SEO of SEA: waar start je best mee?

Search Engine Optimisation, Search Advertising
Written by Mia

Stel je even voor: je bent een geboren ondernemer met een geweldig nieuw business idee in je hoofd. Geïnspireerd als je bent, loop je naar jouw laptop, registreer je meteen een bijpassende domeinnaam en snel daarna gaat de bouw van een fantastische website voor je nieuwe bedrijf van start. Heel wat development later is de website klaar.

De volgende stap naar het opbouwen van je imperium is om verkeer naar deze website te brengen. Dagelijks zijn er wereldwijd meer dan vier miljard internetgebruikers actief. De bal ligt in jouw kamp. Het is aan jou om ervoor te zorgen dat deze internetgebruikers naar jouw website komen. Maar… hoe begin je hier aan?

Wanneer je vroeger op zoek ging naar informatie, was de kans groot dat je in een bibliotheek terecht kwam. Vandaag de dag is dat net een tikkeltje anders. Als je het antwoord op een vraag niet weet, navigeer je naar Google, typ je jouw vraag in en enkele milliseconden later verschijnen er oneindig veel websites met mogelijke antwoorden op jouw vraag. 

5,6 miljard

In 2019 worden er dagelijks tot wel 5,6 miljard zoekopdrachten uitgevoerd in de Google zoekmachine. Dit wil zeggen dat er elke seconde ongeveer 64.000 zoekopdrachten gebeuren. Verbluffend, is het niet?

Internetgebruikers zijn continu op zoek naar antwoorden op hun vragen. En de kans is groot dat ze ook op zoek zijn naar de producten of services die jouw bedrijf aanbiedt. Hoog tijd om je te verdiepen in de wonderlijke krachten van deze zoekmachines, vind je niet?

Maar wat houden deze ‘wonderlijke’ krachten nu exact in? Als je al het één en ander weet van digitale marketing, heb je misschien ooit wel al eens gehoord van termen zoals SEO en SEA? Moest je hier nog nooit van gehoord hebben, geen zorgen, we leggen met veel plezier uit waar de verschillen zitten.

Search Engine Optimization en Search Engine Advertising (ook wel gekend als PPC - pay per click) zijn beide zeer effectieve methodes om beter te scoren in zoekmachines. Maar wat zijn ze nu exact? Wanneer kies je welke optie? En welke optie past het best bij jouw bedrijf?

We bundelen de antwoorden op deze vragen graag samen om je wat beter wegwijs te maken in deze zoekmachine strategieën. In deze post ontdek je alles wat je moet weten om te kiezen waar je het best met begint.

Search Engine Optimization

SEO of zoekmachineoptimalisatie is het optimaliseren van je website door het verbeteren van zowel de content op je site als de technische onderdelen die erachter zitten.

Wanneer internetgebruikers een bepaalde zoekterm invullen in de zoekmachines, gaat Google de meest relevante bronnen selecteren, als jouw website in aanmerking komt, zal deze weergegeven worden in de zoekresultaten (ook wel SERP’s genoemd).

Search Engine Optimization

Het is dus belangrijk om relevant genoeg te zijn en zo op de eerste pagina van de SERP’s te komen. Om zo relevant mogelijk te worden moet je voldoen aan bepaalde criteria van Google en fouten vermijden want hier word je voor afgestraft.

SEO bestaat uit twee verschillende luiken: on-page SEO en off-page SEO (ook wel technische SEO genoemd). Apart zijn ze sterk, maar samen zijn ze bijna onverslaanbaar.

On-page SEO is het optimaliseren van individuele pagina’s op jouw website. Tijdens de optimalisatie van deze pagina’s ga je zowel naar de inhoud als de HTML-broncode kijken. Omdat On-page regelmatig veranderd, is het belangrijk om steeds de laatste nieuwtjes bij te houden.

Off-page SEO daarentegen is het meer technisch luik. Deze techniek verwijst naar acties die buiten uw eigen website worden genomen om invloed uit te oefenen op uw rankings binnen zoekresultaten-pagina's (SERP's).

Om de meest relevante informatiebron te worden (of te blijven) in jouw vakgebied is het belangrijk dat je zowel de on- als off-page SEO van jouw website steeds blijft onderhouden en optimaliseren.

