SEO in 2016: waar moet u op letten?

Inbound Marketing, Search Engine Optimisation, content
Written by Steven Van Duyse

Een van de vragen die we op dagdagelijkse basis krijgen als digital agency is 'zorg eens voor een verbetering van mijn positie in de organische zoekresultaten van Google'. Logisch, want een betere positie in de zoekresultaten levert  vaak heel wat meer kwalitatief verkeer naar uw site op. Helaas bestaat er nog steeds een hardnekkige mythe dat een eenmalige optimalisatie volstaat. Het tegendeel is echter waar.

Want hoewel een 'grote SEO kuis' op uw site heel wat zaken kan aanpakken en voor duidelijke resultaten kan zorgen, is en blijft SEO een langdurige opdracht die eigenlijk permanent uitgevoerd zou moeten worden. Dat is ook mede te danken aan de steeds veranderende eisen die Google via zijn algoritmes stelt aan websites. We bekijken daarom graag even in detail wat 2016 brengt op SEO-vlak.

Long tail search, of langere zoektermen

De tijden waarin mensen zochten op 'fototoestel' of 'televisie' als ze een van die producten wilden aankopen, liggen al lang achter ons. Tegenwoordig gaan we meer naar 'beste televisie op de markt', 'review samsung LT24E310EW' of 'wat is beter 40 inch of 50 inch'. Dat nieuwe zoekgedrag heeft ook zijn gevolgen op uw SEO- en contentstrategie, want het betekent dat u veel gerichter op zoek moet naar het zoekgedrag van uw mogelijke klanten. Daarom dat het essentieel is dat u steeds uitgaat van de noden en behoeften van uw bezoekers en hen een antwoord probeert te geven op hun vragen. Iemand die 'televisie' zoekt, kan zowel op zoek zijn naar de TV-gids van die avond, een nieuwe TV of reparatiemogelijkheden. Iemand die zoekt op een review, een vergelijking of 'waar op te letten bij aankoop tv' is overduidelijk op zoek naar een nieuw TV-toestel. Als u zo'n bezoeker kan aantrekken en kan boeien, dan heeft hij of zij de eerste stap in het conversieproces al gezet. Forbes vatte het mooi samen in de visual hieronder.

Sla de technische SEO niet over

Sterke teksten schrijven en een goede websitestructuur op poten zetten volstaat tegenwoordig niet meer om goed te scoren. Ook op technisch vlak moet uw site zowel zoekmachines als bezoekers te vriend houden. Te zware pagina's met een gigantische laadtijd als resultaat? Bezoekerstrajecten die onderbroken worden doordat er plots naar een onbestaande (en van een 404-error voorziene) pagina gelinkt wordt? Of pagina's die zelfs niet opduiken in de zoekresultaten door allerlei foutieve instellingen? Allemaal nefast voor uw ranking en voor de ervaring van uw mogelijke klanten. Het volstaat dan ook al lang niet meer om enkel een copywriter in dienst te nemen voor uw SEO-opdrachten. Tegenwoordig heeft u nood aan iemand die daarnaast ook weet hoe u sitemaps opbouwt, wat de ideale structuur is voor uw URL's en wat de fijngevoeligheden zijn van 'crawlers'. Meteen een goede reden om voor een agency te kiezen dat al dat talent in huis heeft.

Focus op inhoud met meerwaarde en relevantie

Natuurlijk is het leuk als uw bezoekerscijfers exponentieel stijgen doordat uw advocatenkantoor plots hoog rankt voor de zoekterm 'advocatenkantoor'. Maar hoe relevant zijn die bezoekers nog wanneer u zich specialiseert in arbeidsrecht en de helft van hen op zoek is naar een advocaat die hen bijstaat bij familierecht? Al meteen een pak minder. Het is daarom essentieel om uw inhoud (blogs, landingspagina's en site pagina's) zo relevant mogelijk te houden en effectief te schrijven over onderwerpen die u kwalitatieve bezoekers opleveren. Focus daarnaast ook op de meerwaarde voor uw bezoeker. Want uiteindelijk is het belangrijk dat hij of zij op uw site de info vindt die gezocht wordt. Als u  geen begeleiding bij strafrechterlijke zaken aanbiedt, heeft het ook geen zin om hier content voor te voorzien. Want bezoekers raken dan toch alleen maar ontgoocheld omdat ze onder 'valse voorwendselen' zijn aangetrokken.

Mobile first, voor Google én bezoeker

Er was begin dit jaar heel wat te doen rond het nieuws dat Google in mobiele zoekresultaten mindere scores zou uitdelen aan niet-mobielvriendelijke websites. Een sterke, vlot ladende mobiele website uitbouwen om ook in de mobiele zoekresultaten hoog te scoren is echter slechts een deel van die denkpiste. De gebruikerservaring van uw bezoekers die naar uw site surft via een mobiel toestel is namelijk nog ettelijke keren belangrijker. Afhankelijk van het bezoekerspad kan u dan ook gaan bepalen hoe uw mobiele site er uit moet zien. Mobile surfers hebben geen behoefte aan ellenlange teksten, slecht uitgevoerde formulieren en gigantische header images. Ze willen alle nodige informatie zo duidelijk mogelijk aangereikt krijgen via een gebruiksvriendelijk conversiepad. Hou hier dan ook rekening mee bij het optimaliseren van uw site voor SEO.

Slechte linkers = slechte links

Niet elke inkomende link naar uw site is een goede link. Betaalde content, nofollow-links en startpagina's waarop duizenden links van lage kwaliteit staan, zijn niet relevant voor uw site en zorgen er zelfs voor dat uw algemene score negatief wordt beïnvloed. Bedrijven die u 1000 kwalitatieve links beloven voor 100€ om zo hoger te scoren in Google, zijn dan ook flagrante leugenaars. Een veel betere oplossing is om ervoor te zorgen dat u kwalitatieve content produceert, die dan gretig wordt overgenomen door anderen. Kijk gerust even naar wat bedrijven als HubSpot of Bloovi doen: hun artikels, white papers en andere contentstukken worden druk gedeeld op sociale en andere media. Probeer dus vooral naar dat trouwe, kwalitatieve publiek te richten om uw inhoud te verspreiden en analyseer ook de concurrenten om te zien hoe en waar zij aan linkbuilding doen. Dan weet u meteen waar er mogelijk ook voor uw organisatie mogelijkheden liggen. Analyseer vooral ook uw eigen inkomende links en probeer degene van lage kwaliteit te verwijderen.

Daarnaast is het essentieel om ook uw interne linkstrategie te bekijken. Zoekmachines en bezoekers hechten steeds meer waarde aan een duidelijke linkstructuur binnen uw site. Door die interne links kan u bezoekers op uw site verder doorheen het bezoek- of conversieproces helpen, wat alleen maar positief is voor uw SEO-scores.

Meer weten over zoekmachine optimalisatie en welke rol het speelt bij Inbound Marketing?  Download dan snel onze presentatie en u weet meteen waar u rekening mee moet houden voor u kan starten. Of neem contact op met Mia om te zien hoe we u kunnen helpen bij de opzet van uw systemen.

Inbound Marketing in 5 stappen