Mia's stagiaire aan het woord

stage, Inbound Marketing, Hubspot
Written by Romy Geunens

Stage, dag 1: Vandaag is het zover, ik begin aan mijn stage bij Mia Interactive. Ik heb het maandenlang lopen verkondigen aan iedereen die het maar horen wou. Nu is het dan eindelijk zover. Angstzweet, studentenzweet, zenuwen. Zal het team mij snel accepteren? Hoe moet ik me gedragen? Wat als ik alles verkeerd doe? En het belangrijkste: wat staat mij te wachten? Ik stap het gebouw binnen en …

Koffiekoeken, cake en kennis opdoen

De eerste week bij Mia verliep gemoedelijk. Een hoop nieuwe applicaties downloaden om mijn computer Mia-klaar te maken, een voorstelling van de klanten waar ik voor zal moeten werken en dan mijn eerste opdrachten. Advertenties maken in Google Adwords, zoekwoordoptimalisatie en mijn eerste blogposts schrijven.

Maar je mag nergens aan beginnen zonder de juiste basiskennis over hoe het bedrijf werkt, dus alles begon met het behalen van certificaten. Mia werkt volgens de principes van Inbound Marketing, dus moest ik mijn Inbound certificaat van Hubspot eerst behalen.

Na week 1 werd de planning drukker en drukker. Meegaan naar meetings, adverteren in Google Adwords, campagnes in Hubspot opzetten, blogberichten schrijven en … elke dag een beetje bijleren. Waar SEO, SEA, split testing, … eerst basiskennis waren, is deze nu toch wel enorm uitgediept. Een digital marketing expert durf ik mezelf nog lang niet te noemen, maar ik leer elke dag iets meer over het reilen en zeilen van de online marketing wereld.

In digital agencies werken alleen maar aliens

shutterstock_291759209.png

Of dat is toch wat mijn collega’s lacherig zeiden. Het Mia team bestaat uit een groep die goed op elkaar is afgestemd, dus de sfeer zit er dan ook elke dag goed in. En waar een goede sfeer is, wordt ook goed werk geleverd, want dan zijn de werknemers gemotiveerder om steeds opnieuw naar het werk te komen.

"Als je hier 1 week overleeft, moet je koffiekoeken meebrengen."

Zo gezegd zo gedaan. Na 1 week bij Mia moest ik trakteren. Ik sta er elke dag met plezier terug. Zeker omdat ik elke dag als ik vertrek met een “Tot morgen!”, ik zachtjes achter mij hoor: “Ik ben toch altijd wel blij als ze er de volgende dag effectief terug staat”.

Het team heeft me heel snel in de groep opgenomen, ik kom zowel één op één goed met hen overeen als met de groep in het algemeen. Je krijgt als stagiair dan ook heel veel kansen om het team te leren kennen met een wekelijks etentje op vrijdag en de Friday after work drinks. 

Vakkennis en levenswijsheden

vrouw aan het werken achter de pcDankzij Mia kan ik nu Gmail-advertenties maken, dynamische zoekadvertenties opzetten en ken ik Facebook for Business en HubSpot op m’n duimpje. Mijn schrijfstijl verbetert er ook op dankzij de feedback die ik steeds krijg van mijn stagementor. Google Adwords Editor en HubSpot worden langzaam maar zeker mijn beste vrienden en ook Google Analytics is geen vreemde meer voor mij. Mijn kennis van conversieoptimalisatie en digitale strategieën verbeteren bij elke meeting of workshop die ik mag meevolgen en Mia is nog nooit zo actief geweest op sociale media sinds mijn komst!

"Ik ga een revisie van uw stage-evaluatie aanvragen, want rijstkoeken eten, dat is min twee."

Maar ik leer bij Mia veel meer dan alleen werkgerelateerde zaken. Ik kom hier ook in aanraking met een hele hoop levenswijsheden. Zo blijkt het eten van rijstkoeken niet oké te zijn, maak ik kennis met marketinggoeroes als Gary Vaynerchuk en doe ik een hoop dingen die ik nog nooit heb gedaan. Zo heb ik hier voor het eerst op een hoverboard gereden en leer ik een heleboel nieuwe eetlocaties kennen.

Stage, 1 maand later: Iedereen enthousiast begroeten,  nog net geen high five aan de baas geven. Me installeren achter mijn bureautje en aan het werk. Want werk … dat ontbreekt bij Mia zeker niet.