Nu je in grote lijnen weet wat SEO is, sommen we nog even snel de belangrijkste voor- en nadelen voor jou op:

Voordelen:

  • De kans om op de eerste pagina van de zoekresultaten te ranken
  • Het wekt vertrouwen (internetbezoekers vertrouwen organische resultaten meer dan advertenties.)
  • Meer organisch verkeer naar jouw website leiden
  • De kwaliteit van jouw verkeer zal sterk verhogen
  • Het is een kleine investering voor een groot resultaat
  • Meer potentieel voor ROI (alle kliks zijn gratis en moest hier een conversie uit voortvloeien is deze ook gratis.)

Nadelen:

  • Het staat gekend voor een strategie op lange termijn te zijn, het duurt dus even vooraleer je resultaten zal zien
  • Regelmatige updates van het Google algoritme, kunnen een impact hebben op jouw resultaten, waardoor je de strategie moet aanpassen
  • Op de eerste pagina ranken is moeilijk wanneer er concurrentie met hoge autoriteit actief is op dezelfde zoekwoorden
  • Het neemt veel tijd in beslag om jouw volledige website SEO-conform te maken Search Engine Advertising

Search Engine Advertising

Search Engine Advertising of PPC (pay-per-click) is de tegenhanger van search engine optimization. Dit is een strategie waarbij je betaalt om weergegeven te worden tussen de zoekresultaten. Zoals de naam zelf al verklaart, betaal je elke keer wanneer iemand op jouw advertentie klikt.

Met SEA, kunnen adverteerders campagnes opstarten en bieden op relevante zoekwoorden (logischerwijs, wordt de hoogste bieder als bovenste resultaat weergegeven). Hier kan je dan verschillende soorten advertenties en landingspagina’s rond ontwerpen om zoveel mogelijk internetbezoekers naar jouw website te leiden en deze dan te overtuigen om te converteren.

Goed om te weten is dat deze advertenties boven de organische zoekresultaten geplaatst worden. SEA is dus een zeer handige strategie om jouw websiteverkeer op korte termijn een stevige boost te geven.

Om in vogelvlucht een beter idee te krijgen van SEA sommen we ook hier even de belangrijkste voor- en nadelen voor jou op:

Voordelen:

  • Het duurt niet lang vooraleer resultaten van deze campagnes beginnen binnen te stromen
  • Het biedt zekerheid; internetgebruikers die op jouw zoektermen zoeken, gaan jouw advertenties zeker en vast te zien krijgen
  • Je hebt volledige controle over al jouw campagnes
  • Zeer specifieke targeting, plaats je advertenties doelgericht naar jouw ideale klant
  • Het wordt niet beïnvloedt door Google algortime updates

Nadelen:

Is er een perfect match?

Nu je weet wat de beide principes inhouden, is het tijd om een keuze te maken. Waar begin je nu best mee? Een keuze maken tussen SEO of SEA is zeer moeilijk. Om deze keuze te maken kijk je best naar de noden en de middelen van jouw bedrijf.

De beste keuze hangt vooral af van de strategie van jouw bedrijf. SEA is de way-to-go als je een nieuw product wil lanceren of een bepaalde campagne een extra duwtje in de rug wil geven. SEO is dan weer een enorm goede tool om op lange termijn visibiliteit te creëren met een gelimiteerd budget. Het vergt ook een pak minder onderhoud dan SEA, maar SEA zorgt dan wel voor veel snellere resultaten in websiteverkeer.

Vergeet tot slot zeker niet dat het steeds belangrijk blijft om kwaliteitsvolle content te schrijven. Ook al komt er verkeer binnen via SEA, ze kunnen nog altijd even snel weggaan als dat ze gekomen zijn. Als de strategie van jouw bedrijf het toelaat, gebruik je best een combinatie van beide strategieën om zo optimaal verkeer naar jouw website te leiden. De inzichten die je uit SEA krijgt, kan je toepassen op jouw SEO strategie en vice versa.

Meer weten over SEO en SEA? Neem dan snel contact op met ons. We geven je met plezier het nodige advies.

contact opnemen met Mia