Starten met A/B testing: waar moet je op letten?

conversion rate optimization
Written by Steven Van Duyse

Ben jij een online marketeer? Dan weet je vast al wel hoe belangrijk A/B testing is. Maar test je op de juiste manier? En test je wel genoeg? Wel, we kunnen het verleden niet veranderen, maar we kunnen wel gaan optimaliseren. In deze blogpost vertellen we je meer over goede tests, slechte test en alles daartussen.

#1 Betrek al je collega's bij A/B testing

Want meer collega's, dat is meer hulp. En meer hulp, dat zorgt voor meer potentieel. Door verschillende collega's te laten samenwerken aan één project, zorg je ervoor dat ze mekaars job beter begrijpen. Ze weten beter waar de andere mee bezig is, wat de verschillende doelstellingen zijn en hoe en waar deze samensmelten tot één algemeen doel: meer conversie bewerkstelligen. En dit zorgt dan weer voor betere banden en meer enthousiasme op de werkvloer. Een (positieve) vicieuze cirkel, dus.

#2 Hou je ogen op de prijsBeker prijs

Wees specifiek en consequent in wat je gaat testen. Wil je dat je bezoekers meer tijd op de website spenderen? Wil je een hoger conversiepercentage met mensen die zich registreren, producten kopen en/of zich inschrijven voor de nieuwsbrief? Het kan allemaal, zolang je alles goed afbakent.

Wanneer je met A/B testing begint, is het belangrijk om te weten dat je niet gewoon test om... Nu ja. Te testen. Je test met een reden: om betere resultaten te krijgen en hieruit te leren. Eerst en vooral moet je dus beslissen wat je wil bereiken. Denk je dat de beste kans tot optimalisatie bij het aanpassen van designelementen of bij copy ligt? Dit weten is niet eenvoudig: je hebt waarschijnlijk meerdere ideeën over hoe je een specifieke pagina of mail kan verbeteren. Eén ding is zeker: je zal het nooit zeker weten tot je begint te testen. Zorg er bovendien altijd voor dat je je resultaten accuraat opvolgt: enkel zo kan je er ook uit leren.

#3 Kies niet zomaar voor mooi design over conversie

Het is jammer, maar schoonheid staat niet altijd standaard voor conversie. Het is een pluspunt en het kan het in de hand werken, maar op zichzelfstaand is dit niet genoeg. Design is zeker belangrijk, maar enkel als het de échte ster van je pagina accuraat ondersteunt en versterkt: de copy. Begin bij het schrijven (en testen!) van overtuigende copy en plaats dit vervolgens in een design dat er mooi op aansluit.

#4 Eén element per keer

stappenplanJe hebt vast meerdere ideeën over wat je allemaal wil testen op je website. Wil je deze ideeën ook effectief allemaal uitvoeren? Dan moet je dit stapsgewijs doen.

Want wanneer je meer dan een variabele per keer test, heb je ook heel wat meer combinaties aan data om te vergelijken. Dit bemoeilijkt het proces waar je de resultaten analyseert en verhoogt het benodigde aantal bezoekers en tijd om resultaten te krijgen die ook statistisch gezien significant zijn. Wanneer je slechts een variabele per keer meet, hoef je gewoon twee resultaten met mekaar te vergelijken. Heb je twee variabelen, dan moet je al minstens vier setjes resultaten met mekaar gaan vergelijken. En als je niet veel website traffic hebt, dan zal het testen van meer dan een variabele behoorlijk veel tijd in beslag nemen.


#5 Ga er niet van uit dat testimonials altijd werken

Want dat is niet zo. Net zoals elk ander aspect op je website, is ook de werkzaamheid van je testimonials afhankelijk van een aantal externe factoren die je eerst moet onderzoeken. Met andere woorden: ga er nooit vanuit dat iets standaard is, want dat is het zelden. A/B testing gaat immers niet over het volgen van een vast stramien. Het gaat over zoveel mogelijk bijleren - en vervolgens deze dingen in vraag stellen en onderzoeken.

