Scoren met SEO in 2018: een korte checklist

Written by Denis Vandepitte

Het technische verhaal achter SEO en hoe je met jouw webpagina’s kan ranken in Google of andere zoekmachines (zoals Bing of Yahoo) is al niet evident om kort samen te vatten.

Het hele SEO-verhaal wordt ook complexer met de jaren. Wat je nu al zelf kan doen om dit jaar te scoren met jouw website proberen we in 8 stappen uit te leggen. Uiteraard is er nog veel meer dat je kan doen om de topposities te veroveren, maar we overlopen hier alvast de belangrijkste.

shutterstock_294070958

1. Een toegankelijke URL die Google makkelijk kan crawlen en analyseren.

In essentie willen we gewoon dat de ‘spiders’ van Google onze pagina kunnen bereiken en dat ze alle inhoud kunnen begrijpen. Dat kan alleen wanneer alle elementen voldoende tekstuele informatie bevatten. Wanneer je pagina meerdere visuals, video’s of andere embeds bevat kan je hier niet omheen en wordt dit van cruciaal belang. Die tekstuele informatie kan je in de meeste gevallen meegeven in de vorm van alt-tekst, title-tags of meta-omschrijvingen.

2. Keyword/zoekwoorden-onderzoek

Welke woorden, woordgroepen of zinnen zullen eindgebruikers hanteren wanneer ze online te rade gaan met hun vragen? Het zijn deze vragen waar jij met de content op jouw website een zo goed en zo duidelijk mogelijk antwoord op moet bieden.
Voor elke pagina ga je best op zoek naar één primair zoekwoord en eventueel een reeks gerelateerde secundaire zoekwoorden die overeenkomen met de zoekintentie van de gebruiker die op deze pagina zal belanden. De intentie àchter al deze zoektermen en zoekwoordgroepen zou dezelfde moeten zijn, zodat de gebruiker, ongeacht zijn zoekopdracht, een antwoord vindt op jouw pagina. Zorg er met andere woorden voor dat de inhoud van je pagina zo goed mogelijk wordt afgestemd op de zoekintentie(s) van je bezoekers.

shutterstock_6507887743. Onderzoek de SERP (Search Engine Result Page)

Ga op onderzoek om uit te dokteren wat Google erkent als relevante content voor jouw belangrijkste zoekwoorden. Geef enkele zoektermen in en overloop de eerste 2-3 resultatenpagina’s. Wat is volgens Google dé content die de juiste antwoorden zal bieden op de query van de gebruiker? Welke content wordt naar achteren geschoven en sluit volgens Google minder goed aan bij de ingegeven zoekopdracht?

Je probeert zoekintenties te achterhalen en gaat op zoek naar het soort content dat goede antwoorden biedt. Kijk overigens goed uit voor ‘gaten’ in de zoekresultaten. Er bestaan gegarandeerd nog tal van specifieke zoekopdrachten waarbij zelfs de best scorende zoekresultaten geen volledig antwoord bieden. Zulke leemtes kan je vervolgens met jouw website gaan opvullen door ze simpelweg op te nemen in je contentplan.

4. Wordt een autoriteit in je vakgebied

Zorg ervoor dat de content op je website deel uitmaakt van een samenhangend geheel en dat jouw brand of merk gezien kan worden als specialist in een vakgebied. Zo wordt je content geloofwaardig voor zowel je bezoekers, die je content sneller zullen delen, als voor Google, dat jouw website sneller zal aanbevelen. Probeer dus altijd het doel van de zoeker beter te dienen dan alle andere partijen op de eerste pagina. Doe je dat niet? Dan zal Google beseffen dat mensen op jouw website niet vinden wat ze zoeken en je daarvoor afstraffen, ook al heb je een heleboel andere zaken reeds geoptimaliseerd.

5. Schrijf een overtuigende paginatitel (60 karakters) en meta-omschrijving (300 karakters!)

De invulling van je paginatitel en meta-omschrijving bepaalt hoe je pagina zal worden weergegeven in zoekresultaten. 

Schermafbeelding 2018-01-29 om 15.00.54

Enkele puntjes om rekening mee te houden:

  • Zorg dat je paginatitel om en bij de 60 karakters is in lengte, zo wordt hij zowel op desktop als mobiel volledig weergegeven en kan je er alles uithalen.
  • Sinds november 2017 krijgen we meta-omschrijvingen op SERPs voorgeschoteld van wel 300-320 karakters. Voor deze update toonde Google slechts 165 karakters.
  • Gebruik het belangrijkste zoekwoord van je pagina in de metadata en plaats ze indien mogelijk ook vooraan in de paginatitel, maar maak er geen opsomming van.
  • Zorg dat elke pagina een unieke paginatitel en meta-omschrijving krijgt.
  • Zorg voor een wervende tekst die interactie uitlokt door een vraag te stellen of een duidelijke call-to-action te formuleren.

Schermafbeelding 2018-01-29 om 15.22.05Wanneer je pagina gedeeld wordt op bijvoorbeeld Facebook of Twitter, dan is het ook deze metadata die wordt opgehaald en weergegeven in de tijdlijnen van gebruikers. Spendeer dus voldoende aandacht aan je metadata om de relevantie van je pagina aan te tonen en zoveel mogelijk klikken te genereren.

6. Gebruik je primaire, secundaire en gerelateerde zoekwoorden verstandig

Gerelateerde trefwoorden zijn diegene die semantisch verbonden zijn met het onderwerp van je pagina. Google zal ook deze woorden in acht nemen om te verifiëren of je content relevant is voor de ingegeven zoekopdracht. Zoals reeds vermeld in het allereerste puntje van dit artikel is het niet altijd even evident voor Google om inhoudelijke informatie af te leiden uit visuele content of embeded content zoals video’s. Die inhoud zal niet altijd behandeld worden zoals tekstuele content die letterlijk in je pagina staat neergeschreven.

Heb je een pagina met een explainer-video of iets gelijkaardigs als embed dan kan je perfect het transcript van je video voluit neerschrijven als tekst op dezelfde pagina. Op deze manier haal je het maximum aan SEO-waarde uit je video.

7. Maak gebruik van rich snippets indien relevant en mogelijk

Dit is niet voor iedereen van toepassing maar indien je nieuws, recepten, evenementen, producten, recensies of video’s beheert op je website kan je hiermee extra ruimte veroveren in de SERP met behulp van rich snippets. Zo toon je extra informatie en springt jouw pagina er ook meteen uit waardoor je automatisch meer kliks zal genereren met je content.

Schermafbeelding 2018-01-29 om 15.52.35

8. Optimaliseer je pagina om snel te laden en er goed uit te zien

https

Hiermee bedoelen we dat het mogelijk moet zijn om op eender welk apparaat doorheen je pagina te kunnen scrollen en te doen waarvoor je pagina werd ontworpen, zonder vertraging op te lopen. Lange laadtijden zijn namelijk de grootste boosdoener voor elke gebruikerservaring. Zorg daarom dat je zeker Google AMP (Accelerated Mobile Page) activeert voor jouw website.

Maak je website trouwens niet enkel snel maar maak hem ook veilig. In 2016 en 2017 was de focus van Google op HTTPS-verbindingen groot. Dat zal in 2018 ook nog steeds het geval zijn.

Wil je graag meer weten over SEO of wil je jouw website even onder de loep nemen om te bekijken wat de belangrijkste werkpunten zijn? Neem dan vrijblijvend contact op voor een gesprek!

New Call-to-action