000 tevreden klanten” wordt de geloofwaardigheid aanzienlijk vergroot.

Andere klanten laten hun waardering zien waardoor nieuwe mensen ook effectief geloven dat het goed is.

Doelgroepen verschillen

Voor het beste resultaat is het aanbevolen om twee of drie van de technieken te combineren. De ene doelgroep is gevoeliger voor social proof en schaarsheid wanneer de andere juist gevoeliger is voor liking en autoriteit. Test dus wat voor jouw doelgroep het beste werkt. 

A/B-Testing to the rescue

Stel :je hebt een landingspagina waar je één van je producten wilt verkopen. Onder de titel van je product kan je bijvoorbeeld de rating plaatsen of de stocklimiet. Dit is het perfecte scenario voor een A/B-test die niets te maken heeft met een CTA of de titel van je pagina.

Natuurlijk is het belangrijk om ook de voor de hand liggende zaken te testen zoals de call-to-action en de verschillende kleuren. Maar er zijn zoals beschreven in deze blogpost dus nog heel wat meer zaken waar je rekening mee moet houden.

Twijfel je of jouw landingspagina wel optimaal is? Geen probleem, Mia heeft ervaring in het creëren van landingspagina’s die gericht zijn op conversies. Contacteer ons nu en ontdek hoe wij jouw landingspagina kunnen optimaliseren.

contact opnemen met Mia