Stage bij Mia én tijdens de corona crisis

stage
Written by Kim Soetens

Mia verwelkomde dit jaar weer drie stagiairs. Eén marketing student en twee development-studenten vervoegden het Mia-team. Onze marketing stagiaire, Kim, doet haar verhaal over haar stage bij Mia én tijdens de corona crisis.

DMM, een opleiding die je klaarstoomt voor het professionele leven

“Momenteel volg ik de opleiding Digital Media Manager (onderdeel van Communicatiemanagement) aan de Thomas More hogeschool. Ik volg deze opleiding in een verkort traject van 2 jaar en heb al een diploma Grafische en digitale media van AP Hogeschool op zak. Na deze opleiding wilde ik nog niet direct gaan werken en besloot ik om een verkort traject in Communicatiemanagement te volgen. Het eerst jaar gaf me de tijd om na te denken over wat ik zou gaan doen als afstudeerrichting. Ik had de keuze uit Digitale Media Manager, Branding & Advertising, Event & Experience, Public Relations én Woordvoerder.

Uiteindelijk koos ik voor Digitale Media Manager omdat daar mijn interesse het meest naar uitging en dit ook goed aanleunt bij mijn vorige diploma. De opleiding bestaat uit een half jaar les waarbij je de focus kan leggen op performance of content marketing. In het tweede semester volgt dan een stage van 15 weken, waarin je je kennis in de praktijk kan toepassen en veel nieuwe kennis kan opdoen.

Mia, de perfecte stageplaats

In oktober begon ik met mijn zoektocht naar een stageplaats. Ik ging op zoek naar een stagebedrijf in de regio Antwerpen waar ik alle aspecten van digitale marketing kon leren. De zoektocht verliep moeilijk. Na een aantal sollicitatiegesprekken bij bedrijven die mij niet echt begrepen, kwam ik terecht bij Mia. Ik mocht op gesprek bij Steven, de Strategy Director van Mia en ik voelde me direct op mijn gemak. Het was zover, ik had de perfecte stageplaats gevonden.

Tijd voor het echte werk

Op mijn eerste stagedag kwam ik met een klein hartje aan bij het kantoor van Mia. Maar ik werd al snel goed ontvangen door Mirthe. Na een hele rondleiding op het kantoor en ik iedereen zijn naam alweer vergeten was, installeerde ik mezelf aan mijn eigen bureau. De eerste dagen behaalde ik een aantal essentiële HubSpot certificaten en het Google AdWords certificaat. Na een hele week bij Mia is het de traditie om te trakteren met koffiekoeken. Dus ja, ook ik zet deze traditie met veel plezier verder. 

De tweede week stage nadert en het is tijd om echt in mijn stage te duiken. Voor mijn eerste opdracht mocht ik Facebook en Linkedin- advertenties maken. Verdere taken tijdens mijn stage waren de optimalisatie van Google advertenties, landingspagina’s ontwerpen en copywriten, e-books vormgeven, een SEO content plan maken en een linkbuilding plan maken. Ik mocht ook enkele leerrijke meetings met klanten bijwonen. Op vrijdagmiddag gingen we vaak iets eten in lokale restaurants. Dit was een uitgelezen kans om de collega’s beter te leren kennen.

Stage tijdens de corona crisis

Na 6 weken op kantoor kwam het coronavirus roet in het eten gooien. Iedereen moest thuiswerken, dus ook alle stagiairs. Ik kreeg drie keuzes van de hogeschool: de stage verder zetten van thuis uit, de stage stoppen en later terug opnemen of de stage stoppen en een vervangopdracht doen. Ik wilde heel graag mijn stage verder zetten en ik ben blij dat ik mijn stage kon verderzetten.

De eerste weken was ik blij dat ik van thuis mocht werken maar na de derde week begon de sleur wat toe te slaan en miste ik de collega’s en het werkritme. Stage lopen tijdens corona is een hele uitdaging. Het is moeilijker communiceren via Slack en er is niet altijd tijd om een meeting in te plannen om kleine vragen te beantwoorden. Zelf opzoekwerk doen is dus de norm. De scheiding tussen werk en privé valt weg, waardoor je sneller geneigd bent om langer te werken. Het coronavirus heeft er daarnaast helaas ook voor gezorgd dat ik veel koffiekoeken, vrijdagse uitjes en meetings met klanten heb gemist.

Al snel kwam het voorstel om elke week een e-aperitief te organiseren om elkaar te blijven zien en de week in stijl (al dan niet met drank) af te sluiten. Dit is een uitgelezen kans om als stagiair tijdens corona toch betrokken te blijven bij je stageplaats en je collega’s.

De maatregelen rond het coronavirus werden versoepeld. Eerst gingen de winkels terug open, daarna konden we ons terug met het openbaar vervoer verplaatsen en nu kunnen we weer gedeeltelijk naar het kantoor. Dit betekent dat ik in mijn laatste twee weken stage weer 1 dag in de week naar het kantoor kon. Op kantoor kan ik productiever werken en er hangt altijd een leuke sfeer.

aperitief

Waarom stage lopen bij Mia?

Stage volgen bij Mia dat is zinvolle certificaten behalen en heel veel bijleren door trial & error. Dat is terecht komen in een hecht team dat je met open armen ontvangt. En dat is naast veel werken ook veel plezier maken.

Mia is de ideale stageplaats voor studenten die op zoek zijn naar een klein agency waar je niet heel de dag koffie moet gaan halen maar echt mag werken voor klanten en waar je veel verantwoordelijkheid krijgt. Je kan bij Mia alles leren over digitale marketing, strategie en development en je komt terecht in een super tof team. Je moet wel tegen vunzige moppen en absurde humor kunnen. Ook zin gekregen om je stage te doen of vast te komen werken bij Mia? Hou dan zeker onze jobpagina in de gaten.