#6 Verlies de persoonlijkheid van je bedrijf niet

Want dit durft nogal eens voorvallen wanneer pagina's geoptimaliseerd worden voor betere conversie. Je moet op zoek gaan naar een goede balans tussen conversie en de stem van je bedrijf. Zorg ervoor dat je je niet te hard focust op het behalen van conversie, want zo wordt de kans groot dat je verliest wat er zo speciaal of uniek is aan je bedrijf. Begrijp daarom om te beginnen met wat voor type taalgebruik je je bezoekers binnenhaalt - en binnenhoudt. Met wat voor taalgebruik voelen ze zich thuis? Kunnen ze zich vereenzelvigen met wat je vertelt?

#7 Geef het genoeg tijdchronometer

Een van de belangrijkste dingen om te onthouden? De gigantische waarde van statistische resultaten. Om er zeker van te zijn dat je test effectief de resultaten voorziet die je waarneemt, zou je je test moeten blijven runnen tot je 90+% zeker bent.

Om data statistisch significant te laten worden, moet een significant aantal bezoekers actie ondernemen voor elke versie van je test. Dit betekent dat de duurtijd van je test grotendeels afhangt van het traffic volume op je website. Als je website miljoenen bezoekers per dag aantrekt, kan je je A/B test na een dag afronden. Maar bij de meeste websites zal je het wat meer tijd moeten geven: hoogstwaarschijnlijk enkele dagen, of zelfs weken.

#8 Hou rekening met verschillende segmenten

Of, met andere woorden: zelfs als een test een resultaat meegeeft over een bepaald segment, wil dit niet zeggen dat de resultaten zich zullen herhalen in alle andere segmenten. Gewoon blijven A/B testen dus, steeds opnieuw, bij elk segment van een project of campagne. Want alleen zo kan je van bepaalde veronderstellingen zeker zijn dat ze nog kloppen.

#9 Let op voor de keerzijde van de medaille

Een test die leidt tot meer conversie in de ene zone van de funnel, kan een negatieve impact met zich meebrengen iets verder in diezelfde funnel. Elke actie brengt immers een reactie met zich mee, en dit geldt ook voor A/B testing. Wanneer je dus veranderingen doorvoert die gebaseerd zijn op de resultaten van een A/B test, wees dan zeker dat je zowel mogelijke positieve als negatieve reacties hebt getest. Want negatieve reacties, die zijn normaal. Zorg er gewoon voor dat de negatieve impact de nieuwverworven conversies niet overheerst.

#10 Leer uit het verleden: hou een verslag bij

laptopHou verslagen bij over wat je eerder al getest hebt en over hoe de variabelen zich toen gedroegen. Testen is immers een activiteit die veel tijd en moeite vraagt: je zou dit dus niet onnodig meermaals moeten doen. Via een verslag over wat je allemaal al hebt getest, kan je bovendien bepaalde patronen beginnen herkennen, kan je leren over wat je bezoekers wel/niet leuk vinden en kan je verschillende categorieën aan variabelen met mekaar beginnen vergelijken.

Zie je geen verbeteringen in de hoeveelheid waarop je gehoopt had? Dan moet je misschien 'gewoon' accepteren dat het tijd wordt om je doelstellingen aan te passen. Onderzoek heeft immers uitgewezen dat 'slechts' één op acht A/B tests leidt tot significante resultaten.

Maar geen nood: dit betekent niet dat je de moed moet verliezen! Integendeel: wees geduldig en houd aan om de gewenste resultaten te bereiken. Want ze zijn er... Je moet ze enkel nog vinden.

Sta jij te popelen om te beginnen met A/B testing, maar weet je niet goed hoe je hier zelf aan moet beginnen? Aarzel dan niet om onze experts bij Mia te contacteren: zij helpen je graag vooruit. Tot snel!

contact opnemen met Mia