SEO: minder eenvoudig dan je denkt

Search Engine Optimisation
Written by Katrijn Van Rompuy

Ze bestaan nog altijd: marketing managers, CMO's en CEO's die ervan overtuigd zijn dat SEO een simpele zaak is. Want je moet toch maar 'gewoon' hoogkwalitatieve en geoptimaliseerde content creëren om erna onderuit te zakken terwijl je de traffic en de leads ziet binnenstromen? Toch?

Simpel antwoord: nee. Er zit immers veel meer achter een succesvolle en duurzame SEO campagne. Er zijn veel misvattingen die rondwaren als het over succesvolle SEO campagnes gaat. Het is belangrijk dat je deze in het achterhoofd houdt, zodat je dezelfde fouten niet maakt - en zodat je op deze issues kan inspelen om tot meer leads te komen. Wij sommen de vier belangrijkste op.

SEO is complex

Er zijn immers veel bedrijven die onderschatten hoeveel tijd je moet spenderen aan een correcte SEO strategie. Ze weten dat ze op regelmatige basis nieuwe en goede content nodig hebben omdat Google hier gek op is, maar niet hoe ze ertoe moeten komen. Bovendien ligt een grote misvatting over de SEO-campagne bij het feit dat mensen denken dat dit traag maar gestaag in stijgende lijn werkt. Dit is niet zo.

De groei van organisch verkeer is namelijk bijzonder onvoorspelbaar. Het kan bijvoorbeeld voorvallen dat je al langer met SEO bezig bent, met bitter weinig resultaat. En dan, plots, zal je merken dat een van je contentstukken uit het niets traffic begint te genereren. En wanneer deze post begint te ranken, is de kans groot dat andere contentstukken hier mee van zullen profiteren, waardoor ook de algemene groei stijgt. Maar, zelfs tijdens deze periode van groei, kan het zijn dat er een pagina daalt in ranking - waardoor het kan lijken dat je terug staat waar je gestart bent. 'Gelukkig' is dit compleet normaal voor een SEO-campagne: zelfs de meest succesvolle campagnes ondergaan dit soort hoogtes en laagtes.

Het draait niet allemaal rond fantastische contentshutterstock_155527193.jpg

In tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen, is het niet genoeg om enkel fantastische content te hebben: deze veronderstelling zorgde namelijk meer dan eens voor het falen van een campagne. Ja, je content moet schitterend zijn. Ja, de content moet gecreëerd zijn op maat van je buyer persona. Ja, je content moet inspelen op de keywords waarop je moet ranken. Maar, als je content niet correct gepromoot wordt, dan zal deze content niets doen behalve stof verzamelen in de donkere krochten van Google's onbezochte zoekresultaten. Triest, toch?

Niet al je content zal ranken

Het is normaal dat het grootste deel van je organisch verkeer afkomstig is uit slechts een klein deeltje van je volledige contentlijst. Concreter: HubSpot deed hier onderzoek naar en ontdekte dat 46% van alle blog leads voortvloeit uit slechts 0,5% van alle blogposts. Dit wil zeggen dat 'slechts' 30 blogs uit de 6000 traffic genereren. Toch is dit geen reden om je zorgen te maken: je kan hier immers enkel uit leren. Zoek bijvoorbeeld uit wat die 0,5% wél succesvol maakt en optimaliseer je content aan de hand van deze informatie. Belangrijk hierbij is dat je niet presterende content niet meteen de vuilbak in flikkert: probeer eerder manieren te zoeken om bestaande content te optimaliseren of in te zetten voor andere doeleinden.

Backlinks, backlinks, backlinks

shutterstock_400300438.jpg

Hier kunnen we niet vaak genoeg de nadruk op leggen. Denk je dat grootse websites met veel autoriteit zich geen zorgen maken over links? Fout. Backlinks rekenen we immers onder de belangrijkste factoren om voor een hoge ranking voor competitieve keywords te zorgen. Goede links zijn dus even belangrijk voor de online giganten als voor de websites van een dag oud. Ga het gerust na: wij zijn er zeker van dat er een rechte lijn te trekken valt tussen de best presterende content binnen organische zoekresultaten en de hoeveelheid backlinks die geïmplementeerd werd in deze content.

 

Hoe stel je een goede SEO campagne op?

Vooraleer je begint met contentcreatie en link building, is het belangrijk om eerst een aantal analyses uit te voeren. Deze resultaten implementeer je vervolgens in je strategie om met een mooie voorsprong te starten.

#1 Analyse van de concurrentie

Dit is belangrijk om te begrijpen hoe het huidige zoeklandschap binnen de industrie eruit ziet. Deze analyse moet zich voornamelijk richten op de online aanwezigheid van je vier of vijf grootste concurrenten, hoe eenvoudig ze gevonden worden, hun sociale aanwezigheid, het aantal contentstukken dat ze hebben en de uitgevoerde tactiek op gebied van link building.shutterstock_318762086.jpg

#2 Analyse van potentiële traffic mogelijkheden

De volgende stap van je analyse moet zich richten op het volume aan traffic dat je wil binnenhalen met je campagne. Hiervoor moet je een uitgebreid keywordonderzoek uitvoeren:

  • Groepeer je keywords in categorieën per (deel)onderwerp.
  • Analyseer op maandelijks zoekvolume, kwaliteitsscore en moeilijkheidsgraad.
  • Geef prioriteit aan zoekwoorden die het dichtste aansluiten bij je product, waarop veel gezocht wordt, maar met een lage moeilijkheidsgraad.
#3 Een audit van de bestaande content

Start je je campagne niet met een volledig nieuwe website? Dan is de kans groot dat er al heel wat content op je website staat die voor goede zichtbaarheid binnen de zoekmachines zorgt. En zelfs als deze content niet per se voor veel traffic zorgt, kan je deze nog altijd updaten en optimaliseren om tot betere resultaten te komen. Een tip om snel tot meer conversie te komen? Optimaliseer elke pagina met een goede en wervende call-to-action voor een quick win.

#4 Een analyse van bestaande content uit de industrie

Bekijk de content van de concurrentie die het meest gedeeld wordt. De informatie die je hierdoor verkrijgt, zal je helpen om een gestructureerd contentplan op te stellen: waar is je doelpubliek het meeste naar op zoek, waar hebben ze genoeg/te weinig informatie over, met wat voor content kan je ze plezieren, ...

Dus.

Wil jij ervoor zorgen dat je SEO-campagne succesvol wordt? Bereid je dan eerst en vooral voor op het ergste (want dan kan het alleen maar beter worden), spendeer zoveel mogelijk van je tijd en moeite aan de promotie van je content en maak geen veronderstellingen vooraleer je data hebt verzameld. Hou altijd rekening met bovenstaande tips en tricks wanneer je je SEO campagne opstelt en vooraleer je het weet, zal je de resultaten zien binnenstromen. Neem zeker contact op met onze topmarketeers voor meer informatie en/of hulp bij het opzetten van jouw campagne. Tot snel!

New Call-to-action