SEO en Inbound Marketing gaan hand in hand

Inbound Marketing, Search Engine Optimisation
Written by Mia

De eerste stap van de Inbound Marketing methodologie is het aantrekken van bezoekers naar jouw website. Maar zonder een degelijke zoekmachine optimalisatie (SEO) wordt dit zeer moeilijk. Zo heeft Inbound Marketing enerzijds SEO nodig om de juiste hoeveelheid bezoekers richting de juiste content te krijgen, maar anderzijds heeft SEO inbound marketing nodig om hoger te ranken in de zoekresultaten.

Bovendien mogen we niet vergeten dat jouw concurrenten ook voortdurend proberen om een hoge(re) positie in de zoekresultaten te behalen. Wie vandaag bovenaan staat in Google, staat daar mogelijk morgen niet meer wanneer een rechtstreekse concurrent plots een kwalitatief stuk content heeft gepubliceerd. We overdrijven dan ook niet wanneer we zeggen dat wie zijn SEO niet onderhoudt, relatief snel het onderspit zal delven tegenover de concurrentie. Hou daarom proactief de controle over je SEO en zie Inbound Marketing als jouw ‘partner in crime’. Het verdienen van je bezoekers is immers een werk van lange adem. Maar hoe gebruik je Inbound Marketing nu om jouw positie in zoekmachines en zoekresultaten te behouden of zelfs te verbeteren?

Verspreid op regelmatige basis nieuwe content

Zoekmachines zijn op zoek naar websites die meerwaarde creëren voor de bezoeker. Want uiteindelijk zijn ook hun bezoekers klanten, die tevreden gesteld willen worden. Wanneer andere websites naar jouw content linken, heeft dit (vaak) een positieve invloed op je ranking. Via deze referral links worden nieuwe bezoekers naar jouw site gestuurd. Wanneer de verwijzende website een hoge domein autoriteit heeft, ziet Google dit als een hoogwaardige inbound link die jouw website hoger zal laten ranken.

Smart keyword strategy

Wie wil ranken op keywords die woorden als 'beste' of 'goedkoopste' bevatten, of wie zich in een breed segment aan aanbieders bevindt (zoals bij online drukwerk of elektronica), zal heel wat meer concurrentie mogen verwachten dan wanneer er gekozen wordt op meer treffende en uniekere keywords. Kies daarom eerder voor minder moeilijke, maar relevante zoekwoorden waarvoor je snel kan ranken. Als je kiest voor zoekwoorden met een lagere moeilijkheidsgraad (en minder concurrentie) zal je sneller resultaat zien. Focus daarom jouw content en websitestrategie rond deze zoekwoorden. Dat wil niet zeggen dat je geen aandacht hoeft te besteden aan meer concurrentiële termen, maar leg er niet meer focus op dan nodig.

Blog actief met bepaalde zoekwoorden in het achterhoofd

In feite is het heel simpel. Hoe meer je blogt, hoe meer content je verspreidt en hoe meer bezoekers je zal aantrekken via zoekmachines. Je blogs betekenen namelijk een voortdurende aangroei van verse, nieuwe, indexeerbare pagina’s op jouw website en Google houdt daar rekening mee. Hou daarom bepaalde long-tail keywords (trefwoordzinnen) in het achterhoofd wanneer je een blog begint te schrijven. Zo kan je door het schrijven van blogs met de juiste getargete zoekwoorden relatief snel stijgen op de pagina's met zoekresultaten. Let op: deze beoogde resultaten vereisen een vlotte pen. Maar eenmaal je jouw zoekwoorden kent, is het behalen van de eerste pagina een haalbare opgave.

Keyword monitoring

Het monitoren van organische zoekresultaten zou op wekelijkse basis moeten gebeuren, om snel te kunnen inspelen op nieuwe trends of wijzigingen in je resultaten. Als belangrijke zoekwoorden nog steeds laag ranken, zorg er dan voor dat er genoeg content rond bestaat om zo de ranking te verhogen. Maar hou ook je zoekwoorden die hoog scoren in de gaten want het is natuurlijk niet de bedoeling dat deze opnieuw zakken in ranking. Bovendien is het een goede gewoonte om ook te kijken wat je concurrenten doen en hoe je daardoor nog betere optimalisaties zou kunnen doorvoeren.

Optimaliseer uw webpagina maandelijks

Je las het al in ons vorig blogbericht. Zoekmachines ranken geen websites, maar webpagina’s. Je moet dus elke pagina op je site afzonderlijk bekijken en ervoor zorgen dat elke pagina gebouwd is rond een specifiek zoekwoord. Dit helpt Google en andere zoekmachines bij het indexeren van je pagina's voor zoekresultaten. Je bekijkt deze pagina’s best maandelijks om zeker te zijn dat hun ranking verbetert.

Zet deze Inbound Marketing technieken in om jouw organisch zoekverkeer en je ranking een boost te geven. Wil je nog meer te weten komen over een verdere optimalisatie van SEO? Lees dan zeker ons blogbericht: Van website naar webpagina’s: een wijziging van denkbeeld.

New Call-to-action