Wat je moet onthouden van de UBA Trends Day

Inbound Marketing, content
Written by Mia

Vraag je jezelf wel eens af of je mee bent met het laatste nieuws, de way to go’s, de trends? Dat begrijpen we. De technologische veranderingen waarover iedereen spreekt, komen namelijk heel snel op je af. Daardoor weet je soms simpelweg niet meer op welke kar je zeker wel of net helemaal niet moet springen. Daarom geven we je graag mee welke trends wij onthouden vanop de UBA Trends Day 2016.

De opwarming

Jeffrey Heyzlett trends dayWe schudden je graag wakker met het inspirerende verhaal van Jeffrey Hayzlett. Het media-icoon uit Amerika heeft er al een stevige carrière opzitten en gebruikt die om ons één ding duidelijk te maken: als je niet durft, zal je nergens komen. Met het Kodak verhaal als voorbeeld bewijst hij zijn punt nog eens. En terecht, want het reflecteert helemaal waar onze sector vooral niet bang voor moet zijn: nieuwe inzichten en technologieën omarmen. Doe je dat niet, riskeer je achter te blijven. Hou het idee van Hayzlett in je achterhoofd voor de rest van dit verslag.

Stop fixing women

Sandy Thompson geeft een nieuwe twist aan gender equality. ‘Marketeers moeten zich meer afvragen wie vrouwen werkelijk zijn, niet wie ze zouden willen zijn.’ Merken moeten volgens haar met andere woorden eens stoppen met de ‘problemen van vrouwen’ te fixen. Benadruk daarom liever de vooruitgang van vrouwen. Om dat succesvol te kunnen doen stelt ze 5 simpele regeltjes voor:

  • Stop de vergelijking met mannen
  • Speel de ‘girl posse’ uit
  • Aanvaard imperfectie
  • Doe meer, praat minder
  • Stop de onnodige druk en doe eens rustig

Laat de consument de regels bepalen

Ik wil niets afdoen aan de inhoud van de eerste twee sprekers, maar wat Adam Gagen vertelde, is pas echt serious business. Hij vraagt zich af waar advertising naartoe gaat. Vroeger waren de regels over wat mag en niet mag, heel duidelijk. Het was ook veel makkelijker om ze op te stellen. De Adam Gagen trends daymedia, de partijen en de doelgroep waren heel duidelijk. Met de opkomst, als we dat nog zo mogen noemen, van alle digitale advertentiemogelijkheden is het moeilijker om die grenzen vast te leggen. De overheid loopt daarom achter de feiten aan en als adverteerder is het daardoor moeilijk om jezelf grenzen op te leggen. AdBlocker is een mooi voorbeeld, maar enkel het begin van een veel grotere consumentenbeweging. Adam stelt voor om die consumenten de grenzen zelf te laten bepalen voor hogere instanties dat voor hen doen. Nu het nog kan. Power to the people noemen we dat zeker?

 

Lever goede content

In welke mate geloven adverteerders dat ze goede content leveren aan hun doelgroep? Rond die vraag is Thomas Kolster’s keynote opgebouwd. En terecht, want de cijfers liegen er niet om. Het antwoord op die vraag is 80%. Een mooi cijfer, ware het niet dat maar 8% van de consumenten hetzelfde denkt over de content die ze voorgeschoteld krijgen. Om die kloof te dichten moeten we ervoor zorgen dat content een meerwaarde biedt voor de doelgroep. ‘Informeren en niet adverteren’ is daarbij de leuze. Hij noemt het goodvertising.

Gebruik het netwerk

Van advertising naar de technologische kant van het verhaal. Tijd dus voor Peter Hinssen. Als nerd, zoals hij zichzelf met veel plezier noemt, is hij fan van alles wat disruptief is. Hij ademt de nieuwste technologie en woont zo goed als het hele jaar in Sillicon Valley en dat zagen we in zijn presentatie. Zo ging het over Deep Mind, Boston Dynamics, autonomische drones, Glispa, de Google Shopping Express en de indrukwekkende Open Back applicatie. We besparen je de details, maar elk snufje is gelinkt zodat je meer Peter Hinssens trends dayinformatie kan vinden. Wat we je niet willen besparen is de belangrijkste bedenking die Hinssen had. Zo is hij overtuigd dat het netwerk en niet de digitalisatie zelf van belang is. De markten omarmen technologie met veel plezier en leveren daardoor veel data. Gebruik die insights om actie te ondernemen. Deze idiote website toont bijvoorbeeld waar welke katten wonen. Hoe dat mogelijk is? Doordat elk kattenbaasje foto’s trekt van zijn huisdier én dat die foto’s een geotag hebben. Wat doen we met die data? Buiten deze website, voorlopig niks. Wat is het potentieel van die gegevens? Gigantisch.

Doe niet wat jij wil

We hebben tegenwoordig de middelen om consumenten te targetten op de meest ideale manier. Denken we. Want, toch blijft het belangrijk om te luisteren naar wat de consument echt wil. Maar hoe weet je wat dat is? Heel simpel! Door te luisteren. Hun noden staan centraal, niet jouw product of service. Los die noden op en dring jezelf daarbij niet op. Met veel plezier krijg je dan heel wat advocacy terug. Een voorbeeld: tijdens een langeafstandsvlucht was de vliegtuigstoel van Maarten Albarda stuk. Na verschillende pogingen van het personeel om hem te maken, bleek dat dat niet ging. On the spot, en dus heel zichtbaar, diende de stewardess een verzoek in bij de hersteldienst van de maatschappij. ‘Netjes!’, hoor ik je dan denken. Maar dan krijgt hij als vergoeding onverwacht ook nog 5 000 extra miles op z’n account. Daarop zeg je niet veel meer. Integendeel: ik schrijf er zelfs nu nog over.

Neem een voorbeeld aan phygital

Herman Konings bouwt verder op Marbarda’s verhaal. Wat de consument wil staat centraal en daarom denkt de trendwatcher in Konings dat er binnenkort phygital winkels komen. Dat is geen typfout, maar een samenvoeging van physical en digital. De winkels van Rebecca Minkoff zijn daar een mooi voorbeeld van dus ik leg het uit aan de hand van dat merk. Het idee is dat je je spullen online reserveert en ze op een vrij moment in een echte winkel past. Daar hangen dan de stukken in de juiste maten klaar. Je reserveert zelfs je eigen pasruimte zodat je geen last hebt van de drukte die er op dat moment misschien kan zijn. Herken jij de frustraties die hier opgelost worden? En dit is nog maar één uitgewerkt idee. Het is nu aan jou om nu je eigen kansen te zoeken.

IBM BuyingLocalWillBeatOnline

Conclusie

Zet je doelgroep (klanten / consumenten) nu eindelijk eens centraal en stop met roepen. Lever hen liever content die ze willen en lever goede content. Denk daarbij out of the box en durf. De technologische middelen zijn er, de data is er: het is aan jou om er iets nuttig van te maken.

Geprikkeld om zelf aan de slag te gaan maar je weet niet goed hoe te beginnen? Onze content creators helpen je graag op weg! Neem snel contact met ons op.

 

contact opnemen met Mia