Slecht presterende sites verbeteren in 5 eenvoudige stappen

Business, lead generation, website
Written by Katrijn Van Rompuy

De kern van digitale marketing? Dat is en blijft jouw website. Het is immers de plek waar je de prospect naartoe wil krijgen, waar je exclusieve content op plaatst, waar landingspagina’s ervoor zorgen dat bezoekers leads worden en zoveel meer. Je website moet dus een heel takenpakket vervullen - en jij moet ervoor zorgen dat deze hiervoor geoptimaliseerd is. Enkel zo kan je je content op succesvolle wijze integreren en communiceren.

Hiervoor heb je niet per sé volledige website make-over nodig. Volg gewoon volgende stappen en maak van je website een goed geoliede inbound marketingmachine.

Biedt info aan in functie van de gebruiker

Bijzonder veel bedrijfswebsites zijn tegenwoordig gericht op het publicerende bedrijf zelf, in plaats van op de bezoekende prospect. Wat raar is, want dit soort sites voorziet enkel informatie waar het bedrijf zélf iets aan heeft. Logisch dan ook, dat deze info de prospect niet kan boeien als hij op zoek is naar specifieke producten en/of diensten.

In een wereld waar de grote meerderheid aan mensen – en bedrijven – het internet gebruikt om informatie te vinden, is het bijzonder belangrijk om de gevraagde antwoorden te voorzien. Als je website beladen is met informatie die geen direct voordeel met zich meedraagt, denk er dan eens over na om deze teksten tot op het bot te ontleden. Want een bedrijfsmissie, bedrijfsgeschiedenis en informatie over werknemers is allemaal heel interessant, maar heeft absoluut geen meerwaarde voor de prospect en hoeven dus ook niet prominent in beeld te komen.

Bekijk de elementen van je huidige site die goed presteren en hou deze goed bij. Je wil immers niets elimineren wat je bezoekers waardevol vinden. Dit gaat onder andere over content die veel verkeer trekt, inbound links van andere organisaties en keywords waar je hoog voor rankt. Bekijk eveneens de elementen die het niet goed doen – zoals de pagina’s die verloren raken in de massa. Bepaal of deze gewoon nood hebben aan een verbetering – om de content bijvoorbeeld meer prospect-gericht te maken – of dat deze simpelweg gewoon niet waardevol zijn voor je bezoekers. Denk er goed over na en dump alles waarvan je weet dat het geen enkele meerwaarde biedt voor je bezoekers.

shutterstock_631159280

Zoekmachines en bezoekers te vriend houden

SEO, SEO, SEO! Het voor SEO optimaliseren van je website zorgt ervoor dat zoekmachines jou vinden wanneer prospects op zoek zijn naar jouw dienst of product. Het meest belangrijke deel hiervan ligt bij keywordonderzoek en -implementatie. Zorg ervoor dat je weet welke zoektermen de prospect ingeeft in de zoekmachine en gebruik deze woorden in je copy, paginatitels, meta descriptions en tags.

Je copywriting moet niet alleen SEO-geoptimaliseerd zijn: in de eerste plek moet deze flawless, wervend en de beste copy ooit zijn. Als het even kan. De meeste websites vragen niets aan hun bezoekers. Fout. Moet je wel doen! Creëer begerenswaardige content die in ruil voor een emailadres gedownload kan worden. Zo kan je ervoor zorgen dat iemand die passief geïnteresseerd is in jouw bedrijf, verandert naar iemand die overtuigd kan worden om de volgende stap samen met jou te zetten.

Zorg voor duidelijke wegwijzers

We weten al langer dat een intuïtieve navigatie de belangrijkste factor is van een goed design. En dit is heel belangrijk om weten bij het organiseren van je content. Wanneer je weet waar je prospects naar op zoek zijn, kan je je architectuur in functie hiervan opbouwen. Het doel hierbij? Heel eenvoudig. Zorg ervoor dat de meest gezochte informatie op de prominente pagina’s staat en zorg ervoor dat gerelateerde content hier duidelijk op doorlinkt.

Verschillende content voor verschillende persona's

Verzamel profielen van elk van je prospects en probeer deze zoveel mogelijk aan te vullen. Probeer te komen tot een rijke en multidimensionale blik die ervoor zorgt dat je de motivatie, de uitdagingen, de mindset en de vragen van elke persona begrijpt. Dit is een kritische stap: als je deze goed uitvoert, dan kan je ervoor zorgen dat je content en aanbod de prospect in de best mogelijke manier aanspreekt.

Creëer dus content die waardevol is voor je prospects. Dit wil zeggen dat je verschillende soorten content moet creëren voor verschillende ‘levels’. Schrijf eenvoudige, maar informatieve, stukken voor ‘top-of-the-funnel’ bezoekers, maar ook diepgaande en gedetailleerde artikels voor de prospects die meer interesse vertonen in een bepaald topic. Vanzelfsprekend dus, dat je niet bespaart op content:

  • HubSpot deed onderzoek naar de succesratio van een blog. Bleek dat bedrijven met een actieve blog 55% meer bezoekers mochten ontvangen dan degenen zonder blog.
  • Bedrijven die bloggen, hebben maar liefst 97% meer inbound links – wat bijzonder interessant is voor zoekmachines.
  • Bedrijven met 51 tot 100 pagina’s op hun site genereren 48% meer traffic dan bedrijven met 1 tot 50 pagina’s.
  • Bedrijven merken een stijging van 55% op gebied van leads op wanneer ze vijftien landingspagina’s hebben in plaats van tien.
  • Bedrijven die hun blogactiviteiten opdrijven van 3-5 keer maand naar 6-8 keer per maand, die verdubbelen hun leads.

Persona-SalesGenerator-Mia-1

Vergeet je 'niet-bezoekers' niet, dankzij ABM

Stel een lijst met prospects op die je voortdurend aanvult. Zorg niet enkel voor beschikbare content op je website, maar zorg ook voor aanbiedingen waar je exclusieve content via mail kan downloaden. Gebruik email als middel voor ‘nurturing offers’: content die gerelateerd is aan de eerste download. Link in deze mail naar landingspagina’s voor deze specifieke content. Dit heet ook wel 'Account Based Marketing' of ABM.

Creëer duidelijke, bondige en eenvoudige landingspagina’s. Deze bevatten formulieren die ingevuld moeten worden in ruil voor exclusieve content. Via dit formulier kan je exact de vragen stellen waar je antwoord op wil hebben: over de situatie waar de prospect zich in bevindt, hun rol in het bedrijf, hun uitdagingen, waar ze zitten in de aankoopcyclus, … - alles wat ervoor zorgt dat jij hun ‘waarde’ als lead kan vaststellen, zodat je kan inspelen op hun noden.

En dit ook nog!

Wanneer je een inbound marketingwebsite hebt, kan je niet gewoon achteroverleunen en relaxen. Je moet de prestaties van je website regelmatig monitoren – en deze informatie gebruiken om bepaalde elementen die niet goed presteren te upgraden.

Hiervoor is HubSpot ideaal: dit is een alles-in-een marketing automation platform dat wij bij Mia zeer graag gebruiken. Deze handige tool zorgt ervoor dat je alles kan bijhouden om te bestuderen: van paginaviews tot algemeen verkeer tot sociaal bereik, tot … Ideaal dus om elk element dat niet voor de volle 100% presteert meteen aan te pakken.

Wij zeggen vaak dat je website, tenminste wanneer correct gebouwd én goed onderhouden, tevens ook je hardst werkende en meest succesvolle sales rep is. En wees er maar zeker van: alle moeite die je doet om je website inbound-proof te maken zal zichzelf terugbetalen in de vorm van meer bezoekers, meer leads en meer klanten. Echt waar.

contact opnemen met Mia